امنیت

ملل متحد از مرگ های بی سابقه مردم ملکی افغان توسط حملات طالبان هشدار داد

گزارش از سلام تايمز و ای اف پی

پس از آنکه بر اثر انفجار بالای یک موتربس چهار نفر کشته و چهار نفر دیگر زخمی شدند، یکی از منسوبین نیروهای امنیتی افغان به تاریخ ۱۳جوزا در کنار وسیله نقلیه آسیب دیده در کابل ایستاده است. [ذکریا هاشمی/ای اف پی]

پس از آنکه بر اثر انفجار بالای یک موتربس چهار نفر کشته و چهار نفر دیگر زخمی شدند، یکی از منسوبین نیروهای امنیتی افغان به تاریخ ۱۳جوزا در کنار وسیله نقلیه آسیب دیده در کابل ایستاده است. [ذکریا هاشمی/ای اف پی]

کابل -- سازمان ملل متحد به روز دوشنبه (۴ اسد) هشدار داد که اگر حملات طالبان در سراسر افغانستان متوقف نشوند، این کشور ممکن شاهد بلندترین تعداد تلفات مردم ملکی در بیشتر از یک دهه گذشته شود.

خشونت از اواسط ماه ثور زمانی افزایش یافت که شورشیان همزمان با خروج نیروهای خارجی به رهبری ایالات متحده، عملیات های خود را شدت بخشیدند.

در گزارشی که به روز دوشنبه منتشر شد و تلفات مردم ملکی برای نیمه اول سال ۲۰۲۱ میلادی را مستند می کرد، مأموریت همکاری سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) گفت که انتظار می رود این ارقام از زمانیکه این سازمان گزارش دهی را بیش از یک دهه قبل آغاز کرده است، به بلندترین سطح سالانه برسد.

دیبورا لیونس رئیس یوناما در اعلامیه ای که همراه با این گزارش منتشر شد گفت، «در صورتیکه خشونت جاری متوقف نشود، تعداد بی سابقه ای از مردم ملکی افغان از بین رفته و معلول خواهند شد.»

وی گفت، «من به طالبان و رهبران افغان عذر می کنم که به خط السیر وحشتناک این درگیری و تأثیر مخرب آن بالای مردم ملکی توجه کنند.»

در گزارش یوناما آمده است، در جریان شش ماه اول سال ۲۰۲۱ میلادی حدود ۱۶۵۹ نفر مردم ملکی کشته و ۳۲۵۴ نفر دیگر زخمی شده اند که این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۷٪ افزایش یافته است.

در این گزارش همچنان آمده است، افزایش تلفات مردم ملکی به ویژه در ماه ثور و جوزا که دوره ابتدایی حملات فعلی طالبان بود، با کشته شدن ۷۸۳ نفر و زخمی شدن ۱۶۰۹ نفر، بسیار حاد بوده است.

زنان و کودکان رنج می برند

در این گزارش آمده است، «موضوع بالخصوص تکان دهنده و نگران کننده عمیق این است که زنان، پسران و دختران نزدیک به نصفی از تلفات مردم ملکی را تشکیل دادند».

طالبان در یک اعلامیه این گزارش ملل متحد را رد كرده و از این بابت كه این گروه «در هیچ جایی مردم ملکی را قصداً كشته باشد»، انكار كردند.

دیده بان حقوق بشر (اچ آر دبلیو) هفته گذشته گفت که «شواهد فزاینده ای» وجود دارند که نشان می دهد طالبان در مناطقی که به تصرف خود درآورده بودند به شمول اسپین بولدک یک شهر نزدیک به مرز با پاکستان که آنها در آواسط ماه سرطان تصرف کردند، علیه مردم ملکی مرتکب جنایات می شوند.

اجمل عمر شینواری سخنگوی نیروهای امنیتی افغان گفت، حدود ۴۰۰ نفر از باشندگان اسپین بولدک طی روزهای گذشته توسط طالبان «از خانه هایشان بیرون برده شده و ۱۰۰ نفر آنها کشته شده اند».

وی در مورد سرنوشت ۳۰۰ نفر باقیمانده جزئیاتی را ارائه نکرد.

پتریشیا گاسمن معاون ریاست دیده بان حقوق بشر در آسیا به روز جمعه گفت، «رهبران طالبان از مسؤلیت هرگونه تجاوزها انکار کرده اند، اما افزایش شواهد مبنی بر اخراج شدن ها، بازداشت های غیرقانونی و قتل ها در مناطق تحت کنترل آنها، باعث افزایش ترس در میان مردم می شود.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500