امنیت

دبیرکل سازمان ملل متحد برای جلوگیری از یک فاجعه انسانی در افغانستان در جستجوی بودجه است

گزارش از سلام تايمز و ای اف پی

کودکان آب را از یک نل آب می گیرند که در امتداد یک جاده در کابل نصب شده است. [سجاد حسین/ای اف پی]

کودکان آب را از یک نل آب می گیرند که در امتداد یک جاده در کابل نصب شده است. [سجاد حسین/ای اف پی]

ملل متحد -- آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد به روز سه شنبه (۹ سنبله) در حالی از یک «فاجعه انسانی» در آینده هشدار داد که وی از کشورها خواست تا پس از تسلط طالبان بر این کشور، یک بودجه اضطراری را فراهم کنند.

گوترش با افزودن اینکه خدمات اساسی با تهدید «سقوط کامل» روبرو شده اند، «نگرانی شدید خود از شدت یافتن بحران انسانی و اقتصادی در این کشور» را ابراز کرد.

وی در ضمن درخواست حمایت مالی از کشورها در یک اعلامیه گفت، «اکنون کودکان، زنان و مردان افغان بیش از هر زمان دیگری به حمایت و همبستگی جامعه بین المللی ضرورت دارند.»

دبیرکل گفت، «من از تمام کشورهای عضو می خواهم که برای رفع مشکل مردم افغانستان در تاریک ترین زمان نیازمندی آنها تلاش کنند. من از آنها می خواهم که بودجه به موقع، انعطاف پذیر و جامع را فراهم کنند.»

یک نرس زن به تاریخ ۱۰ سنبله در شفاخانه وزیر اکبر خان کابل ایکسری یک مریض را بررسی می کند. [عامر قریشی/ای اف پی]

یک نرس زن به تاریخ ۱۰ سنبله در شفاخانه وزیر اکبر خان کابل ایکسری یک مریض را بررسی می کند. [عامر قریشی/ای اف پی]

گوترش اعلام کرد که سازمان ملل متحد هفته آینده جزئیات درخواست فوری برای افغانستان را منتشر خواهد کرد.

وی گفت، این معلومات در مورد «عاجل ترین نیازهای بشردوستانه و شرایط بودجه ای» مورد نیاز در چهار ماه آینده، تفصیل خواهد داد.

گوترش افزود، مارتین گریفیتس معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه و هماهنگ کننده کمک رسانی اضطراری، «تمام سیستم سازمان ملل متحد» را برای آماده سازی به درخواست این تجدیدنظر هماهنگ خواهد کرد.

وی گفت، تقریباً ۱۸ میلیون نفر، نیمی از نفوس افغانستان برای زنده ماندن به کمک های عاجل بشردوستانه ضرورت دارند.

وی افزود، «از جمع هر سه افغان یک نفر آنها نمی داند که غذای بعدی آنها از کجا خواهد آمد. انتظار می رود که بیش از نصفی از تمام کودکان زیر پنج سال در سال آینده به شدت سوءتغذی شوند.

گوترش گفت، «مردم هر روز دسترسی به اجناس و خدمات اساسی را از دست می دهند. یک فاجعه انسانی آمدنی است.»

وی افزود، خشکسالی شدید و شرایط سخت زمستانی بدین معناست که مواد غذایی، سرپناه و لوازم صحی اضافی «باید به طور عاجل به سرعت» به افغانستان منتقل شوند.

وی گفت، «من از همه طرف ها می خواهم که برای انتقال لوازم نجات بخش و حیاتی و همچنان برای همه کارمندان بشردوستانه مردان و زنان، دسترسی بشردوستانه مصؤن و بدون موانع را تسهیل کنند.»

گوترش گفت، تعهد ادارات بشردوستانه برای باقی ماندن در افغانستان و فراهم نمودن کمک «متزلزل نخواهد شد».

ژورنالستان اناث وظایف خود را ترک کردند

در همین حال، به عنوان یک پیامد دیگری از تسلط طالبان، ژورنالستان اناث مجبور می شوند تا وظایف خود را ترک کنند.

یک گروه مدافع رسانه ها به روز چهارشنبه گفت، از زمانیکه طالبان قدرت را به دست گرفته اند، تعداد ژورنالستان اناث در کابل به کمتر از ۱۰۰ نفر کاهش یافته است، در حالی که قبلاً این تعداد به ۷۰۰ نفر می رسید.

اداره خبرنگاران بدون مرز (آر اس اف) گفت، این ارقام «تقریباً به عنوان ناپدیدشدن ژورنالستان اناث در پایتخت» محسوب می شود.

آر اس اف گفت، با اینکه نیروهای طالبان کابل را تصرف کردند، به ژورنالستان اناث به طور فزاینده گفته شد که در خانه بمانند، آنها مورد آزار و اذیت قرار گرفته، از رفتن به کار گزارشگری ممنوع شده و یا حتی مورد لت و کوب قرار گرفتند.

آر اس اف گفت، علی رغم اینکه طالبان اطمینان دادند که به آزادی رسانه ها احترام گذاشته و به ژورنالستان اناث اجازه کار خواهند داد «بدون حضور زنان یک محیط رسانه ای جدیدی ظهور می کند».

این اداره از حاکمان جدید افغانستان خواست تا برای زنانی که در ژورنالیزم کار می کنند، آزادی و مصؤنیت آنها را تضمین کنند.

کریستوف دیلویر دبیر کل اداره آر اس اف در یک اعلامیه گفت، «این ضروری است که ژورنالستان اناث بتوانند بدون مزاحمت به وظایف خود بازگردند، که این اساسی ترین حق آنها است.»

میراث خشونت

خشونت علیه ژورنالستان اناث از مدت ها بدینسو یک سایه تاریکی را بر زندگی افغان ها انداخته است.

در ماه های قبل از سقوط کابل به تاریخ ۲۴ اسد، تروریست ها تعدادی از ژورنالستان اناث را در سراسر کشور کشتند.

در ماه حوت، افراد مسلح سه کارمند اناث رادیو انعکاس را در جلال آباد کشتند. در ماه جدی گذشته، افراد مسلح رحمت الله نیکزاد را در ولایت غزنی و در ماه قوس ملالی میوند را در ولایت ننگرهار کشتند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

7 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

جامع جهانی باید کمک های اولیه مواد غذایی را به مردم فقیر افغانستان دوچند کند . حکومت داران فعلی افغانستان روز به روز پول دار میشود از موتر سیکل به خریداری های موترهای مدرن روز اخشته هستند این حاکمان دولت اسلامی افغانستان از هر طرف که باشد پول پیدا می کنند و برای خودشان و زندگی آرم ساخته اند ازهرر نگاه . درافغانستان قشری مردم فقیر دو چار مشکلات اقتصادی است . آین تبقه خریب نه پول دارند که بلای فرذاندان خود تعلیم کنند نه پول دارند که یک کار و روزگار کوچک برای خودشان مهیا بسازند اکر مریض هم شوند برای ادویه هم پول ندارن ودر شفاخانه های دولتی به چشم انسانی هم برای این مردم فقیر دیده نمیشود . هروقت و در هر حکومت مردم فقیر حق شأن ازطرف حکومت داران ظالمان افغانستان خورده می‌شود جامع جهانی گوشش کند مستقیم همراه مردم فقیر افغانستان کمک کند و به کفتها ملک های منطقه و وکیل های گذار هم نرود که اینها هم ظالم هستند .

پاسخ

سلام میشه لطف کنین رهنمایی کنین که چی قسم درخواستی بتم به کشورهای که مهاجر پزرش دارن خودم انگلسی یاد ندارم در کابل زندگی میکنم

پاسخ

جامعه جهانی باید با حکومت امارت اسلامی پول نقد کمک کند تا آنها معاش مامورین دولت و معلمین را بپردازند. دو ماه می شود که مامورین حکومت و معلمین و کارمندان سایر نهاد های دولتی معاش دریافت نکردند. یکی از علت های اساسی این که مردم از افغانستان فرار می کنند همین مشکلات اقتصادی است و آنها فکر می کنند که شاید جامعه جهانی حکومت طالبان را به رسمیت نشاسد و آنها قادر به پرداخت معاشات به کارمندان سابق حکومت نخواهند بود.

پاسخ

جامعه جهانی باید کمک های شان را به افغانستان بیشتر نماید زیرا فقر و گرسنگی روز به روز در افغانستان افزایش می یابد و حدود بیست میلیون تن در افغانستان با بحران افتصادی روبرو است.

پاسخ

بسیار خبر خوش برای مردم جنگ زده افغانستان است. ما از سازمان ملل متحد تشکری می کنیم که در فکر مردم فقیر افغانستان است و امیدوار هستیم که هر چه عاجل کمک های بشر دوستانه شان را با افغانستان از سر گیرد.

پاسخ

مردم افغانستان از جامعه جهانی خصوصاً ایالات متحده امریکا تقاضا می کنند که کمک های خودر را با مردم افغانستان ادامه دهند. اگر اینها از افغانستان خارج شدند باید کمک های شان ادامه داشته باشد. از روزیکه طالبان در افغانستان به قدرت رسیدند فقر و بیکاری در کشور افزایش یافته است و صد ها هزار نفر مبجور به ترک کشور شده اند. جامعه جهانی، امریکا و کشور های اتحادیه اروپا باید همکاری های بشر دوستانه شان را با افغنانستان ادامه دهند و برای اشتغال زایی در این کشور کار کنند. صد ها موسسات و نهادی های ملکی که در افغانستان فعالیت داشت و از سوی کشور های غربی تمویل می شد فعالیت ها خود را پس از به قدرت رسیدن طالبان متوقف ساخته اند و هزار ها تن که در این موسسات ایفای وظیفه می کردند بیکار شدند. باید که این موسسات دوباره به فعالیت آغاز کنند. این موسسات به اقتصاد مردم افغانستان بسیار مفید بودند زیرا از یک طرف آنها در بخش های مختلف انکشافی در کشور فعالیت داشتند و از سوی دیگر هزار ها تن در آنجا استخدام بودند و هر کدام شان مربوط به یک خانواده بودند که هزار ها خانواده از این طریق تامین معیشت می کردند. از این جهت باید جامعه جهانی کمک های شان را به مردم افغانستان از سرگیرند و برای فقر زدایی در این کشور کار کنند.

پاسخ

مردم افغانستان از سازمان ملل متحد انتظار دیگر همکاری را ندارد. صرف پول ملت افغانستان را که منجمند ساخته است دوباره به افغانستان ارسال کند بس است. زیرا معاشات همه مامورین حکومتی و معلمان و سایر کارمندن حکومت به این پول تعلق دارد. مامورین حکومت معاشات ماه قبلی خود را نگرفتند و اگر این ماه نیز معاشات خود را دریافت نکنند مجبور هستند که وسایل خانه های خودر را به بازار عرضه کنند و به فروش برساند تا به فامیل های شان غذا آماده سازند. منجمند ساختند پول افغانستان در امریکا باعث شده که مردم یک مقدار پول که در بانک ذخیره کرده بودند از آنجا نتوانند بکشند. پول را که سازمان ملل متحد مجمند ساخته است مربوط طالبان نیست بلکه آن پول از آن مردم افغانستان است که باید دوباره رها شود.

پاسخ