امنیت

ضبط هروئین به اندازهٔ زیاد در مورد مرزهای افغانستان و ایران نگرانی هایی را ایجاد کرده است

گزارش از سلام تايمز و ای اف پی

مردان به تاریخ ۲ میزان دور کیسه های مملو از هروئین و حشیش در حالی گردهم می آیند که آنها باهم بحث کرده و در بازار مواد مخدر در حومه قندهار کیفیت این مواد را چیک می کنند. [بولینت کیلیک/ای اف پی]

مردان به تاریخ ۲ میزان دور کیسه های مملو از هروئین و حشیش در حالی گردهم می آیند که آنها باهم بحث کرده و در بازار مواد مخدر در حومه قندهار کیفیت این مواد را چیک می کنند. [بولینت کیلیک/ای اف پی]

دهلی نو، هندوستان -- ضبط شدن هروئین زیاد در چندین کشور طی هفته های اخیر، طالبان و رژیم ایران و ناتوانی یا عدم تمایل آنها برای متوقف کردن تجارت مضر مواد مخدر غیرقانونی را مورد توجه قرار داده است.

گرداننده بزرگترین بندر هندوستان به روز دوشنبه (۱۹ میزان) تصمیم گرفت که از تاریخ ۲۴ عقرب همه محموله ها از افغانستان، ایران و پاکستان را متوقف کند.

آدانی پورتس که بخشی از گروه شرکت های آدانی است، گفته است که این تصمیم بالای تمام گذرگاه هایی که این بندر مدیریت می کند به شمول گذرگاه های سومی تطبیق می شود.

این بندر هیچ دلیلی را برای «توصیه تجارتی» ارائه نکرد اما این رویداد پس از آن رخ می دهد که ماه گذشته تقریبا سه تون هروئین در بندر موندرا در ایالت گجرات ضبط شدند.

یک دهقان به تاریخ ۲۱ ثور ۱۳۹۹ شیره تریاک را از یک مزرعه کوکنار در ولسوالی دره نور ولایت ننگرهار برداشت می کند. [نورالله شیرزاده/ای اف پی]

یک دهقان به تاریخ ۲۱ ثور ۱۳۹۹ شیره تریاک را از یک مزرعه کوکنار در ولسوالی دره نور ولایت ننگرهار برداشت می کند. [نورالله شیرزاده/ای اف پی]

نیروهای امنیتی مرزی هندوستان به تاریخ ۱۱ میزان پس از دستگیر کردن یک قاچاقچی پاکستانی مواد مخدر که ۶ کیلوگرام هروئین را باخود حمل می کرد، بسته های هروئین ضبط شده را در نزدیکی یک پوسته مرزی در نزدیکی منطقه راجتال نشان می دهد. [ناریندر نانو/ای اف پی]

نیروهای امنیتی مرزی هندوستان به تاریخ ۱۱ میزان پس از دستگیر کردن یک قاچاقچی پاکستانی مواد مخدر که ۶ کیلوگرام هروئین را باخود حمل می کرد، بسته های هروئین ضبط شده را در نزدیکی یک پوسته مرزی در نزدیکی منطقه راجتال نشان می دهد. [ناریندر نانو/ای اف پی]

مقامات این مواد مخدر را از دو کانتینر ضبط کردند و ارزش آنها را حداقل ۲.۶۵ میلیارد دالر تخمین کردند که یکی از بزرگترین محموله های این چنینی در این کشور به حساب می آید.

به گفته اداره استخبارات درآمدی، این مواد مخدر از افغانستان سرچشمه گرفته و از یک بندر در ایران به گجرات ارسال شده بود.

اداره استخبارات درآمدی گفت، مقامات دو فرد هندی را دستگیر کردند و اگرچه تا کنون هیچ شخص دیگری دستگیر نشده است، اما بر اساس ادعاها بررسی ها نقش داشتن اتباع افغان را در این رابطه نشان داده است.

در اواسط ماه سنبله، مقامات هندی به ارزش بیش از ۲۰ میلیون دالر هروئین را کشف کرده و طی یک عملیات مبارزه با مواد مخدر در بحر عمیق در سواحل گجرات شش مرد ایرانی را بازداشت کردند.

مواد مخدر طالبان را تمویل می کند

هندوستان در مبارزه خود برای متوقف کردن قاچاق مواد مخدر از افغانستان و ایران تنها نیست.

مقامات آذربایجان در اوایل ماه میزان بیش از نیم تون هروئین را ضبط کردند و این یکی از بزرگترین ضبط های انجام شده در این کشور می باشد که در مسیر اصلی قاچاق به اروپا واقع شده است.

۵۲۷.۶ کیلوگرام هروئین در یک موتری یافت شد که از ایران به کشور لاتویا یک عضو اتحادیه اروپا سفر می کرد.

آذربایجان در گذشته رویدادهای متعددی را در مورد قاچاقچیان مواد مخدر گزارش داده است که تلاش می کردند تا از سوی ایران به این کشور عبور کنند، با اینکه سالانه صدها کیلوگرام هروئین ضبط می شود.

افغانستان بزرگترین تولید کننده هروئین در جهان است که ۸۰٪ الی ۹۰٪ تولیدات جهانی را تشکیل می دهد.

روسیه، ایران، پاکستان و چین مسیرهای اصلی قاچاق و بازارهای بزرگ مواد مخدر افغانستان هستند.

تولید هروئین طی سال های اخیر در افغانستان رونق گرفته و در تمویل کردن طالبان که در ماه اسد به قدرت رسیدند، کمک می کند.

بر اساس گزارش شورای امنیت سازمان ملل متحد که در ماه جوزا منتشر شد، در دوران شورش طالبان منبع اصلی درآمد آنها فعالیت های جنایی بودند.

به گفته سازمان ملل متحد، این فعالیت ها شامل «قاچاق مواد مخدر و تولید تریاک، اخاذی، اختطاف برای باج گیری، استخراج غیرقانونی مواد معدنی و درآمدهای حاصل از جمع آوری مالیات در مناطق تحت کنترل یا نفوذ طالبان» اند.

در این گزارش آمده است، «درآمد سالانه طالبان از ۳۰۰ میلیون دالر الی ۱.۶ میلیارد دالر تخمین می شود.»

روابط با رژیم ایران

مقامات و ناظرین می گویند، رژیم ایران به عنوان کمک کننده با مافیای مواد مخدر در سوءاستفاده از قلمرو پاکستان برای انتقال دادن هروئین و سایر مواد مخدر غیرقانونی به کشورهای مختلف جهان مستند شده است.

آنها می گویند، هدف از این توطئه به دست آوردن پول برای تقویت اقتصاد رو به زوال ایران و تمویل کردن جنگ های نیابتی این رژیم در منطقه است.

میرعرفان برمزی یکی از بزرگان قومی مستقر در منطقه میرجاوه ایران در سال ۱۳۹۹ گفت، «قاچاق مواد مخدر در ایران یک منبع پرمنفعت تبادله آسعار است و در برخی از مناطق ایران، مقامات محلی از گروه هایی که در تولید و قاچاق مواد مخدر دخیل هستند حمایت می کنند.»

وی گفت، «مرز طولانی و منفذدار شرقی ایران با پاکستان و افغانستان به عنوان مسیر اصلی قاچاق مواد مخدر در منطقه شناخته می شود. مقامات ایرانی چندین کارخانه تولید مواد مخدر در مناطق مرزی را اداره می کنند.»

در سال ۱۳۹۸، گزارشی منتشر شد مبنی بر اینکه سپاه پاسداران ایران از قاچاق مواد مخدر در پاکستان به طور گسترده حمایت می کند.

بازارهای تریاک رونق می یابند

با اینکه طالبان دوباره به قدرت رسیدند، اقتصاد افغانستان در آستانه سقوط قرار گرفته است، اما مواد قیمت های مخدر در بازار سیاه افزایش می یابند.

فروشندگان در بازار تریاک در جنوب افغانستان می گویند که قیمت اجناس آنها از زمان تسلط طالبان تاکنون به شدت افزایش یافته است.

امان الله که خواست از نام مستعار استفاده کند در حالیکه چاقوی خود را در یک کیسه پلاستیکی بزرگی پر از ۴ کیلوگرام مواد گِل مانند نصواری رنگ فرو کرد، یک مقدار را بیرون آورد و آن را در یک پیاله کوچک نهاد که روی یک شعله آتش به طور معلق قرار داشت.

شیره تریاک به سرعت به جوش آمد و به مایع شدن شروع کرد، این کار با وی و شریکش محمد معصوم کمک کرد تا به خریداران نشان دهند که تریاک آنها خالص است.

معصوم به تاریخ ۲ میزان در بازار دشت های خشک حوض مدد در ولایت قندهار گفت، «تریاک در اسلام حرام است، اما ما چاره دیگری نداریم.»

از زمانیکه طالبان به تاریخ ۲۴ اسد کابل را تصرف کردند، قیمت تریاک که قبل از رسیدن به بازارهای اروپا، در افغانستان، پاکستان یا ایران به هروئین تبدیل می شود، بیش از سه برابر افزایش یافته است.

معصوم گفت که قاچاقچیان اکنون در بدل هر کیلوگرام به وی معادل حدود ۱۰۰ دالر پرداخت می کنند. در کوچه های اروپا، ارزش آن بیشتر از ۵۰ دالر فی گرام است.

وی در حالیکه زیر یک سایبان برای محافظت از اجناس قیمتی در برابر آفتاب سوزان نشسته بود، گفت که قیمت تریاک قبل از تصرف طالبان فقط حصه سوم آنچه بود که وی می تواند امروز کسب کند.

ذکریا یک دهقان تریاک که همچنان برای جلوگیری از انتقام جویی از نام مستعار استفاده کرد و در مزرعه خود با ای اف پی صحبت می کرد، تائید کرد که قیمت ها به شدت افزایش یافته است.

وی گفت، تریاک وی نسبت به تریاک معصوم و امان الله بیشتر غلیظ و به همین دلیل بهتر است زیرا نیش زنی آن در شروع فصل حاصلات انجام شده است.

وی گفت، وی اکنون در بدل هر کیلوگرام بیشتر از ۱۴۶ دالر دریافت می کند که از ۴۴ دالر فی کیلوگرام در زمان قبل از تسلط طالبان، افزایش یافته است.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

خواست ما از امارت اسلامی این است که کشت کوکنار را در افغانستان منع کند و افغانستان را از شر این پدیده ای شوم رها سازد. کشت کوکنار نام افغانستان را در جهان بدنام کرده و امارت اسلامی و طالبان باید افغانستان را از این شرمساری دور نمایند. حکومت قبلی نتوانسته که کشت و قاچاق مواد مخدر را صفر نماید زیرا در آن وقت بیشتر اراضی کشور به دست طالبان بود دولت نمی توانست به ساحات دور دست از ترس طالبان برود. اکنون که صد فیصد اراضی کشور در دست طالبان است و آنها در مبارزه شان نیز جدی است زیرا سربازان خوب جنگی دارند می تواند که جلو کشت و قاچاق مواد مخدر را بیگرند. زیرا مردم از طالبان هراس دارند و کار خلاف را در ساحات تحت کنترول طالبان انجام داده نمی توانند.

پاسخ

دهقان افغانستان باید تلاش کنند تا کشت حلال را بکارند زیرا کشت کوکنار در اسلام حرام بوده و باعث بربادی انسان در دنیا و اخرت می گردد. کشت کوکنار صرف برای قاچاق بران و کشور های دیگر فایده می رساند. برای دهقانان بیچاره هیچ چیزی نمی ماند. اگر دهقانان به جای کشت کوکنار کشت حلال مثل زعفران و غیره را کشت کنند دو برابر به اندازی کشت کوکنار پول به دست می آورند.

پاسخ

طالبان باید جلو کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر را در افغانستان بگیرد زیرا تاوان مواد مخدر و تریاک نسبت به فایده آن بیشتر است. چند روز می شود که طالبان معتادین مواد مخدر را از شهر و نواحی کابل جمع آوری می کنند و در مراکز درمانی مواد مخدر انتقال می دهند. اگر طالبان و امارت اسلامی جلو کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر را نگیرند تلاش های آنها به خاطر منع کردن مردم افغانستان از استفاده آن بی فایده بوده و تعداد معتادین مواد مخدر در کشور دیگر هم افزایش خواهد یافت. طالبان در کنترول فروش مواد مخدر طی دو ماه گذشته در شهر های کشور موفق بوده اند ولی در قسمت قاچاق آن به بیرون از کشور نا کام بوده اند. این به خاطر است که آنها در مورد قاچاق مواد مخدر به بیرون از افغانستان تلاش نکردند. اگر تلاش می کردند می توانستند که جلو آن را بگیرند.

پاسخ