دیپلماسی

رویکرد 'صبر کن و ببین' بجینگ در رابطه به بحران روسیه نشان دهنده کاهش باور به پوتین است

گزارش از سلام تایمز و ای اف پی

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، پس از گفتگوهای خود در کرملین در مسکو به تاریخ ۱ حمل، در طی یک پذیرایی شراب می خورند. [پاول بیرکین/ اسپوتنیک/ ای اف پی]

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، پس از گفتگوهای خود در کرملین در مسکو به تاریخ ۱ حمل، در طی یک پذیرایی شراب می خورند. [پاول بیرکین/ اسپوتنیک/ ای اف پی]

بجینگ -- تحلیلگران می گویند، بحران امنیتی یک بار در یک نسل در روسیه این نگرانی را در بجینگ تشدید کرد که یک شریک استراتژیک مرکزی برای جاه طلبی های جهانی آن به اندازه ای که انتظار داشت پایدار نیست.

از زمان حمله مسکو به اوکراین که در ماه حوت ۱۴۰۰ صورت گرفت و روسیه را از نظر بین المللی منزوی کرد، چین به عنوان متحد اصلی روسیه ظاهر شده است.

در جریان نشست ماه حوت در مسکو، رؤسای جمهور شی جین پینگ و ولادیمیر پوتین اعلام کردند که روابط گسترده کشورهای آنها «وارد دوره جدیدی می شود».

بحران آوایل هفته در روسیه باعث شد که یوگنی پریگوژین، رئیس گروه اجیر خصوصی واگنر، سعی کند به مسکو یورش برد.

به گفته پریگوژین، اجیران واگنر روز شنبه (۳ سرطان) قبل از توقف در ۲۰۰ کیلومتری جنوب مسکو، حدود ۹۰۰ کیلومتر پیشروی کردند.

پریگوژین توافقی را پذیرفت که در نتیجه آن وی به بلاروس تبعید شد.

چین عصر یکشنبه - بیش از ۲۴ ساعت پس از شروع شورش – و ارزیابی ضعیت اعلامیه صادر کرد.

وزارت خارجه چین در اعلامیهء گفت، «چین به عنوان یک همسایه دوست و یک شریک همکاری استراتژیک جامع دوره جدید، از روسیه در حفاظت از ثبات ملی و دستیابی به توسعه و رفاه حمایت می کند،»

این وزارت افزود که موضوع «امور داخلی روسیه»‌ بود.

وزیر امور خارجه چین روز یکشنبه با آندری رودینکو معاون وزیر خارجه روسیه در بجینگ دیدار کرد.

به گفته بجینگ، دو دپلومات درباره «روابط چین و روسیه و همچنین مسائل بین المللی و منطقه ای مورد علاقه مشترک» گفتگو کردند.

مسکو در بازخوانی خود از مذاکرات گفت که بجینگ «از تلاش‌های رهبری فدراسیون روسیه برای ایجاد ثبات در وضعیت این کشور حمایت کرده است.»

بجینگ می گوید که او یک طرف بی طرف در جنگ است اما به دلیل امتناع از محکومیت مسکو و روابطش با روسیه از سوی کشورهای غربی مورد انتقاد قرار گرفته است.

به گفته تحلیلگران، چین در روابط با روسیه دست بالا را در دست دارد و با عمیق تر شدن انزوای بین المللی مسکو، نفوذ آن در حال افزایش است.

بسیار تکان دهنده

زمانی که وزارت خارجه اعلامیهء خود را صادر کرد، شورش در روسیه سرکوب شده بود، و کرملین خروج پریگوژین را به بلاروس و تصمیم خود مبنی بر عدم پیگرد قانونی او یا اعضای واگنر را اعلام کرد.

تحلیلگران می گویند که بجینگ رویکرد «صبر کن و ببین» را برای بحران انتخاب کرد، که تا حدی ناشی از درک این موضوع بود که شورش شکاف هایی را در چنگ به قدرت پوتین آشکار کرد.

سوسن تورنتون، دیپلمات ارشد سابق آمریکایی متخصص در امور آسیا، از طریق ایمیل به خبرگزاری فرانسه گفت، «چین قبلاً از عملکرد ضعیف نظامی روسیه در اوکراین شگفت زده شده بود،»

وی گفت، «این رویداد احتمالاً به عنوان یک شاخص دیگر از ضعف / زوال دیده می شود.»

رهبران چین مدت‌هاست که روسیه تحت حاکمیت پوتین را به عنوان سنگری در برابر غرب معرفی کرده‌اند.

ویکتور شی، متخصص سیاست چین در پوهنتون کالیفرنیا در سن دیگو گفت، پیش از ناآرامی های اخیر، بجینگ احتمالا «شک نداشت که پوتین رهبر بلامنازع روسیه است.»

شی گفت، اما با به چالش کشیده شدن اقتدار او به گونه ای «واضح»‌ «چین اکنون به شدت در مورد پویایی قدرت در روسیه فکر خواهد کرد.»

چین بزرگترین شریک اقتصادی روسیه است و بر اساس معلومات گمرک چین، تجارت بین آنها در سال گذشته به رکارد ۱۹۰ میلیارد دالر رسید.

بر اساس گزارش بجینگ، واردات چین از روسیه از زمان حمله به اوکراین تقریبا دو برابر شده است.

بیورن الکساندر دوبین، محقق روابط بجینگ و مسکو در پوهنتون جیلین در چین، می گوید، «احتمالاً برای بجینگ و شخص شی جین پینگ کاملاً تکان دهنده بود که مکانیزم های دفاعی داخلی روسیه همگی شکست خوردند،»

او گفت، «مطمئناً می خواهد از آن درس بیاموزد.»

ضعف جدید

چین مدت‌هاست که با رویدادهای دراماتیک در همسایه شمالی خود دست و پنجه نرم می‌کند – و رهبری آن برای توجیه سفت و سخت بودن سیستم حکومتی خود به فروپاشی ناگهانی اتحاد جماهیر شوروی و هرج و مرج پس از آن اشاره می کند.

یو بین، استاد پوهنتون ویتنبرگ در اوهایو می گوید، «چین به آن تغییرات دراماتیک در روسیه عادت کرده است، اگرچه [این کشور] ممکن است لزوماً آنها را دوست نداشته باشد،»

ترس از وقوع جنگ داخلی در روسیه هفته‌هاست که وجود دارد، زیرا خصومت‌ها میان جناح‌های مختلف کرملین به طور فزاینده‌ای در معرض دید عموم قرار گرفته است.

به گزارش رویترز، پریگوژین به تاریخ ۳ جوزا هشدار داده بود که اگر نخبگان این کشور در جنگ جدیت نشان ندهند، روسیه ممکن است با یک انقلاب روبرو شود و در جنگ اوکراین شکست بخورد.

رویدادهای آوایل هفته همچنین ممکن است تلاش‌های بجینگ را برای ایفای نقش صلح‌جو در تلاش برای پایان دادن به جنگ اوکراین بر اساس شرایط مسکو سرعت بخشد.

شی، متخصص پوهنتون کلیفورنیا در سن دیگو، گفت، «رویدادهای اخیر احتمالاً منجر به پایین آمدن ارزیابی‌های چین از ظرفیت دولتی و ثبات سیاسی روسیه در روسیه می‌شود،»

وی گفت، «این نشانه روشنی است که تهاجم به اوکراین ثبات اساسی در روسیه را تضعیف می کند.»

الکساندر گابویف، مدیر مرکز روسیه یورو اسیا کارنگی گفت که چین ممکن است پاسخ خود را تا حدی به دلیل نگرانی از شرمساری یک متحد تنظیم کرده باشد.

او گفت، «چین بسیار، بسیار با احتیاط قدم برمی دارد،»

گابویف گفت، «من فکر می‌کنم شورش در روسیه غافلگیرکننده بود؛ رسانه‌های [چینی] را می‌بینید که همه در بیانیه‌های رسمی بسیار محتاط هستند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

در پایان گزارش پرسیده اید (آیا این مقاله را دوست داشتید؟) می گویم نه، کاملاً نه. چون اصول روزنامه نگاری را رعایت نکرده اید. یکی از اصول روزنامه نگاری بی طرفی است. یعنی در مسائل ژورنالیستیک باید متوجه بود که زیاد مغرضانه نباشد، اما در این گزارش وضعیت روسیه صفر نشان داده شده است، و اتخاذ چنین موقفی برای روزنامه نگار درست نیست. اگر اخبار مربوط به منطقه، ولایت، کشور یا سطح جهانی است، خبرنگار باید بی طرف بماند...

پاسخ