امنیت

طالبان سخنگوی حکومت افغانستان را ترور کردند

گزارش از سلام تايمز و ای اف پی

در این تصویر که به تاریخ ۱۹ حمل گرفته شده است دواخان مینه پال سخنگوی حکومت افغانستان دیده می شود که در کابل صحبت می کند. طالبان وی را به تاریخ ۱۵ اسد ترور کردند. [دواخان مینه پال/فیسبوک]

در این تصویر که به تاریخ ۱۹ حمل گرفته شده است دواخان مینه پال سخنگوی حکومت افغانستان دیده می شود که در کابل صحبت می کند. طالبان وی را به تاریخ ۱۵ اسد ترور کردند. [دواخان مینه پال/فیسبوک]

کابل -- وزارت داخله اعلام کرد، طالبان به روز جمعه (۱۵ اسد) سخنگوی حکومت افغانستان دواخان مینه پال را در یک مسجد در کابل به ضرب گلوله کشتند.

مینه پال مرکز رسانه ای معلومات حکومت کشور را رهبری می کرد.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان در یک پیام به رسانه ها گفت، «وی (مینه پال) توسط مجاهدین در یک حمله ویژه کشته شد.»

قتل وی چند روز پس از آن رخ داد که طالبان هشدار دادند تا برای انتقام جویی از حملات هوایی مقامات ارشد حکومت را هدف قرار خواهند داد.

طالبان به روز سه شنبه تلاش کردند تا بسم الله محمدی وزیر دفاع را در خانه اش ترور کنند اما مؤفق نشدند. در این حمله هشت نفر کشته شدند.

در همان روز طالبان در مورد حملات بیشتر بالای مقامات حکومت هشدار دادند.

کوه آهنین

حکومت افغانستان که ترور مینه پال را یک «حمله تروریستی ناجوانمردانه» توصیف کرده است گفت که سخنگوی حکومت حامی سرسخت دولت بوده و در برابر تبلیغات ضد حکومتی مانند یک «کوه آهنین» مقاومت می کرد.

مینه پال که از رشته حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل فارغ شده بود، یک نویسنده بوده و برای رادیو آزادی در قندهار گزارش تهیه می کرد.

میرویس استانکزی سخنگوی وزارت داخله در مورد مرگ وی گفت، «متأسفانه تروریست های وحشی بار دیگر دست به اقدام ناجوانمردانه زدند و یک افغان وطن دوست را به شهادت رساندند.»

جنگ در درگیری طولانی مدت افغانستان از ماه ثور بدینسو زمانی که نیروهای خارجی آخرین مرحله خروج را آغاز کردند و قرار است تا اوایل ماه آینده تکمیل شود، شدت گرفته است.

طالبان قسمت های وسیعی از مناطق روستایی را تحت کنترل دارند و اکنون نیروهای حکومت افغانستان را در چندین شهر بزرگ به چالش کشیده اند.

فرود بیژن ژورنالست رادیو آزادی به روز جمعه در پست توییتر خود نوشت، «طالبان برای از بین بردن منتقدین خود یک کمپاین ترور را تطبیق می کنند. بسیاری از قربانیان مردم ملکی، ژورنالستان، فعالان حقوق، شخصیت های فرهنگی و زنانیکه در پست های حکومتی کار می کنند، هستند.»

محسن داور یک عضو پارلمان پاکستان در توییتی نوشت، «به خانواده و دوستان دواخان مینه پال از ته دل تسلیت می گویم. از این خساره جبران ناپذیر بسیار شوکه و ناراحت هستم. تروریست های طالب همچنان افغان هایی را که در برابر آنها مقاومت می کنند هدف قرار داده و می کشند. خون این کشتارها بر دست طالبان و حامیان آنها است.»

دروغ های طالبان

طالبان قبل از این گفته بودند که افراد غیرنظامی را هدف قرار نخواهند داد اما قتل مینه پال این ادعا را دروغ ثابت می سازد.

یلدا حکیم نطاق تلویزیون بی بی سی ورلدنیوز در یک توییتی که به روز جمعه منتشر شد نوشت، «سهیل شاهین سخنگوی طالبان در دوحه اخیراً به من گفت که این گروه در قتل های هدفی در سراسر افغانستان نقش ندارد. وی گفت که ما فقط کسانی را می کشیم که در میدان جنگ با ما می جنگند. مینه پال یک ژورنالست بود.»

حمله نامؤفق بمبگذاری و مسلحانه بالای وزیر دفاع جنگ را برای اولین بار در چندین ماه گذشته به پایتخت آورد و بی ارزش بودن تعهد قبلی طالبان مبنی بر حمله نکردن بالای شهرها را ثابت کرد.

اردوی ملی افغان و ارتش ایالات متحده در جنگ با شورشیان حملات هوایی خود را در تعدادی از شهرها افزایش داده اند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

سازمان ملل از شرایط افغانستان چرا بی خبر است عامل این همه ترور ها طالبان وحشی وحامیان کثیف شان است خداوند این جوان را مغفرت نماید وبه فامیلش صبر جمیل اعطا فرماید.

پاسخ

ترور مینه پال هوشدار جدی برای تیم ارگ و غنی است. این نشان میدهد که طالبان در تسلیم شدن غنی و کناره گیری اش از حکومت جدی است. امکان اینکه در این ترور دستهای فراتراز طالب وجود داشته باشد هم است.

پاسخ