امنیت

با افزایش خشونت طالبان در افغانستان دبیرکل ناتو خواستار توافق از راه مذاکره شد

گزارش از سلام تايمز و ای اف پی

یکی از منسوبین نیروهای امنیتی افغان به تاریخ ۲ اسد یک وسیله نقلیه را در پوسته تلاشی در هرات متوقف می کند. وزارت امور داخله گفت، در ۳۱ ولایت از جمع ۳۴ ولایت کشور برای جلوگیری از خشونت فزاینده ناشی از تهاجم گسترده طالبان در ماه های گذشته، بر رفت و آمد شبانه ممنوعیت وضع شد. [هوشنگ هاشمی/ای اف پی]

یکی از منسوبین نیروهای امنیتی افغان به تاریخ ۲ اسد یک وسیله نقلیه را در پوسته تلاشی در هرات متوقف می کند. وزارت امور داخله گفت، در ۳۱ ولایت از جمع ۳۴ ولایت کشور برای جلوگیری از خشونت فزاینده ناشی از تهاجم گسترده طالبان در ماه های گذشته، بر رفت و آمد شبانه ممنوعیت وضع شد. [هوشنگ هاشمی/ای اف پی]

بروکسل -- ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو به روز سه شنبه (۵ اسد) وعده سپرد تا به حمایت خود از افغانستان ادامه دهد و خواسته خود مبنی بر «توافق مذاکره شده» با طالبان را در حالی تکرار کرد که شورشیان تهاجم خشونت آمیز خود بالای کشور را شدت بخشیده اند.

استولتنبرگ پس از صحبت با رئیس جمهور اشرف غنی در توییتر نوشت، «اوضاع امنیتی در افغانستان به شدت چالش برانگیز باقی مانده است و به حل و فصل مذاكره شده ضرورت دارد.»

وی گفت، «ناتو با کمک مالی، حضور غیرنظامی و آموزش خارج از کشور، به حمایت از افغانستان ادامه خواهد داد.»

خشونت از اواسط ماه ثور بدینسو پس از آن شدت یافته است که چند روز پس از آغازشدن روند خروج نیروهای امریکایی و ناتو که تقریباً تکمیل شدنی است، شورشیان یک تهاجم گسترده ای را آغاز کردند.

این تهاجم مرگبار طالبان باعث شده است که شورشیان برخی از ولسوالی های دوردست و گذرگاه های مرزی را تصرف کرده و مراکز چندین ولایت را محاصره کنند.

جنگ در سراسر مناطق ناهموار در حالی ادامه دارد که مذاکرات صلح میان حکومت افغانستان و طالبان تاکنون نتوانسته اند که برای پایان دادن به جنگ به توافقی برسند.

اکثریت نیروهای ۱۰۰۰۰ نفری ناتو قبلاً از این کشور خارج شده اند.

ترس از تعداد بلند مرگ و میر مردم ملکی

سازمان ملل متحد به روز دوشنبه هشدار داد که اگر تهاجمات طالبان در سراسر افغانستان متوقف نشوند، این کشور ممکن شاهد بلندترین تعداد تلفات مردم ملکی در بیشتر از یک دهه گذشته شود.

هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در یک اعلامیه گفت، در جریان شش ماه اول سال ۲۰۲۱ میلادی حدود ۱۶۵۹ نفر مردم ملکی کشته و ۳۲۵۴ نفر دیگر زخمی شده اند که این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۷٪ افزایش یافته است.

در این گزارش همچنان آمده است، افزایش تلفات مردم ملکی به ویژه در ماه ثور و جوزا که دوره ابتدایی تهاجمات فعلی طالبان بود، با کشته شدن ۷۸۳ نفر و زخمی شدن ۱۶۰۹ نفر، بسیار حاد بوده است.

دیده بان حقوق بشر (اچ آر دبلیو) هفته گذشته هشدار داد، «شواهد فزاینده ای» وجود دارند که طالبان به شمول اسپین بولدک یک شهر نزدیک به مرز با پاکستان که آنها در آواسط ماه سرطان تصرف کردند، در مناطقی که به تصرف خود درآورده اند علیه مردم ملکی مرتکب جنایات می شوند.

پتریشیا گاسمن معاون ریاست دیده بان حقوق بشر در آسیا به روز جمعه گفت، «رهبران طالبان از مسؤلیت هرگونه تجاوزها انکار کرده اند، اما افزایش شواهد مبنی بر اخراج شدن ها، بازداشت های غیرقانونی و قتل ها در مناطق تحت کنترل آنها، باعث افزایش ترس در میان مردم می شود.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

دبیرکل ناتو اگر با مردم افغان همدردی داشته باشد، باید بالای طالبان حملات جدی آغاز کرده و باید دفتر طالبان در دوحه قطر را ببندد چون طالبان اهل مذاکرات نیستند و از اول هم اراده ای برای مذاکرات نداشتند. طالبان پروژه پاکستان بوده و اگر می خواهیم که جنگ در افغانستان پایان یابد، ما باید با پاکستان مذاکرات برگزار کنیم و به توافق برسیم. وقتی مشکلی با پاکستان نداشته باشیم و یک راه حل را پیدا کنیم، جنگ خود به خود پایان می یابد. #باپاکستان‌جدی‌صحبت‌کنید‌تا‌پروژه‌طالبان‌را‌ختم‌کند.

پاسخ

سازمان ملل متحد می تواند که به کشاله افغانستان نقطه پایان بگذارد. این سازمان باید بالای کشور های قدرتمند جهان بشمول سعودی، روسیه، چین و پاکستان فشار وارد بکند تا آنها در روند صلح افغانستان همکاری صادقانه نمایند زیرا از طریق جنگ مشکل افغانستان حل نخواهد شد. نه طالبان می تواند از طریق جنگ صلح را در کشور تامین کند و نه هم حکومت افغانستان. زیرا در طی چهل سال جنگ های زیاد در این کشور انجام شد و نظام های متعدد به زور و از راه نظامی در افغانستان تاسیس شد ولی یک صلح پایه دار در افغانستان بوجود نیامد. از این جهت باید همه گروه ها و احزاب بشمول طالبان جمع شوند و برای افغانستان یک نظام که برای همه قابل قبول باشد بوجود بیاورند تا اینکه یک صلح پایدار و دوامدار در افغانستان ایجاد شود و دیگر زمینه جنگ در کشور فراهم نشود.

پاسخ