تروریسم

طالبان حملات خود را در میان گفتگوهای تازهٔ صلح افزایش داده اند

سلام تایمز و ای اف پی

بر اساس گفته های مقامات افغان، در نتیجه یک انفجار موتربمب به صبح تاریخ ۱۰ سرطان ۱۳۹۸ در کابل که مسؤلیتش را طالبان به عهده گرفتند، بیش از ۱۰۰ تن زخم برداشته اند. دست کم ۵۰ متعلم مکتب در جمع زخمیان بوده اند. [نصرالله عطار/تلویزیون ای اف پی/ای اف پی]

کابل – جنگجویان طالب به حملات خویش در سراسر افغانستان شدت بخشیده اند، در حالیکه نمائینده گان این گروه با مذاکره کننده گان امریکائی در قطر در سلسله تلاشها برای رسیدن به یک موافقه صلح، ملاقات دارند.

به قول مقامات افغان، به صبح روز دوشنبه (۱۰ سرطان)، در نتیجه یک حمله طالبان در کابل، بیش از ۱۰۰ تن که بیشتر از نصف آنها اطفال بودند، زخمی شده اند.

بر اساس گزارش ای اف پی، در نتیجه یک انفجار قوی موتربمب، ابر دود و غبار فضای کابل را در نزدیکی پل محمودخان فراگرفت و در دوری ۲ کلومتری ساختمانها را به لرزه در آورد. بعد از انفجار، افراد مسلح با نیروهای ویژه در ساحهٔ که محل ساختمان های دولتی و نظامی میباشد، درگیر شدند.

نصرت رحیمی، سخنگوی وزارت داخله گفت، «در ابتداء، یک انفجار موتربمب رخ داد، و بعداً چند تن از حمله کننده گان یک ساختمان را تصرف کردند. ساحه توسط نیروهای ویژه پولیس محاصره شده است و آنها در حال از پا درآوردن حمله کننده گان هستند.»

به تاریخ ۱۰ سرطان، یک مرد زخمی شدهٔ افغان بعد از یک انفجار موتربمب در کابل، در شفاخانه وزیر اکبر خان به امبولانس انتقال میشود. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

به تاریخ ۱۰ سرطان، یک مرد زخمی شدهٔ افغان بعد از یک انفجار موتربمب در کابل، در شفاخانه وزیر اکبر خان به امبولانس انتقال میشود. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

به تاریخ ۱۰ سرطان، امبولانس های افغان به موقعیت انفجار موتربمب در کابل که توسط طالبان صورت گرفته بود، می رسند. [اس تی آر/ای اف پی]

به تاریخ ۱۰ سرطان، امبولانس های افغان به موقعیت انفجار موتربمب در کابل که توسط طالبان صورت گرفته بود، می رسند. [اس تی آر/ای اف پی]

یک مرد زخمی شدهٔ افغان به تاریخ ۱۰ سرطان، بعد از یک انفجار در کابل به یک شفاخانهٔ سازمان کمکی ایتالیا بر روی تزکیره (وسیله نقلیه مجروحین)، آورده شده است. تعداد زیادی از مردم در حملهٔ طالبان شدیداً زخمی شده اند، که شاهد انفجار قوی موتربمب به صبح تاریخ ۱۰ جوزا در کابل بوده اند، که بعداً افراد مسلح با نیروهای خاص در ساحهٔ که محل ساختمان های دولتی و نظامی میباشد، درگیر شدند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

یک مرد زخمی شدهٔ افغان به تاریخ ۱۰ سرطان، بعد از یک انفجار در کابل به یک شفاخانهٔ سازمان کمکی ایتالیا بر روی تزکیره (وسیله نقلیه مجروحین)، آورده شده است. تعداد زیادی از مردم در حملهٔ طالبان شدیداً زخمی شده اند، که شاهد انفجار قوی موتربمب به صبح تاریخ ۱۰ جوزا در کابل بوده اند، که بعداً افراد مسلح با نیروهای خاص در ساحهٔ که محل ساختمان های دولتی و نظامی میباشد، درگیر شدند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

وی گفت، «دست کم دو تن جنگجوی کشته شده اند. نیروهای امنیتی همچنان ۲۱۰ فرد ملکی را در ساختمانهای نزدیک نجات دادند.»

بر اساس اعلامیه وزارت صحت، دست کم یک تن کشته شده و ۹۳ تن دیگر زخمی گردیده اند. بر اساس اعلامیه وزارت معارف، در جمع زخمیان ۵۰ طفل نیز شامل بودند، که اکثرشان بر اثر اصابت شیشه های پراکنده زخمی شده اند که حالت شان وخیم نیست.

بعض تصاویریکه بر رسانه های اجتماعی پخش شدند و در یک شفاخانه گرفته شده بودند، مجروحین، اطفال آسیب دیده با یونیفورم مکتب که هنوز کتابها در دست گرفته برای تداوی آورده شده بودند، را نشان میدادند.

وزارت معارف در اعلامیه خود گفت، پنج باب مکتب تخریب شده است و از طرف های درگیر جنگ خواست که، «از مصؤنیت متعلمین، استادان، کارمندان معارف و مکاتب ضمانت کنند.»

«بر سرما جهان سرچپه شد»

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان با نشر کردن یک اعلامیه گفته است که جنگجویان یک ساختمان وزارت دفاع را در ساحه مورد هدف قرار داده بودند که این ساحه دفعتاً توسط نیروهای افغان و امبولانس ها مسدود شد، و در ادامه شلیک ها چرخبالهای جنگی نیز بالای ساحه دیده میشدند.

مقامات این هدف را تصدیق نکرده اند.

این محل با تدابیر بیشتر امنیتی، مقر بعضی ساختمانهای دولتی و نظامی به شمول یک ساختمان که مشترکاً توسط ریاست امنیت ملی و وزارت دفاع استفاده میشود و همچنان دفاتر فدراسیون فوتبال افغانستان و کرکت بورد استفاده میشود، میباشد.

ظاهر عثمان، یک مامور در یکی از شعبات وزارت اطلاعات و فرهنگ که به گفته وی فقط ۱۵۰ متر از محل رویداد فاصله دارد، گفت، «ما همه در داخل دفتر نشسته بودیم که بر سر ما جهان سرچپه شد.»

وی گفت، تصور میشد که انفجار در نزدیکی گلبهار تاور رخ داده باشد که تعداد زیادی از دکاکین و منازل رهایشی میباشد و در نزدیکی ساختمان وزارت دفاع میباشد.

عثمان بر روی خط تلیفون به ای اف پی گفت، «زمانیکه چشمهایم را باز کردم، دفتر از گرد و دود پر شده بود و همه چیز شکسته بود؛ همکارانم چیغ میزدند.»

شمس امینی، سخنگوی فدراسیون فوتبال افغانستان به ای اف پی گفت، این انفجار در نزدیکی دروازه دفتر عمومی فدراسیون فوتبال رخ داد.

وی گفت، «تعدادی از همکاران ما هنوز هم در داخل بند مانده اند؛ ما اطلاع یافتیم که کسانی زخمی شده اند. ما نمی دانیم که آیا حمله کننده گان به داخل ساختمان رفته اند یا خیر.»

استودیوی تلویزیون شمشماد که نزدیک محل رویداد میباشد و در سال ۱۳۹۶ مورد حمله قرار گرفته بود، تصاویری را از شیشه های شکسته و خسارات دفاتر، نشر کردند.

حشمت استانکزی، تحلیلگر شمشاد با افزودن اینکه شمشاد در لحظه رخ دادن انفجار در حال پخش کردن یک برنامه زنده بود به ای اف پی گفت، «من خیلی ترسیدم. نیروهای امنیتی استدیو را تخلیه نمودند.»

یکی از ناظرین رسانه ها گفت، هفت تن ژورنالست شمشاد در جمع مجروحین بوده اند.

حملات بیشتر توسط طالبان

مقامات گفتند، به روز شنبه (۸ سرطان) طالبان دست کم ۲۵ تن عضو یک نیروی خیزش مردمی را در ولایت بغلان کشتند.

فواد آمان، سخنگوی وزارت دفاع گفت، این حمله صبح وقت در ولسوالی نهرین وقتی صورت گرفت که اعضای این نیروی خیزش تلاش میکردند تا یک گروه سربازان افغان را نجات دهند که توسط جنگجویان طالب محاصره شده بودند.

در عین زمان، بر اساس گفته های قاسم افغان، سخنگوی قوماندانی امنیه ولایت کندهار، به روز شنبه جنگجویان با چهار عراده موترهای زرهی که مملو از مواد منفجره بودند به داخل یک عمارت حکومتی در ولسوالی معروف، داخل شدند.

وی به ای اف پی گفت، «متأسفانه ۱۱ تن پولیس شهید شدند و ۲۷ تن دیگر مجروح گردیدند.»

ذبیح الله سادات، سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات کشور گفت، هشت تن کارمند کمیسیون انتخابات که در آنجا مستقر بودند و پیش از انتخابات ریاست جمهوری در ماه میزان، ثبت نام رای دهنده گان را انجام میدادند، نیز کشته شده اند.

انتخابات دوبار معطل شده افغانستان حالا قرار است به تاریخ ۶ میزان سال جاری برگزار شوند.

طالبان مسؤلیت حمله را به عهده گرفتند، و یک سخنگوی آنان در تویتر نوشت که جنگجویان آنها با کشتن ۵۷ تن کارمند امنیتی، مرکز این ولسوالی را گرفته بودند.

وزارت داخله در یک اعلامیه با رد کردن این ادعا گفته است که سربازان این جنگجویان را به عقب راندند و ۲۵ تن از آنها را کشند.

رئیس جمهور غنی این حملات «وحشیانه و نابخشودنی» را محکوم کرد، که اخرین حملات از موج حملات بی رحم طالبان میباشند.

مذاکرات صلح و سیاحت جهادی

این حملات در حالی رخ میدهند که طالبان و ایالات متحده به روز شنبه مذاکرات تازه صلح را آغاز کرده اند.

بلافاصله این تصدیق نشده است که آنها بعد از حمله روز دوشنبه، برای روز سوم هم مذاکرات را ادامه بدهند. در جریان این حمله، سخنگوی دفتر طالبان در دوحه باز هم تأکید کرد که این شورشیان با کابل مذاکراتی را نخواهند کرد.

سهیل شاهین به روز دوشنبه در تویتر گفت، «زمانیکه وقت دقیق برای خروج نیروهای خارجی در حضور شاهدان بین المللی تعین شود، بعد از آن ما با طرف افغان مذاکرات را شروع خواهیم کرد، ما با اداره کابل منحیث یک حکومت مذاکرات نخواهیم کرد.»

این مذاکرات تا هنوز بر چهار مورد تمرکز کرده اند – مبارزه علیه تروریزم، حضور نظامی خارجی، مذاکرات بین الافغانی و یک آتش بس دائمی.

ذبیح الله مجاهد به روز شنبه در تویتر خود نوشت، «دور هفتم مذاکرات بین نمائینده گان ایالات متحده و تیم مذاکراتی امارت اسلامی در دوحه آغاز شد.»

یک و نیم ساعت بعد از اعلان کردن از سرګیری مذاکرات مجاهد دوباره تویت کرد که در آن یک ویدیوی را نشر کرد از یک گروه مردانیکه روی خویش را پوشانیده بودند و مسلح بودند، در دوروبر یک آبشار جمع شده ترانه «افغانستان زیبا» را میخواندند.

عنوان این ویدیو را «سیاحت جهادی در فراه» داده بود، ساحه ائکه قبلاً یک موقعیت ممکن برای سیاحت شهرت یافته بود.

مایک پمپیو، وزیر خارجه آیالات متحده به روز سه شنبه گذشته (۴ سرطان) در یک سفر نا اعلان شده به کابل رفت و گفت که وی پیش از ۱۰ سنبله سال جاری امیدوار است که با طالبان به یک توافق صلح برسند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500