اقتصاد

بانک جهانی پروژه های ساختمانی را در قندهار راه اندازی کرده و ۲۰۰ نفر را به کار گماشت

گزارش از رحیم الله اخپلواک

بانک جهانی دو پروژه انکشافی را در نواحی چهارم و پنجم شهر قندهار راه اندازی کرده است تا سرک ها و کوچه های کانکریتی را در محله های فقیر نشین شهر بسازد. [رحیم الله اخپلوک/سلام تایمز]

قندهار -- بانک جهانی دو پروژه انکشافی را برای ساختن سرک های کانکریتی در محله های فقیر نشین در ناحیه چهارم و پنجم شهر قندهار راه اندازی کرده است.

هدف پروژه اول اینست که در ناحیه چهارم یک سرک ۶۵۰ متره را آسفالت کند، و پروژه دوم سرک ها و کوچه ها با طول ۴۰۰ متر را در ناحیه پنجم اعمار خواهد کرد.

کار روی این پروژه ها با بودجه ۱۳۰۰۰۰ دالر به تاریخ ۷ حوت آغاز شد و ۲۰۰ نفر از ساکنان محلی در آن استخدام شدند. پیش بینی می شود که این پروژه ها ظرف سه ماه تکمیل خواهند شد.

پیش از این، بانک جهانی ۲۶ پروژه فعال در قندهار داشت که آن را با ۸ میلیون دالر تمویل کرده بود، اما پروژه های مذکور از ۱۸ ماه گذشته به اینسو به حالت تعلیق درآمده است.

ساکنان محلی در شهر قندهار به تاریخ ۷ حوت یک کوچه را به عنوان بخشی از دو پروژه انکشافی که توسط بانک جهانی تمویل می شود، آسفالت می کنند. [رحیم الله اخپلوک/ سلام تایمز]

ساکنان محلی در شهر قندهار به تاریخ ۷ حوت یک کوچه را به عنوان بخشی از دو پروژه انکشافی که توسط بانک جهانی تمویل می شود، آسفالت می کنند. [رحیم الله اخپلوک/ سلام تایمز]

بانک جهانی اخیرا کمک ها و برخی از پروژه های خود را به منظور ایجاد اشتغال برای جوانان و حمایت از اقتصاد شکننده قندهار از سر گرفته است.

میوند نورزی، یک تحلیلگر امور اقتصادی در شهر قندهار گفت که از سرگیری پروژه های موجود و راه اندازی پروژه های جدید به بهبود زندگی افغان ها کمک خواهد کرد.

او افزود، «در شرایط کنونی که افغان‌ها به شدت به کمک‌های بین‌المللی وابسته هستند، پروژه‌ های انکشافی با حمایت بانک جهانی و سایر موسسات کمک ‌رسانی به ایجاد فرصت های کاری و جلوگیری از فقر و گرسنگی بیشتر کمک می‌کنند.»

او گفت، «بیشتر زیرساخت‌ها مانند جاده‌ها، پل‌ها، مکاتب و شفاخانه ها در طول جنگ ویران شدند.»

نورزی گفت، «از سرگیری کار روی برخی از این پروژه ها با حمایت مالی سازمان های کمک بین المللی برای افغان ها حیاتی است.»

وی افزود،‌ «کمک های بین المللی از بروز یک بحران انسانی در افغانستان، در زمان بحران اقتصادی و فروپاشی اقتصادی در میان عدم اطمینان و بیکاری، جلوگیری کرده است.»

امید و اشتیاق

تمام کارگرانی که در پروژه های انکشافی بانک جهانی در شهر قندهار استخدام شده اند، باشندگان محلی هستند که ماه ها از بیکاری رنج می بردند.

نورالله، ۳۱ ساله، قبل از استخدام در پروژه بانک جهانی و شروع به امرار معاش خانواده اش، یک سال بیکار بود.

وی گفت، «این پروژه برای بسیاری از جوانان بیکار اشتغال ایجاد کرده است و با احداث جاده ها و کوچه های کانکریتی، شهر زیرساخت های بهتری خواهد داشت.»

او گفت، «تعداد پروژه های انکشافی در شهر قندهار در گذشته بسیار زیاد بود و هزاران جوان [ساکن] را به کار استخدام کرده بود.»

او افزود، «اما این تعداد در طول یک و نیم سال گذشته کاهش یافته است، و ما امیدواریم که موسسات کمکی بین المللی... برای کمک به جلوگیری از گسترش فقر فعالیت های خود را از سر بگیرند.»

محمد شکران، ۲۳ ساله، فارغ التحصیل فاکولته انجنیری پوهنتون قندهار، گفت که منافع چنین پروژه ها فراتر از منافع اقتصادی است.

او گفت، «بیکاری و سختی باعث شده است که بسیاری از جوانان [افغان] به مواد مخدر روی آورند. چنین پروژه ها به جوانان کمک می کند تا از دام مواد مخدر رها شوند و به خانواده های خود کمک کنند.»

شکران گفت، «همه جوانانی که در پروژه ها کار می کنند مانند من مدت زیادی بیکار بودند. با شروع این پروژه ها، جوانان منطقه ما شغل پیدا کردند و با اشتیاق کار می کنند.»

وی گفت، «در شرایط فعلی این پروژه های عمرانی امیدوار کننده است.»

رفت و آمد راحت

جمال شاه که ۵۷ سال دارد، گفت، او بسیار خوشحال است که جاده مقابل خانه اش برای اولین بار با کانکریت ساخته می شود.

او گفت، «جاده‌ها و کوچه های ما در وضعیت بسیار نامناسبی قرار داشتند و رفت‌وآمد را در زمستان و در باران بسیار دشوار می‌کردند.»

وی گفت، «جوانان ما که از بیکاری رنج می بردند اکنون مشغول کار هستند. همه خوشحالند که توسعه به خانه‌هایشان رسیده و زندگی‌شان آسان‌تر می‌شود.»

شاه گفت، اکنون بیش از هر زمان دیگری، کمک های بین المللی برای افغان ها حیاتی است و بدون آن، بازسازی متوقف خواهد شد و بیکاری بسیاری از جوانان را مجبور به ترک کشور خواهد کرد.

خیرمحمد باشنده قندهار گفت که با ساختن جاده های جدید علاوه بر رفت و آمد به محل کار، رفتن به مکتب نیز آسان تر خواهد شد.

او گفت، «کوچه ما و سرک منطقه ما آسفالت نشده بود. اخیراً بچه‌های منطقه ما بعد از باران نمی‌توانستند به مکتب بروند و در تابستان گرد و خاک ناشی از موترهای که در سرک های خام رفت و آمد می‌کردند به خانه‌مان می‌آمد که زندگی را بسیار سخت می‌کرد.»

محمد با خواهان اجرای پروژه های مشابه در سایر نقاط قندهار گفت، «یکی از مشکلات عمده ما با اعمار کوچه ها و سرک های ما حل شده است.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

در طۍ سالهای کذاشته مکتب ها پل ها سرک ها شفا خانه یا ویران شده است یا همه ازبین رفته است این همه برای ترمیم ضروړت دارند ویا هم باید از سر نو آباد شوند ما از موسسه های کمک دهنده سازمان ملل متحد خواهش می کنم که دړ آبادی این مکتب ها شفاخانه ها پل ها وسرک ها کمک های هرچه بشتر کنند . بانک جهانی به این پروژه انکشافی خود توانست که برای ۲۰۰نفر ولایت قندهار که ببکار بودن ودر خانه ببکار نشسته بودند زمینه کار را فراهم کند.این ۲۰۰نفر حالی متواند که برای فامیهای شان ازدرک مهاش ماهوارخود شان یک لقمه نان پیدا کنند. این کار بانک جهانی دل های مردم ولایت قندهار را به دست آورد. مردم ساحه فقیر نیشن ناحیه چهارم وبنچم از این کار ساخته سرک های کانکریتی در منتطقه خود شان استقبال ګرام می کنند. باساختن این سرک های کانکریتی مردم ففیر نیشن ناحیه چهارم وبنچم از با نک جهانی ابراز خرسندی می کند.واقت که سر ک های این منطقه خام بود شاکردان مکتب در واقت باران نمی توانستند که به مکتب بروند ودر تابستان کسی در حویلی خود ازدست خاک باد نشسته نمی توانسته حالی مردم به ارمی زنده کی می کنند . باز هم تشکر از بانک جهانی

پاسخ

خوشحالم که دولت و سازمان ها اخیرا پروژه های کوچکی را با منابع محدود آغاز کرده اند و مردم مشغول کار در کارهای عامه هستند. ضرب المثلی وجود دارد که می گویند قطره قطره دریا می شود، یعنی از به هم پیوستن قطره ها رود شکل می گیرد. برای ما افغان‌ها مفید است که اکنون برنامه‌های کنترل رودها را نزد خود نگه داریم، اما در این میان باید از آب نل شروع کنیم و آن را کنترل کنیم. هدف از صحبت‌های من این است که انجام این کارهای کوچک در شرایط خوب، در حال حاضر، ما را از نظر روحی و جسمی آماده می‌کند تا در آینده کارهای بزرگ را با شرایط خوب انجام دهیم. و اگر در کارهای کوچک شکست بخوریم، هرگز نمی توانیم کارهای بزرگ انجام دهم. فعلاً مهم این است که خودمان را کنترل کنیم، از اینجا جلوی فساد را بگیریم و مردم بیچاره را با خودمان مشغول کنیم.

پاسخ