دیپلماسی

جنگجویان طالب از سفارت روسیه به عنوان نشانه تقویت روابط محافظت می کنند

گزارش از سلام تايمز و ای اف پی

جنگجویان طالب به تاریخ ۲۷ اسد در مسیر یک جاده در کابل ایستاده اند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

جنگجویان طالب به تاریخ ۲۷ اسد در مسیر یک جاده در کابل ایستاده اند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

مسکو -- در حالیکه بسیاری از کشورها تلاش می کنند تا سفارت ها و کارمندان خود را از افغانستان خارج کنند، روسیه می گوید که باقی می ماند.

یک روز پس از آنکه طالبان کابل را تصرف کردند، وزارت خارجه روسیه به تاریخ ۲۵ اسد در یک اعلامیه گفت که وضعیت در پایتخت افغانستان «در حال ثبات» بوده و طالبان «بازگرداندن نظم عامه» را آغاز کرده اند.

دیمیتری ژیرنوف سفیر روسیه گفت، طالبان از قبل سفارت روسیه را محافظت می کردند و به مسکو ضمانت داده بودند که تعمیر آن سفارت مصؤن خواهد بود.

وی گفت، جنگجویان به روس ها اطمینان داده اند که «حتی یک مو از سر دیپلوماتان آنها ضایع نخواهد شد».

در این تصویر که در سال ۱۳۹۹ منتشر شده است، جنگجویان طالب شلیک کردن با سلاح های ساخت روسیه در یک مکان نامعلوم در افغانستان تمرین می کنند. [آرشیف]

در این تصویر که در سال ۱۳۹۹ منتشر شده است، جنگجویان طالب شلیک کردن با سلاح های ساخت روسیه در یک مکان نامعلوم در افغانستان تمرین می کنند. [آرشیف]

سیرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه، شیرمحمد عباس استانکزی مذاکره کننده صلح طالبان (در وسط) و محمد رضا بهرامی سفیر وقت ایران در افغانستان (سمت راست) در ماه عقرب ۱۳۹۷ در مسکو برای عکس گرفتن می ایستند. [یوری کدوبنوف/ای اف پی]

سیرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه، شیرمحمد عباس استانکزی مذاکره کننده صلح طالبان (در وسط) و محمد رضا بهرامی سفیر وقت ایران در افغانستان (سمت راست) در ماه عقرب ۱۳۹۷ در مسکو برای عکس گرفتن می ایستند. [یوری کدوبنوف/ای اف پی]

این درحالیست که اعتماد روسيه بر طالبان با گذشت هر روز متزلزل میشود. به روز چهارشنبه (۴ سنبله) چهار طیارهٔ روسی بیش از ۵۰۰ اتباع روسیه و کشور های آسیا میانه را به دستور رییس جمهور ولادمیر پوتین از افغانستان بیرون ساختند.

این گام در موقف روسیه در مورد افغانستان تغییر را نشان میدهد.

علی رغم اینکه این گروه اسلام گرای سرسخت از جنگ علیه شوروی در دهه ۱۳۷۰ سرچشمه گرفته که در آن حدود ۱۵۰۰۰ سرباز شوروی کشته شدند، دیدگاه روسیه در مورد این گروه در حال حاضر بر اساس عمل است.

سه دهه پس، علی رغم اینکه در روسیه این تحریک به عنوان یک سازمان تروریستی ممنوع است، کریملین ظاهراً نسبت به گذشته دردناک خود بی تفاوت بوده و با میزبانی چندین بار از طالبان برای مذاکرات در مسکو، اعتبار بین المللی این گروه را تقویت کرده است.

این ممنوعیت حداقل از سال ۱۳۹۴ بدینسو کریملین را از مسلح ساختن و تمویل کردن طالبان باز نداشته است. این یک رابطه ای است که شاید مسکو را ترغیب کرده که سفارت خود را باز نگهدارد.

ژیرنوف به تاریخ ۲۶ اسد با طالبان در کابل دیدار کرد و در تلویزیون دولتی از آن به عنوان یک ملاقات «مثبت و سازنده ای» یاد کرد.

حفظ کردن منافع کریملین در آسیای مرکزی

تحلیلگران می گویند، هدف از این گفتگوها جلوگیری از سرازیر شدن درگیری به کشورهای همسایه آسیای میانه است، جایی که روسیه پایگاه های نظامی خود را در آنجا حفظ می کند.

نیکولای بوردیوژا دبیرکل پیشین سازمان پیمان امنیت جمعی تحت رهبری مسکو (سی اس تی او) گفت، «اگر ما می خواهیم که صلح در آسیای مرکزی برقرار باشد، ما باید با طالبان صحبت کنیم.»

با وجود اینکه چندین کشور آسیای میانه حمایت لوجستیکی را به نیروهای ناتو پیشنهاد کرده بودند، طالبان به همسایگان شمالی خود اطمینان داده اند که هیچ توطئه ای را در قبال آنها ندارند.

ژیرنوف گفت، طالبان به مسکو نیز تضمین هایی داده اند.

وی گفت، روسیه می خواهد که افغانستان با «همه کشورهای جهان» روابط صلح آمیزی داشته باشد و «طالبان از قبل به ما این وعده را داده بودند».

اما به روز پنجشنبه کریملن از به رسمیت شناختن حکومت طالبان در افغانستان صرف نظر کرده و گفته است که قبل از گرفتن این تصمیم بر رفتار این گروه نظارت خواهد کرد.

با اینکه طالبان طی تابستان امسال در افغانستان پیشروی کردند، روسیه بازی های جنگی را با متحدینش ازبیکستان و تاجیکستان برگزار کرد و خود را به عنوان محافظ آسیای میانه معرفی کرد.

ارکادی دوبنوف دانشمند امور آسیای مرکزی گفت، اکنون مسکو به دنبال تقویت حضور نظامی خود در منطقه است.

وی گفت، «این کشورها به اندازه های مختلف مجبور خواهند شد تا کمک مسکو را بپذیرند، اما هیچ کس نمی خواهد که استقلال خود را با امنیت خود تبادله کند.»

وی تأکید کرد، سه همسایه افغانستان در آسیای میانه یعنی ازبیکستان، تاجیکستان و ترکمنستان نسبت به این درگیری طرزالعمل های متفاوتی دارند.

ازبیکستان و ترکمنستان با طالبان مذاکرات بلند پایه ای داشته اند و احتمالاً حکومت طالبان را به رسمیت خواهند شناخت، در حالیکه تاجیکستان با این جنگجویان داد و ستدی نکرده است.

متحدین صمیمی و همکار

گفتگوی روسیه با طالبان ثمره چندین سال درخواست ها بوده است.

دیمیتری پیسکوف، سخنگوی کریملین در ماه جولای از طالبان منحیث یک نیرو با قدرت یاد کرد. در آن زمان وزیر خارجهٔ روسیه سیرگی لاوروف دولت افغانستان را به خاطر بطی ساختن روند مذاکرات هم متهم کرده بود.

ضمیر کابلوف نماینده ویژه کریملین برای افغانستان به تاریخ ۲۵ اسد در گفتگو با رادیو ایکو مسکوی گفت، «تلاش های هفت سال گذشته ما برای ایجادکردن روابط با تحریک طالبان بی فایده نبوده اند.»

با توجه به اینکه هر دو طرف مشتاق به نظر می رسند تا جنگ شوروی و افغانستان را فراموش کنند، این رابطه بسیاری را متعجب ساخته است.

الکساندر باونوف از مرکز کارنیگی مسکو گفت، اما روسیه تصور می کند که طالبان از دهه ۱۳۷۰ بدینسو که به القاعده پناه داده بود، تغیر کرده اند.

وی به ای اف پی گفت، «مسکو این نوع مجاهدین را به عنوان دشمن خود نمی داند.»

بیجینگ همچنان با سرعت به طالبان در حالی تماس تبریکی گرفت که وضعیت ابهام در کابل حاکم بود.

یک سخنگوی حکومت به تاریخ ۲۵ اسد گفت، چین آماده است تا روابط عمیق «دوستانه و همکاری» را با طالبان داشته باشد.

هوآ چونينگ سخنگوی وزارت خارجه به خبرنگاران گفت، «طالبان به طور مکرر ابراز اميدواری كرده اند تا روابط خوبی را با چين برقرار كنند و آنها چشم بر راه مشاركت چين در بازسازی و انشکاف افغانستان هستند.»

پذیرش طالبان از سوی بیجینگ همچنان عواقب استراتیژیکی دارد.

تحلیلگران می گویند، یک حکومت همکار در کابل برای گسترش پروژه کمربند و سرک چین (بی آر آی) به افغانستان و از طریق جمهوریت های آسیای مرکزی، زمینه را مساعد خواهد ساخت.

در میان اهداف دیگر، هدف بی آر آی این است که استخراج و انتقال منابع طبیعی کشورهای فقیرتر را به نفع چین تسهیل کند.

در همین حال طالبان ممکن یا به طور مستقیم و یا از طریق پاکستان که یک متحد نزدیک بیجینگ می باشد، چین را به عنوان یک منبع مهم سرمایه گذاری و حمایت اقتصادی در نظر بگیرند.

در این اتحاد آسان، به نظر می رسد که طالبان سرکوب شدن میلیون ها مسلمان توسط چین در سینکیانگ را نادیده می گیرند، در حالیکه بیجینگ در مورد ایدیولوژی و کمپاین جنگجویانه طالبان برای سرنگونی حکومت چیزی نمی گوید.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

شما باید کل متن این ویدیو را به طور کامل رونویسی کرده و برای ملت بنویسید. شما باید جلسات و گفتگوهای طالبان را در اینجا مشاهده کنید که چگونه آنها کلمات کثیف را هنگام صحبت کردن استفاده می کنند. https://www.youtube.com/watch?v=mYby4vD--XU

پاسخ