سیاست

بایدن بالای پوتین دیکتاتور انتقاد کرده و از جنگ جهانی میان دیموکراسی و استبدادگرایی هشدار داد

گزارش از سلام تایمز و ای اف پی

جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده به تاریخ ۱۰ حوت اولین سخنرانی سالانه اش را به کانگرس و مردم در واشینگتن دی سی ارائه می کند، و دستش را در حالی به شکل مشت گرفته است که کماله حارث معاون رئیس جمهور (طرف چپ) و نانسی پیلوسی رئیس مجلس نمایندگان برایش کف می زنند. [ساول لوب/ پول/ ای اف پی]

جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده به تاریخ ۱۰ حوت اولین سخنرانی سالانه اش را به کانگرس و مردم در واشینگتن دی سی ارائه می کند، و دستش را در حالی به شکل مشت گرفته است که کماله حارث معاون رئیس جمهور (طرف چپ) و نانسی پیلوسی رئیس مجلس نمایندگان برایش کف می زنند. [ساول لوب/ پول/ ای اف پی]

واشینگتن دی سی -- جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده به روز سه شنبه (۱۰ حوت) ولادیمیر پوتین همتای روسی خود را «دیکتاتور» خطاب کرد که به دلیل حمله بالای همسایه خود اوکراین، با انزوای شدید اقتصادی و دیپلوماتیک روبرو است، و هشدار داد که جهان در «جنگ» میان دیموکراسی و استبدادگرایی قرار دارد.

در حالیکه بایدن اولین سخنرانی سالانه اش را به جلسه مشترک کانگرس و مردم ارائه می کرد، از «دیوار قدرتمند» اوکراینی که در برابر متجاوزین روسی ایستاده است ستایش کرد، و همچنان بالای پوتین انتقادات شدیدی وارد کرد.

بایدن گفت، «یک دیکتاتور روسی که بالای یک کشور خارجی حمله کرده است، در سراسر جهان با نقصان ها روبرو شده است»

بایدن افزود، «در این جنگ میان دیموکراسی و استبدادگرایی، دیموکراسی ‌ها اکنون رشد می کنند و جهان به طور واضح طرف صلح و امنیت را انتخاب می‌ کند.»

جیل بایدن بانوی اول ایالات متحده، مهمان خود اوکسانا مارکروفا سفیر اوکراین در ایالات متحده را در حالی تشویق می کند که رئیس جمهور جو بایدن به تاریخ ۱۰حوت در جریان سخنرانی اش به کانگرس و مردم در واشینگتن دی سی، از مارکروفا استقبال می کند. [ایولین هاکستاین/پول/ای اف پی]

جیل بایدن بانوی اول ایالات متحده، مهمان خود اوکسانا مارکروفا سفیر اوکراین در ایالات متحده را در حالی تشویق می کند که رئیس جمهور جو بایدن به تاریخ ۱۰حوت در جریان سخنرانی اش به کانگرس و مردم در واشینگتن دی سی، از مارکروفا استقبال می کند. [ایولین هاکستاین/پول/ای اف پی]

جامعه بین ‌المللی به رهبری گام‌ های سخت جدید واشینگتن، جنگ اقتصادی شدیدی را علیه روسیه راه اندازی کرده است و موجی از تحریم‌ ها را به راه انداخته است تا اقتصاد روسیه را نابود کند.

رئیس جمهور ایالات متحده با هدف قراردادن طرفداران و «رهبران فاسد» روسی که به گفته بایدن میلیاردها دالر را در رژیم پوتین دزدیده اند، هشدار جدی داد که گویا غرب «کشتی های تفریحی، آپارتمان های مجلل و جیت های شخصی آنها را تصرف خواهد کرد».

بایدن در جریان کف زدن ها گفت، «ما به دنبال دستاوردهای غیرقانونی شما خواهیم آمد.»

بایدن ممنوعیت ورود تمام هواپیماهای روسی به حریم هوایی ایالات متحده را اعلام کرد و ایالات متحده را به کانادا و تعدادی از کشورهای اروپایی اضافه کرد که در پاسخ به حمله به اوکراین حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای روسی به شمول هواپیماهای مسافربری، بسته اند.

وی گفت، در حالیکه تحریم ‌ها به اقتصاد روسیه «آسیب» وارد می‌ کنند، پوتین واکنش قدرتمندی را که حمله وی از سوی کشورهای غربی در پی خواهد داشت، به شدت دست کم گرفته بود.

وی گفت، «جنگ پوتین از قبل پلان شده و کاملاً بی موجب بود.»

بایدن گفت، «وی تلاش‌ های مکرر در زمینه دیپلوماسی را رد کرد. وی فکر می‌ کرد که غرب و ناتو پاسخی نخواهند داد. وی فکر می‌ کرد که می ‌تواند ما را در خانه ما تقسیم کند. وی فکر می کرد که می تواند ما را در اروپا نیز تقسیم کند.»

وی افزود، «اما پوتین اشتباه می کرد. ما آماده ایم. ما متحد هستیم.»

دیوار اوکراینی

بایدن از اوکراینی ‌هایی که باوجود یک حمله نظامی گسترده در برابر روس‌ ها قرار گرفته اند، ستایش کرد.

بایدن گفت، «پوتین فکر می ‌کرد که می ‌تواند به طرف اوکراین بغلتد و جهان نیز به عقب بغلتد. در عوض، با یک دیوار قدرتمندی روبرو شد که هرگز پیش ‌بینی نکرده بود و یا تصورش را نمی ‌کرد. وی با مردم اوکراینی روبرو شد.»

قانونگذاران ایالات متحده به اوکسانا مارکاروفا سفیر اوکراین در واشنگتن رو کرده، بر پاهای خود برخیسته و اوکراین را تحسین کردند.

بایدن افزود، «بیائید همه ما امشب در این تالار یک پیام انکار ناپذیری به اوکراین و جهان ارسال کنیم. اگر می توانید لطفاً برخیزید و نشان دهید که بلی، ما ایالات متحده امریکا در کنار مردم اوکراین ایستاده ایم.»

در حالیکه قانونگذاران با یک صدا کف می زدند و تشویق می کردند، مارکاروفا که چشمانش از اشک مملو بود، تلاش می کرد تا خودش را جمع و جور کند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

من طرفداری پوتین و یا روسیه را نمی کنم، اما رئیس جمهور بایدن نیز بهتر از پوتین نیست. اگر پوتین مستبد و دیکتاتور است، بایدن نیز کم نیست. راستی من از سلام تایمز یک سؤال دارم: شما وقتی یک موضوع تبلیغاتی را آغاز می کنید، نهایت الی یک ماه آن را تعقیب می کنید و دیگر آن موضوع را رها کرده و موضوع دیگری را دنبال می کنید. من خودم گزارش های شما در مورد منشأ ویروس کرونا را با علاقمندی می خواندم که شما دنبال می کردید و نشان می دادید که از لابراتوار ویروس شناسی در ووهان سرایت کرده بود، باز یک گروه تحیقیقاتی از سازمان صحی جهان به آنجا رفت تا تحقیق کند، اما آن موضوع رفت و گم شد، از منشأ ویروس هیچ خبری نشد و دوباره شما مسئله ظلم رژیم چین بالای اقلیت های مسلمان در سین کیانگ را پیدا کردین و تا زمانی دنبال کرده و آن را هم رها کردید، هیچ معلوم نشد که بر سر آن اقلیت ها بالاخره چه آمد... لطفاً به این سلسله گزارش ها خاتمه ندهید و آن را دنبال کنید تا ما بدانیم که پایان این همه داستان در نهایت چه می شود.

پاسخ

واضح است که خروج غیر منظم و فاجعه آمیز امریکا از افغانستان از یک سو باور کشورهای متحد امریکا را بر اتحاد و تعهد امریکا جریحه دار ساخته است؛ از سوی دیګر برقبای ایالات متحدهٔ امریکا را بیشتر از پیش دلاور و بی پروا کرده است. ایالات متحده و متحدین اروپایی اش تاوان و خسارهٔ اشتباهات شان را در افغانستان می پردازند. ایالات متحده اګر واقعا یک دولت قوی با زیربنای قوی را در افغانستان بنا می نهاد و لانه های تروریزم را در آن سوی خط دیورند مورد هدف قرار میداد و پاکستان را مجبور به همکاری صادقانه در راستای مبارزه با تروریزم میکرد؛ امروز شاید روسیه جرأت حمله به اوکراین و تهدید اروپا و صلح جهانی را نه میکرد. به امید روزی که امریکا با پاسخګو کردن پاکستان و شرکای آن مانند چین و روسیه وقار قبلی اش را حفظ کند.

پاسخ

من جلسه ای را به یاد دارم که در آن مجلس نمایندگان و کانگرس ایالات متحده به رئیس جمهور ما غنی ادای احترام کردند و در جریان سخنرانی اش ۲۲ بار ایستاد شدند. دوم، وبسایت خبری تاند می نویسد، «سفیران ۲۲ کشور به شمول رئیس هیئت اتحادیه اروپا در اسلام آباد، کانادا، بریتانیا، استرالیا و جاپان از پاکستان خواسته اند تا حمله روسیه بالای اوکراین را محکوم کند و از قطعنامه در مجمع عمومی ملل متحد علیه مسکو حمایت کند.» سفیران کشورهای غربی و متحدین آنها در اسلام آباد در یک اعلامیه مشترک از پاکستان خواستند که از نشست مجمع عمومی ملل متحد حمایت کند تا منشور ملل متحد و اصول اساسی حقوق بین المللی تقویت شوند. وقتی کسی نه وجدان دارد، نه عزت و نه آبرو دارد و همه کارها را به خاطر پول انجام می دهد، از وی نخواهید که حمله وحشیانه روسیه بالای اوکراین را محکوم کند، با لگد در پشتش بزنید و مجبورش کنید تا آن را امضا کند. پاکستان و روسیه هر دو حامی تروریزم هستند.

پاسخ