امنیت

حمله طالبان بالای وزیر دفاع شدت خشونت را نشان می دهد

گزارش از سلام تايمز و ای اف پی

یکی از منسوبین امنیتی افغان به تاریخ ۱۳ اسد یک روز پس از انفجار موتربمب در کابل در محل نگهبانی می کند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

یکی از منسوبین امنیتی افغان به تاریخ ۱۳ اسد یک روز پس از انفجار موتربمب در کابل در محل نگهبانی می کند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

کابل -- طالبان به روز چهارشنبه (۱۳ اسد) مسؤلیت یک حمله بزرگی در کابل را بر عهده گرفت که وزیر دفاع را مورد هدف قرار داده بود، این امر افزایش شدید خشونت و عدم پابندی جنگجویان به صلح را نشان می دهد.

این حمله بمبگذاری و مسلحانه بالای بسم الله محمدی وزیر دفاع به روز سه شنبه، یکی از بزرگترین حملات در کابل طی ماه ها بوده است که خشونت را پس از جنگ های شدید در جنوب و غرب کشور، به پایتخت آورد.

بسم الله محمدی جان سالم به در برد.

طالبان در سال های اخیر پس از آغاز مذاکره با ایالات متحده در مورد خروج سربازان، تا حد زیادی از حملات مقیاس بزرگ در پایتخت خودداری کرده اند.

یکی از منسوبین امنیتی افغان به تاریخ ۱۳ اسد یک روز پس از انفجار موتربمب در کابل محل را بررسی می کند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

یکی از منسوبین امنیتی افغان به تاریخ ۱۳ اسد یک روز پس از انفجار موتربمب در کابل محل را بررسی می کند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

شهاب الدین دلاور یکی از اعضای تیم مذاکره کننده طالبان در یک کنفرانس خبری به تاریخ ۱۶ سرطان در تهران گفت، «ما بالای شهرها حمله نمی کنیم و عملیات نظامی را در مرکز ۳۴ ولایت به شمول کابل انجام نمی دهیم.»

سخنگوی امیرخان متقی یکی از رهبران طالبان در یک پوست توییتر به تاریخ ۲۲ سرطان ادعا کرد که این گروه جنگجوی اراده هدف قراردادن شهرها را ندارد، که این در جریان تلاش های مکرر برای تصرف کردن مراکز ولایات یک دروغ آشکار است.

جنگ طالبان فتنه است

ای اف پی گزارش داد، نخستین بمب به روز سه شنبه در مرکز شهر کابل منفجر شد و دود بزرگی را بر آسمان برافراشت.

کمتر از دو ساعت بعد، یک انفجار شدید دیگری نیز در نزدیکی منطقه سبز با سطح بلند امنیت که چندین سفارت به شمول سفارت ایالات متحده را در خود جای داده است، رخ داد و به تعقیب آن انفجارهای کوچکتر و تیراندازی سریع صورت گرفتند.

به گفته میرویس استانکزی سخنگوی وزارت داخله، وزیر دفاع مصؤن بوده و نیروهای افغان تروریست ها را دفع کردند، اما دست کم هشت نفر کشته شدند.

بسم الله محمدی بعداً گفت که یک موتربمب انتحاری خانه اش را هدف قرار داد.

یک منبع امنیتی گفت، پس از انفجار موتربمب چندین نفر مهاجمین بالای خانه یک عضو ولسی جرگه حمله کرده و از آنجا به محل سکونت وزیر دفاع شلیک کردند.

ابراهیم بحیس یک مشاور گروه بحران بین المللی به ای اف پی گفت، یکی از دلایل احتمالی این حمله این بود که «طالبان با تفوق احساسات ضد طالبانی در مناطق شهری افغانستان غافلگیر شده اند.»

رئیس جمهور اشرف غنی حمله کابل را در یک اعلامیه محکوم کرد.

وی گفت، «جنگ طالبان فتنه است و بر اساس حکم خداوند (ج) این ضروری است که در مقابل فتنه گران همان گونه بایستیم که مردم در حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی در سایر ولایات ایستادند.»

به گفته پولیس، به صبح روز چهارشنبه پس از آنکه یک انفجار سه نفر را زخمی ساخت، کمی ناارامی در کابل وجود داشت.

خشونت طالبان

این خشونت در پایتخت پس از آن رخ داد که اردوی ملی افغان در شهر لشکرگاه مرکز ولایت هلمند، یک حمله متقابل را علیه شورشیان آغاز کرد.

اردوی ملی افغان به روز سه شنبه از مردم ملکی خواسته بود که شهر را ترک کنند زیرا آنها برای حمله آمادگی می گیرند.

حلیم کریمی یکی از باشندگان شهر به ای اف پی گفت، «آنعده خانواده هایی که وضعیت مالی خوب یا موتر داشتند خانه های خود را ترک کرده اند. خانواده هایی که توانایی مالی ندارند مجبور اند که مثل ما در خانه های خود بمانند.»

کریمی گفت، «ما نمی دانیم که کجا برویم و چگونه ترک کنیم.»

در همین حال، دیده بان حقوق بشر (اچ آر دبلیو) طالبان را متهم کرد که در مناطقی که اخیراً تصرف کرده اند سربازان بازداشت شده، پولیس و مردم ملکی را به اتهام ارتباط با حکومت افغانستان «به طور عجولانه» اعدام کردند.

این گروه حقوق بشر گفت که یک لیستی از ۴۴ نفر را به دست آورده است که طالبان در شهرک اسپین بولدک در مرز با پاکستان کشتند که شورشیان در ماه گذشته تصرف کرده بودند.

پتریشیا گاسمن معاون اچ آر دبلیو برای آسیا در یک اعلامیه گفت، «فرماندهان طالبان که چنین جنایات را مشاهده می کنند نیز مسؤل جنایات جنگی هستند.»

واشینگتن و لندن شورشیان را به انجام دادن جنایاتی در اسپین بولدک متهم کرده اند که ممکن است به «جرایم جنگی» تلقی شوند.

سفارت ایالات متحده در کابل به روز دوشنبه در توییتی نوشت، «در اسپین بولدک قندهار، طالبان ده ها فرد ملکی را به طور کشتار انتقام جویی کشتند. این قتل ها ممکن به عنوان جرایم جنگی محسوب شوند؛ آنها باید مورد تحقیق قرار گرفته و جنگجویان طالب یا فرماندهان مسؤل باید پاسخگو باشند.»

در این توییت آمده است، «رهبری طالبان باید برای جرایم جنگجویان خود پاسخگو باشند. اگر اکنون شما نمی توانید جنگجویان خود را کنترول کنید، بعداً در امور حکومتداری هیچ کاری ندارید.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

من ویدیوی حمله ای را که بالای خانه وزیر دفاع راه اندازی شده بود تماشا کردم. این واقعاً یک انفجار نیرومندی بود. تا زمانیکه استخبارات پاکستان در این امر دخیل نباشد، طالبان هرگز نمی توانند چنین کارهایی را انجام دهند و نمی توانند برنامه ریزی کنند. پاکستان با افغانستان و امریکا و بقیه جهان یک بازی منافقت آمیزی را انجام می دهد. پاکستان میلیاردها دالر را از امریکا دریافت کرد، امریکا که واقعاً یک ابرقدرت جهانی است و نمی خواهد کشورهای کوچک و بی ارزش قدرت هسته ای را به دست بیاورند، اما باز هم امریکا به اندازه کافی با پاکستان خوب بوده و اجازه داد که حتی بمب های هسته ای بسازد، هواپیماهای اف-۱۶ را به آن داد و در طول بیست سال گذشته بیش از ۳۰ میلیارد دالر به آن پول داد، اما پاکستان در بدل آن چه کرد؟ پاکستان اسامه بن لادن را برای پنج سال مصؤن نگهداشت، همان اسامه ایکه امریکا و بقیه جهان به خاطر وی میلیاردها دالر را مصرف کردند. پاکستان ملا عمر، ملا اختر محمد منصور و ده ها نفر دیگر از رهبران طالبان را نگهداشت. پاکستان پولی را که از امریکا دریافت کرده بود برای آموزش تروریست ها مصرف کرد. سپس آنها تروریست ها را به افغانستان فرستادند تا سربازان افغان و ائتلاف را بکشند، در حالیکه ظاهراً آنها خودشان را به عنوان حامیان ائتلاف بین المللی نشان می دادند. ما از جامعه بین المللی به ویژه امریکا می خواهیم که پاکستان را به دلیل حمایت از تروریست ها و تروریزم در فهرست سیاه قرار دهند. پاکستان در مقایسه با ایران برای جهان بسیار خطرناک تر است. علیه پاکستان نیز باید مانند ایران تحریم های اقتصادی وضع شده و این تحریم ها باید با مشروط به این شود که پاکستان رسماً حمایت از تروریست ها را متوقف کند. ساده ترین راه آن این اس

پاسخ