امنیت

اتحادیه اروپا خواستار آتش بس فوری در افغانستان شده و حملات طالبان را محکوم کرد

گزارش از سلام تايمز و ای اف پی

یکی از منسوبین امنیتی افغان به تاریخ ۱۳ اسد یک ساختمان را یک روز پس از انفجار موتربمب در کابل بررسی می کند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

یکی از منسوبین امنیتی افغان به تاریخ ۱۳ اسد یک ساختمان را یک روز پس از انفجار موتربمب در کابل بررسی می کند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

بروکسل -- اتحادیه اروپا به روز پنجشنبه (۱۴ اسد) آخرین حملات مرگبار طالبان را محکوم کرده و خواستار «آتش بس فوری، جامع و دایمی» شد.

جوزف بوریل رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و یانیز لینارچیچ کمیشنر اتحادیه اروپا برای کمک و مدیریت بحران، طالبان را متهم کردند که وعده خود مبنی بر رسیدن به صلح از راه مذاکرات، را نقض کرده اند.

آنها گفتند، «این خشونت بی معنی رنج های زیادی را بالای اتباع افغانستان وارد می سازد و تعداد بیجاشدگان داخلی در جستجوی مصؤنیت و سرپناه را افزایش می دهد.»

در ادامه این اعلامیه آمده است، «حمله تهاجمی نظامی طالبان با تعهد اعلام شده آنها مبنی بر راه حل منازعه از طریق مذاکرات و روند صلح دوحه، مستقیماً در تضاد است.»

در این اعلامیه آمده است، «نقض های اصول بین المللی حقوق انسانی و حقوق بشر مانند قتل های خودسرانه و غیرقانونی مردم ملکی، شلاق زدن زنان در محضر عام و تخریب کردن زیربنا ها، هنوز هم این کشور را به ویژه در مناطق تحت کنترل طالبان تحت تاثیر قرار می دهد.»

اعلامیه افزوده است، «برخی از این اقدامات ممکن به عنوان جرایم جنگی تلقی شده و باید مورد بررسی قرار گیرند. آنعده از جنگجویان طالب یا فرماندهان مسؤل آنها باید پاسخگو باشند.»

در این اعلامیه خاصتاً سه حمله اخیر، از جمله حمله بالای دفتر سازمان ملل متحد (در هرات)، حمله در لشکرگاه که منجر به کشته شدن ۴۰ نفر مردم ملکی شده، و حمله بالای محل سکونت وزیر دفاع در کابل، ذکر شده اند.

مقامات اتحادیه اروپا گفتند، «اتحادیه اروپا خواستار آتش بس فوری، جامع و دایمی شد که فرصتی برای صلح فراهم شود.»

دروغ های طالبان

طالبان برخلاف اظهارات قبلی مبنی بر اینکه جنگجویان شهرها را هدف قرار نخواهند داد، اکنون نیروهای حکومت افغانستان را در چندین شهر بزرگ به چالش کشیده اند.

شهاب الدین دلاور یکی از اعضای تیم مذاکره کننده طالبان در یک کنفرانس خبری به تاریخ ۱۶ سرطان در تهران گفت، «ما بالای شهرها حمله نمی کنیم و عملیات نظامی را در مرکز ۳۴ ولایت به شمول کابل انجام نمی دهیم.»

سخنگوی امیرخان متقی یکی از رهبران طالبان در یک پوست توییتر به تاریخ ۲۲ سرطان ادعا کرد که این گروه جنگجوی اراده هدف قراردادن شهرها را ندارد، که این در جریان تلاش های مکرر برای تصرف کردن مراکز ولایات یک دروغ آشکار است.

این حمله بمبگذاری و مسلحانه بالای بسم الله محمدی وزیر دفاع به روز سه شنبه، یکی از بزرگترین حملات در کابل طی ماه ها بوده است که خشونت را پس از جنگ های شدید در جنوب و غرب کشور، به پایتخت آورد.

بسم الله محمدی جان سالم به در برد.

تلفات مردم ملکی افزایش می یابد

سازمان ملل متحد به تاریخ ۳ اسد هشدار داد که اگر حملات طالبان در سراسر کشور متوقف نشود، افغانستان ممکن شاهد بلندترین تعداد کشته شدگان ملکی در بیش از یک دهه گذشته باشد.

در گزارش مأموریت معاونت سازمان ملل متحد برای افغانستان (یوناما) آمده است، در جریان شش ماه اول سال ۲۰۲۱ میلادی حدود ۱۶۵۹ نفر مردم ملکی کشته و ۳۲۵۴ نفر دیگر زخمی شده اند که این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۷٪ افزایش یافته است.

در این گزارش آمده است، «موضوع بالخصوص تکان دهنده و نگران کننده عمیق این است که زنان، پسران و دختران نزدیک به نصفی از تلفات مردم ملکی را تشکیل دادند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500