محیط زیست

باشندگان کابل از بهسازی سرک ها منتفع می شوند

گروپ بانک جهانی

با بهسازی سرک های محلی محصلان حالا می توانند به سهولت و بدون نگرانی نسبت به گرد و خاک، گل و لای، و پلچک هایی که آب از آنها سرریز کرده تا مکتب های خود پیاده بروند. [مستشاری رومی/ بانک جهانی]

با بهسازی سرک های محلی محصلان حالا می توانند به سهولت و بدون نگرانی نسبت به گرد و خاک، گل و لای، و پلچک هایی که آب از آنها سرریز کرده تا مکتب های خود پیاده بروند. [مستشاری رومی/ بانک جهانی]

شهر کابل، کابل -- محصلان مکتب ها در مسیر مراجعت خود از مکتب به سرعت مسیرهای آسفالت شده پاکیزه را طی می کنند.

امرالدین 70 ساله در حالی که دست نواسه 10 ساله خود را گرفته، همراه آنان راه می رود. او از میدان چهارراه خواجه بغرا به طرف منزلش که به مدت 35 سال در آن زندگی کرده، پیاده می رود. منزل او در سرکی نزدیک ایستگاه بس دانش در محله خواجه بغرا در خیرخانه در بخش سوم کابل قرار دارد.

او در حالی که با نواسه خود گپ می زند، این سرک را که سطح آن صاف و مناسب روکش شده، طی می کند. امرالدین گفت: «من دیگر دلنگران نواسه خود نمی باشم؛ چرا که او دیگر در گل نخواهد افتاد و کالاهایش را کثیف نخواهد کرد. تابستان قبل همیشه بوی بد در این سرک استشمام می شد که به خاطر انسداد پلچک ها بود و در زمستان بر اثر برف و باران این سرک پر از گل و لای می شد.»

اما هم گل و لای و هم بوی بد متعاقب روکش شدن سطح سرک و نصب یک سیستم مناسب زهکشی توسط پروگرام انکشافی شهر کابل (کی ان دی پی) تمام شد. امرالدین گفت: «من قدیم هر دفعه از منزل خارج می شدم، یک جفت بوت می پوشیدم. حالا اما دیگر نیازی به آنها ندارم.»

این پروژه به اعمار سیستم های مناسب پلچک که در ایجاد محیط زیست پاکیزه تر موثر بوده، کمک کرده است. حالا شهروندان دیگر از بوهای نامتبوع، سرک های گل آلود، یا حوضچه های آب که مگس ها و دیگر حشرات بیماری زا را به خود جلب می کنند، رنح نمی برند. [مستشاری رومی/ بانک جهانی]

این پروژه به اعمار سیستم های مناسب پلچک که در ایجاد محیط زیست پاکیزه تر موثر بوده، کمک کرده است. حالا شهروندان دیگر از بوهای نامتبوع، سرک های گل آلود، یا حوضچه های آب که مگس ها و دیگر حشرات بیماری زا را به خود جلب می کنند، رنح نمی برند. [مستشاری رومی/ بانک جهانی]

همه سرک های محله خواجه بغرا با سمنت روکش شده اند و به این شکل 10,000 باشنده منتفع گردیده اند. این سرک های سیمانی و سیستم بهسازی شده زهکشی در ایجاد یک محیط پاکیزه تر در خواجه بغرا موثر بوده است. علاوه بر این، پروگرام انکشافی شهر کابل تجهیزات پاک کاری را به سه پاک کار استخدام شده توسط شورای انکشاف محلی تحویل داده است. عایدی این پاک کاران ماهانه توسط باشندگان محلی تامین می شود تا این سرک ها را پاک نگه دارند.

تا به حال 300,000 نفر منتفع شده اند

پروگرام انکشافی شهر کابل در 12 سرطان 2015 کار خود را در خواجه بغرا شروع کرد و در 12 اسد 2016 به کار خود خاتمه داد که طی این مدت مجموعا 13 کیلومتر سازه زهکشی و 64 سرک به طول مجموع 11 کیلومتر را روکش کردند. پروگرام انکشافی شهر کابل توسط شاروالی کابل به اجرا درآمده است و از جمله اهداف آن بهسازی وضعیت سرک ها در محله هایی مثل خواجه بغرا می باشد.

با دریافت کمکی به مبلغ 110 ملیون دالر (7.3 ملیارد افغانی) از صندوق امانی بازسازی افغانستان (ای آر تی اف) انتظار می رود که پروگرام انکشافی شهر کابل از طریق خدمات ارائه شده در 1,770 هکتار از اراضی تحت تملک دولت در شهر کابل به بیش از 770,000 نفر منفعت برساند.

تا حالا بالغ بر 310,000 منتفع مستقیم (بیش از 100,000 نفر از سرک های بهسازی شده و بالغ بر 210,000 نفر از سرک های فرعی) و بیش از 76,000 منتفع غیرمستقیم، به شمول محصلین و موظفین مکتب ها و موسسه های تعلیمات عالیه منتفع شدند که حدود سه چهارم را زنان و اطفال تشکیل می دهند. علاوه بر این، بالغ بر 1,348,565 مرد-روز فرصت شغلی موقتی ایجاد شده است.

حس بهبود یافته اجتماعی

به رغم آن که بسیاری از باشندگان خواجه بغرا 35 سال کنار هم زندگی کرده اند، تا قبل از پروژه روکش کردن سرک آنها به خوبی توسط سرک ها به هم متصل نبودند. شورای انکشاف محلی که توسط پروگرام انکشافی شهر کابل تشکیل گردید، نه فقط اجرای این پروژه را تسهیل کرد، بلکه یک حس بهبود یافته اجتماع را مابین ساکنان افزایش داد.

وقتی آنها به عنوان نمایندگان باشندگان که در جلسات این شورا شرکت می کردند، بیشتر همدیگر را شناختند و روابط محکم و حسی از جامعه میانشان به وجود آمد.

سعیده، یک باشنده 17 ساله، گفت: «من همه همسایگانم را نمی شناختم و ارتباط میان ما بسیار کم بود. حالا همه ما خوب همدیگر را می شناسیم و این باعث شده است که حس اعتماد مابین ما افزایش یافته و اختلاف مابین ما تقلیل یابد.»

باشندگان همچنین نظراتشان را را در مسائل مربوطه مبادله کرده و به اشتراک می گذارند و به محله خود افتخار می کنند.

سعیده گفت: «مردان و زنان همه عقاید خود را در حین اجرای این پروژه اظهار کردند. آنها همچنان بر اجرای پروژه نظارت کردند که این موجب ارتقا کیفی کار شد. حالا مردم در منازلشان چراغ نصب کرده اند. این کار باعث شده راه رفتن در سرک ها و کوچه ها در شب سهل تر و امن تر شود و به امنیت کلی محله هم کمک کرده است.»

[گروپ بانک جهانی استفاده از این مطلب را به شرط رعایت مقررات و شرایط ذکر شده در وبسایت خود http://www.worldbank.org/terms مجاز کرده است.]

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500