اقتصاد

دهاقین ننگرهار به جای کوکنار به کشت توت زمینی روی آوردند

خالد زیری

یک جوان به تاریخ ۳ ماه ثور توت زمینی را در یک باغ در ولسوالی سرخ رود ولایت ننگرهار جمع آوری می کند. [خالد زیری/سلام تایمز]

یک جوان به تاریخ ۳ ماه ثور توت زمینی را در یک باغ در ولسوالی سرخ رود ولایت ننگرهار جمع آوری می کند. [خالد زیری/سلام تایمز]

ننگرهار -- در ولایت ننگرهار توت زمینی به یک بدیل مناسب کوکنار که اساس تولید مواد مخدر غیرقانونی در افغانستان را می سازد، تبدیل می شود.

رحیم گل، یک تن از ساکنان قریه فتح آباد ولسوالی سرخ رود ننگرهار، در ۲ جریب از زمین خود توت زمینی کاشته و ۱۰ کارگر را استخدام کرده است تا هر صبح توت زمینی را بچینند و برای فروش به بازار ببرند.

سه سال قبل زمانیکه طالبان این منطقه را کنترل می کردند و آنها به کشت کوکنار اجازه می دادند، رحیم گل در زمین خود کوکنار کشت می کرد، اما از زمانیکه نیروهای حکومت افغانستان منطقه فتح آباد را تصرف کرده اند، دهاقین به کشت کردن نباتات قانونی روی آورده اند.

وی گفت، «توت زمینی نسبت به کشت کوکنار برای ما سود بیشتر داشته است. در سال گذشته، سود حاصلات توت زمینی که در ۱۷۵۵ متر مربع یا نزدیک به ۱ جریب زمین کشت شده بود ۳۰۰۰۰۰ افغانی (۳۷۷۰ دالر امریکایی) بود. امسال من توت زمینی را در۲ جریب زمین کشت کرده ام که احتمالاً سه تا چهار برابر بیشتر از کوکنار سودآور خواهد بود.»

رحیم گل گفت، طالبان قبلاً از دهقانان بنام عشر پول می گرفتند، اما اکنون آنها زمینهای خود را بدون هیچ گونه نگرانی کشت می کنند و مجبور به پرداخت پول به هیچ کس نیستند. وی افزود که او روزانه به هر کارگر ۳۰۰ افغانی (۳،۷۷ دالر امریکایی) مزد پرداخت می کند.

محمد الیاس منصور ۲۸ ساله که یکی از کارگران رحیم گل است گفت، «ما هر روز تا ۳۰۰ کیلوگرام توت زمینی را جمع آوری می کنیم و آنها را در اینجا بسته بندی می کنیم، و ما در زمانیکه فصل توت زمینی باشد، این کار را برای حدود دو ماه انجام می دهیم. با پول آن می توانیم از خانواده های خود که برای مستخدم ما دعا می کنند مراقبت کنیم.»

منصور افزود، «در سالهای گذشته ما در منطقه فتح آباد در مزارع کوکنار کار می کردیم. گاهی اوقات سردرد می شدیم زیرا کوکنار مست کننده است. اما ما برای تأمین هزینه زندگی خود مجبور بودیم که این کار را انجام.»

بدیل کوکنار

انعام الله صافی، رئیس زراعت ننگرهار گفت، «توت زمینی در ولسوالی های خوگیانی، شیرزاد، کامه، گوشته و خیوه کشت می شود. اینها محصولات با ارزش هستند و امسال ۱۵۰ تن محصول می دهند.»

وی افزود، «ما امسال ۱۰۰ نمایشگاه را برای ترویج كشت توت زمینی ترتیب خواهیم داد. همچنین توت زمینی را برای رقابت با سایر بازارها در گلخانه ها می كاریم تا دهقانان بتوانند از آنها به حیث بدیل بهتر نسبت به کشت کوکنار استفاده كنند.»

صافی گفت، کشت کوکنار در ننگرهار کاهش یافته است. سه سال پیش، ۱۳ ولسوالی کوکنار را کشت می کردند، اما اکنون، فقط شش ولسوالی در حدود۳۷۵۰۰ جریب (۷۵۰۰ هکتار) زمین این کار انجام می شود.

وی گفت، در ساحات که دهقانان کوکنار را کشت می کردند قبل از اینکه مقامات آنها را ریشه کن نمایند، آنها دهقانان را در تسهیل کشت محصولات دارای کیفیت بالا کمک می کنند.

لمری سارن فرید خان، سخنگوی قوماندانی امنیه ننگرهار به سلام تایمز گفت، از آنجا که ننگرهار اکنون از امنیت بیشتری برخوردار است، پولیس این ولایت نیز تلاش های خود را برای از بین بردن کشت کوکنار افزایش داده است.

وی گفت، «قبلاً مقدار زیادی کوکنار در شیرزاد، خوگیانی و حصارک کشت می شد، اما امسال نیروهای ما در آنجا عملیات ها را راه اندازی کردند و ولسوالی ها را از وجود طالبان پاکسازی نمودند.»

وی گفت، «ما همچنین یک کمپاین ریشه کن ساختن کوکنار را در منطقه به راه انداختیم و صدها جریب زمین را از کوکنار پاکسازی کردیم. این کمپاین هنوز هم ادامه دارد.»

فرید خان افزود، «کمپاین ما تا زمان ریشه کن شدن کشت کوکنار ادامه خواهد یافت.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

کشت کردن کوکنار و سایر مواد مخدر که به صحت انسان ها مضر است ممنع می باشد. باید دهقانان همه ولایات کشور از کشت کردن آن خود داری نموده و از کشت حلال استفاده کنند. کشت کردن کوکنار نه تنها اینکه حرام است بلکه زنده گی مردم را به خطر مواجه می سازد. در افغانستان تعداد معتادین کوکنار روبه افزایش است و همه ای این معتادین بار دوش جامعه شان می گردد. این معتادین نه تنها اینکه برای دولت یک درد سر است بلکه مردم عادی را نیز متاثر می سازد. در هر خانه که یک معتاد وجود دارد همه اعضای خانواده وی همراه این عضو خانواده به تکلیف است. از این جهت خواست ما از همه دهقانان کشور این است که از کشت کوکنار اجتناب کنند و به عوض آن از کشت حلال مثل توت زمینی و زعفران استفاده نمایند تا اینکه کشور از بدبختی نجات یابد به خاطریکه کشت کردن محصولات غیر قانونی حرام بوده و باعث تباهی ملت می گردد.

پاسخ

اگر همه دهقانان به جای کشت کوکنار و دیگر محصولات غیرقانونی توت زمینی، زغفران وغیره را کشت کنند آنها سود بیشتری را بدست خواهند آورد. کشت کردن محصولات حلال و قانونی در کنار این که برای کشاورزان سود خوبتر فراهم می کند، در آخرت باعث اجر و پاداش شان نیز می گردد زیرا کشت حلال عبادت است. از جهت دهاقین کشور باید تلاش کنند تا محصولات حلا را در مزارع خود کشت نمایند تا اینکه باعث سعادت دنیا و اخرت شان گردد. کشت کوکنار باعث معتاد شدن جوانان می گردد و زمانیکه جوانان کشور به مواد مخدر معتاد شوند آنها بار دوش جامعه و حکومت می گردد. در حال حاضر ما بیشتر از سه میلیون معتاد در کشور خود داریم اگر مواد مخدر کنترول نشود این تعداد در سال های آینده بیشتر و بیشتر شده بالاخره جامعه را تباه خواهد کرد. از این رو دهقانان کشور باید بالای مردم خود دل بسوزاند و دیگر کوکنار را در زمین های خود کشت نکنند و جوانان بیشتر به اعتیاد مواد مخدر رو نیاورند.

پاسخ

در سالهای اخیر زعفران، توت زمینی و گل گلاب ثابت ساخته است که بدیل مناسب برای محصولات کوکنار هستند. اگر یک پلان خوب بر اساس کیفیت خاک گرفته شود و به ولایت های دیگر نیز گسترش یابد، ان شاالله، ما از نام بد محصولات کوکنار خلاص می شویم. دین اجازه کشت کوکنار و سایر مواد مخدر را نمی دهد. خداوند کسانی را که تا اکنون این محصول را کاشته اند ببخشد، و در آینده همه ای ما باید از کشت آن اجتناب کنیم تا اینکه از نابودی افغان ها و ساکنان دهکده جهانی جلوگیری نماییم.

پاسخ