اقتصاد

سازمان ملل متحد: با افزایش قیمت ها، کشت خشخاش در افغانستان افزایش یافته است

گزارش از سلام تایمز و ای اف پی

کشاورزان به تاریخ ۱۴حمل در ولایت قندهار خشخاش کشت می کنند. [جاوید تنویر/ خبرگزاری فرانسه]

کشاورزان به تاریخ ۱۴حمل در ولایت قندهار خشخاش کشت می کنند. [جاوید تنویر/ خبرگزاری فرانسه]

اداره مواد مخدر سازمان ملل متحد به روز سه شنبه (۱۰ عقرب) در اولین گزارش خود در مورد این موضوع از ماه اسد سال ۱۴۰۰ اعلام کرد که کشت خشخاش در افغانستان در سال جاری یک سوم افزایش یافته است.

افغانستان بزرگترین تولید کننده خشخاش در جهان است، و او منبع شیره ای است که به هروئین تبدیل می شود و در سال های اخیر تولید و صادرات آن رونق گرفته است.

طبق گزارش سازمان ملل، این کشور تقریباً انحصار تریاک و هروئین دارد که ۸۰ تا ۹۰٪ تولید جهانی را تشکیل می دهد.

دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد (یو ان او دی سی) گفت، قیمت ها پس از ممنوعیت کشت خشخاش در ماه حمل در افغانستان افزایش یافته است، اما برداشت امسال تا حد زیادی از این فرمان مستثنی شده است.

در همین حال، در این گزارش آمده است که «کشف مواد افیونی در سراسر افغانستان نشان می دهد که ردیابی تریاک و هروئین افغانستان متوقف نشده است.»

یو ان او دی سی گفت، کشت در افغانستان نسبت به سال گذشته ۳۲٪ افزایش یافته و به ۲۳۳۰۰۰ هکتار (۱۱۶۵۰۰۰ جریب) رسیده است، به این معنی که محصول سال ۱۴۰۱ از سومین منطقه بزرگ کشت شده از زمان شروع نظارت در سال ۱۳۷۳ به دست آمده است.

این آژانس گفت که در نیمه ماه عقرب، کشاورزان افغان تصمیم خواهند گرفت که آیا برای سال آینده خشخاش بکارند یا نه و با وجود این ممنوعیت چقدر رشد کنند و افزود که آنها «در دام اقتصاد غیرقانونی مواد افیونی گرفتار شده اند.»

مسیر معکوس

ایالات متحده و نیروهای ناتو تلاش کردند تا در طول دو دهه حضور خود در افغانستان با پرداخت پول به کشاورزان برای کشت محصولات جایگزین مانند گندم یا زعفران، کشت خشخاش را محدود کنند.

با این حال، به گفته ناظران، تلاش های آنها توسط جنگجویان که مناطق اصلی کشت خشخاش را کنترل می کردند و صدها میلیون دالر از تجارت دریافت می کردند، خنثی شد.

کمک کنندگان بین المللی میلیاردها دالر را برای مبارزه با مواد مخدر در افغانستان از جمله برنامه هایی برای تشویق کشاورزان به روی آوردن به سایر محصولات نقدی مانند زعفران، در یک کمپاین یک دهه طولانی مبارزه با مواد مخدر (که در سال ۱۴۰۰ به پایان رسید) خرج کردند.

در سال ۱۳۹۹، اکبر رستمی سخنگوی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری به سلام تایمز گفت، «بسیاری از پروژه های معیشت جایگزین در ولایاتی که خشخاش کشت می شود، اجرا شده و در حال انجام است.»

باغداری، احداث باغات میوه بر اساس شرایط اقلیمی هر ولایت و کاشت غلات، زعفران، آلو ورا، بته های طبی و به طور کلی ترویج کشت حلال از طرح‌های جایگزین معیشت است که موجب افزایش درآمد شده است. به ویژه برای کشاورزانی که قبلا خشخاش کشت می کردند.

در ماه سرطان، تعدادی از کشاورزان کندز به سلام تایمز گفتندکه آنها به جای خشخاش، تربوز را انتخاب کرده اند.

یکی از کشاورزان گفت، «پرورش خشخاش به نفع کشاورزان نیست، اما سود زیادی برای قاچاقچیان مواد مخدر به همراه دارد. کاشت تربوز ما را از قاچاقچیان مواد مخدر دور می کند و به ما کمک می کند تا منفعت قانونی داشته باشیم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

جای تعجب است که میلیون ها دالر در افغانستان به خاطر نابودی کشت خشخاش ازطرف سازمان های مختلف مصرف شد. اماکشت خشخاش کم نشده بلکه روزبه روز کشت خشخاش زیادشده میرود. من فکر می‌کنم که باز اریا مارکت بین‌المللی هم هیروین خریداری می‌کنند. به خاطر که مصرف هروئین د رافغانستان کم است.من خود یک ا انتقاد دارم بلای جامعه بین‌المللی.درافغانستان نه پولس است و نه کدام ارکان امنیتی که از هرگونه تحجزات داشته باشد که در مقابل این مفیا ایستادگی کند واین کشت خشخاش راختم کند اما شما قدرت دارند هلیکوپتر های اسلحه مختلف دارد ارکانهای امنیتی بامدران تارین تکنولوژی ای عصر شما هم نتوانست که تجارت را در اروپا ود آمریکا ختم کند. که در افغانستان کشت خشخاش ختم می شود.ده آخر همین را میگویم که بازار خرید هیروین درجهان ختم نشود در افغانستان کشت خشخاش گوم نمی شود با احترام مصور

پاسخ