امنیت

باشنده گان ولسوالی درزاب که بر اثر کشتارها عصبانی بودند، برعلیه طالبان قیام کردند

گزارش از هدایت الله

این تصویر که به تاریخ ۲۲ قوس گرفته شده است، باشنده گان ولسوالی درزاب را نشان می دهد که بر ضد جنگجویان طالب دست به تظاهرات زدند. [قول اردوی ۲۰۹ شاهین/فیسبوک]

این تصویر که به تاریخ ۲۲ قوس گرفته شده است، باشنده گان ولسوالی درزاب را نشان می دهد که بر ضد جنگجویان طالب دست به تظاهرات زدند. [قول اردوی ۲۰۹ شاهین/فیسبوک]

کندز -- حدود ۲۰۰ نفر از باشنده گان ولسوالی درزاب ولایت جوزجان، که بیشتر تحت کنترل طالبان قرار دارد، در یک خیزش مردمی به مدت سه روز که به تاریخ ۲۲ قوس آغاز شد برعلیه گروه شورشیان پس از آن شرکت کردند که جنگجویان به دلایل نامعلوم دو محصل پوهنتون را به قتل رساندند و دو نفر دیگر را زخمی ساختند.

محمد حنیف رضائی، سخنگوی قول اردوی ۲۰۹ شاهین اردوی ملی افغان یک روز پس از این رویداد گفت، به تعقیب حمله طالبان به تاریخ ۲۱ قوس، باشنده گان در واکنش به این عمل بر علیه طالبان قیام کرده و این جنگجویان را از قریه های خود اخراج کردند.

مرکز این ولسوالی و برخی از قریه ها در این ساحه تحت کنترل طالبان باقی می مانند.

رضائی گفت، «طالبان این محصلین را در مرکز این ولسوالی زمانیکه آنها بسوی خانه میرفتند به ضرب گلوله به قتل رساندند.»

رضائی افزود، این گروه جنگجوی بالای مردم ملکی به بهانه های مختلف در ولسوالی درزاب ظلم می کنند و اهالی محل ضرورت این را احساس کردند تا خشم شان را ابراز کرده و نشان دهند که آنها از اعمال خشن طالبان به خسته شده اند.

عبدالمعروف آذر، سخنگوی والی جوزجان گفت، «باشنده گان این ولسوالی در جریان روز سوم قیام شان، وسایل و ابزار های دهقانی شان مانند کلنگ و بیل ها را در جریان تظاهرات بر علیه طالبان با خود حمل می کردند.»

وی افزود، «این باشنده گان عصبانی در این تظاهرات داوطلبانه شرکت کردند و ازطالبان خواستند که به کشتار افراد ملکی و بی رحمی های شان پایان دهند.»

وی گفت، «از آنجا که طالبان خانه های مردم ملکی را به پایگاهای خود مبدل ساخته و از اهالی منطقه به حیث سپرهای انسانی کار گرفته اند، آنها بی رحمی های گوناگون را در جریان عملیات های نظامی بر ضد مردم مرتکب شده اند.

خواست ها برای از 'بین بردن' طالبان

بزرگان قومی و باشنده گان دیگر گفتند، یگانه راه پیش روی برای کشور صلح است.

عبدالسمیع حضرتی یک باشنده ولایت جوزجان گفت، «طالبان باید از خشونت دست بکشند زیرا این کار مردم را از بین می برد، جوانان ما را از تحصیل محروم می سازد و بازسازی و انکشاف کشور ما را متوقف می کند.»

وی افزود، «جنگ راه حل نیست، طالبان باید صلح کنند بخاطریکه وحدت و صلح به نفع ما است.»

سکندر ایوبی یک بزرگ قومی در ولایت سرپل گفت، «ما از قیام مردمی در ولسوالی درزاب حمایت می کنیم و امیدوار هستیم که چنین حرکت ها در مناطق مختلف کشور صورت بگیرند.»

ایوبی علاوه نمود، «تظاهرات حق مدنی است و چنین قیام ها بر علیه طالبان میتوانند این گروه را نابود سازند.»

وی گفت، «من بالای مردم افغانستان صدا می کنم که بر ضد این گروه مجهز شوند و به خشونت آنها نه بگویند.»

این احساسات توسط سلطان محمد یعقوبی یک فعال جامعه مدنی در ولایت سرپل تکرار شد.

وی گفت، «ما از حرکت داوطلبانه متذکره که باشنده گان درزاب آغاز کرده اند حمایت و دفاع می کنیم. اگر آنها به حمایت ضرورت دارند، ما میتوانیم که به درزاب برویم و مشترکاً با آنها صدای خود را بلند کنیم.»

پیش از این، باشنده گان ولسوالی کوهستانات ولایت سرپل همچنان بر ضد طالبان قیام کرده بودند. اعضای جنگجویان این گروه بالای مظاهره کننده گان تیراندازی کرده که در نتیجه چهار فرد ملکی کشته برجا گذاشتند.

عملیات های نظامی بیشتر برنامه ریزی شده اند

رضائی سخنگوی قول اردوی ۲۰۹ شاهین گفت، وزارت دفاع در نظر دارد تا مردم ملکی ولسوالی درزاب را از بی رحمی های طالبان رها سازد.

وی گفت،‌ «در طی ماه گذشته، ما بخش های زیادی از ولسوالی درزاب را در جریان عملیات های مشترک نیروهای اردوی ملی، امنیت ملی، پولیس ملی و کماندو پاکسازی نمودیم.»

وی گفت، «عملیات های ما به دلیل سرما و ماین های موجود در سرک، نتوانستند ساحه را پاکسازی نمایند. برخی ساحات هنوز هم تحت کنترل این گروه قرار دارند و آنها به مردم ملکی آسیب میرسانند و بالایشان ظلم می کنند.»

رضائی گفت، وزارت دفاع در نظر دارد تا عملیات ها را در این ولسوالی از سر گیرد و ساحات را به مجردیکه هوا خوب شود و تیم های ماین پاکی همه سرک ها را مصئون سازند از وجود طالبان پاکسازی نماید.

به گفته رضائی، قرار است عملیات ها آغاز شود بخاطریکه طالبان به تاریخ ۲۰ قوس سه زن و یک مرد را در ولایت بلخ به قتل رساندند.

رضائی گفت، طالبان در ولسوالی شولگره ولایت بلخ از طرف شب وارد یک خانه ملکی شدند و بالای اعضای این خانواده تیراندازی نموده که منجر به کشته شدن این افراد گردید.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500