سلامتی

اعتیاد تریاک به زنان و اطفال در کندز ضرر رسانده است

گزارش از هدایت الله

دو زن معتاد افغان به تاریخ ۲۸ جدی ۱۳۹۲ در شهر هرات تماشا میکنند. [عارف کریم/ای اف پی]

دو زن معتاد افغان به تاریخ ۲۸ جدی ۱۳۹۲ در شهر هرات تماشا میکنند. [عارف کریم/ای اف پی]

کندز – برای بسیاری از زنان در ولسوالی قلعهٔ زال ولایت کندز، برای کمک کردن در حمایت از خاونواده های خویش، روزهای درازی را در راه قالین بافی به خرج میدهند.

متأسفانه، تعداد زیادی از آنها – و اطفال ایشان – یک قیمت دیگری را که اعتیاد تریاک است نیز پرداخت میکنند.‌

بر اساس گزارش های مقامات در این ولایت، بیش از نصف تمام معتادین مواد مخدر در ولایت کندز، در قلعهٔ زال زندگی میکنند و در حدود ۳۰٪ از آنها را زنان تشکیل میدهند. در عین زمان، تعداد زیادی از اطفال نیز معتاد میشوند.

مقامات میگویند، بسیاری از زنان در قلعهٔ زال، منحیث قالین بافان کار میکنند، و تعداد رو به افزایش از آنها تریاک را برای تحمل کردن درد و رنج خویش که بر اثر کار به وجود می آیند، استفاده میکنند. بعض از آنان تریاک را به اطفال خود میدهند تا در جریان کار مادران شان، آنها را آرام نگهدارند.

یک دهقان افغان به تاریخ ۲۸ حمل ۱۳۹۷، حاصلات شیره تریاک را از یک مزرعه تریاک در ولسوالی سرخرود ولایت ننگرهار، جمع آوری میکند. [نورالله شیرزاده/ای اف پی]

یک دهقان افغان به تاریخ ۲۸ حمل ۱۳۹۷، حاصلات شیره تریاک را از یک مزرعه تریاک در ولسوالی سرخرود ولایت ننگرهار، جمع آوری میکند. [نورالله شیرزاده/ای اف پی]

معتادین مواد مخدر به تاریخ ۲۰ قوس ۱۳۹۳ در شهر کندز در حال استفاده از دخانیات. [اجمل آرین]

معتادین مواد مخدر به تاریخ ۲۰ قوس ۱۳۹۳ در شهر کندز در حال استفاده از دخانیات. [اجمل آرین]

نصیبه هولکر، رئیس امور زنان ولایت کندز گفت، «معلومات ما نشان میدهد که، از جملهٔ ۳۰۰۰۰ معتاد [در این ولسوالی]، ۲۵-۳۰٪ آنها زنان هستند که از تریاک استفاده میکنند.»

عبدالقدوس میاخیل، رئیس یک شفاخانهٔ ۸۰ بستری برای معتادین مواد مخدر در کندز گفت، «زمانیکه زنان مصروف کار میباشند به اطفال شان شیره تریاک میدهند که آنها بخوابند تا مادران بتوانند قالین ها را ببافند.»

وی افزود، «در طبابت امروزی، استفاده از هر نوع مواد مخدر و ادویه مسکن، برای صحت انسان مضر پنداشته میشود. ما برای تداوی زنان، هیچ مرکز خاص تداوی نداریم، اما ما تلاش میکنیم تا همهٔ زنان و مردان را تداوی نمائیم.»

اعتیاد یک خانواده

عبدالبصیر مرشد، رئیس مبارزه علیه مواد مخدر در ولایت کندز گفت، «خانواده های معتاد که در قلعهٔ زال زندگی میکنند، این پدیده را از اجداد خویش به میراث برده اند، و تریاک را به اطفال خود میدهند.»

وی با اشاره به خانواده هائیکه در این ساحات برای استفاده خودشان تریاک کشت میکنند، گفت، «ما یک کمپائین را راجع به مواد مخدر در ولایت کندز آغاز کرده ایم تا بتوانیم آگاهی را به مردم در مورد اضرار این پدیده برسانیم.»

ساکنین این ساحه میگویند، استفاده از تریاک در این ولسوالی – حتی توسط تمام خانواده ها – به اکثر باشنده گان، یک عمل عادی میباشد، و نیاز به تلاش و زمان دارد تا این عمل محو شود.

صوفی عبدالمالک ۵۵ ساله، باشندهٔ ساحهٔ شخصه کول ولسوالی قلعهٔ زال گفت، «در خانواده ام من، خانم ام، و چهار اولادم از تریاک استفاده میکنیم.»

«زمانیکه ما از شیرهء تریاک استفاده کنیم، هیچ دردی در بدن ما باقی نمی ماند و ما در جریان کار کردن، احساس راحت میکنیم.»

باشنده گان میگویند، اعتیاد به دلایل متعدد پرخرج تمام میشود.

شفیقه، یک باشندهٔ ۵۰ ساله ساحهٔ آق تیپه ولسوالی قلعهٔ زال به خبرنگاری از تلویزیون آرزو گفت، «اگر من از تریاک استفاده نکنم، در بدنم احساس درد میکنم؛ کار کرده نمی توانم. ای کاش برای از بین بردن این بدبختی، کدام تداوی وجود میداشت.»

شفیقه گفت که پسرش نیز معتاد است و اینکه خانواده ایشان تمام دارائی را به شمول زمین زراعتی و تعداد از گاو و گوسفند، برای خریدن مواد مخدر به فروش رسانیده اند.

وی گفت، «عروسم و نواسه هایم معتاد هستند، و نمیتوانند بدون استفاده از تریاک به آرامی بخوابند.»

یک زن دیگر از این ولسوالی که نخواست هویتش پخش شود، بیسوادی، بیکاری و غربت را برای اعتیادش مقصر دانست.

این مادر ۴۰ ساله گفت، «در خانواده ما، هشت نفر از تریاک استفاده میکنند. اگر ما استفاده نکنیم، همهٔ ما احساس سرگیجی و گنکسیت میکنیم و بر زمین می افتیم.»

وی افزود، «من یکجا با دختر جوانم برای ۱۰ سال قالین بافی کرده ام. زمانیکه در جریان کار قالین بافی اطفال شیرخوار گریه میکنند، ما چاره جز خوراندن تریاک برای آرام کردن آنها نداریم.»

وی گفت، «ما از حکومت میخواهیم تا با ما کمک کند که ما بتوانیم از این اعتیاد خلاص شویم.»

طالبان برای کشت کردن تریاک، از زور استفاده میکنند

کشت کردن بوتهٔ کوکنار در افغانستان غیرقانونی میباشد به خاطریکه در تولید مواد مخدر مثل تریاک و هیروئین از این ماده استفاده میشود..

طالبان و گروه های تروریستی دیگر از پول بدست آمده از کشت تریاک – و سر انجام از تجارت و قاچاق مواد مخدر – برای تمویل فعالیت های خشونت آمیز خود استفاده میکنند.

چشم دوخته به این عایدات، جنګجویان طالب بسیاری از دهاقین را در ولایت کندز مجبور میسازند تا تریاک را کشت کنند، حتی در حالیکه اداره مبارزه علیه مواد مخدر تلاش میکند تا این عمل را متوقف سازد.

یک دهقان در ساحهٔ دمشاخ ولسوالی چهاردره که نخواست اسمش افشا شود گفت، «من در زمین ۲-جریبه ام کوکنار را کشت کردم به خاطریکه طالبان مرا به این کار وادار ساختند.»

وی گفت، «اگر من از این کار انکار کنم شاید به قیمت زندگی ام تمام شود. من از این بابت خوش نیستم، اما من مجبور شده ام تا از تقاضای آنان فرمانبرداری کنم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500