اقتصاد

با امیدواری های روزافزون برای صلح، پروژه های انکشافی در کندز آغاز شدند

گزارش از هدایت الله

کار قیرریزی سرک ها در مناطقی از شهر کندز افغانستان به ارزش ۲۶۰ میلیون افغانی، آغاز شده است. این امر پس از آن صورت گرفت که طالبان و حکومت افغانستان در اواسط ماه قوس سال ۱۳۹۹ در مورد طرزالعمل مذاکرات صلح توافق کردند. [هدایت الله]

کندز -- کار قیرریزی سرک ها در مناطقی از شهر کندز و سایر پروژه های ساختمانی در حالی آغاز شده است که احتمالات صلح به رشد ادامه می دهد.

عصمت الله مرادی سخنگوی والی کندز با افزودن اینکه مقامات کار پروژه های مختلف انکشافی را آغاز کرده اند گفت، مذاکرات صلح در دوحه پایتخت قطر، برای آینده افغانستان خوش بینی را افزایش می دهد.

وی گفت، «یک قرارداد قیرریزی ۳ کیلومتر سرک باغ زراعت در شهر کندز به تاریخ ۱۵ قوس امضا شده است. این کار ۱۱۵ میلیون افغانی (۱.۵ میلیون دالر) هزینه خواهد داشت و در شش ماه آینده تکمیل خواهد شد.

مرادی گفت، این پروژه که توسط آلمان تمویل می شود همچنان شامل اعمار پل ها، پلچک ها و جویچه ها می شود. این ابتکار پس از تکمیل شدن، نیازهای حمل و نقل بیش از ۱۰۰۰ خانواده را پوره خواهد کرد.

کارگران به تاریخ ۱۴ قوس در شهر کندز یک سرک را قیرریزی می کنند. [هدایت الله]

کارگران به تاریخ ۱۴ قوس در شهر کندز یک سرک را قیرریزی می کنند. [هدایت الله]

این نوع پروژه ها طی سال گذشته برای باشندگان کندز صدها فرصت کاری را ایجاد کرده است.

به گفته مرادی، حکومت محلی همچنان اعمار استحکامات بالای دریای نقی در ولسوالی خان آباد و شهر کندز را تا اوایل ماه جدی آغاز خواهد کرد. این ساختمان ها در جریان فصل های بارندگی از فرسایش بیش از ۵۰ هزار جریب (۱۰ هزار هکتار) زمین زراعتی جلوگیری خواهند کرد.

در همین حال، اعمار و قیرریزی قسمت دوم سرک زیر دوره که به میدان هوایی در مرکز شهر منتهی می شود، به تاریخ ۲۴ قوس آغاز شد.

به گفته محمد زاهد رئیس فواید عامه کندز، این قسمت ۵.۵ کیلومتر طول دارد که کارگران آن را با هزینه مجموعی ۱۴۸ میلیون افغانی (۱.۹ میلیون دالر) قیرریزی خواهند کرد و بانک انکشاف آسیایی آن را تمویل می کند.

وی افزود، در این پروژه اعمار جویچه های سرک، جاسازی گلدان ها، سنگفرش کردن پیاده روها و نصب کردن چراغ های شمسی جاده ها شامل می شوند.

وی افزود، کارگران اولین قسمت ۶ کیلومتری این سرک را با کمک آلمان در سال ۱۳۹۶ قیرریزی کردند. تکمیل شدن فاز دوم این سرک ضمن رسیدگی به ازدحام ترافیکی، برای باشندگان این ولایت امکانات حمل و نقل را نیز فراهم خواهد کرد.

زاهد افزود، «خوشبختانه با اینکه طرف های مذاکره کننده به توافق نزدیکتر می شوند، روند انکشافی در ولایت کندز سرعت گرفته و باشندگان به آینده بهتر بیشتر امیدوار شده اند.»

وی گفت، «ما تعدادی از پروژه ها را برای سال آینده پلانگذاری کرده ایم. ما امیدواریم كه صلح خواهد آمد و ما خواهیم توانست تا پروژه های راه سازی را برای نیازمندان تطبیق كنیم.»

رسیدگی به مشکلات محیط زیستی

از جمله ۲۶۲ پروژه انکشافی برنامه ریزی شده، کارگران در سال جاری خورشیدی با هزینه ۲ میلیارد افغانی (۲۶ میلیون دالر) ۲۵۰ پروژه را در شهر کندز، ولایت کندز و چهار ولسوالی به پایان رساندند. بودجه آنها توسط حکومت و همچنان سازمان های غیردولتی ملی و بین المللی تأمین شد.

مرادی سخنگوی والی کندز گفت، «در این پروژه ها سرک ها، آب آشامیدنی پاک، اعمار مکاتب، کلینیک های صحی، بندهای آبگیر، چاه های عمیق و برخی از پروژه های زراعتی شامل می شوند که علاوه بر مرکز ولایت کندز، در ولسوالی های علی آباد، امام صاحب، خان آباد و چهاردره تکمیل شده اند.

حشمت الله ضیایی یکی از بزرگان قومی در ولسوالی خان آباد گفت، با حمایت وزارت احیاء و انکشاف دهات، کارگران در ماه اسد یک شبکه آبرسانی را در قریه ده وایران اعمار کردند، که به ضرورت آب آشامیدنی ۵۰۰ خانواده رسیدگی کرد.

وی گفت، «این قریه در یک منطقه خشک است که چاه های سطحی در آنجا کار نمی کند. باشندگان این منطقه برای سال ها مجبور بودند تا آب آشامیدنی را به فاصله ۱۰ کیلومتر پای پیاده یا توسط خر از دریا حمل کنند.»

وی گفت، «اطفال ما قبلاً به دلیل نوشیدن آب غیرصحی از اسهال رنج می بردند، اما خوشبختانه به دلیل اینکه ما یک چاه عمیق را حفر کردیم و یک شبکه آبرسانی را ساختیم، باشندگان به آب آشامیدنی پاک دسترسی دارند.

محمد یوسف ایوبی رئیس شورای ولایتی کندز گفت، با وجود ناامنی در کندز، حکومت و سازمان های کمک کننده در پنج سال گذشته تعدادی از پروژه ها را تطبیق کرده اند.

وی گفت، «هنوز هم در سایر مناطق به پروژه هایی مانند سرک ها، پل ها، کلینیک ها، مکاتب، دیوارهای استنادی ضرورت زیادی وجود دارد. حکومت و همچنان سازمان های ملی و بین المللی باید به این نیازها رسیدگی کنند.»

در انتظار صلح

این پروژه های انکشافی در حالی انجام می شوند که نسبت به مذاکرات صلح بین حکومت افغانستان و طالبان خوش‌بینی افزایش می یابد.

نوید صمدی یک باشنده شهر کندز گفت، «وقتی افغان ها احساس می کنند که صلح می آید، به آینده خود امیدوار می شوند.»

وی گفت، «من ۳۰ ساله هستم. متأسفانه در طول تمام زندگی ام جنگ و خشونت وجود داشته است. من دیگر جنگ نمی خواهم. مردم از جنگ خسته شده اند

وی گفت، «زمانی که صلح برقرار شود، ما رونق كار های بازسازی را مطمئناً مشاهده خواهیم کرد، كودكان خواهند توانست که در یک محیط صلح آمیز به مکتب بروند و ما مشكلات را حل خواهیم كرد.»

حمیدالله ساحل یک باشنده شهر کندز گفت، «ما می بینیم که طرف های مذاکره کننده [در مورد طرزالعمل مذاکرات] به توافق رسیده اند. بنابراین، افغان ها هر لحظه در انتظار صلح و آتش بس هستند.»

وی افزود، «با پیشرفت در مذاکرات صلح، کار انکشافی در کندز از سر گرفته شده است.»

وی گفت، «اگر امنیت وجود داشته باشد، ما پروژه ها را تطبیق خواهیم كرد، كشور ما انکشاف خواهد یافت و جوانان ما مجبور نخواهند بود که به كشورهای دیگر فرار کنند. متأسفانه، جوانان ما هر سال برای کار به ایران می روند و در راه آنجا توسط نیروهای ایرانی مورد شلیک قرار می گیرند

وی از طرف های مذاکره کننده خواست که در مورد آتش بس به عنوان اولین گام برای اطمینان از صلح پایدار موافقت کنند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

در کنار پروژه های توسعه ای، باید برای مردم فرصت های کار نیز فراهم شود. تعداد زیادی از مردم در افغانستان بیکارهستند.

پاسخ