امنیت

طالبان پایه های مخابراتی را در ولسوالی درزاب به آتش کشیدند

گزارش از هدایت الله

در این عکس که به تاریخ ۱۰ دلو سال گذشته در ولسوالی زنده جان ولایت هرات گرفته شده، پایه های مبایل دیده می شود.‌ [عمر]

در این عکس که به تاریخ ۱۰ دلو سال گذشته در ولسوالی زنده جان ولایت هرات گرفته شده، پایه های مبایل دیده می شود.‌ [عمر]

کندز -- مقامات گفتند، طالبان سه پایه مخابراتی را در ولسوالی درزاب ولایت جوزجان به آتش کشیدند و پس از آنکه این گروه اخیراً ساحه متذکره را تصرف کردند، بالای مردم ملکی ظلم روا داشتند.

طالبان به تاریخ ۱۰ جدی ادعا کردند که آنها مرکز ولسوالی درزاب را تصرف کردند.

عبدالمعروف آذر سخنگوی والی ولایت جوزجان گفت، «پس از آنکه طالبان پایه های مخابراتی را به آتش کشیدند، آنها همه تجهیزات تخنیکی این پایه ها را چور و چپاول کردند. وی علاوه کرد که از اثر این جنایت طالبان هزارها باشنده ولسوالی متذکره از خدمات مخابراتی محروم شده اند.»

آذر گفت، تخریب این پایه ها نه تنها باشنده گان ولسوالی درزاب را متاثر می سازد بلکه باشنده گان ولسوالی قوش تپه را نیز متاثر ساخته است.

وی علاوه کرد، «طالبان همواره سعی کرده اند تا ترس و خشونت را گسترش دهند و آنها با به آتش کشیدن این پایه ها نشان دادند که آنها نمی خواهند که ما پیشرفت کنیم.»

آذر گفت، جنگجویان طالب میخواستند تا یک شفاخانه ملکی را در این ولسوالی به آتش بکشند اما از سوی بزرگان ولسوالی متذکره از انجام دادن چنین کار منع شدند.

وی گفت، با مساعد شدن هوا، ارتش ملی این ولسوالی را از وجود عناصر ضد حکومت پاکسازی خواهند کرد.

محمد حنیف رضایی سخنگوی قول اردوی ۲۰۹ شاهین اردوی ملی افغان گفت، «نیروهای امنیتی ما موقعیت شان را از پوسته تلاشی آنتن، ولسوالی درزاب به موقعیت دیگر تغییر دادند. زمانیکه هوا خوب شود، ما ساحات را که به دست دشمن افتاده دوباره تصروف خواهیم کرد.»

بی رحمی ها در برابر مردم ملکی

باشنده گان ولسوالی درزاب گفتند، برعلاوه تخریب کردن پایه های تیلیفونی، جنگجویان دست به خشونت علیه مردم ملکی زدند.

عرفان الله اسدیار، یکی از بیجاه شده گان ولسوالی درزاب که اکنون در شبرغان، مرکز این ولایت زنده گی می کند گفت، «طالبان هر روز بالای مردم ملکی ظلم می کردند.»

وی گفت، «آنها مردم ملکی را لت و کوب می کردند، آنها را بدون دلیل زندانی می ساختند و آنها را مجبور می کردند تا برای طالبان غذا فراهم کنند.»

وی افزود، «من و کودکانم از اثر ترس جنگ و خشونت از طرف شب از ولسوالی خود فرار کردیم و اکنون در جای اقارب خود در شبرغان به سر می بریم.»

این مرد ۴۰ ساله گفت، «جنایات که داعش و طالبان در طی دو سال گذشته در اینجا مرتکب شدند، در هیچ ولایت دیگر صورت نگرفته اند. ما بسیار زیات متاثر شده ایم. مردم ما تلفات را متحمل شدند. جنگ بس است. حکومت باید به ولسوالی ما آرامش را بیاورد.»

آذر تائید کرد که طالبان در برابر مردم ملکی بی رحمی های را مرتکب شدند و دختران زیر سن را مجبور کردند تا همراه آنها ازدواج کنند.

آذر گفت، علاوه بر این، طالبان در طی شش ماه گذشته جنایات دیگری چون سوختاندن دوکان ها و کشتن مردم ملکی را مرتکب شدند.

بیجاه شده در وسط زمستان

پس از آنکه طالبان ساحات را در ولسوالی های درزاب و قوش تیپه تصرف کردند، یک تعداد زیاد مردم ملکی به شبرغان و ولسوالی های دیگر بیجاه شده اند.

به گفته عبدالحی حیات عضو شورای ولایتی جوزجان، ولسوالی درزاب که در حدود ۶۷۰۰۰ نفوس دارد، شاهد به تعداد ۱۳۰۰۰ بیجاه شده گان بود.

وی گفت، «این خانواده ها در این زمستان سرد از خانه های شان بیجاه شده اند و آنها به کمک اشد نیاز دارند.»

وی گفت، «در حال حاضر، باشنده گان این ولسوالی ارتباط تیلیفونی را با ساحات دیگر از دست داده اند. آنها باید به جاهای بلند و سر تپه ها بالا شوند تا بتوانند ارتباط برقرار کنند.»

وی گفت، بعضی از خانواده ها هنوز هم در لسوالی درزاب با نبود غذا، آب و برق زنده گی می کنند. وی تاکید می کند که حکومت محلی باید نیازهای این مردم را فراهم نماید.

ذبیح الله زاهد ولسوال درزاب گفت، پس از آنکه ساحات کلیدی این ولسوالی به دست طالبان افتاد، دفاتر حکومتی ولسوالی متذکره به شبرغان منتقل شدند تا اینکه آنها بتوانند به مردم خدمات ارائه کنند.

وی گفت، «مامورین دولتی ولسوالی درزاب کار رسمی شان را برای باشنده گان ولسوالی درزاب در دفتر والی جوزجان انجام میدهند.»

وی افزود، «یک سروی بخاطر شناسایی خانواده های بیجاه شده از ولسوالی درزاب جریان دارد. حکومت محلی و ادارات خیریه همکار کمک های ضروری را به این خانواده ها فراهم خواهند کرد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

تخریب پایه های برق، به آتش کشیدن پاینه های مبایل و مسدود کردن خدمات مخابراتی از طرف شب از سوی طالبان بسیار کار زشت این گروه است. زیرا انسان در این قرن ۲۱ نمیتواند بدون برق، تیلیفون و انترنیت زنده گی کرده نمیتواند. پس این کار طالبان مردم ملکی را دچار مشکلات گوناگون می کند. شما فکر کنید که اگر عضو خانواده ای یک کس مریض باشد و او از طرف شب وفات کند، خانواده شخص متوفی چگونه اقارب خود را اطلاع بدهد؟ آنها مجبور هستند تا صبح بنشینند تا خدمات مخابراتی فعال شوند تا دوستان خود را اطلاع بدهند. حتی در بعضی مناطق از طرف روز نیز شبکه های مخابراتی غیر فعال اند. طالبان با انجام این کار میخواهند مردم را در تاریکی نگهدارند تا آنها بتوانند خواسته های شان را بالای مردم ملکی تحمیل نمایند. اما مردم هوشیار شدند. آنها هیچگاهی به خواسته های شوم طالبان تسلیم نخواهند شد. پس طالبان با انجام دادن این کار طرفداران خود را از دست میدهند. مردم حتی در قریه ها از اینها پشتیبانی نخواهند کرد. اکنون بسیاری از اقارب نزدیک طالبان از این گروه نفرت دارند. طالبان اگر مسلمان هستند و افغان هستند باید به مردم ملکی آسیب نرسانند. و از ملکیت های عامه نگهداری بکنند و بگذارند که مردم برق داشته باشند، انترنیت داشته باشند و زنده گی انسانی داشته باشند.

پاسخ