اقتصاد

فرصت درب منزل: در حالیکه جنگ اوکراین بیداد می کند تاجران روسی در چین به دنبال منفعت هستند

گزارش از کاروانسرای و ای اف پی

مردم به تاریخ ۲ حمل از یک فروشگاه لباس روسی در بیجینگ عبور می کنند. بیجینگ بزرگترین شریک تجارتی مسکو است که بر اساس ارقام گمرک های چین، احجام تجارت در سال گذشته میلادی به ۱۴۷ میلیارد دالر رسید که نسبت به سال گذشته بیش از ۳۰٪ افزایش یافته است. [جید گاو/ای اف پی)

مردم به تاریخ ۲ حمل از یک فروشگاه لباس روسی در بیجینگ عبور می کنند. بیجینگ بزرگترین شریک تجارتی مسکو است که بر اساس ارقام گمرک های چین، احجام تجارت در سال گذشته میلادی به ۱۴۷ میلیارد دالر رسید که نسبت به سال گذشته بیش از ۳۰٪ افزایش یافته است. [جید گاو/ای اف پی)

بیجینگ -- برای مرات یک تاجر روسی مستقر در شانگهای، تحریم ‌های وضع شده بر کشورش یک فرصت غیرمنتظره ای در چین به وجود آورده است، زیرا شرکت‌ ها در باز نگهداشتن زنجیر تأمینات خود با مشکلات روبرو هستند.

یک شرکت پرزه جات که به دنبال شرکاء در چین است پس از قطع شدن ارتباط با تأمین کنندگان خود در اروپا و امریکای شمالی، با این مرد ۴۲ ساله تماس گرفته است.

وی گفت، پیام این شرکت مستقر در بلاروس یک متحد روسیه که همچنان به دلیل حمایت از حمله روسیه بالای اوکراین تحت تحریم است، این بود «فقط آماده باش».

مرات که به دلیل حساسیت بر سر تبصره کردن در مورد جنگ در چین نام مکمل خود را ارائه نکرد گفت، «این حجم کار من را افزایش خواهد داد و در نتیجه منفعتی بیشتری خواهد داشت».

کریملین و بیجینگ هردو در مورد جنگ در اوکراین صحبت کردن را به شدت محدود کرده اند (به شمول اینکه ژورنالستان را از استفاده کلمات «حمله» و «جنگ» منع کرده اند) و کمپاین های مطابق معلومات نادرست و تبلیغات طرفدار روسیه را به راه انداخته اند.

از زمانیکه ولادیمیر پوتین رئیس ‌جمهور روسیه این حمله خونین بالای اوکراین را در ماه گذشته آغاز کرد، کشورهای غربی مسکو را از سیستم مالی جهانی مسدود کرده و پول آن را به سقوط آزاد سوق داده و آن کشور را به آستانه سقوط نزدیک ساخته اند.

حتی کشورهای آسیای مرکزی که قبلاً بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بوده اند به مخالفت با این حمله پیوسته اند. در اواسط ماه حوت، حکومت ازبیکستان به صراحت اعلام کرد که این کشور استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین را به رسمیت می شناسد. حکومت قزاقستان از فرستادن سربازان برای کمک به روسیه در اوکراین انکار کرده است و به تاریخ ۱۵حوت برای برگزاری تظاهرات به طرفداری اوکراین در آلماتی اجازه داد.

حمایت از تلاش های جنگی روسیه

اما چین یک متحد دیرینه روسیه از محکوم نمودن این حمله امتناع ورزیده و برای اینکه با پوشش دیپلوماتیکی در مورد انکارکردن از محکومیت حمله مطابقت کند، برای مسکو یک راه نجات اقتصادی احتمالی را فراهم کرده است.

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو به روز چهارشنبه گذشته (۳ حمل) چین را به حمایت سیاسی از روسیه متهم کرده و در مورد حمایت مادی از تلاش های جنگی مسکو به بیجینگ هشدار داد.

وی قبل از نشست اضطراری ناتو به روز پنجشنبه گفت، «چین به شمول پخش نمودن دروغ‌ های آشکار و معلومات نادرست برای روسیه حمایت سیاسی فراهم کرده است، و متحدین نگران اند که چین ممکن برای حمله روسیه حمایت مادی فراهم کند.»

استولتنبرگ گفت، «من از رهبران توقع دارم که از چین بخواهند تا به عنوان یک عضو شورای امنیت ملل متحد به مسؤلیت های خود عمل کند، از حمایت برای تلاش های جنگی روسیه خودداری کرده و در خواستار پایان فوری و مسالمت آمیز این جنگ، به بقیه جهان بپیوندد.»

بیجینگ از قبل بزرگترین شریک تجارتی مسکو است که بر اساس ارقام گمرک های چین، احجام تجارت در سال گذشته میلادی به ۱۴۷میلیارد دالر رسید که نسبت به سال ۲۰۱۹میلادی بیش از ۳۰٪ افزایش یافته است.

از زمانیکه جنگ آغاز شده است، نشانه‌ های اولیه تحرک در فعالیت‌ های اقتصادی وجود دارند، با اینکه تاجران فرامرزی به ای اف پی گفتند که آنها توقع دارند که تقاضای روسیه به سوی شرق تغیر کند.

یکی دیگر از تاجران روسی مستقر در بیجینگ با استفاده از نام مستعار ولادیمیر به ای اف پی گفت، «این بحران برای شرکت های روسی در چین یک فرصت است.»

وی گفت، «چین باز است. آنها می گویند، اگر شما می خواهید بخرید، ما آن را داریم.»

مشکل روبل

اما برای اکثریت شرکت های رو به روسیه در چین، چند هفته گذشته سخت گذشته اند.

تاجرانی که از دوای حشره کش گرفته تا پرزه جات موتر در هر چیزی معامله می کنند گفتند، تحولات شدید در ارزش روبل بسیاری از مشتریان روسی را وادار ساخته است که سفارشات جدید را متوقف کنند.

پس از آنکه بانک‌ های روسی از سیستم مالی سویفت حذف شد و این امر باعث شد که بانک‌ های روسی توانایی پرداخت دالری نداشته باشند، بعضی دیگر با هم رقابت می کنند تا راه هایی را پیداکنند که برای تصفیه حساب به یوین چین معامله کنند.

در عین حال، محموله‌ ها در حالی با تأخیرات روبرو هستند که شرکت های بزرگ بارچالانی از پذیرش محموله ‌هایی به مقصد روسیه انکار می کنند و این درحالیست که برخی از مسیرهای ورود به بزرگترین کشور جهان مسدود شده اند.

ولادیمیر که در واردات مواد غذایی روسی به چین تخصص دارد گفت، «هر کس منتظر چیزی است که بیشتر قابل پیش بینی باشد.»

وی افزود، «هر کس فکر می کند که اگر جنگ بسیار زود پایان یابد، تحریم ها ممکن لغو شوند.»

خوبی برای چین

چین و روسیه در سال ‌های اخیر به همدیگر نزدیکتر شده ‌اند و پوتین ماه گذشته در مراسم افتتاحیه المپیک زمستانی بیجینگ اشتراک کرد.

این رهبر قدرتمند و شی جین پینگ همتای چینایی اش اظهار داشتند که روابط «بدون محدودیت» دارند که با معاملات خریداری نفت و گاز روسیه به ارزش میلیاردها دالر، شیرین شده است.

در دو مرکز تجارتی روسی در بیجینگ، غرفه‌ هایی که قبل از همه ‌گیر ویروس کرونا از لباس‌ ها و رخت های آماده صادرات پر می بودند، اکنون پشت درهای قفل شده خالی هستند.

مرات گفت، جنگ و تحریم‌ ها صنایع مختلف را به شیوه های مختلف تحت تأثیر قرار خواهند داد، زیرا سکتور هایی که هزینه ‌های ورودی و عملیاتی زیادی دارند (مانند مواد کیمیاوی)، احتمالاً از کالاهای مصرفی ارزانتر و قابل انتقال سریع، بهتر معامله خواهند شد.

مالکان تجارت های چینایی در مورد وقایع آینده با یکدیگر اختلاف نظر دارند و بسیاری از آنها برای کاهش شدید قدرت روسیه آماده اند.

اما بعضی دیگر فواید درازمدت برای چین را می بینند که اقتصاد روسیه برای شرکاء مجبور و ناامید خواهد بود.

این همچنان برای تاجرانی چینایی صدق می کند که در بزرگترین کشور جهان کار می کنند.

چی داشوی یک مدیر ۳۸ ساله در عرصه تجارت الکترونیکی از پایگاه خود در مسکو به ای اف پی گفت، «این حتماً برای چین خوب است که روسیه تحت تحریم های غرب قرار گرفته است.»

وی گفت، اگر مسکو تجارت در روسیه را آسانتر بسازد، شرکت‌ های چینایی ممکن عجله کنند تا کارخانه ‌های پروسس اجناس نیمه ‌تمام را در روسیه راه ‌اندازی کنند.

وی گفت، «در درازمدت، دستاوردهای چین از ضررهای آن بیشتر خواهد بود.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

روسیه و چین از شرایط کنونی افغانستان علیه ناتو سوء استفاده می کنند، اما اگر طالبان بالای این کشورها تکیه کنند، این یک اشتباه سیاسی بزرگی خواهد بود. چین و روسیه با اسلام، مسلمانان، طالبان و مردم افغانستان هیچ همدردی ندارند. در عوض، آنها می خواهند که افغانستان را به دورمنافع استراتیژیک خود بچرخانند و افغانستان را در صحنه سیاسی جهانی بیشتر طرفدار چین و روسیه بسازند. موقف مثبت کنونی چین و روسیه در مورد حکومت مؤقت افغانستان، نیتجه رقابت سیاسی با ایالات متحده و غرب است. چین و روسیه دشمنان سرسخت اسلام و مسلمانان هستند. برای چندین دهه، چین مسلمانان را در ترکستان شرقی یا سینکیانگ می کشد و آنها را شکنجه می کند. آنها از سرزمین های خود فرار می کنند و چینایی ها به طور سیستماتیک برای نابود کردن ارزش ها و عقاید اسلامی از این مناطق مسلمان نشین تلاش می کنند. روسیه در دوران کمونیزم و پس از آن یک پالیسی ضد اسلام و مسلمانان را داشته است. پس طالبان نیز نباید به آنها باور کنند، زیرا با رسیدن به هدف، آنها هم افغان ‌ها و هم افغانستان را نادیده خواهند گرفت. طالبان به جای ایستادن در کنار یک کشور قدرتمند، باید مردم خود را در آغوش بگیرد، نه اینکه علیه آنها از زور استفاده کنند. آنها نباید فوراً انتظار آنچه را که می خواهند داشته باشند، زیرا اسلام با زور نه بلکه با دعوت آمده است. طالبان باید از این فرصت بیشترین استفاده را بکنند و برای قشر تحصیل کرده افغان خود فرصت های کاری ایجاد کنند.

پاسخ

عضویت در شورای امنیت ملل متحد همچنان باید دارای شرایط خاصی باشد. اگر یک کشور بالای کشور دیگری حمله کند و حمله کننده عضو شورای امنیت باشد، باید آن عضویت لغو شود. شورای امنیت مشکلات زیاد دیگری دارد. مثلاً هیچ نماینده ای از ۱.۵ میلیارد مسلمانان در شورای امنیت وجود ندارد. اگر روس ها بخواهند یا امریکایی ها بخواهند، اگر چینایی ها بخواهند بالای هر کشور مسلمان حمله می کنند. همین اکنون در چین ظلم زیادی بالای مسلمانان انجام می شود. آیا شورای امنیت ملل متحد نباید از چین بپرسد که چرا این کشور مرتکب چنین جنایاتی می شود؟ چرا این شورا به روسیه اجازه می دهد تا بالای مردم بی گناه اوکراین حمله کند؟ اگر ملل متحد این چنین یک نهاد بی فایده ای است، باید در آن تجدید نظر صورت گرفته و اصلاح شود. اداره ملل متحد باید محکم باشد و دستورات آن باید اجرا شود.

پاسخ