سیاست

یک گزارش محرم می گوید که چین از پلان حمله روسیه خبر داشت

گزارش از سلام تایمز و ای اف پی

آتش نشانان به تاریخ ۱۱ حوت در شهر خارکیف اوکراین تلاش می کنند تا یک آتش سوزی در ساختمان دیپارتمنت اقتصاد پوهنتون ملی کارازین خارکیف را مهار کند که در جریان گلوله باران اخیر روسیه آسیب دیده است. [سیرگی بوبوک/ای اف پی]

آتش نشانان به تاریخ ۱۱ حوت در شهر خارکیف اوکراین تلاش می کنند تا یک آتش سوزی در ساختمان دیپارتمنت اقتصاد پوهنتون ملی کارازین خارکیف را مهار کند که در جریان گلوله باران اخیر روسیه آسیب دیده است. [سیرگی بوبوک/ای اف پی]

واشینگتن -- شواهد نشان می ‌دهد که روسیه با وجود اینکه برای هفته‌ ها انکار می کرد و وعده دیپلوماسی می داد، یک جنگ تهاجمی از قبل برنامه‌ ریزی‌ شده را در اوکراین آغاز کرد و چین از این پلان آگاه بوده است.

نیویارک تایمز به روز چهارشنبه (۱۱ حوت) گزارش داد، اولویت اصلی چین حفظ کردن صلح جهانی نبود، بلکه اولویتش این بود که المپیک زمستانی خود را از خراب شدن توسط اخبار یک حمله دیگر روسیه بالای یک همسایه بسیار کوچکتر، نگهداری کند.

نیویارک تایمز به نقل از مقامات ارشد امریکایی و یک مقام اروپایی که همه آنها یک گزارش محرم یک اداره استخباراتی غربی را دیده بودند گزارش داد، «مقامات ارشد چینایی در اواسط دلو به مقامات ارشد روسی گفتند که قبل از پایان بازی های المپیک زمستانی در بیجینگ، بالای اوکراین حمله نکنند».

طوری که ای اف پی و نیویارک تایمز گزارش داده اند، چین که به دلیل علنی شدن این موضوع می شرمد، به طور مکرر از این موضوع انکار کرده است که گویا از روسیه خواسته بود که حمله خود را تا پایان بازی های المپیک زمستانی بیجینگ معطل کند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و شی جین پینگ رئیس جمهور چین به تاریخ ۱۵ دلو در جریان ملاقات خود در بیجینگ می آیند تا عکس بگیرند. [الیکسی دروژینین/اسپوتنیک/ای اف پی]

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و شی جین پینگ رئیس جمهور چین به تاریخ ۱۵ دلو در جریان ملاقات خود در بیجینگ می آیند تا عکس بگیرند. [الیکسی دروژینین/اسپوتنیک/ای اف پی]

بازی های زمستانی از تاریخ ۱۵ دلو آغاز شده و به تاریخ ۱حوت به پایان رسیدند. نیروهای روسی به تاریخ ۵ حوت از چندین جبهه بالای اوکراین حمله کردند.

منافقت و مشارکت

این گزارش در مورد منافقت و مشارکت طولانی مدت روسیه و چین توضیحات می دهد.

نیویارک تایمز به نقل از گزارش محرمانه استخباراتی گفت، «قبل از آنکه حمله در هفته گذشته آغاز شد، مقامات ارشد چینایی تا حدی در مورد برنامه یا اراده جنگی روسیه معلومات مستقیم داشتند.»

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و شی جین پینگ رئیس جمهور چین به تاریخ ۱۵ دلو در بیجینگ دیدار کرده و تعهد سپردند که در «دوران جدید» نظم سیاسی و نظامی جهان، در کنارهم بمانند.

آنها در یک اعلامیه مشترکی که پس از این ملاقات منتشر شد گفتند، «دوستی میان این دو کشور هیچ محدودیتی ندارد. هیچ زمینه ممنوع برای همکاری وجود ندارد.»

علاوه بر این، تحرکات سربازان روسی از شرق دور به منطقه جنگ قبل از حمله «درجه بالای اعتماد میان مقامات روسی و چینایی» را نشان می دهد.

از زمانیکه در اواخر سال گذشته اعزام شدن سربازان روسی در امتداد مرز اوکراین آغاز شد، مقامات روسی تأکید می کردند که این سربازان فقط برای تمرین در آنجا حضور دارند.

زمانیکه مقامات امریکایی تبادله استخبارات با همتایان چینایی خود در ماه عقرب شروع کردند و از آنها درخواست کمک کردند تا از حمله روسیه جلوگیری کنند، چینایی ها تأکید کردند که چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.

بدتر از آن، در ماه قوس، «مقامات امریکایی معلومات استخباراتی ای را دریافت کردند که نشان می داد بیجینگ این معلومات را با مسکو در میان گذاشته و به روس ها گفته بود که ایالات متحده تلاش می کند تا اختلاف را ایجاد کند، و اینکه چین تلاش نخواهد کرد که از برنامه های روسیه مانع شود.»

پس از وقوع این حمله، مقامات چینایی نیز به طور تهدیدآمیزی دوباره تأکید می کنند که تایوان بخشی از چین است.

هووا چونینگ سخنگوی وزارت خارجه به تاریخ ۱۴ دلو در یک کنفرانس خبری گفت، «تایوان همیشه یک بخش جدایی ناپذیر قلمرو چین بوده است. این یک واقعیت تاریخی و قانونی انکارناپذیر است.»

پوتین کارهای خودش را تکرار می کند

حمله سال ۱۴۰۰ بالای اوکراین سومین دفعه ای را قلمداد می کند که رژیم پوتین در جریان بازی های المپیک پلان جنگ داشت.

بر اساس گزارش نیویارک تایمز، در سال ۱۳۸۷، پوتین در جریان بازی های تابستانی بیجینگ بالای گرجستان حمله کرد، «که باعث خفگان بعض مقامات چینایی شد». وی امسال دوباره چین را خفه نساخت و تا پایان بازی های المپیک زمستانی منتظر شد.

پوتین نمایشات خودش (بازی‌ های زمستانی سوچی در۱۳۹۳) را مختل نکرد و الی پایان بازی ها منتظر شد تا برای اولین بار بالای اوکراین حمله کرده و کریمیا را جدا کند.

چین با ایستادن در کنار روسیه، از یک منفور حمایت می کند.

بر اساس گزارش ای اف پی، مجمع عمومی ملل متحد به روز چهارشنبه با اکثریت قاطع آراء قطعنامه ‌ای را تصویب کرد که در آن از روسیه می‌ خواهد تا «بلافاصله» از اوکراین خارج شود.

از جمع ۱۹۳ کشور، ۱۴۱ کشور به این قطعنامه غیرالزامی رأی دادند.

چین از جمله ۳۵ کشوری بود که بی طرف ماندند، در حالیکه فقط پنج کشور ( اریتریا، کوریای شمالی، سوریه، بلاروس و روسیه) به آن رأی منفی دادند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

تمام دنیا می داند که چین و روسیه باهم بسیار نزدیک هستند. چین و روسیه بالای همدیگر تکیه کرده و هر کاریکه در جهان دلشان باشد، انجام می دهند و هیچ کس نیست که از آنها بازخواست کند. روسیه از لحاظ قدرت نظامی در تمام جهان مقام دوم داشته و چین از لحاظ اقتصاد مقام دوم دارد. اتحاد میان این دو کشور برای امریکا و متحدین ضعیف آن بسیار خطرناک ثابت شده می تواند. خداناخواسته اگر جنگ فعلی اوکراین به یک جنگ جهانی مبدل شود، پس پیش گویی یک عالم به حقیقت تبدیل خواهد شد که گفته است: جنگ جهانی سوم به دلیل استفاده فراوان از سلاح های هسته ای و هایدروجنی آنقدر فاجعه بار خواهد بود که اگر بعضی از مردم زنده بمانند، آنها جنگ جهانی چهارم را با استفاده از چوب و سنگ انجام خواهند داد. یک فزیکدان مشهور به نام میچیو کاکو تمدن ها در سراسر کیهان را به سه دسته تقسیم کرده است: ۱. تمدنی که توانایی کامل در منظومه شمسی مربوطه خودشان را داشته باشند، یعنی بتوانند به تمام اجرام فضایی منظومه شمسی خود سفر کنند و از تمام منابع آن استفاده کنند. ۲. تمدنی که توانایی کامل در کهکشان مربوطه خود را داشته باشند، یعنی به هر قسمت کهکشان خود سفر کنند و از منابع آن استفاده کنند. ۳. تمدنی که توانایی های فوق العاده بین الکهکشانی داشته باشند، یعنی حتی به چندین کهکشان محلی سفر کرده و از منابع آنها استفاده کرده بتوانند. با درنظرداشتن این صنف بندی (که واقع بینانه نیز است) آیا انسان های زمین در همچو تمدن ها جا دارند؟ هرگز نه. انسان ها قبل از آنکه دانش لازم را یاد بگیرند، تمام بشریت را با دانش ناقص خود محو خواهند کرد.

پاسخ