امنیت

باشنده گان کوهستانات در برابر طالبان دست به قیام زدند

گزارش از هدایت الله

در این عکس که به تاریخ ۱۱ قوس گرفته شده، باشنده گان ولسوالی کوهستانات در برابر طالبان دست به تظاهرات زدند. [قول اردوی ۲۰۹ شاهین]

در این عکس که به تاریخ ۱۱ قوس گرفته شده، باشنده گان ولسوالی کوهستانات در برابر طالبان دست به تظاهرات زدند. [قول اردوی ۲۰۹ شاهین]

کندز -- به گفته مقامات در ولایت سرپل، طالبان سه فرد ملکی بشمول یک کودک را زمانی کشتند و شش تن دیگر را زخمی ساختند که صدها باشنده ولسوالی کوهستانات به روز دوشنبه (۱۱ قوس) در برابر آنها قیام کردند.

ذبیح الله امانی سخنگوی والی سرپل گفت، این ولسوالی برای چندین سال تحت کنترل طالبان بوده و باشنده گان از بی رحمی های آنها به تنگ آمده اند.

وی گفت، باشنده گان در برابر طالبان پس از آن تظاهرات کردند که این گروه در تصمیم شان مردم را مجبور کرده بودند که بخاطر خریداری به قریه دیگری بروند.

امانی گفت، «طالبان تصمیم گرفتند که ۱۰۰ دوکان را از قریه اورا به قریه جرغان منتقل بسازند و مردم محل را مجبور می کنند تا بخاطر خریداری به قریه متذکره بروند، اما این تصمیم عکس العمل باشنده گان این ولسوالی را بر انگیخت.»

وی گفت، «معترضین با پرتاب سنگ و چوب بر واسطه نقلیه امان الله منصور ولسوال نام نهاد طالبان برای ولسوالی کوهستانات حمله کردند و طالبان با گلوله باری پاسخ دادند که در نتیجه سه باشنده این محل بشمول یک کودک کشته شدند و شش تن دیگر زخم برداشتند.

عطاء محمد صدیقی یک بزرگ قومی در ولایت سرپل گفت، تغییر موقعیت دکاکین توسط طالبان ناشی از شکاف داخلی بین این گروه میباشد.

وی گفت، یک قوماندان برجسته قطعه سرخ طالبان که باشنده قریه جرغان است با ولسوال نام نهاد طالبان رقابت دارد.

صدیقی گفت، «پس از آنکه طالبان بالای مردم ملکی شلیک کردند، این کار واکنش و انزجار باشنده گان را برانگیخت.

مردم ملکی برعلیه طالبان قیام کردند

اسدالله خرم عضو شورای ولایتی سرپل گفت، باشنده گان به دلیل اینکه از گروگانگیری وحشیانه طالبان به تنگ آمده بودند، دست به تظاهرات زدند.

وی گفت، «طالبان برای تأمین مصارف شان از مردم ملکی فقیر ولسوالی متذکره اخاذی می کنند و هیچ کس توانایی مخالفت با آنها را ندارد.»

خرم گفت، «جمع آوری عشر و زکات و اخاذی پول و مجبور کردن مردم محل برای شرکت در جنگ [همراه آنها] از جمله بسیاری از بی عدالتی های است که طالبان در ولسوالی کوهستانات سرپل بر مردم ملکی تحمیل کرده اند.»

وی گفت، مردم ملکی خشمگین «با سنگ و چوب در برابر طالبان برخواستند.»

خرم گفت، علاوه بر فقر گسترده در این ولسوالی، مواد غذایی و غیرغذایی برای خرید در این محل بسیار قیمت است که این یکی از چالش های عمده برای مردم است.

وی گفت، «باشنده گان ولسوالی کوهستانات همیشه می پرسند ... چه وقت حکومت آنها را از این وضعیت نجات خواهد داد و عملیات پاکسازی را راه اندازی خواهد کرد.»

محمد حنیف رضایی سخنگوی قول اردوی ۲۰۹ شاهین اردوی ملی افغان به تاریخ ۱۱ قوس گفت، نیروهای امنیتی افغان طی روزهای آینده عملیات های گسترده ای را برای پاکسازی ولسوالی کوهستانات راه اندازی خواهند کرد و مردم این ولسوالی را از مظالم طالبان نجات خواهند داد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500