امنیت

روسیه که باشکست مواجه است، حمایت چین در اوکراین را جستجو می کند

گزارش از سلام تايمز و ای اف پی

شهروندان اوکراینی به تاریخ ۷ حوت در یک اعتراض به حمایت از اوکراین در مقابل سفارت روسیه در شهر سانتیاگو پایتخت چیلی، اشتراک می کنند. [مارتین برنیتی/ای اف پی]

شهروندان اوکراینی به تاریخ ۷ حوت در یک اعتراض به حمایت از اوکراین در مقابل سفارت روسیه در شهر سانتیاگو پایتخت چیلی، اشتراک می کنند. [مارتین برنیتی/ای اف پی]

بیجینگ -- بالای چین فشار وارد می شود تا در قبال جنگ تحقیرآمیز روسیه در اوکراین یک موقف قاطعی را اتخاذ کند، اما تاکنون مقامات در بیجینگ «بی طرف» باقی مانده اند.

ایالات متحده و اروپا در مورد دوستی بیجینگ با مسکو، نگرانی فزاینده ای را ابراز کرده اند و از چین خواسته اند که برای روسیه (که به طور فزاینده ای منزوی می شود) راه نجاتی نشود.

اما با گذشت سه هفته از حمله بالای اوکراین (با افزایش تلفات ملکی و ادعاهایی مبنی اینکه روسیه برای استفاده از سلاح های ممنوعه کیمیاوی و انجام دادن جنایات جنگی آماده می شود)، بیجینگ در مورد ترک کردن روابط خود با کریملین، علامات کمی را نشان داده است.

واشینگتن پس از حمله ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه بالای اوکراین به تاریخ ۵ حوت، روسیه را به نقطه شکست سوق داده و با وضع کردن تحریم ها و بیرون کردن این کشور از سیستم پرداخت جهانی، اقتصاد این کشور را سرکوب کرده است.

نجات دهندگان مخروبه های یک تعمیر را که به تاریخ ۲۵حوت در جریان حمله جاری روسیه بالای اوکراین در شهر خارکیف بر اثر گلوله باران آسیب دیده بود، پاک می کنند. [سیرگی بوبوک/ای اف پی]

نجات دهندگان مخروبه های یک تعمیر را که به تاریخ ۲۵حوت در جریان حمله جاری روسیه بالای اوکراین در شهر خارکیف بر اثر گلوله باران آسیب دیده بود، پاک می کنند. [سیرگی بوبوک/ای اف پی]

یک آتش نشان در یک تعمیر آپارتمانی خساراتی را بررسی می کند که به تاریخ ۲۶ حوت با پارچه های یک راکتی که در شهر کی‌یف فرود آمد، مورد اصابت قرار گرفته بود. [فیدل سینا/ای اف پی]

یک آتش نشان در یک تعمیر آپارتمانی خساراتی را بررسی می کند که به تاریخ ۲۶ حوت با پارچه های یک راکتی که در شهر کی‌یف فرود آمد، مورد اصابت قرار گرفته بود. [فیدل سینا/ای اف پی]

روسیه که منزوی شده است و پول زیادی را هزینه می کند و با اینکه واحد پولی آن در سقوط آزاد قرار دارد، به دوستی یکی از متحدین انگشت شمار باقی مانده خود (چین)، چنگ زده است.

مقامات امریکایی گفتند، روسیه هفته گذشته از چین کمک اقتصادی و نظامی خواست.

این مقامات به شرط ناشناس ماندن به نیویارک تایمز گفتند، روسیه برای جنگ در اوکراین تجهیزات نظامی و پشتیبانی را جستجو می کند.

یکی از مقامات گفت، این کشور همچنان برای مبارزه با تحریم های گسترده ای که توسط ایالات متحده، اروپا و برخی از حکومت های آسیایی وضع شده اند، کمک های اقتصادی بیشتری خواست.

این روزنامه به روز یکشنبه (۲۲حوت) گزارش داد، این مقامات در مورد درخواست های مسکو یا هرگونه پاسخ بیجینگ، از ارائه کردن جزئیات بیشتر خودداری کردند تا منبع استخباراتی را مخفی نگهدارند.

این گزارش ها چندین ساعت پس از آن منتشر شدند که کاخ سفید هشدار داد که بیجینگ در صورت کمک کردن با مسکو برای دفع نمودن تحریم ها، با «عواقب شدیدی» روبرو خواهد شد.

بیجینگ از واکنش مستقیم به این گزارش ها خودداری کرد و در عوض واشینگتن را به پخش نمودن بدخواهانه «معلومات نادرست» در مورد نقش چین در جنگ اوکراین متهم کرد.

منافع شخصی چین

از زمانیکه این جنگ آغاز شده است، چین از محکوم کردن اقدامات پوتین خودداری کرده است و حتی این حمله را به عنوان یک «جنگ» توصیف نکرده است.

در عوض، هفته گذشته بیجینگ مشارکت میان این دو کشور را «بسیار محکم» خواند.

بیجینگ در دیپلوماسی عامه خود تلاش کرده است تا خود را به عنوان یک بازیگر بی طرف نشان دهد و خواستار مذاکرات صلح و محکوم کردن ناتو به دلیل کمک نظامی با اوکراین شده است.

اما گزارش‌ های رسانه ‌های امریکایی با استناد به گزارش‌ های استخباراتی نشان می ‌دهند که بیجینگ ممکن آماده باشد که اقتصاد روسیه را از آستانه شکست خارج کند و حتی به خواسته های مسکو برای کمک تسلیحاتی و حمایت لوجستیکی برای نیروهای در حال جنگیدن خود در اوکراین، پاسخ دهد.

تحلیلگران می گویند که برای شی جین پینگ رئیس جمهور چین چالش این است که از میان هرج و مرج ناگهانی در نظم بین المللی ناشی از اقدامات پوتین، یک مسیر را انتخاب کرده و اطمینان حاصل کند که چین از ایالات متحده پیشتاز برآید.

مسکو به نیازهای همسایه تشنه انرژی خود چشم دوخته است تا نفت و گاز ارزان بهایش را بخرد، در حالیکه غرب تعهد کرده است که خودشان را از هایدروکاربن های روسیه رها سازند.

الیکساندر گابویف کارشناس ارشد مرکز کارنیگی مسکو گفت، «چین فقط به خاطر منافع شخصی خودش دخیل است. یک روسیه ضعیفتر احتمالاً روسیه ‌ای است که در آن چین بتواند کارهای بیشتری را انجام دهد که منافع اش را تأمین کند، زیرا برتری بیشتری دارد.»

اما باوجود تمام صمیمیت های شی جین پینگ و پوتین، این دو کشور سابقه طولانی در بی ‌اعتمادی دارند.

گابویف گفت، «موقف چین آنقدر طرفدار روسیه نیست که ضد ایالات متحده است.»

الیکساندر کورولیف یک استاد ارشد سیاست و روابط بین المللی در پوهنتون نیو ساوت ویلز در شهر سیدنی استرالیا پرسید، «چرا باید چین حتی به این فکر کند که از روسیه حمایت نکند، یا حتی بدتر از آن، اتحاد خود با روسیه را تضعیف کند؟».

کورولیف گفت، «من فکر می کنم احتمال آن کم است که چین موقف خود را تغیر دهد و این امر شکاف عمیق تری را در جیوپولیتیک جهانی نشان می دهد

هیچ فایده ای برای چین ندارد

نشانه ‌های گام‌ های بعدی چین از اظهارات مبهم دیپلومات‌ های این کشور محو می‌ شوند.

به روز سه ‌شنبه، رسانه ‌های حکومتی یک پیامی از وانگ یی وزیر خارجه چین را منتشر کردند که در آن آمده بود، «چین در این بحران طرف نیست، اما اصلاً نمی ‌خواهد که تحت تأثیر تحریم‌ ها قرار بگیرد».

قیمت های جهانی مواد غذایی از قبل افزایش یافته اند (به ویژه قیمت های گندم و جواری) که از سبد نان روسیه و اوکراین به چین می روند.

کین گانگ سفیر چین در ایالات متحده به روز سه شنبه در یک مقاله در واشینگتن پوست تلاش کرد تا موقف بیجینگ راجع به اوکراین را «به طور کامل واضح ساخته و هرگونه سوءتفاهم و شایعات» را برطرف کند.

وی نوشت، «چین به عنوان یک قهرمان سرسخت عدالت، موقف خود را بر اساس ارزش های مسائل مشخص می سازد.»

وی افزود، «موقف چین در مورد اوکراین معقول و بی طرفانه است: اهداف و اصول منشور ملل متحد باید به طور کامل مراعات شوند؛ به حاکمیت و تمامیت ارضی تمام کشورها به شمول اوکراین باید احترام گذاشته شود؛ نگرانی های امنیتی مشروع تمام کشورها باید به طور جدی در نظر گرفته شود؛ و از همه تلاش ‌هایی که در حل و فصل صلح ‌آمیز این بحران کمک می‌ کنند، باید حمایت شود.»

وی گفت، «درگیری میان روسیه و اوکراین هیچ فایده ای برای چین ندارد.»

اما کین گانگ به جای محکوم کردن جنگ غیرعادلانه پوتین، از واشینگتن درخواست کرد که از جدایی طلبی «استقلال تایوان» به هیچ شکلی حمایت نکند.

وی گفت، ربط دادن حمله روسیه بالای اوکراین و موقف چین در قبال تایوان یک «اشتباه» است.

وی افزود، «اوکراین یک کشور مستقل است، در حالیکه تایوان بخش جدایی ناپذیری از قلمرو چین است.»

تایوان دیموکراتیک وضعیت اوکراین را از نزدیک تحت نظارت دارد، زیرا بیجینگ ادعای حاکمیت بر این جزیره را دارد و تعهد کرده است که روزی آن را (در صورت لزوم) با زور تصرف کند.

از زمانیکه تسای اینگ وین رئیس جمهور تایوان در سال ۱۳۹۵ به قدرت رسید، بیجینگ فشار نظامی، دیپلوماتیک و اقتصادی بالای تایوان را افزایش داده است، زیرا رئیس جمهور تایوان ادعای چین در مورد این جزیره را رد می کند. وی در سال ۱۳۹۹ دوباره انتخاب شد.

پوتین فقط چند روز قبل از دستور دادن به سربازانش برای حمله، گفت که اوکراین «کشوری است که توسط روسیه تأسیس شده» است و این اشتباه است که اجازه دهیم اتحاد جماهیر شوروی از هم بپاشد و بگذاریم که اوکراین و سایر جمهوریت های شوروی خودسرانه عمل کنند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

8 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

روسیه حالی می فهمد که چقه اشتباه بزرگی کرده است. پوتین هم کافی بی عقل بوده که ناسنجیده تصمیم گرفت که بر اوکراین حمله کند. حالی کشورهای جهان دو انتخاب دارند: اول اینکه این جنگ را طولانی ساخته و با آن ادامه دهند تا روسیه را شکست دهند و با اوکراین کمک کنند. در این انتخاب اقتصاد روسیه سقوط خواهد کرد، اما در عوض تمام زیربناهای عامه اوکراین از بین خواهند رفت، میلیون ها اوکراینی دیگر مهاجر خواهند شد و هزاران نفر از مردم ملکی و نظامیان دو طرف خواهند شد. علاوه بر این، روسیه احتمالاً به استفاده از سلاح های هسته ای و یا حتی هایدروجنی متوسل خواهد شد که در این صورت تمام کشورهای اروپایی با خطر بزرگی روبرو خواهند شد و این جنگ میان ناتو و روسیه به یک جنگ جهانی برگشت ناپذیری تبدیل خواهد شد. انتخاب دوم صلح فوری است. ناتو باید به روسیه تضمین ارائه کند که اوکراین هیچ وقت عضو ناتو نمی شود و یا اگر عضو هم شود، یک عضویت مشروط باشد. تمام تحریم های وضع شده بالای روسیه باید برداشته شوند و روسیه باید فوراً از تمام نقاط اوکراین خارج شود. اگر این همه اقدامات صورت بگیرد، روسیه باید همچنان غرامت جنگ را برای اوکراین بپردازد.

پاسخ

قسمت ۶: اوکراین باید استقلال کریمیا را در انتخابات با حضور ناظرین بین المللی تقویت کند. در این روند رفع کردن هرگونه ابهام در مورد وضعیت نیروهای دریای سیاه در سیفاستوپل شامل خواهد بود. عناصر فوق نسخه ها نه بلکه اصول هستند. اشخاصی که با سیاست و حوادث منطقه بلدیت دارند، می دانند که این اصول مورد قبول همه طرف ها نخواهند بود. امتحان رضایت مطلق نیست بلکه نارضایتی متعادل است. اگر راه حلی برای این مشکل مهم بر اساس این عناصر و یا عناصر مشابهی پیدا نشود، جهان به سوی یک جنگ طولانی و مرگبار دیگری خواهد رفت که زیاد بعید نیست.

پاسخ

قسمت ۵: پوتین باید بپذیرد که هرگونه نارضایتی و یا نگرانی باعث یک جنگ سرد دیگری خواهد شد، پس وی از طریق نظامی استفاده می کند. بنابراین، ایالات متحده باید از برخورد با روسیه به عنوان یک کشور غیرعادلانه خودداری کند که این امر به عادی سازی اوضاع کمک خواهد کرد. پوتین به عنوان یکی از جدی ترین استراتیژیست های تاریخ روسیه شناخته می شود، پس درک نمودن ارزش ها و رفتار امریکایی برای وی مناسب نیست. همچنان تاریخ و یا رفتار روسیه برای پالیسی سازان ایالات متحده یک نقطه قوت ثابت نشده است. رهبران تمام طرف های ذیدخل باید عواقب چنین تصامیم را در نظر بگیرند، نه اینکه علیه یکدیگر موضع گیری کرده و برای جنگ دامن بزنند. در اینجا من تعدادی از نظریات خود را به عنوان نتیجه ای ارائه می کنم که با ارزش های امنیتی و منافع همه طرف های ذیدخل سازگار است: ۱. اوکراین باید این حق را داشته باشد که متحدین اقتصادی و سیاسی خود به شمول اروپا را به طور آزادانه انتخاب کند. ۲. اوکراین باید به ناتو نپیوندد، این موقفی است که من هفت سال پیش در هنگام پدیدارشدن این موضوع اتخاذ کرده بودم. ۳. اوکراین باید مستقل باشد و هر نوع حکومتی را تشکیل دهد که با اراده های واضح مردم مطابق باشد. رهبران دانا و باهوش اوکراین پس از آن در میان نقاط مختلف کشور خود یک پالیسی مصالحت آمیزی را دنبال خواهند کرد. درسطح بین المللی، آنها باید یک موقف مشابه موقف فینلند را انتخاب کنند. در استقلال قوی اوکراین هیچ شکی وجود ندارد، اما به احتمال زیاد آنها در بسیاری از زمینه ها با غرب همکار خواهند بود، اما اگر آنها می خواهند که مصؤن باشند، باید احتیاط کرده و از خصومت با روسیه دست بردارند.

پاسخ

قسمت ۴: فقط ۲۳ سال از استقلال اوکراین گذشته است و این کشور از قرن ۱۴ میلادی تحت حاکمیت خارجی بوده است. به طور تعجب آور، رهبران اوکراین هنوز هنر مصالحه را یاد نگرفته اند و حتی تاریخ و اشتباهات گذشته خود را در نظر نمی گیرند. سیاست و پالیسی داخلی اوکراین پس از استقلال به طور واضح نشان می دهد که منشأ اصلی مشکلات در سیاستمداران قسمت های شرقی و غربی اوکراین نهفته است، زیرا آنها در مناطقی از کشور زندگی می کنند که باشندگان آن با فیصله ها و اراده های مخالفین خود مخالفت دارند. در عین زمان، آنها تمام اراده ها و تصامیم خود را بالای آنها تحمیل می کنند. ریشه اصلی این مشکل رقابت سیاسی میان ویکتور یانوکوویچ و شدیدترین رقیب سیاسی اش، یولیا تایموشینکو است. آنها نمایندگان این دو قسمت اوکراین هستند و آنها به تقسیم قدرت و یا قرارگرفتن در یک دولت متمرکز هیچ علاقه ای ندارند. در چنین شرایط پرتنش، این معقول است که ایالات متحده پالیسی همکاری، یکپارچگی و مصالحه میان این دو گروه های متضاد کشور (شرق و غرب) را اتخاذ کند. ما باید به جای ایجادکردن اختلاف و تفرقه در این کشور برای مصالحه و سازگاری تلاش کنیم. روسیه و غرب و حداقل تمام گروه های مخالف داخلی در اوکراین به این اصول پابند نبوده اند که این امر اوضاع را بدتر ساخته است. روسیه زمانی که بسیاری از مرزهایش ناامن هستند، چاره ای نخواهد داشت جز اینکه خودش را منزوی بسازد. برای غرب، بی ارزش ساختن ولادیمیر پوتین یک پالیسی نه، بلکه یک بهانه است.

پاسخ

قسمت ۳: اوکراینی ها عناصر تعین کننده این ادعا خواهند بود. آنها در یک کشور دارای یک تاریخ پیچیده و ساختار چندین زبانه زندگی می کنند. قسمت غربی اوکراین در سال ۱۹۳۹ میلادی زمانی به اتحاد جماهیر شوروی پیوست که استالین وهیتلر غنیمت ها را تقسیم می کردند. کریمیا که ۶۰٪ از مردم آن روس‌ هستند، در سال ۱۹۵۴ زمانی بخشی از اوکراین شد که نیکیتا خروشچیف اوکراینی الاصل آن را به عنوان یک جایزه برای تجلیل ۳۰۰مین سالگرد توافق روسیه با قزاق‌ ها بخشش کرد. اکثریت مردم در غرب اوکراین کاتولیک هستند و به زبان اوکراینی صحبت می کنند. در عین زمان در شرق کشور مذهب روسی ارتودوکس اکثریت است و مردم این مناطق به زبان روسی صحبت می کنند. اگر شرق اوکراین تلاش کند تا بالای غرب مسلط شود، همانطور که دیدیم، بالاخره باعث جنگ داخلی و یا تجزیه اوکراین خواهد شد. اگر قرار بود که اوکراین بخشی از جنگ میان شرق و غرب در نظر گرفته شود، این امر امکان پیوستن روسیه و غرب، به ویژه روسیه و اروپا در سیستم بین المللی همکاری، برای چندین دهه نابود خواهد کرد.

پاسخ

قسمت ۲: غرب باید بداند که روسیه هرگز اوکراین را به عنوان یک کشور خارجی و مستقل نخواهد پذیرفت، زیرا تاریخ روسیه از همان کی‌یف-روسیه آغاز شده است که اکنون اوکراین است. این مکان همچنان منشأ اصلی دین روسی محسوب می شود. اوکراین برای مدت قرن ها بخشی از روسیه بوده است و تاریخ آنها از مدت ها بدینسو با هم آمیخته شده است. برخی از مهمترین جنگ ها برای استقلال روسیه که با جنگ پولتاوا در سال ۱۷۰۹ میلادی آغاز شد، در خاک اوکراین رخ داد. دسته کشتی های جنگی دریای سیاه یک نیروی دریایی روسیه است که همچنان یگانه طریق روسیه برای نشان دادن قدرت خود در مدیترانه می باشد. این نیرو بر اساس یک اجاره دراز مدت در سیفاستوپل، کریمیا مستقر است. به همین دلیل است که مخالفین پرنفوذ مانند الیکساندر سولژنیتساین و جوزیف برودسکی استدلال کرده اند که اوکراین یک بخش جدایی ناپذیر تاریخ روسیه و یا بخشی از قلمرو روسیه است. اتحادیه اروپا باید بداند که هرج و مرج بیوروکراتیک آن و پافشاری بر عنصر استراتیژیک پالیسی داخلی در مذاکرات راجع به روابط اوکراین با اروپا، این مذاکرات را به یک بحران تبدیل خواهند کرد. پالیسی خارجی یک کشور هنر مشخص ساختن اولویت ها است.

پاسخ

بحران اوکراین چگونه پایان یافته می تواند؟ قسمت ۱: بحث اصلی در مورد اوکراین، به وقوع پیوستن جنگ در آن کشور است. با این حال، آیا ما می دانیم که به کدام طرف می رویم؟ من در زندگی ‌ام چهار جنگ بزرگ را دیده‌ ام که همه آنها با اراده حکومت و حمایت مردم آغاز شدند، اما ما نمی ‌دانستیم که چگونه آن جنگ‌ ها را پایان دهیم و سه تا از آنها را به طور یک ‌طرفه ترک کردیم. یگانه امتحان برای پالیسی ما شاید این باشد که چگونه به جنگ هایی که ایجاد کرده ایم پایان دهیم، و نه اینکه چگونه آنها را شروع کنیم. مدت هاست که موضوع اوکراین به طوریک نمایش مطرح می شود. اگر آن کشور به شرق یا غرب بپیوندد، در هر دو صورت با بحران روبرو خواهد شد. با این حال، برای پایداری و رونق آنها، مهم این است که به جای تبدیل شدن به میدان جنگ بین این دو قدرت بزرگ، به عنوان یک پل اقتصادی عمل کند. روسیه باید بداند که اگر در امور اوکراین مداخله کند، آن کشور را مستعمره خود بسازد و یا مرزهای خود را به سوی اوکراین گسترش دهد، مسکو یک بار دیگر دایره فشارهای دوجانبه با غرب و ایالات متحده را تکرار خواهد کرد.

پاسخ

این خبر برای من هیجان انگیز است. دو انسان از دو نقاط مختلف کره زمین که در زمین با همدیگر خصومت دارند در فضا همدیگر را در آغوش می گیرند. این امر ثابت می سازد که امریکایی های عادی، روس های عادی، اروپایی های عادی، مسلمانان عادی، عیسویان، یهودیان، هندوها، بودایی ها وغیره، هیچ مشکلی با یکدیگر ندارند. در عوض، این سیاستمداران هستند که برای حفظ نمودن قدرت خود، مردم را وادار می سازند تا با هم بجنگند. «امروز تصور کردن برادری میان روس ها و امریکایی ها سخت است، اما این تصور در فضای فراتر از کره زمین ممکن است. فضانوردان روسی در ایستگاه فضایی بین المللی مورد استقبال گرم قرار گرفته اند. تصاویر اداره فضایی ناسا نشان می دهد که اولیگ ارتمیف، دینیس ماتوفیف و سیرگی کورساکوف با کپسول سویوز خود به ایستگاه فضایی بین ‌المللی رسیدند. آنها با همتایان روسی خود انتون شکاپلیروف و پیوتر دوبروف، و همچنان با مارک وندی های، مارکس مارشبرن، راجا چاری، کیلا بارون امریکایی، و ماتایس ماورر آلمانی ملاقات کردند و از یکدیگر استقبال کردند. آنها به همدیگر دست دادند، تشویق کردند، و عکس های یادگاری گرفتند. فضانورد آلمانی آنها را برای جشن تولد خود دعوت کرد. ماورر که به روز جمعه تولد ۵۲ سالگی خود را در فضا تجلیل نموده بود، گفت که وی می خواست تمام کارکنان را برای غذای شب دعوت کند. فضانورد آلمانی که باشنده ایالت سارلند، آلمان است گفت، «من می‌ خواهم که بهترین‌ چیزها (غذای سارلندی) را به آنها تقدیم کنم.»

پاسخ