اقتصاد

افغان های منتقد کمک های ناچیز چین و ایران را زیر سؤال بردند

گزارش از عمران

افغان ها می گویند، چین و ایران در حمایت از طالبان پس از سقوط حکومت قبلی عجله کردند، اما کمک های این کشورها با مردم افغانستان ناچیز و برای اهداف خودشان بودند. [عمران/دفتر والی هرات/سی سی تی وی]

هرات -- افغان ها می گویند، اگرچه چین و ایران پس از سقوط حکومت قبلی در حمایت از طالبان عجله کردند، اما کمک های این دو کشور با مردم افغانستان ناچیز و برای مقاصد خودشان بودند.

بیجینگ و تهران در چند هفته گذشته برای اظهار کردن دوباره حمایت خود از حاکمان جدید، چندین محموله کوچک دارای مواد غذایی، ادویه جات و لوازم طبی و لباس زمستانی را از طریق هوایی ارسال کرده اند.

در اولین محموله چین کمپل ها و جاکت ها شامل بودند و به تاریخ ۷ میزان به میدان هوایی کابل رسید و از سوی سفیر چین به وزارت مهاجرین و عودت کنندگان طالبان تسلیم داده شد.

رژیم ایران تاکنون چهار محموله دارای مواد غذایی، ادویه جات و ذخیره های اکسیجن طبی را فراهم کرده است.

اولین محموله کمک های چینایی که جاکت ها و کمپل ها در آن شامل بودند به تاریخ ۷ میزان در سفارت چین در کابل دیده می شود. [سفارت چین در کابل]

اولین محموله کمک های چینایی که جاکت ها و کمپل ها در آن شامل بودند به تاریخ ۷ میزان در سفارت چین در کابل دیده می شود. [سفارت چین در کابل]

تازه ترین محموله به تاریخ ۱۳میزان به گذرگاه مرزی اسلام قلعه در ولایت هرات رسید.

افغان ها در سراسر کشور کمک های بشردوستانه چین و ایران را «ناچیز و مسخره» خوانده و ابراز تأسف می کنند که هر آنچه کم نیز است اما هنوز به نیازمندان توزیع نشده است.

عبدالکریم یک باشنده هرات گفت، «در دوران حکومت قبلی کمک های کافی از کشورهای مختلف به افغانستان سرازیر می شدند و به افراد نیازمند می رسیدند، اما اکنون که طالبان در قدرت هستند، آنها نمی توانند به مردم خود غذا فراهم کنند.»

وی گفت، «از جمع ۳۵ میلیون نفوس افغانستان، بیشتر از ۳۰ میلیون آنها زیر خط فقر زندگی می کنند و از گرسنگی رنج می برند و چند موترلاری آرد گندم، برنج و کمپل نمی توانند نیازهای آنها را رفع کنند.»

صمیم احدی یکی از باشنده گان هرات گفت، از زمانیکه طالبان قدرت را تصرف کردند اکثریت افغان ها از گرسنگی رنج می برند و به کمک بسیار نیاز دارند، اما چین و ایران با کمک های ناچیز خود این مردم آسیب پذیر را تمسخر می کنند.

وی گفت، «در حالیکه افغان ها از تاثیرات سقوط حکومت قبلی رنج می برند، ایران و چین کمک های بشردوستانه ناکافی را فراهم کرده اند که فقط برنج و کمپل در آن شامل بودند.»

احدی گفت، «این کشورها باید بدانند که کمک های آنها کافی نبوده و نمی توانند از پیامد فاجعه بار اقتصادی در حال ظهور جلوگیری کنند».

وی گفت، «جامعه بین المللی میلیاردها دالر را در ۲۰ سال گذشته کمک کرده و زندگی های افغان ها را تغیر داد، اما کمک های اخیر کشورهای همسایه حتی برای چند خانواده کوچک کفایت نمی کنند.»

دوران بی ثباتی

این ادنی ترین کمک در حالی صورت می گیرد که فعالان جامعه مدنی افغانستان در حوزه غرب، سه کشور را به توطئه سازی های پشت پرده متهم کردند که حکومت قبلی افغانستان را نابود کرد.

آنها می گویند، این کشورهای سه گانه علاوه بر ایران و چین شامل روسیه نیز می شوند.

آنها می گویند، این کشورها پس از رسیدن به اهداف خود، نه تنها مردم افغانستان را بلکه طالبان را نیز در شرایط سختی قرار داده اند.

نظام الدین عظیمی یک فعال جامعه مدنی در قلعه نو مرکز ولایت بادغیس گفت، ایران، چین و روسیه به طور مداوم نه تنها از طالبان بلکه از سایر عناصر ضد دولتی نیز حمایت مالی و نظامی کرده اند.

وی گفت، آنها حمایت نظامی و مالی خود را تا زمانی ادامه دادند که حکومت قبلی توسط طالبان سرنگون شد.

وی افزود، «اقدامات تاکتیکی اخیر ایران، روسیه و چین نشان می دهند که این کشورها نمی خواهند از زندگانی افغان ها محافظت کنند.»

وی گفت، «آنها با فراهم کردن كمک های ناچیزی برای طالبان که در آن مواد غذایی و کمپل ها شامل هستند، نشان می دهند كه تحت عنوان كمک های بشردوستانه آنها فقط می خواهند که اجنداهای خود را در افغانستان تطبیق کنند.»

عظیمی گفت، رفتار اخیر ایران، روسیه و چین با طالبان نشان می دهد که یگانه هدف آنها سرنگون کردن حکومت پیشین افغانستان و بی ثبات ساختن بیشتر افغانستان بوده است.

عزیز احمد واقف یک باشنده فیروزکوه مرکز ولایت غور گفت، بدون دخالت ایران، روسیه و چین، حکومت پیشین افغانستان هرگز سقوط نمی کرد.

وی گفت، «کشورهای همسایه تقریباً ۲۰ سال می شود که انواع سلاح ها و ماین های زمینی را در افغانستان امتحان کرده و خون هزاران نفر از منسوبین امنیتی ما و مردم ملکی بی گناه ما را ریخته اند.»

واقف گفت، «مشارکت اندک ایران و چین با طالبان بر اساس دلایل بشردوستانه نیست بلکه هدف آن پیش بردن یک دوران تباهکار دیگری از بازی خصمانه بی پایان در افغانستان است.»

تجاوز بر منابع دست نخورده افغانستان

تحلیلگران می گویند، روسیه، چین و ایران در استخراج منابع زیرزمینی افغانستان که می توانند جنبه های اقتصادی کشور آنها را دگرگون سازد، علاقه زیادی را نشان داده اند.

فرهاد كبرزنی یک تحليلگر امور سياسی در هرات گفت، چين می خواهد که از كمک های ناچیز خود با افغانستان استفاده كند تا از طالبان اجازه بگیرد که منابع معدنی اين كشور را انحصار کند.

وی گفت، حکومت چین یک کشور غول پیکر اقتصادی است و هرگز در جایی سرمایه گذاری نمی کند که توقع منفعت نداشته باشد.

وی گفت، «چین از سال ها بدینسو تلاش می کند تا به معادن و منابع زیرزمینی دست نخورده افغانستان دسترسی پیدا کند. اکنون بیشتر از هر زمان دیگری، چین این فرصت را دارد.»

کبرزنی گفت، «منابع طبیعی بزرگ افغانستان حق میراثی مردم افغانستان است و ما از طالبان می خواهیم که این ثروت های ملی را به چین، بزرگترین مافیای اقتصادی جهان، ندهند.»

وی گفت، علاوه براین، ایران روابط خوبی با چین دارد و این دو کشور می خواهند تا افغانستان را غارت کنند.

علی احمد سکندری یک فعال جامعه مدنی در زرنج مرکز ولایت نیمروز گفت، هدف از مداخلات کشورهای همسایه در امور افغانستان طی دو دهه گذشته، به دست آوردن دسترسی به منابع غنی این کشور بوده است.»

وی گفت، «چین و ایران تلاش می کنند تا به طالبان نزدیک شده و روابط خوبی را با آنها برقرار کنند تا برای استخراج مواد خام دست نخورده افغانستان زمینه را مساعد سازند.»

وی گفت، «اگر چین و ایران کنترل معادن را به دست بیاورند، بیشترین منفعت ها به این کشورها خواهند رفت و بالای بهبود اقتصاد افغانستان هیچ تاثیری نخواهند داشت.»

سکندری گفت، طالبان باید بدانند که بدون انجام دادن مشوره های پرمعنی با مردم افغانستان، آنها نمی توانند به روی کشورهای همسایه مانند چین و ایران دروازه را باز کنند تا آنها منابع افغانستان را غارت کنند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

شرم است برای حکومت امارت اسلامی که کمک یک میلیونی چین را در صفحات تویتر و فیسبوک نشر می کند. من تا هنوز کمک یک میلیون دالری هیچ کشور را با افغانستان ندیده بودم. حتی حکومت قبلی افغانستان دهها میلیون دالر کمک را با پاکستان زمانیکه در آن کشور آفت طبعی رخ داده بود اعلام کرد. در حالیکه تمام مصارف خود حکومت را امریکا و کشور های دیگر می داد. چین باید شرم بکنند که کمک های ناچیزش را با افغانستان اعلام می کند. از این کمک های ناچیزش که هیچ کمک نکند بهتر است.

پاسخ

چین با وصف که یک کشور قدرتمند اقتصادی است ولی بسیار خسیس است. کمک های قطر با افغستان که یک کشور خیلی خورد است به مراتب از چین بیشتر است. چین با هیچ کشور فقیر دنیا آماده کمک نیست. خوب است که چین با افغانستان کمک نکند. ورنه همه افغانستان سالها قرض دار چین خواهند ماند. زیرا چین با هیچ کشور کمک بالاعوض نمی کند. اگر چین با شما یک میلیون دالر کمک کرد، به عوض اش ده میلیون دالر سرمایه کشور تان را از شما می برد. در تاجیکستان در بدل همکاری با آن کشور چین یک منطقه ای تاجیکستان را از تاجیک ها گرفته است. و تعداد زیاد مردم تاجیکستان امام علی رحمانوف را خاین و وطن فروش خطاب می کند و می گویند که وی خاک تاجیکستان را بالای چین فروخته است. بناءً خواست مردم از امارت اسلامی و طالبان این است که با چین هیچ گونه رابطه اقتصادی را بر قرار نکند. و کوشش کنند که رابطه خود را دوباره با ایالات متحده امریکا و غرب بهتر بسازد. زیرا امریکا برای افغانستان و برای اقتصاد مردم این کشور خیلی مهم است. و این را طالبان نیز می دانند و به همین خاطر تلاش می کنند تا با ایالات متحده امریکا روابط نیک داشته باشند.

پاسخ