حقوق زنان

ژورنالستان اناث در حوزه غرب افغانستان در سلسلهء مبارزه با محدودیت ها، به کارکردن باز گشتند

گزارش از عمر

بسیاری از ژورنالستان اناث در ولایات هرات و بادغیس پس از شش ماه خانه نشینی، تهدیدات و محدودیت های وضع شده علیه زنان را نادیده گرفته و به کارکردن بازگشته اند. [عمر/سلام تایمز]

هرات -- پس از شش ماه خانه نشینی، بسیاری از ژورنالستان اناث در ولایات هرات و بادغیس بدون توجه به تهدیدات و محدودیت های وضع شده علیه زنان، به کارهای خود بازگشته اند.

پس از سقوط حکومت قبلی در ماه اسد، حاکمان جدید افغانستان تقریباً همه ژورنالستان اناث در حوزه غرب را از رفتن به کارشان منع کردند.

اکنون پس از عدم فعالیت شش ماهه، بعضی از زنان به کارهای خود بازگشته و بر ترس خود غلبه کرده اند.

فضیله صالحی ۲۳ ساله یک گوینده خبرها و میزبان برنامه های سیاسی در تلویزیون خصوصی دنیای نو، گفت که وی اخیراً پس از تقریباً شش ماه به کار خود بازگشته است.

یک گوینده خبرها به تاریخ ۲۳ حوت در استیشن تلویزیون محلی دنیا در شهر هرات، خبرها را تقدیم می کند. [عمر/سلام تایمز]

یک گوینده خبرها به تاریخ ۲۳ حوت در استیشن تلویزیون محلی دنیا در شهر هرات، خبرها را تقدیم می کند. [عمر/سلام تایمز]

وی گفت که وی با بازگشت به مسلک و علاقه خود احساس می کند که دوباره متولد شده و یک زندگی جدیدی را آغاز کرده است.

وی گفت، «من می خواهم که اهداف خود را دنبال کنم. ژورنالستان نه در برابر کدام محدودیت سر خم خواهند کرد و نه اجازه خواهند داد که کسی در قبال کارکردن آنها موانعی ایجاد کند.»

وی گفت، «من با وجود اینکه از عواقب و واقعیت های موجود آگاه هستم، تصمیم گرفته ام که کارم را از سر بگیرم. من می ‌دانم که محدودیت ‌های زیادی برای ژورنالستان اناث وضع شده اند، اما این موانع اراده ژورنالستان اناث برای ادامه دادن کارشان را کمرنگ نخواهند ساخت.»

وی گفت، اکثریت همکاران وی به دلیل کار نکردن با مشکلات روانی روبرو شده اند و اکنون وقت آن فرارسیده است که آنها از خانه هایشان بیرون آمده و برای حقوق مشروع خود مبارزه کنند.

به گفته شمیل احمد مشعل رئیس کمیته مصؤنیت ژورنالستان در حوزه غرب، قبل از سقوط حکومت قبلی بیش از ۶۰ نفر زنان با ادارات مختلف رسانه ای در ولایت هرات کار می کردند.

وی به روز دوشنبه (۲۳ حوت) گفت، «۲۷ نفر از ژورنالستان اناث طی سه هفته گذشته به سر وظایف شان بازگشته اند.»

وی گفت، «تعداد زیادی از ژورنالستان در ماه های اخیر به خارج از کشور رفته اند. اما بعضی دیگر که در هرات مانده اند، علاقمند هستند که در هفته های آینده به وظایف خود بازگردند.»

وی با افزودن اینکه انتظار می رود تا دو نفر ژورنالستان باقیمانده به زودی بازگردند گفت، در ولایت بادغیس ۱۰ ژورنالست اناث به کارهای خود بازگشته اند.

نگهداری از دستاوردهایی که به سختی کسب شده اند

بسیاری از ژورنالستان اناث با وجود خطرات و محدودیت ها به کار هایشان بازگشته اند، زیرا آنها نمایندگی کردن از زنان در رسانه ها را یکی از دستاوردهای مهم زنان افغان در دو دهه گذشته می دانند.

آنها می گویند که برای حفظ کردن این دستاوردهایی که به سختی به دست آورده اند، مبارزه خواهند کرد و اجازه نخواهند داد که امیدهای آنها تضعیف شود.

فاطمه جعفری ۲۱ ساله مدیر خبرهای یک تلویزیون خصوصی در شهر هرات گفت که وی پس از چندین ماه به کار خود بازگشته است و اجازه نخواهد داد که دستاوردهای زنان افغان نادیده گرفته شوند.

وی گفت، هیچ چیزی با آسانی به دست نمی آید و زنان باید مبارزه کرده و سخت زحمت بکشند تا به اهداف خود برسند.

وی گفت، «مشکلات کنونی برای زنان افغان یک امتحان است و همه ما باید مبارزه کنیم و توانایی خود را به جهان نشان دهیم.»

جعفری افزود، اختیار نمودن خاموشی راه حل نیست و ترس نباید بر زنان غلبه کند.

وی افزود، «زنان باید انگیزه خود را از دست ندهند و یا خودشان را در خانه بندی نکنند. آنها باید در کنار هم بایستند و برای به دست آوردن دستاوردهای بزرگتر تلاش کنند.»

سهیلا یوسفی ۲۵ ساله که برای یک استیشن رادیویی در شهر قلعه نو مرکز ولایت بادغیس برنامه های سیاسی تقدیم می کند گفت، هیچ تهدیدی نمی تواند از پیشرفت بیشتر زنان مانع شود.

وی گفت، «بالای فعالیت ‌های خودم محدودیت ‌های سختگیرانه ‌ای وجود دارند، اما من تحت هیچ شرایطی اجازه نخواهم داد که این محدودیت ‌ها مرا شکست دهند.»

یوسفی گفت، اگر زنان و دختران با این محدودیت قناعت کنند، آنها خاموش خواهند ماند و جهان هرگز حقیقت را نخواهد دانست.

وی افزود، «ژورنالستان زن باید بدون هیچ ترسی به کارهای خود بازگردند و اجازه ندهند که دستاوردهای دو دهه گذشته از بین بروند.»

نقش مهم رسانه ها

حضور زنان افغان در عرصه رسانه و مشارکت آنها در افزایش آگهی عامه در دو دهه گذشته فوق العاده بوده است، اما بسیاری از این دستاوردها با سقوط حکومت قبلی افغانستان از بین رفتند.

اتحادیه ژورنالستان مستقل افغانستان در ماه قوس گزارش داد، بیش از ۲۰۰۰ نفر از ژورنالستان اناث وظایف خود را از دست داده و بسیاری از آنها چاره ای نداشتند جز اینکه افغانستان را ترک کنند.

در این گزارش آمده است که فقط حدود ۴۰۰ نفر از ژورنالستان اناث با وجود محدودیت ها، در رسانه های مختلف در سراسر کشور به کار های خود ادامه دادند.

نادیه سروری یک فعال جامعه مدنی در شهر هرات گفت، ژورنالستان اناث در اطلاع رسانی و آموزش خانواده ها یک نقش مهمی دارند.

وی گفت، «اکثریت مخاطبین رسانه های محلی در حقیقت زنان هستند، زیرا آنها در خانه هستند و رسانه ها را دنبال می کنند. زنان معلومات را از یک زن دیگر آسانتر و مؤثرتر قبول می کنند.»

سروری گفت، زنان نباید تحت بهانه های دروغین دینی از فرصت کارکردن در رسانه ها محروم شوند.

وی گفت، در تمام کشورهای اسلامی زنان اجازه کارکردن در رسانه ها را دارند و افغانستان باید این روند را دنبال کند و به ژورنالستان اناث اجازه دهد که به کارهای خود ادامه داده و به جامعه به ویژه زنان معلومات تقدیم کنند.

صدیقه جمشیدی یک ژورنالست در شهر هرات گفت، جامعه افغان باید مبارزه کند و سنت های ناخواسته را ترک کند تا ژورنالستان اناث بتوانند به راحتی کار کنند.

وی گفت، «برخی از گروه هایی که از ارزش های اسلامی آگاهی ندارند، ظلم بزرگی را به نام دین علیه زنان مرتکب می شوند و آنها را از حقوق انسانی و اسلامی شان محروم می سازند.»

جمشیدی گفت، یگانه راه برای زنان که بالای این محدودیت ها و چالش ها غلبه کنند این است که متحد شوند و برای حقوق خود مبارزه کنند.

وی افزود، «یک راه‌ برای اینکه با این باورهای نادرست و سنت‌ های ناخواسته مبارزه کنند، این است که زنان صداهای خود را از طریق رسانه‌ ها بلند کرده و به مردم معلومات دهند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

بر اساس گزارش طلوع نیوز، پخش شدن سریال های خارجی در افغانستان ممنوع بوده و به تعقیب فرمان وزارت امر باالمعروف و نهی عن المنکر حکومت سرپرست، رسانه های وابسته به موبی گروپ پخش کردن این سریال ها را از امشب به طور مؤقت متوقف خواهند کرد. این حکم سر از امروز پنجشنبه (۲۶ حوت) نافذ است و توسط اداره استخبارات حکومت سرپرست به نماینده موبی گروپ ابلاغ شده است. این منبع گفت که این اداره استخبارات همچنان یک تضمین کتبی را از نماینده موبی گروپ خواسته است. موقف و پیشنهاد موبی گروپ این است که همه مسائل به شمول ممنوعیت پخش سریال های خارجی باید در کمیسیون مشترک میان وزارت اطلاعات و فرهنگ و رسانه ها مطرح شوند. فیصله نهایی باید بر اساس عرف حکومتی گرفته شود. وزارت اطلاعات و فرهنگ به طور رسمی با رسانه ها تماس می گیرد. عکس العمل فعالان شبکه های اجتماعی به این موضوع متفاوت بوده است. بعضی ها خوشحال هستند که فرهنگ خارجی دیگر در افغانستان ترویج نخواهد شد، اما بعضی دیگر می گویند که با این کار، روزی فرا خواهد رسید که طالبان هر کاری را که بخواهند انجام خواهند داد و هر چیزی که می خواهند بالای مردم تحمیل خواهند کرد.

پاسخ