اقتصاد

بانک جهانی بیش از ۱۰۰ پروژه زیربنایی را در ارزگان راه اندازی کرده و برای ۱۰۰۰۰۰ تن شغل ایجاد کرد

گزارش از رحیم الله اخپلواک

بانک جهانی پروژه های زیربنایی جدید را در ولایت ارزگان برای ایجاد اشتغال و کاهش فقر در زمانی که افغان ها با چالش های اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند، آغاز کرده است. کار بر روی این طرح های انکشافی که شامل ۱۱۱ پروژه کوچک و بزرگ است، به تاریخ ۲۴حوت در مناطق چوره و چینارتو آغاز شد. [رحیم الله اخپلوک/سلام تایمز]

ارزگان -- بانک جهانی پروژه های زیربنایی جدید را در ولایت ارزگان برای ایجاد اشتغال و کاهش فقر در حالیکه افغان ها با چالش های اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند، آغاز کرده است.

کار بر روی این طرح های انکشافی که شامل ۱۱۱ پروژه کوچک و بزرگ است، به تاریخ ۲۴حوت در مناطق چوره و چینارتو آغاز شد.

این پروژه ها شامل ساخت جاده ها، پل ها، ذخایر آبی و دیوارهای استنادی، و همچنان پاک کردن و/یا ساختن نهرها و کانال ها می شود.

این پروژه ها که بیش از ۹۰۰ میلیون افغانی (۱۰.۶ میلیون دالر) هزینه دارد، از سوی بانک جهانی تمویل و توسط موسسه انکشافی سنایی (اس دی او) اجرا می شود.

باشندگان محلی در ولسوالی چینارتو، ولایت ارزگان، که توسط یک پروژه بانک جهانی به کار گرفته شده بودند، به تاریخ ۳ حمل یک پل را ساختند. [رحیم الله اخپلوک/سلام تایمز]

باشندگان محلی در ولسوالی چینارتو، ولایت ارزگان، که توسط یک پروژه بانک جهانی به کار گرفته شده بودند، به تاریخ ۳ حمل یک پل را ساختند. [رحیم الله اخپلوک/سلام تایمز]

زبیر احمد بدلون، رییس اس دی او در ولایت ارزگان گفت که این پروژه های زیربنایی در ارزگان برای ۱۰۰۰۰۰ نفر فرصت کاری ایجاد کرده است.

او افزود، «هر کارگر برای کار در این پروژه ها روزانه ۴۵۰ افغانی [۵.۳۰ دالر] دریافت می کند و بطور ماهانه معاش دریافت می کند.»

وی گفت، «این پروژه ها میان مدت هستند و ساخت آنها یک و نیم سال به طول می انجامد.»

وی گفت، «کارگران در طول مدت پروژه به کار گرفته می شوند و حقوق آنها به طور منظم هر ماه پرداخت می شود. هدف از این پروژه ها ایجاد اشتغال برای باشندگان بیکار و مستضعف و آبادانی قریه جات می باشد.»

بدلون افزود که در ولسوالی های چوره و چینارتو ۱۸۱ قریه از این پروژه ها بهره مند خواهند شد.

عبدالغنی بلال، رییس اداره احیا و انکشاف دهات ارزگان، گفت که این پروژه های زیربنایی برای ده ها سال به این ولایت خدمت خواهند کرد.

وی گفت، «این پروژه های انکشافی اولویت اصلی مردم ارزگان است و سال ها بود که آنها خواستار اجرای این گونه پروژه های عام المنفعه در قریه جات بودند.»

او گفت، «جاده‌ها، پل‌ها، بندها و دیوارهای استنادی راحت زیادی را برای زندگی آنها به ارمغان می‌آورند.»

وی افزود، «این پروژه ها زندگی مردم محلی را متحول کرده است.»

وی گفت، «از یک سو، هزاران نفر از آنها با کار در این پروژه ها امرار معاش می کنند و از سوی دیگر تا دهه های آینده از این پروژه ها بهره مند خواهند شد.»

بلال گفت، بدون حمایت بانک جهانی اجرای این همه پروژه ها هرگز در ارزگان امکان پذیر نبود.

نجات باشندگان از بیکاری و فقر

باشندگان ارزگان پس از تحمل نمودن فقر شدید و دوره های طولانی بیکاری از کار کردن خوشحال هستند.

ولی محمد، ۲۹ ساله، باشنده ولسوالی چینارتو، نان آور یک خانواده هفت نفره است. او قبل از شروع پروژه ها بیش از یک و نیم سال بیکار بود.

او گفت، محمد قبل از ماه اسد سال ۱۴۰۰ یکی از اعضای نیروی پولیس بود اما شغل خود را از دست داد و با چالش های اقتصادی شدیدی مواجه شد.

وی گفت، «این پروژه ها کمک بزرگی به ما هستند و برای اکثر مردم محلی اشتغال ایجاد می کنند.»

او گفت، «بیشتر مردم ولسوالی ما فقیر هستند و نمی توانند حتی یک وعده غذا [در روز] را برای خانواده های خود تامین کنند.»

وی افزود، «همه جوانان و سایر اهالی محل از بیکاری و مشکلات اقتصادی رنج می بردند، اما تقریباً همه آنها اکنون مشغول کار هستند. با تداوم اجرای چنین پروژه ها، فقر از منطقه ما ریشه کن خواهد شد.»

ولی محمد خوشحال است که قریه اش با ساخت سرک و پل آباد می شود.

قدرت الله، ۳۲ ساله، یک باشنده ولسوالی چینارتو، گفت که چنین پروژه های انکشافی هرگز در ولسوالی های آنها اجرا نشده بود.

وی افزود، «یکی از فواید این پروژه این است که هزاران نفر از مردم محلی که از فقر رنج می بردند، مشغول کار و امرار معاش خانواده خود هستند. فایده دیگر توسعه قریه جات ماست.»

وی افزود، «راه اندازی این پروژه ها توسط موسسات کمک دهنده بین المللی فرصت خوبی برای مردم ما است. ما بسیار خوشحالیم که در ازای ساخت قریه های خود پول به دست می آوریم.»

اکثر باشندگان ولسوالی وی به دلیل فقر و مشکلات اقتصادی از امراض روانی رنج می برند. قدرت الله گفت که این پروژه ها علاوه بر کاهش فقر، به بهبود صحت روانی کمک خواهد کرد.

توسعه و راحت

باشندگان مناطق چوره و چینارتو که از راه اندازی این پروژه های زیربنایی در منطقه خود خوشحال هستند، امیدوارند که این پروژه ها برای چندین دهه به آنها خدمت کند.

خیرالله ۵۳ ساله، باشنده ولسوالی چوره، گفت که در حال حاضر، لاری ها نمی توانند به قریه او رفت و آمد کنند، زیرا این قریه فاقد سرک و پل است، اما با اعمار سرک های جدید، لاری ها و موترها به راحتی به قریه او رفت و آمد خواهند کرد.

او افزود، «وسایل نقلیه مسافربری که مردم را به شهر منتقل می کنند به دلیل نبود جاده به قریه ما نمی آیند و ما را مجبور می کنند نیم ساعت پیاده روی کنیم تا وسایل نقلیه را بگیریم. اما وقتی جاده و پل ها ساخته شد، رانندگان به قریه ما رفت و آمد خواهند کرد و سفر به شهر راحت خواهد بود.»

وی گفت، «قریه ما زمانی توسعه می یابد که جاده ها، پل ها و نهرها به صورت استاندارد ساخته شوند.»

او گفت، «قریه های ما در جنگ‌ها ویران شده‌اند و اکثر باشندگان مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند. پس از بازسازی قریه ها، آنها به خانه‌های خود باز خواهند گشت و کشاورزی را از سر خواهند گرفت.»

باشندگان این ولسوالی ها فقیر و بیکار هستند. خیرالله گفت، آنها هرگز نمی توانستند در قریه جات خود راه و پل بسازند، اما کمک های ارائه شده توسط موسسات امدادی این امکان را فراهم کرده است.

گل خان، ۴۹ ساله، یک کشاورز در منطقه چینارتو، گفت که سیل هر سال مزارع او را ویران می کند، اما یک دیوار استنادی جدید آب را متوقف می کند.

او گفت، «نهرهای قریه ما پر از خاک بود و مانع از رسیدن آب به مزارع می شد.»

او گفت، «مردم مشغول یافتن غذا برای خانواده های خود بودند و نمی توانستند نهرها را پاک کنند. کمک های بین المللی امکان بازسازی قریه های خود را برای آنها فراهم کرده است.»

او افزود، «کمک‌های موسسات کمک‌رسان بین‌المللی زندگی ما را بسیار آسان‌تر کرده است.»

وی گفت، «پیش از این ماهانه غذا می گرفتیم اما اکنون در ازای کار در قریه های مان معاش می گیریم.»

گل خان گفت، کمک های موسسات کمک رسان باشندگان را از فقر و گرسنگی نجات داده است و به توسعه قریه جات و ولسوالی های آنها کمک می کند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

پرداخت پول نقد در مقابل کار یک اقدام مفید است. از یک طرف کشور ساخته می شود، و از طرف دیگر مردم درآمد کسب می کنند. اما در پهلوی این کار، باید به مردم توصیه و این پیام داده شود که این زیربناها ملکیت کشور است. مال این افراد است، پس باید بیشتر به آن توجه کرد. آنها باید زیرساخت ها را مانند خانه و دارایی خود محفوظ نگه دارند. این نوع کمک از سوی سازمان های بین المللی قابل قدردانی است. در مورد تعداد این فرصت های شغلی مطمئن نیستم. فکر نمی کنم فقط در ولایت ارزگان به ۱۰۰ هزار نفر فرصت شغلی داده شده باشد. ۱۰۰ هزار نفر خیلی زیاد است. اگر این تعداد نفر فقط در ولایت ارزگان مشغول کار باشند، بسیار زیاد است. اگر در هر ولایت اینقدر نفر مصروف کار باشند، در مجموع بیش از سه میلیون نفر می شود، اما این دروغ به نظر می رسد. می تواند ده هزار نفر باشد.

پاسخ

بعد از سقوط نظام مشروع جمهوری اسلامی در افغانستان بانک جهانی و سایر تمویل کننده های بزرگ فعالیت های شان را در افغانستان متوقف ساختند که باعث سقوط آزاد اقتصاد افغانستان گردید. بانک جهانی پروژه های زیادی را در سراسر افغانستان تمویل می کرد که نه تنها باعث پیشرفت منطقه میگردید بلکه از لحاظ اقتصادی نیز به مردم کمک زیاد می کرد٬ فرصت های شغلی را ایجاد کرده و اقتصاد خانواده ها را بهتر می کرد. توقف این پروژه ها خلای بزرگ اقتصادی را بوجود آورده بود و من بسیار زیاد خرسند هستم که می بینم این بانک پروژه هایش را در افغانستان ادامه می دهد و ما یک بار دیگر شاهد پیشرفت قریه های افغانستان هستیم. تشکر از سلام تایمز بخاطر نشر این خبر عالی

پاسخ

ادارهء بانک جهانی به دلیل فراهم کردن فرصت های کاری برای بسیاری از مردم قابل قدردانی است و خوب است که علاوه بر فرصت های کاری، کارهای ضروری را نیز انجام می دهند که در سال های آینده مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

پاسخ

بسیار واقت بعد یک خبر خو ش را مطالعه کردم بسیار یک احسا س خوشی کردم بانک جهانی به شروع کردن این پروژه ز یر بنایی در ولایت ارزگان برای ۱۰۰۰۰۰نفر بیکار ولایت ارزگان زمینه کاری را محیا ساخته است این کار بانک جهانی یک خدمت اعظیم است برای مردم فقر و بیکار ولایت ارزگان . به شروع کردن این پروژه بزرگ در ولایت ارزگان دو مفاد دارد یکی که پل ها .جاده های . ذخایر آبی . ودیوارهای استنادی . وپاگاری کانال ها ، ساخته می شوند دوم این که ۱۰۰۰۰۰نفر بیکا ر صاحب کار می شوند آن هم به معاش ماهوار ۱۳۵۰۰افغانی با این معاش روزانه ۴۵۰ افغانی که در ماه ۱۳۵۰۰افغانی جور می شود یک نفر می تواند که از پول مذکور مشگلات اقتصادی خانواده خودرا حل نماید.از ساختن این جاده ها. پل ها. ودیوارها استنادی.مردم ولایت ارزگان می توانندکه سال‌های زیاد ازاین ساختن پل ها .جاده ها . ودیوارهای استنادی استفاده کنند .تمام مردم افغانستان بل خصوص مردم ولایت ارزگان از کمک بانک جهانی چشم پوشی نکنند و طی یک کرد همایی مردم آحالی این ولایت ابراز تشکری کنند از بانک جهانی .

پاسخ