امنیت

طالبان ادعا می کنند که طنزپرداز افغان را که در یک ویدیو پخش شده مورد لت و کوب قرار گرفته بود کشته اند

گزارش از سلام تايمز و ای اف پی

نظرمحمد معروف به خاشه جوان در این تصویر بدون تاریخ در قندهار نشان داده شده است. طالبان به تاریخ ۷ اسد ادعا کردند که وی را ربوده و کشته اند. [تصویر از شبکه های اجتماعی]

نظرمحمد معروف به خاشه جوان در این تصویر بدون تاریخ در قندهار نشان داده شده است. طالبان به تاریخ ۷ اسد ادعا کردند که وی را ربوده و کشته اند. [تصویر از شبکه های اجتماعی]

قندهار -- پس از آنکه ویدیوهایی در شبکه های اجتماعی لت و کوب خاشه جوان و سپس نشان دادن جسد مرده وی را نشان داد، طالبان به روز پنجشنبه (۷ اسد) گفتند که آنها یک افسر پولیس افغان را که به نشرکردن ویدیوهای طنزیه در انترنیت معروف بود، کشته اند.

نظرمحمد معروف به «خاشه جوان» در ولایت قندهار زندگی می کرد اما به گفته یک افسری که با وی کار می کرد، حدود دو هفته پیش پس از بازگشت به خانه توسط طالبان ربوده شده بود.

هفته گذشته ویدیوهای معروف پدیدار شدند كه نظرمحمد را در حالی نشان می داد كه در میان دو مرد در موتر نشسته بود دست هایش را از پشت بسته و مکرراً با سیلی می زدند. یک کلیپ دیگر جسدش را نشان می داد.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان به روز پنجشنبه به ای اف پی گفت، «وی کمدین یا طنزپرداز نبود؛ وی در چندین جنگ علیه ما جنگید. هنگامیکه ما وی را بازداشت کردیم، وی تلاش کرده بود تا فرار کند و این باعث شد که افراد مسلح ما وی را بکشند.»

مجاهد ادعا کرد، «وی یک پولیس فعال بود و برای مرگ بسیاری از مردم مسؤل بود.»

سیلاب یک فرمانده پولیس که با نظرمحمد کار می کرد گفت که این طنزپرداز هرگز برای جنگ اعزام نشده و بیشتر یک شخص سرگرم کننده برای افسران پوسته بوده است.

جنگجویان در ابتدا از هرگونه نقش در قتل وی انکار کردند تا زمانیکه این ویدیوها پخش شدند.

سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور در فیسبوک نوشت که این قتل «ماهیت دشمنان این سرزمین و خصومت آنها نسبت به فرهنگ، هنر و آزادی را به نمایش می گذارد».

راس ویلسون شارژدافیر ایالات متحده نیز این قتل را محکوم کرد.

ویلسون به روز چهارشنبه در توییتی نوشت، «نظرمحمد (خاشه) یک طنزپرداز محبوب بود که حتی در اوقات تاریک نیز باعث خنده و شادی برای جامعه خود می شد. طالبان وی را ربودند و حلق آویز کردند و بعداً ثبوت ویدیویی را با شادمانی در توییتر نشر کردند. ما این اقدامات بیزارکننده را محکوم می کنیم و رهبری طالبان نیز باید این کار را محکوم کند».

مردم در شبکه های اجتماعی نیز ابراز عصبانیت کردند.

یکی از کاربران فیسبوک پوست کرده بود، «چهره معصوم خاشه قلب هر انسانی را به درد میاورد. آنها (طالبان) وی را با ضرب گلوله کشته اند؛ آنها ظالم ترین مردم جهان هستند.»

طالبان متهم هستند که پس از امضای یک توافقنامه مهمی در اواخر سال ۱۳۹۸ با واشینگتن که زمینه را برای خروج نیروهای خارجی فراهم کرد، آنها قتل های هدفی به شمول قتل ژورنالستان، قاضیان و فعالان را انجام می دهند.

ظلم طالبان

این آخرین قتل در حالی صورت می گیرد که طالبان که در زمان حاکمیت خود بالای افغانستان هر نوع سرگرمی را به طور قاطع ممنوع کرده بودند، در سراسر کشور به دستاوردهای قلمروی دست می یابند.

طالبان در برخی مناطق دوباره تفسیر خشونت آمیزی از حکومت اسلامی را معرفی می کنند که همین کار دلیل شهرت آنها شده بود تا که توسط نیروهایی به رهبری ایالات متحده در سال ۱۳۸۰ سرنگون شدند.

آنها ماه گذشته شیرخان بندر یک مرکز گمرکی شمالی را تصرف کردند که توسط یک پل کشور را با تاجیکستان وصل می سازد و این پل با بودجه ایالات متحده بالای دریای پنج ساخته شده است.

ساجده که به ای اف پی گفت وی قبل از تصرف طالبان در یک کارخانه محلی کار می کرد گفت، «پس از آنکه شیرخان بندر سقوط کرد، طالبان به زنان دستور دادند که از خانه های خود بیرون نشوند.»

وی در یک مصاحبه تیلیفونی گفت، «تعداد زیادی از زنان و دختران جوان گلدوزی، خیاطی و بوت سازی می کردند... این دستور طالبان اکنون ما را ترسانده است.»

طالبان از سال ۱۳۷۵ الی ۱۳۸۰ بر اساس یک تفسیر سختگیرانه ای از قرآن کریم بر افغانستان حکومت کردند.

آنها به زنان دستور دادند كه در خانه بمانند مگر اینکه مردان محرم آنان را همراهی کنند، دختران از رفتن به مکتب منع کردند و زنانی را كه به جرم زنا مقصر شناخته می شدند، سنگسار می کردند.

مردان نسبتاً آزادی بیشتری داشتند اما طالبان به آنها دستور داده بودند که ریش نتراشند، اگر در نماز جماعت شرکت نمی کردند مورد لت و کوب قرار می گرفتند و به آنها گفته شده بود که فقط لباس سنتی را بپوشند.

برخی از مناطق روستایی کشور حتی بدون نظارت طالبان به قواعد مشابهی پابند هستند اما شورشیان تلاش کرده اند تا این احکام را حتی در مراکز عصری تر نیز عملی کنند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

مرگ به طالبان وحشی و حنایت کار. طالبان چهره اصلی شان را به مردم نشان دادند که آنها دشمن وقعی ترقی و تعالی این کشور است. و کوشش می کنند تا بین مردم ترس و وحشت را ایجاد کنند تا آنها بتوانند به اهداف خویش نایل بیایند.

پاسخ

طالب کی مسلمان است در هیرا منډای ما مسلمان ندیدم

پاسخ

او که بود؟‌

پاسخ

قتل عام جاری غیرنظامیان در افغانستان که روزانه ده ها انسان بی گناه در آن کشته می شوند ، تنها گناه طالبان نیست. همسایگان منافق ما (پاکستان و ایران)، روسیه، کشورهای کنفرانس اسلامی، امریکا و اروپا همه در این کار دخیل هستند. مردم افغانستان اکنون مانند مرغی هستند که گلوی آن را می برند و بعدا در یک بیلر می اندازند که در آن دست و پا می زند و سپس می میرد. ترکیه مرزهای خود را به روی افغانها بست، ایران مرزهای خود را بست و دیوارها ساخت، پاکستان مرزهای خود را بست، تاجیکستان گفت که نمی خواهد افغانهای بیشتری به آنجا بروند. در داخل کشور، حامیان بین المللی حقوق بشر از یک طرف به شورشیان و از سوی دیگر به دولت سلاح دادند تا یکدیگر و غیرنظامیان را بکشند. ظلمی که امروز علیه افغانها و افغانستان صورت می گیرد نه یهودیان علیه فلسطینی ها انجام داده، نه هیلتر علیه یهودیان انجام داده و نه هم دیگر انسانها علیه انسانان دیگر انجام داده است.‌

پاسخ