محیط زیست

در حالی که سیلاب های تند در افغانستان جان بیش از ۱۶۰ نفر را گرفت، عملیات جستجویی هنوز ادامه دارد

سلام تایمز و ای اف پی

در این تصویر نجات دهندگان در ولایت پروان، افغانستان دیده می شوند که، برای نجات یافتگان سیلاب های تند جستجو می کنند که باعث کشته شدن دست کم ۱۶۰ نفر شدند و صدها خانه را ویران کرند. [نجیبه نوری/ای اف پی تی وی/ای اف پی]

چاریکار -- نجات دهندگان به روز پنجشنبه (۶ سنبله) پس از آنکه سیلاب های تند ناشی از باران های شدید منطقوی دست کم ۱۶۲ نفر را در افغانستان کشتند، در بقایای خانه های متلاشی شده برای اجساد جستجو می کردند.

دست کم ۱۰۰ نفر از باشندگان در چاریکار، در شمال کابل، هنگامی کشته شدند که یک سیلاب شب هنگام به روز سه شنبه (۴ سنبله) باعث سقوط صدها ساختمان شد.

عبدالغیور، کارگری که در پایتخت کار می کرد گفت که وی به دنبال خانواده اش به چاریکار بازگشته بود، و خانه اش را در حالی یافت که کاملاً از بین رفته بود.

غیور به ای اف پی گفت، «تمام خانواده من از بین رفته است و گفت که بستگانش فوت کرده اند و یک نفر مفقود شده است.»

در این تصویر یکی از اهالی قریه در حالت نشان دادن عکس العمل در نزدیکی خانه ویران شده اش دیده می شود درحالیکه نجات دهندگان پس از وقوع یک سیلاب تند در منطقه سه راهی هوپیان در چاریکار، ولایت پروان، به تاریخ ۵ سنبله، برای بازماندگان و اجساد جستجو می کنند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

در این تصویر یکی از اهالی قریه در حالت نشان دادن عکس العمل در نزدیکی خانه ویران شده اش دیده می شود درحالیکه نجات دهندگان پس از وقوع یک سیلاب تند در منطقه سه راهی هوپیان در چاریکار، ولایت پروان، به تاریخ ۵ سنبله، برای بازماندگان و اجساد جستجو می کنند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

منسوبین اردوی ملی افغان به تاریخ ۶ سنبله آب آشامیدنی را به نجات یافتگان از سیلاب در ولایت پروان می رسانند. [تصویر از قول اردوی ۲۰۱ سیلاب اردوی ملی افغان]

منسوبین اردوی ملی افغان به تاریخ ۶ سنبله آب آشامیدنی را به نجات یافتگان از سیلاب در ولایت پروان می رسانند. [تصویر از قول اردوی ۲۰۱ سیلاب اردوی ملی افغان]

در این تصویر دیده می شود که، عملیات نجات به تاریخ ۶ سنبله در چاریکار، ولایت پروان جریان دارد. [اداره ملی مدیریت حوادث افغانستان]

در این تصویر دیده می شود که، عملیات نجات به تاریخ ۶ سنبله در چاریکار، ولایت پروان جریان دارد. [اداره ملی مدیریت حوادث افغانستان]

در قسمت هایی از چاریکار، باشندگان مضطرب جمع شده بودند تا ببینند اگر نجات دهندگان با استفاده از ماشین آلات سنگین بتوانند عزیزان آنها را از بقایا بیرون کنند.

بسیاری از باشندگان، با استفاده از جبل ها و بیل ها، به تاریخ ۶ سنبله، در عملیات نجات سهم گرفتند و هنگام جستجوی اجساد مقدار زیادی از بقایا را پاک کردند.

دیگران زیر باران شدید روی بام ها ایستاده بودند و وسایل حفظ کرده خود را گرفته بودند.

صفی الله صافی، یک بزرگ جامعه، گفت که بیشتر خانه ها در محله مرکزی وی ویران شده اند.

وی گفت، «این یک فاجعه است که به شمول بسیاری از کودکان، تعداد زیادی از مردم کشته و مفقود شده اند.»

کمک های اضطراری

قاسم حیدری، یک مقام ارشد اداره ملی مدیریت حوادث افغانستان گفت، مقامات هنوز در حال ارزیابی خسارت های کلی هستند، اما سیلاب حدود ۲۰۰ خانه را نابود کرد و حدود ۶۰۰ رأس مواشی را در ولایت پروان، که چاریکار مرکز آن است، کشته است.

وی گفت، حدود ۱۰۰۰ خانواده در این ولایت غذا و پناهگاه دریافت کرده اند، اما وی از سازمان های امدادی بین المللی خواست تا کمک کنند.

اردوی ملی افغان تأمین غذا و رفع نیازهای اساسی قربانیان سیلاب را آغاز کرده است، در حالیکه سفارت ایالات متحده در کابل قول حمایت خود را داده است.

کاخ ریاست جمهوری در اعلامیه ای گفت، رئیس جمهور اشرف غنی دستور داده است كه امدادرسانی اضطراری به چاریكار فرستاده شود.

سیلاب های تند این هفته ده ها افغان دیگر را در ۱۲ ولایت دیگر به شمول ننگرهار، پنجشیر، میدان وردک، لوگر، پکتیکا و کاپیسا، کشته است.

حیدری گفت، دست کم ۱۹ نفر در کابل و ۳۰ نفر در کاپیسا همسایه، کشته شدند.

خوشحال نبی زاده، رئیس صحت عامه ولایت کابل گفت، در ولسوالی سروبی این ولایت، یک سیلاب شدید باعث کشته شدن ۸ نفر و زخمی شدن ۱۳ نفر دیگر شد.

بارندگی های شدید و سیلاب های تند، سالانه باعث مرگ بسیاری از مردم در افغانستان می شوند.

بسیاری از خانه های ضعیف ساخته شده، اکثراً در مناطق روستایی، در جریان باران های فصلی در معرض خطر سقوط هستند.

در اواسط ماه اسد، هنگامیکه سیلاب های تند یک روستا را در ولایت ننگرهار تخریب کرد، ۱۶ نفر از باشندگان، به شمول ۱۵ کودک، کشته شدند و ده ها خانه تخریب شدند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

5 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

پروان و تعداد ولایات را مصیبتی فرا گرفته و ساکنان‌ اش شدیداً اندوهگین اند. استدعا داریم که الله سبحانه و تعالی رفته‌گان را مغفرت نماید و به کسانی که متضرر شده ‌اند اجر و بدیل خیر نصیب نماید. از مردم خود تضا می کنیم که در همچو حوادث منتظر کمک ‌های خیالی دولت نمانید، چه بسا که آنان مشغول پُر نمودن جیب‌های شان هستند. در عوض به یاری یکدیگر بشتابید و هر آن‌چه در توان دارید برای کمک به یکدیگر دریغ نکنید. این فرصت خیر و کمک به برادران و خانواده‌ های متضرر را از دست ندهید. مردمِ افغانستان، فارغ از هر قوم و تبار و نژاد به غم‌شریکی‌ پرداخته، ندای کمک و همکاری بلند کرده ‌اند. این واکنش مقبول است و انسانی. اما، اگر می‌خواهید در کنار این امر انسانی، پروردگارتان را نیز خشنود بسازید؛ لطفاً انگیزه‌‌ های این کمک و همدردی را به آدرسِ «عقیده» سوق دهید. پروان و مردمِ پروان و دیگر نکات این مرز و بوم، را به دلیل جغرافیای کشورِ افغانستان و محض انسان‌ بودن‌ شان نه، بل به دلیلِ سرزمینِ جهاد و مسلمان بودن ‌شان باید دوست داشت. احساس و دردتان را با «فکرِ اسلامی» عجین کنید تا در کنار اشباع تقاضای انسانی، رضایتِ الله‌ی منان نیز شامل حال‌ تان گردد. برادران ام در اندوه ‌تان شریک ‌ایم! درست همان‌ گونه که در اندوه‌ی مسلمانانِ ننگرهاری و قندهاری و هراتی و فلسطینی و لبنانی و سوری شریک بودیم.

پاسخ

یک روش خوب برای مهار کردن این سیلاب ها، ساخت بندهای آب و دریاچه های بزرگ است تا از یک طرف از آن برای تولید برق استفاده کرد و از طرف دیگر، به جای اینکه این آب ها به پاکستان و ایران برود، توسط آن میتوان زمین های افغانستان را آبیاری کرد، و از تخریب محیط زیست جلوگیری نمود.

پاسخ

چرا افغانستان در حوادث طبیعی به شدت آسیب‌پذیر است؟ اخیراً سرازیر شدن سیلاب‌های نیرومند در پروان، کاپیسا پنجیشر و دیگر ولایات افغانستان صدها تن از مردم این ولایات را شهید، زخمی و بی‌سرپناه نموده و ده‌ها خانواده را یک‌سره بلعیده، و میلیون‌ها مردم مسلمان این سرزمین را اندوهگین کرده است. افغانستان يک کشور محاط به خشکه است، احتمال بروز حوادث طبيعی همانند زلزله، رانش زمين، برف کوچ، طوفان، سيل و برف بار‌ی‌های شديد در فصل‌های زمستان و بهار بسيار بالا است. تحقیقات نشان می‌دهد که ۲۱ ولایت افغانستان در مقابل سیلاب و رانش زمین از آسیب‌پذیری بیشتر برخوردار اند. یکی از وظایف اساسی دولت‌ها حفاظت از جان و مال مردم بوده و اتخاذ تدابیر وقایوی برای مدیریت حوادث طبیعی از وجایب اساسی دولت‌ها می‌باشد. اما کم‌تر اتفاق افتاده که حوادث طبیعی در این کشور قبل از وقوع آن پیش‌بینی و یا برنامه ‌ای لازم برای جلوگیری از وقوع آن و یا اقدامی برای کاهش میزان خسارت و خطرات آن صورت گرفته باشد. وابسته‌‌گی شدید اقتصادی، سیاسی دولت افغانستان به کشورهای خارجی و حاکمیت ۱۹ ساله سیستم فرسوده‌ ای سرمایه ‌داری در این کشور باعث شده که دارایی‌ های عامه با نگرش پلید منفعت پرستی چپاول شود، و یا هم خرچ برنامه‌ های نمایشی همچون لویه جرگه گردد تا تمرکزی اساسی برای مدیریت حوادث طبیعی صورت نگیرد. به این اساس در کنار موقعیت جغرافیایی یکی از دلایل آسیب‌پذیری‌های بسیاری از ولایات در حوادث طبیعی، وجود نظام ناکارای سرمایه‌ داری، حاکمان مفسد، مزدور و منفعت‌پرست و نیز وجود نهاد‌ های مفسد با مدیرانِ غیر متخصص هست که صرف مسوولیت خود را آمارگیری از تلفات و خسارات بعد از حادثه پنداشته و تدابیری برای مدیریت حوادث را نداشته و ندارند. با احتر

پاسخ

بارندگی های پی در پی روزهای اخیر در ولایات پکتیا، لوگر، میدان وردک، پروان، کاپیسا و پنجشیر منجر به جاری شدن سیلاب ها گردیده و باعث غم و اندوه هموطنان ما شد. ما برای شهدا جنت الفردوس و برای مجروحین سیلاب های طبیعی شفای عاجل و کامل می خواهیم. ما خود را درغم و درد خانواده های قربانیان شریک میدانیم و برای شان تسلیت می گوییم. ما از همه ادارات دولتی، ادارات صحی و نهادهای کمک کننده می خواهیم که به خانواده های قربانیان که زیان های جانی و مالی را متقبل شده اند کمک های صحی و مالی را فراهم کنند. ما همچنان از آنها می خواهیم که برای حوادث آینده آمادگی بگیرند و مردم را از خطرات سیلاب ها در امان نگه دارند.

پاسخ

وقوع حادثه المناک و غم انگیز در ولایات پروان، کابل و لوگر و سایر ولایات کشور که در اثر سرازیر شدن سیلاب ها، شماری زیادی از هموطنان عزیز مان جان‌های شیرین شان را از دست داده اند، زخم برداشتند و خسارات هنگفت مالی را متقبل شدند، سبب تآلم و تآثیر عمیق مان شد. برای شهدای این رویداد خونین بهشت برین و برای زخمیان، شفای عاجل و کامل از بارگاه خداوند متعال طلبگار هستم. امیدوار هستم که نهاد های مسوول و ذیربط هرچه عاجل به بازمانده گان قربانیان و آسیب دیده گان رسیده گی عاجل و به موقع نمایند.

پاسخ