سلامتی

با تشدید بحران، سازمان ملل درخواست کمک اضطراری بی سابقه به مبلغ ۵۱ میلیارد دالر کرد

گزارش از سلام تایمز و ای اف پی

یک کودک به تاریخ ۳ سرطان در میان ویرانه‌های خانه‌ها راه می‌رود و مواد غذایی را حمل می‌کند که پس از زلزله در ولسوالی گیان، ولایت پکتیکا، به عنوان مواد کمکی دریافت کرده است. [احمد ساحل آرمان / خبرگزاری فرانسه]

یک کودک به تاریخ ۳ سرطان در میان ویرانه‌های خانه‌ها راه می‌رود و مواد غذایی را حمل می‌کند که پس از زلزله در ولسوالی گیان، ولایت پکتیکا، به عنوان مواد کمکی دریافت کرده است. [احمد ساحل آرمان / خبرگزاری فرانسه]

ژنیو، سوئیس -- سازمان ملل درخواست کرد که بودجه بی سابقه ای برای کمک در سال آینده دریافت کند، زیرا جنگ اوکراین و سایر درگیری ها، شرایط اضطراری آب و هوایی و همه گیری هنوز در حال جوشیدن، مردم بیشتری را به سمت بحران و برخی به سمت قحطی سوق می دهد.

بررسی اجمالی جهانی بشردوستانه سالانه سازمان ملل تخمین زده است که ۳۳۹ میلیون نفر در سراسر جهان در سال آینده به نوعی کمک اضطراری نیاز خواهند داشت -- که ۶۵ میلیون نفر بیشتر از برآورد یک سال پیش است.

مارتین گریفیت، مدیر کمک های سازمان ملل متحد روز پنجشنبه (۱۰ قوس) در ژنیو به خبرنگاران گفت، «این یک تعداد خارق العاده و یک تعداد ناامیدکننده است.» وی افزود که این بدان معناست که «سال آینده بزرگترین برنامه بشردوستانه خواهد بود» که جهان تا کنون دیده است.

او گفت که اگر همه افراد نیازمند کمک اضطراری در یک کشور باشند، این کشور از لحاظ نفوس سومین کشور بزرگ جهان پس از چین و هند خواهد بود.

و برآورد جدید به این معنی است که از هر ۲۳ نفر یک نفر در سال ۱۴۰۲ به کمک نیاز خواهد داشت، در حالی که در سال ۱۳۹۴ از هر ۹۵ نفر یک نفر به کمک نیاز داشت.

از آنجایی که وقایع شدید سال ۱۴۰۱ به سال ۱۴۰۲ سرایت کرد، گریفیت نیازهای بشردوستانه را «به طرز تکان دهنده ای بالا» توصیف کرد.

وی همچنین با اشاره به جنگ در اوکراین که بخشی از اروپا را به میدان جنگ تبدیل کرده است، گفت، «خشکسالی‌ها و سیل‌های مرگبار در مناطق از پاکستان تا شاخ آفریقا ویرانی به بار می‌آورند.»

یک راه نجات

درخواست سالانه موسسات سازمان ملل و سایر سازمان‌های بشردوستانه نشان می‌دهد که ارائه کمک به ۲۳۰ میلیون نفر از آسیب‌پذیرترین افراد در ۶۸ کشور به ریکارد ۵۱.۵ میلیارد دالر نیاز دارد.

این مبلغ از ۴۱ میلیارد دالر درخواست شده برای سال ۱۴۰۱ بیشتر بود، اگرچه این مبلغ تا حدود ۵۰ میلیارد دالر در طول سال تجدید نظر شده است - با کمتر از نیمی از مبلغ مورد نظر تامین شده است.

گریفیت گفت، «برای افرادی که دچار مشکل هستند، این درخواست یک راه نجات است.»

این گزارش تصویری ناامیدکننده از نیازهای فزاینده ناشی از طیف وسیعی از درگیری ها، بدتر شدن بی ثباتی و عمیق تر شدن بحران آب و هوا را ارائه می دهد.

گریفیت هشدار داد،‌ «شکی نیست که در سال ۱۴۰۲ این روندها ادامه خواهد داشت.»

سازمان ملل هشدار داد که بحران های پی یکی دیگر جهان را با «بزرگترین بحران جهانی غذا در تاریخ معاصر» مواجه کرده است.

این سازمان خاطرنشان کرد که حداقل ۲۲۲ میلیون نفر در۵۳ کشور تا پایان سال جاری با ناامنی غذایی حاد مواجه خواهند شد که ۴۵ میلیون نفر از آنها با خطر گرسنگی روبرو هستند.

گریفیت گفت، «پنج کشور در حال حاضر شرایطی را تجربه می‌کنند که ما آن را قحطی‌مانند می‌نامیم، که در آن می‌توانیم با اطمینان، با خفگان، بگوییم که مردم در نتیجه می‌میرند.»

این کشورها- افغانستان، حبشه، هائیتی، سومالیا و سودان جنوبی - امسال شاهد «گرسنگی فاجعه‌بار» بوده‌اند، اما هنوز شاهد اعلام قحطی در سراسر کشور نبوده‌اند.

بیش از ۱۰۰ میلیون آواره

در همین حال، آوارگی اجباری در حال افزایش است و تعداد افرادی که به عنوان پناهنده، پناهجو یا آواره در داخل کشور خود زندگی می کنند، برای اولین بار در سال جاری از ۱۰۰ میلیون نفر - بیش از یک درصد از جمعیت جهان - گذشت.

گریفیت با اشاره به ام پکس که قبلا بنام مانکی پکس یاد میشد، ایبولا، کلورا و امراض دیگر، گفت، «و همه این‌ها علاوه بر ویرانی‌هایی که این همه‌گیری در بین فقیرترین افراد جهان به جا گذاشته است.»

درگیری ها تلفات شدیدی را بر طیفی از کشورها وارد کرده است، به ویژه در اوکراین، جایی که تهاجم تمام عیار روسیه در ماه حوت میلیون ها نفر را در نیاز مبرم قرار داده است.

هدف این طرح جهانی بشردوستانه ارائه ۱.۷میلیارد دالر کمک نقدی به ۶.۳ میلیون نفر در داخل کشور جنگ زده و همچنین ۵.۷ میلیارد دالر برای کمک به میلیون ها اوکراینی و جوامع میزبان آنها در کشورهای اطراف است.

همکاری

در همین حال، بیش از ۲۸ میلیون نفر در افغانستان در اثر خشکسالی نیازمند هستند، در حالی که هشت میلیون افغان دیگر و میزبانان آنها در منطقه نیز به کمک نیاز دارند.

بیش از ۵ میلیارد دالر برای رسیدگی به این بحران ترکیبی درخواست شده است، در حالی که میلیاردها دالر دیگر برای کمک به میلیون ها نفری که تحت تأثیر درگیری های چند ساله در سوریه و یمن قرار گرفته اند درخواست شده است.

این درخواست کمک همچنین بر وضعیت وخیم حبشه تأکید کرد، جایی که تشدید خشکسالی و درگیری دو ساله در تیگری نزدیک به ۲۹میلیون نفر را به شدت نیازمند کمک کرده است.

گریفیت در مواجهه با چنین نیازهای بزرگی گفت که طوری که سال ۱۴۰۱ سال رنج بود، وی امیدوار است که سال ۱۴۰۲ سال «همکاری» باشد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

در تمام جهان کره زمین را چند کشور جهان به جهنم تبدیل کرده است . ایالات متحده آمریکا. روسیه اسرائیل کوریا جنوبی کوریا شمالی ایران هندوستان پاکستان چین . این کشورهای اسلاح های اتومی شیمیایی ودیکر اسلحه‌ای مواد کیمیایی دارند . آب و هوای تمامی دنیا را این کشورهای به واسطه کارخانه های صنعتی کارخانه های مواد کیمیایی کارخانه های اسلحه سازی و ازدهام ترافیکی خراب ساخته است. این کشورهای به خاطر مفاداد خود همیشه سرگرم جنگ هستند ودنیا امروزه را به دوزغ تبدیل نموده است. سازمان ملل متحد و سایر سازمانها بشر دوستانه این کشورهای راه قناعت بدهید که شما آب و هوای دنیا را خراب کردن وهم تمامی بشریت که در دنیای امروز زندگی می‌کنند ازنکاه آب و هوا پاک محروم ساخته اند . این کشورهای همیشه از حقوق بشر داد می زنند وااین کشورهای آب و هوای دنیا را کیسف کرده است . این مملکت های نه باید دیگر اسلحه کیمیایی تولید کنند ونه به دیگر کشورها اسلحه خرید و فروش کند . وبیکازراند مردم کره زمین را به آرامش واب هوایی تازه استفاده کنند .

پاسخ

من اعلامیهء سازمان ملل متحد را تأیید می کنم که افغانستان با وضعیت وحشتناکی روبرو است. امروز افغانستان از جوانب مختلف دچار مشکل است. مثلاً خشکسالی، ضعف اقتصادی مردم و از سوی دیگر آمدن زمستان سرد در زمانی که حکومتی در افغانستان سرنگون شد و حکومت دیگری قدرت را در دست گرفت. من به عنوان یک تبعهء افغانستان از جامعه جهانی می خواهم که افغان ها را در چنین شرایط سخت تنها نگذارند. اگر خدای ناکرده جامعه جهانی افغان ها را در چنین شرایط سختی تنها بگذارد، یک فاجعه انسانی شدید رخ خواهد داد.

پاسخ