امنیت

ایالات متحده تعهد کرد که در حمایت از نیروهای افغان به حملات هوایی علیه طالبان ادامه دهد

گزارش از سلام تایمز و ای اف پی

یک هلیکوپتر نظامی امریکایی به تاریخ ۲۱ ثور از کنار یک تپه در کابل عبور می کند که بالای آن کلمه افغانستان به زبان دری نوشته شده است. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

یک هلیکوپتر نظامی امریکایی به تاریخ ۲۱ ثور از کنار یک تپه در کابل عبور می کند که بالای آن کلمه افغانستان به زبان دری نوشته شده است. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

کابل -- یک جنرال ارشد امریکایی به روز یکشنبه (۳ اسد) گفت، ارتش ایالات متحده در حمایت از نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان که با طالبان می جنگند، به حملات هوایی خود ادامه خواهد داد.

از اواسط ماه ثور بدینسو، خشونت پس از آن افزایش یافته است که چند روز پس از آغازشدن روند خروج نهایی نیروهای ناتو که تقریباً تکمیل است، شورشیان یک تهاجم گسترده ای را آغاز کردند.

این تهاجم مرگبار طالبان باعث شده است که شورشیان برخی از ولسوالی های دوردست و گذرگاه های مرزی را تصرف کرده و چندین مرکز ولایات را محاصره کنند.

جنرال کینت اف. مکنزی رئیس فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سینتکام) به خبرنگاران در کابل گفت، «ایالات متحده طی چند روز گذشته حملات هوایی خود را در حمایت از نیروهای افغان افزایش داده است و اگر طالبان به حملات خود ادامه دهند، ما آماده هستیم تا این سطح بلند حمایت را در هفته های آینده ادامه دهیم.»

جنرال کینت اف. مکنزی رئیس فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سینتکام) به تاریخ ۳ اسد در یک کنفرانس خبری در مقر سابق مأموریت حمایت قاطع در کابل صحبت می کند. [سجاد حسین/ای اف پی]

جنرال کینت اف. مکنزی رئیس فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سینتکام) به تاریخ ۳ اسد در یک کنفرانس خبری در مقر سابق مأموریت حمایت قاطع در کابل صحبت می کند. [سجاد حسین/ای اف پی]

وی گفت، «طالبان تلاش می کنند تا در مورد کمپاین خود یک احساس حتمی بودن را ایجاد كنند. آنها اشتباه می كنند.»

وی با افزودن اینكه حتی پس از تاریخ ۹ سنبله كه انتظار می رود همه نیروهای خارجی از كشور خارج شوند، ارتش ایالات متحده به پشتیبانی لوجستیکی خود از نیروی هوایی افغان ادامه خواهد داد گفت، «پیروزی طالبان حتمی نیست».

مکنزی گفت، نیروی هوایی ایالات متحده همچنان توانایی انجام دادن «حملات هوایی در افغانستان» علیه گروه داعش و شبکه القاعده را حفظ خواهد کرد.

وی گفت، «این حملات به طور عمومی از راه دور خواهند بود.»

لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده به روز چهارشنبه گذشته بار دیگر تأكید كرد كه ایالات متحده همچنان «به كمک کردن با نیروهای امنیتی افغان و پیشرفت حکومت افغانستان متعهد باقی می ماند».

مکنزی گفت که طی روزها و هفته های آینده این مشخص خواهد شد که آیا حکومت افغانستان می تواند از کشور در برابر طالبان دفاع کند یا خیر.

وی گفت، «من فکر نمی کنم که این یک مسیر آسان باشد... اما من این روایت را قبول نمی کنم که یک جنگ داخلی حتماً به وجود خواهد آمد.»

طالبان به تهاجم خشونت آمیز خود ادامه می دهند

حدود ۲۲۰۰۰ خانواده بر اثر خشونت طالبان در ماه گذشته از شهر قندهار بیجا شده اند.

دوست محمد دریاب رئیس اداره مهاجرین این ولایت گفت، «همه آنها از نواحی ناپایدار شهر به مناطق امن تر نقل مکان کرده اند.»

حافظ محمد اکبر یک باشنده قندهار گفت، پس از آنکه وی فرار کرد خانه اش توسط طالبان تصرف شده است.

وی گفت، «آنها ما را مجبور به ترک کردند... من اکنون با خانواده ۲۰ نفره ام در یک تعمیر بدون تشناب زندگی می کنم.»

جنگ به روز یکشنبه در حومه شهر قندهار ادامه داشت و مکنزی تائید کرد که نیروی هوایی ایالات متحده در روزهای اخیر حملات هوایی را در این ولایت انجام داده است.

باشندگان طالبان را مسؤل خشونت جاری می دانند.

خان محمد که همراه با خانواده اش به یک کمپ نقل مکان کرد گفت، «اگر آنها (طالبان) واقعاً می خواهند جنگ کنند، باید به یک صحرا بروند و جنگ کنند، نه اینکه شهر را ویران کنند.»

وی گفت، «حتی اگر آنها پیروز شوند، آنها نمی توانند بالای یک شهر ارواح حکومت کنند.»

قندهار ۶۵۰۰۰۰ نفر نفوس دارد که پس از کابل دومین شهر بزرگ در افغانستان است.

زمانیکه طالبان بین سال های ۱۳۷۵ و ۱۳۸۰ بر افغانستان حکومت می کردند، این ولایت مرکز حکومت آنها بود.

دیده بان حقوق بشر (اچ آر دبلیو) گفت، گزارش هایی رسیده اند که طالبان در مناطقی که به تصرف خود درآورده اند، به شمول اسپین بولدک یک شهر در نزدیکی مرز با پاکستان که آنها در آواسط ماه گذشته تصرف کردند، علیه مردم ملکی مرتکب جنایات می شوند.

پتریشیا گاسمن معاون ریاست دیده بان حقوق بشر در آسیا گفت، «رهبران طالبان از مسؤلیت هرگونه تجاوزها انکار کرده اند، اما افزایش شواهد مبنی بر اخراج شدن ها، بازداشت های غیرقانونی و قتل ها در مناطق تحت کنترل آنها، باعث افزایش ترس در میان مردم می شود.»

در همین حال مقامات افغان از دستگیری چهار نفر طالبان مشکوک خبر دادند که به انجام دادن حمله راکتی هفته گذشته بر کابل متهم هستند.

حد اقل سه راکت به روز سه شنبه در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری در حالی فرود آمدند که رئیس جمهور اشرف غنی و مقامات ارشد وی به مناسبت عید الاضحی در فضای باز نماز می خواندند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

همانطور که می دانیم همه ما در خانه ای به نام زمین زندگی می کنیم. چون از فضا فقط زمین قابل مشاهده است نه خانه، نه کشورها و نه مرزها به همین دلیل همه ما سواران یک کشتی هستیم اگر نقطه این خانه تحت تأثیر درد قرار گیرد، این درد و رنج آن به هر کس خواهد رسید.

پاسخ