دیپلماسی

با اعلام شدن اتحاد قوی بیجینگ با مسکو صادرات چین به روسیه افزایش یافتند

گزارش از سلام تايمز و ای اف پی

یک مرد به تاریخ ۱۳ حوت در امتداد یک جاده در بیجینگ از دوکانی عبور می کند که انتقال محموله ها به روسیه و سایر کشورها را تبلیغ می کند. [هکتور ریتمال/ای اف پی]

یک مرد به تاریخ ۱۳ حوت در امتداد یک جاده در بیجینگ از دوکانی عبور می کند که انتقال محموله ها به روسیه و سایر کشورها را تبلیغ می کند. [هکتور ریتمال/ای اف پی]

بیجینگ -- چین به روز دوشنبه (۱۶ حوت) گفت که با صادرات فزاینده و با وجود محکومیت های بین ‌المللی حمله روسیه بالای اوکراین، روابط دوستانه میان بیجینگ و مسکو هنوز «بسیار محکم» هستند.

پس از اعلام مشارکت استراتیژیک «بدون محدودیت» میان چین و روسیه در ماه گذشته، چین از محکوم کردن مسکو متحد نزدیک خود، انکار کرده است.

وانگ یی وزیر خارجه چین در یک کنفرانس رسانه ای در جریان جلسه سیاسی سالانه رهبری چین در بیجینگ گفت، «دوستی میان این دو ملت بسیار محکم بوده و احتمالات همکاری های آینده هر دو طرف بسیار گسترده هستند.»

وزیر خارجه، روابط میان چین و روسیه را «مهمترین روابط دوجانبه در جهان» توصیف کرد که «برای صلح، ثبات و انکشاف جهانی زمینه را مساعد می‌ سازد».

با این حال، مشارکت اقتصادی به طور بسیار عمیق نامساوی است. بر اساس گزارش بانک جهانی، تولید ناخالص داخلی (جی دی پی) چین در سال ۲۰۲۰ میلادی (بیش از ۱۴.۷ تریلیون دالر چین در مقایسه با کمتر از ۱.۵ تریلیون دالر روسیه) تقریباً ۱۰ برابر بیشتر بود.

گازپروم و بانک ها به سیستم چینایی روی آوردند

شرکت‌ های بزرگ روسی با اینکه به دلیل تحریم ‌ها شرکای تجارتی خود را از دست دادند، اکنون مجبور هستند که بالای چین تکیه کنند.

در ماه جاری، گازپروم شرکت بزرگ گاز روسیه اعلام کرد که این شرکت قراردادی را امضا کرده است تا یک خط لوله به چین را طراحی کند، این امر گامی به سوی یک توافقنامه صادرات جدید می باشد که می تواند اتکای روسیه بالای خریداران اروپایی را کاهش دهد.

و بانک‌ های روسی به روز یکشنبه گفتند، پس از آنکه در جریان تحریم‌ های بی ‌سابقه بالای مسکو، استفاده از ویزه کارت ها و ماستر کارت ها به حالت تعلیق درآمدند، آنها قصد دارند که کارت‌ هایی با استفاده از سیستم یونین پی (UnionPay) چین را توزیع کنند.

وانگ در ضمن یک هشدار به ایالات متحده و متحدین غربی آن که در روزهای اخیر از چین خواستند تا در این درگیری یک نقش فعال میانجیگری را ایفا کند، گفت که اتحاد غیررسمی چین و روسیه «مداخله کشورهای سومی را تحمل نخواهد کرد».

نخست وزیر استرالیا حمله روسیه بالای اوکراین را یک «لحظه انتخاب برای چین» خواند و چین را تحت فشار قرار داد تا اقدامات متحد خود روسیه را اصلاح کرده و ثابت کند که بیجینگ به صلح جهانی متعهد است.

اسکات موریسن در یک مرکز مطالعاتی به نام انستیتوت لویی گفت، «هیچ کشوری در حال حاضر در مورد حمله تهاجمی خشونت آمیز روسیه بالای اوکراین، تأثیری بزرگتر از چین نخواهد داشت».

تحلیلگران پیش بینی کرده اند که آیا حمله روسیه، به چین این جرأت را خواهد داد که اقدامات نظامی مشابهی را در قبال جزیره خودمختار تایوان (که بیجینگ ادعا می کند که قلمرو خودش است)، انجام دهد یا خیر.

صادرات افزایش می یابند

بر اساس ارقام گمرکات چین که به روز دوشنبه منتشر شد، صادرات چین در ماه های جدی و دلو به دلیل افزایش تقاضای جهانی و افزایش تجارت با روسیه در آستانه جنگ در اوکراین، مجموعاً ۱۶.۳٪ افزایش یافته اند.

این میزان رشد از تخمین های اقتصاددانان مبنی بر افزایش ۱۵.۷٪ نسبت به سال گذشته، بیشتر است.

صادرات به روسیه نسبت به مدت مشابه در سال قبلی ۴۱٪ افزایش یافته اند.

در میان شرکای تجارتی اصلی چین در ماه های جدی و دلو، صادرات به روسیه با بیشترین سرعت رشد کرده و از تجارت با اتحادیه اروپا و ایالات متحده پیشی گرفته اند.

روسیه همچنان دومین منبع بزرگ واردات برای چین بوده است که تولیدات انرژی را از همسایه خود خریداری می کند.

تجارت با چین برای روسیه (که از قبل به دلیل تصرف کردن منطقه کریمیا از اوکراین در سال ۱۳۹۳ با تحریم های غرب روبرو بوده است)، حیثیت یک راه نجات را دارد.

انزوای بین المللی مسکو پس از حمله این کشور بالای اوکراین که اوایل ماه حوت آغاز شد، عمیق تر شده است.

بر اساس ارقام وزارت تجارت چین، این کشور برای بیش از یک دهه بزرگترین شریک تجارتی روسیه بوده است.

بیجینگ فقط چند ساعت قبل از آغاز درگیری ها در اوکراین، واردات گندم از روسیه را تائید کرد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

من فکر می ‌کنم این یک اشتباه بود که رسانه ‌های روسی را در بقیه جهان مسدود کردند و در نتیجه روسیه سایر رسانه‌ های جهان را در روسیه مسدود کرد. مردم روسیه دیگر خبرهای واقعی را نخواهند شنید و یا نخواهند دید. چندین روز قبل، یک زن اوکراینی که اقاربش در روسیه زندگی می کنند، به آنها گفت که روس ها مردم ملکی را کشته و ساختمان ها را در اوکراین تخریب کرده اند. و به حملات خود ادامه می دهند. اقاربش که در روسیه زندگی می کنند مخالفت کردند. گفتند که این دروغ است. بسیاری از مردم فقط به رسانه های روسی گوش کرده و حقایق را نخواهند دانست. نظر من این است که همه اینها به این دلیل اتفاق افتاد که جهان رسانه های روسی را مسدود کرده و روس ها نیز رسانه های سایر نقاط جهان را مسدود کردند.

پاسخ