دیپلماسی

چین با افزایش واردات نفت از روسیه، جاه طلبی های کرملین مبنی بر ایجاد امپراتوری را تقویت می کند

گزارش از سلام تایمز و ای اف پی

در ماه ثور توپخانهء روسیه، مواضع اوکراینی را مورد هدف قرار می دهند. [وزارت دفاع روسیه]

در ماه ثور توپخانهء روسیه، مواضع اوکراینی را مورد هدف قرار می دهند. [وزارت دفاع روسیه]

بیجینگ -- با قدم گذاشتن بیجینگ و شرکت هایی چینایی برای پر کردن خلای به وجود آمده ناشی از تحریم های غرب، روسیه به بزرگترین منبع نفت برای چین تبدیل شده است.

بر اساس اطلاعات منتشرۀ ادارۀ عمومی گمرکات چین به تاریخ ۳۰ ماه جوزا، چین به مقدار ۸.۴ میلیون تون نفت را در جریان ماه ثور از روسیه وارد کرده است، که ۵۵٪ افزایش را نسبت به همین مدت سال گذشته نشان می دهد. این در حالیست که واردات نفت از عربستان سعودی به ۷.۸ میلیون تون می رسد.

حجم صادرات نفت روسیه به چین نسبت به ماه گذشته به گونۀ بی سابقه ای ۲۸٪ رشد داشت که در نتیجۀ آن کرملین ۵.۷ میلیارد دالر را به دست آورد.

بر اساس گزارش بلومبورگ نیوز، چین در ماه ثور به صورت مجموعی به ارزش ۷.۴۷ میلیارد دالر محصولات انرژی روسی را خریداری نمود که این رقم یک میلیارد دالر بیشتر از واردات در ماه حمل را نشان می دهد.

یک کارگر نجات به تاریخ ۷ سرطان خاک مخروبه را یک روز بعد از برخود یک موشک روسی به بازار آمستور در شهر کریمینچوک اوکراین پاکسازی می کند. [جینیا سویلوف/ای اف پی]

یک کارگر نجات به تاریخ ۷ سرطان خاک مخروبه را یک روز بعد از برخود یک موشک روسی به بازار آمستور در شهر کریمینچوک اوکراین پاکسازی می کند. [جینیا سویلوف/ای اف پی]

این عکس که به تاریخ ۱۰ حمل از یک ویدیوی تلویزیون دولتی مرکزی چین (سی سی تی وی) گرفته شده است، سرگی لاوروف وزیر امور خارجۀ روسیه (سمت چپ) را در حالی نشان می دهد که در اولین سفر اش بعد از تجاوز مسکو بر اوکراین در ماه حوت، به چین در منطقۀ هوانگشان ولایت آنهوی با همتای چینایی اش وانگ یی ملاقات می کند. [اس تی ار/ای اف پی تی وی/ سی سی تی وی/ای اف پی]

این عکس که به تاریخ ۱۰ حمل از یک ویدیوی تلویزیون دولتی مرکزی چین (سی سی تی وی) گرفته شده است، سرگی لاوروف وزیر امور خارجۀ روسیه (سمت چپ) را در حالی نشان می دهد که در اولین سفر اش بعد از تجاوز مسکو بر اوکراین در ماه حوت، به چین در منطقۀ هوانگشان ولایت آنهوی با همتای چینایی اش وانگ یی ملاقات می کند. [اس تی ار/ای اف پی تی وی/ سی سی تی وی/ای اف پی]

در حالی که ولادمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با تشبیه کردن خود با پتر کبیر میخواهد امپراتوری روسیه را به سرحدات قرن ۱۸ گسترش دهد، این منبع عایداتی برای کرملین غرض ادامه دادن به تجاوز بر اوکریان حیاتی بوده است.

به تاریخ ۲۵ ماه جوزا، شی جینگ پینگ رئیس جمهور چین به پوتین در بارۀ حمایت چین از «حاکمیت و امنیت» روسیه اطمینان داد.

چین با خود داری از محکوم کردن تجاوز گستردۀ نظامی مسکو بر اوکراین و با انتقاد از تحریم های غرب بر روسیه و فروش تسلیحات به کییف، پوشش دیپلوماتیک را برای روسیه فراهم کرده است.

به گزارش تلویزیون مرکزی چین (سی سی تی وی) شی در جریان تماس تیلیفونی با پوتین گفت، چین «می خواهد در مورد حمایت دو جانبه از روسیه در موضوعات مربوط به منافع و نگرانی های اصلی مانند حاکمیت و امنیت ادامه دهد.»

این دومین تماس تیلیفونی گزارش شده بین دو رهبر از زمان آغاز تجاوز از سوی پوتین بر اوکراین در ۵ حوت گذشته است که منجر به کشته شدن هزاران تن و آواره شدن میلیون ها نفر دیگر گردیده است.

بر اساس گزارش سی سی تی وی، شی از «روند خوب انکشاف» در روابط دوجانبه از آغاز سال «در مقابله با آشفتگی و تغیرات جهانی» ستایش کرد.

به نقل از شی گفته شده، چین می خواهد که «همآهنگی ستراتیژیک بین دو کشور را شدت ببخشد.»

کرملین گفت که دو رهبر بر سر افزایش همکاری اقتصادی به توافق رسیدند.

کرملین به تعقیب این تماس تیلیفونی گفت، «با توجه به وضعیت اقتصاد جهان که به دلیل سیاست تحریم های غیرقانونی غرب پیچیده تر شده است، توافق به عمل آمد تا همکاری ها در بخش های انرژی، مالی، صنعتی، ترانسپورتی و سایر بخش ها گسترش یابند.»

سمت غلط تاریخ

ایالات متحده به طور سریع به طرفداری ابراز شدۀ چین با مسکو پاسخ سرد دارد.

سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحده در اعلامیه ای گفت، «در حالیکه چین ادعامی کند که بی طرف است، اما رفتار این کشور نشان می دهد که همچنان در حال سرمایه گذاری بر روابط نزدیک با روسیه است.»

اعلامیه ادامه می دهد، «چین از قبل راه خود را انتخاب کرده است.»

اعلامیه گفت، با گذشتن نزدیک به پنج ماه از آغاز جنگ روسیه در اوکراین، «چین همچنان در کنار روسیه ایستاده است و هنوز هم تبلیغات روسیه را در سراسر جهان تکرار می کند. با وجود انکار آن، هنوز هم از روسیه در سازمان های بین امللی محافظت می کند و از جنایات روسیه در اوکراین انکار نموده آنرا صحنه های ساخته شده و تقلبی می خواند»

اعلامیه می گوید، «کشورهاییکه در کنار ولادمیر پوتین ایستاد هستند، به گونۀ حتمی خود را در سمت غلط تاریخ خواهند دید

اعلامیه در پایان می افزاید، «اکنون لحظه ابهام و پنهان کاری و منتظر ماندن به این نیست که بیبینم چه اتفاق خواهد افتید. اینکه چه اتفاق می افتد از قبل معلوم است.»

غرب در واکنش به تجاوز روسیه بر اوکراین تحریم های بی سابقه ای را علیه روسیه وضع کرده است، و مسکو اروپا و ایالات متحده را متهم می کند که به این وسیله باعث کند شدن انکشاف اقتصاد جهانی شده اند.

مسکو همچنان در تلاش یافتن بازارها و فراهم کنندگان جدید برای پر کردن خالیگاه شرکت های بزرگ خارجی است که به تعقیب تجاوز بر اوکراین روسیه را ترک کردند.

اتحادیۀ اروپا و ایالات متحده هشدار داده اند که هرگونه حمایت بیجینگ از جنگ روسیه، و یا کمک به مسکو در خنثی ساختن تحریم های غرب، به روابط دو جانبه آسیب می رساند.

دوستی نا محدود

بیجینگ و مسکو که زمانی دشمنان سرسخت در زمان جنگ سرد بودند، در سال های اخیر همکاری های شان را در مقابله با آنچه که تسلط جهانی ایالات متحده می دانند افزایش داده اند.

این دو کشور در بخش های سیاسی، تجارتی و نظامی به عنوان بخشی از آنچه که آنها آنرا رابطۀ «نامحدود» می خوانند نزدیکتر شده اند.

در جریان این ماه آنها از اولین پل دریایی که دو کشور را با هم وصل می کند افتتاح کردند. این پل شهر بلاگوویشچینسک روسیه را به شهر هایهی چین ارتباط می دهد.

تماس تیلیفونی ای دو رهبر به تاریخ ۲۵ جوزا و به مناسبت ۶۹ همین ساگرد تولد شی انجام شد که اولین تماس گزارش شدۀ آنها بعد از تجاوز روسیه بر اوکراین بود.

بر اساس معلومات ادارۀ گمرکات چین، بیجینگ بزرگترین شریک تجارتی چین میباشد که حجم معاملات تجارتی بین دو کشور در سال گذشته به ۱۴۷ میلیارد دالر رسید.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

چین، روسیه، آمریکا و سایرین که خود را ابرقدرت می نامند بدترین قدرت های جهان هستند. هر یک از آنها ادعا می کنند که این نوع سلاح و آن نوع سلاح را ساخته اند. آنها مانند احمق ها به سلاح های شان افتخار می کنند. من می خواهم از آنها سوال کنم که آیا سلاح های را که شما احمق ها ساخته اید می توانند یک سگ را آن گونه که در این ویدیو نشان داده شده است تداوی نمایید؟ نخیر، وقتیکه جواب منفی است، پس بگویید که فایدۀ سلاح های ساخته شدۀ شما برای این کرۀ خاکی چیست؟ هیچ. اما در صورتیکه بخواهید آسیب های وارد شده به جهان را بیبیند، حوادث ناگاساکی و هیروشیما را به یادتان بیاورید. چقدر برای یک انسان دردناک بود! من این حرف ها را نه تنها به ایالات متحده بلکه به روسیه و چین نیز می گویم. آیا در مکتب که دو گلوله جمع دو گلوله را برای ما یاد نه دادید؟ بعد در جواب برای ما نوشتید که چهار گلوله می شود. ما باوجود اینکه بچه های خردسال بودیم این چیزها را یاد می گرفتیم. زمانیکه بزرگ شدیم، به همدیگیر تاخته و یکدیگیر را کشتیم. خون افغان، امریکایی، روسی، چینایی، هندی و... همه یک رنگ است. ارزش انسانی همۀ شان یکسان است. این سلاح های ساخته شدۀ احمقانۀ تانرا از بین ببرید. به جای ساختن این سلاح ها به انسانها خدمت کنید تا خدا راضی شود. من بازهم از شما سوال می کنم که سلاح شما می تواند این سگ مریض را تداوی کند؟ https://www.facebook.com/watch?v=1168691793193869

پاسخ

در دنیا هر کسی که مغرور شده است او با شکست مواجه شده است. در ابتدا روسیه بر افغانستان ظلم کرد، انرا ویران نمود و میلیون ها نفر را کشته و زخمی ساخت و یا هم آنها را مجبور به فرار کرد، اما خداوند روسیه (اتحاد شوروی) را شرمنده نمود. حالا اوکراین را مورد ظلم و ستم قرار داده و زنان و کودکان بی گناه را کشته و یا مجبور به فرار کرده است. نتیجه آن نیز شکست و شرمندگی روسیه خواهد بود. چین هم باید از انجام این گونه حمله بر تایوان خود داری ورزد و اجازه دهد که آنها نظام خود را انتخاب کرده و آزادانه زندگی کنند.

پاسخ

واقعا! چین هم از رقابت میان غرب و روسیه نفع می برد و هم از رقابت میان ایران و غرب. اخیرا ګزارش شده است که ایران غرض حفظ جایګاه خود در بازار چین تحفیفی بیشتری را در فروش نفت به خریداران چینایی در نظر ګرفته است. این در حالیست که ایران جایګاه خود را در بازار نفت چین به دلیل تحریم های غرب بر روسیه از دست داده بود زیرا روسیه بعد از اینکه از طرف غرب مورد تحریم قرار ګرفت نفت را با تخفیف زیاد بالای چین به فروش می رساند که در نتیجه تقاضا برای نفت ایران در بازار چین کاهش یافته است.

پاسخ

اصلا سیاست را باید از چین یاد گرفت. در حالیکه اقتصاد روسیه با خطر ورشکست شدن روبرو است، در سطح دنیا منزوی است و از لحاظ سیاسی هم به شکل روز افزون منزوی شده است. قدرت نظامی آن نیز در جریان جنگ اوکراین تضعیف گردید. اما چین از این جنگ فواید ذیل را می برد: - منحیب یگانه ابر قدرت جهان در کنار روسیه ماند و روسیه هم از ناچاری مجبور است خودش را در اختیار چین قرار دهد و چین نیز نفت و سایر اموال روسیه را به قیمت بسیار پایین بدست خواهد آورد. - به غرب نیز فشار وارد خواهد کرد تا در مسله تایوان بی طرفی اش را حفظ کند و همچنان غرب را بیشتر از پیش به اموال تجارتی خود وابسته کرد. - تایوان را هم از لحاظ روانی با فشار مواجه ساخت که اگر روسیه بر اوکراین که یک کشور مستقل است و توسط جهان به رسمیت شناخته شده است حمله کرده می تواند ما هم بالای شما که توسط دنیا هم به رسمیت شناخته نمی شوید می توانیم حمله کنیم. به نظر خودم بازندۀ اصلی جنگ اوکراین و روسیه اول اوکراین است و بعد روسیه و برندۀ اصلی این جنگ نیز اول چین است و بعد کشور های غربی.

پاسخ