دیپلماسی

اظهارات ایران، روسیه و چین در مورد افغانستان باعث خشم افغانها شد

گزارش از عمران

در این عکس که بتاریخ ۲۳ دلو گرفته شده است، گروهی از مهاجران افغان که از ایران به افغانستان بازگردانده شده اند، در مرز اسلام قلعه بین افغانستان و ایران در ولایت هرات قدم می زنند. [محسن کریمی/ خبرگزاری فرانسه]

در این عکس که بتاریخ ۲۳ دلو گرفته شده است، گروهی از مهاجران افغان که از ایران به افغانستان بازگردانده شده اند، در مرز اسلام قلعه بین افغانستان و ایران در ولایت هرات قدم می زنند. [محسن کریمی/ خبرگزاری فرانسه]

کابل -- افغان ها به طور فزاینده ای اظهارات مقامات ایرانی، روسیه و چین در مورد افغانستان را مداخله مستقیم در امور کشورشان می دانند.

اخیراً، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، به تاریخ ۲۸ سنبله در ۷۸مین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویارک در مورد دولت سازی در افغانستان صحبت کرد.

بسیاری بر این باورند که رئیسی در بخشی از سخنان خود در مورد افغانستان با اینکه «ایران در افغانستان بر حکومت فراگیر و لزوم رعایت حقوق همه اقوام و قومیت ها و ادیان این کشور تاکید دارد،» تلویحاً این موضوع را مطرح کرد که به جامعه شیعه قدرت بیشتری داده شود.

نمایندگان و مقامات روسیه و چین نیز بارها در کنفرانس ها و نشست های بین المللی با نمایندگان سایر کشورها در مورد مسائل داخلی افغانستان گفتگو کرده اند.

ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران به تاریخ ۲۸ سنبله در ۷۸مین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویارک سخنرانی می کند. [دفتر ریاست جمهوری ایران]

ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران به تاریخ ۲۸ سنبله در ۷۸مین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویارک سخنرانی می کند. [دفتر ریاست جمهوری ایران]

عبدالقدیر نیایش، فارغ التحصیل پوهنتون هرات، گفت که کشورهای همسایه و منطقه نباید در سطح بین المللی از افغانستان نمایندگی کنند، و هرگونه تلاش برای انجام این کار مداخله در امور داخلی افغانستان است.

وی گفت، «روسیه، چین و ایران از افغانستان که فاقد یک دولت شناخته شده است، سوء استفاده کرده اند، بنابراین تلاش می کنند در صحنه بین المللی اعتبار کسب کنند.»

او گفت، «این کشورها نمی‌توانند بی‌طرف باشند، زیرا مستقیماً در درگیری‌های دو دهه‌ای در افغانستان شرکت داشتند.»

نیایش گفت، «ما از جامعه جهانی و سایر کشورها می خواهیم که اجازه ندهند کشورهایی مانند روسیه، چین و ایران از افغانستان نمایندگی بکنند. آنها دلیل بدبختی ما هستند و حق دخالت در امور داخلی ما را ندارند.»

نذیر احمد سلطانی، باشنده شهر هرات گفت که افغانستان یک کشور مستقل است و هیچ کشور دیگری نمی تواند آن را نمایندگی کند.

وی افزود، «در شرایط بحرانی کنونی افغانستان، تنها سازمان ملل متحد به عنوان یک نهاد بی طرف و مؤثر می تواند در مورد مسائل مربوط به افغان ها اظهار نظر و تصمیم گیری کند. هیچ کشور دیگری به ویژه همسایگان نباید اجازه چنین کاری را داشته باشند.»

وی گفت، «ما همیشه در اخبار می بینیم که کشورهای همسایه مانند ایران و روسیه در نشست های بین المللی به نمایندگی از افغانستان صحبت می کنند،»

سلطانی گفت، «این کشورها که پشت چهار دهه خونریزی و ویرانی در کشور ما بوده اند، از بیان چنین اظهاراتی شرم ندارند،»

تلاش برای اعمال نفوذ

تحلیلگران می گویند روسیه، چین و ایران در تلاش برای افزایش نفوذ خود در افغانستان هستند.

عبدالقادر کامل، تحلیلگر امور سیاسی در هرات گفت که این سه کشور از افغانستان برای بازی های سیاسی، اقتصادی و جاسوسی خود استفاده می کنند.

او گفت، «روسیه به دلیل رقابت و اختلاف نظر با غرب در تلاش است تا حضور سیاسی و استخباراتی خود را در افغانستان افزایش دهد.»

وی گفت، «افزایش تعداد نیروهای روسی در امتداد مرزهای شمالی افغانستان نشانه علاقه روسیه به مداخله در امور داخلی افغانستان است،»

وی افزود، «روسیه، ایران و چین در قبال افغانستان موضع یکسانی دارند. این سه کشور اهداف مشترکی دارند که در افغانستان و منطقه دنبال می کنند. آنها افغانستان را مخفیگاه ضدغربی خود می دانند.»

کامل گفت، هر نوع نفوذ این سه کشور در افغانستان بسیار خطرناک است و باعث ایجاد تنش و جنگ جدید در این کشور خواهد شد.

حمزه بلوچ، تحلیلگر امور سیاسی در نیمروز گفت، هدف چین به نوبه خود تصرف معادن زیرزمینی افغانستان است و به همین دلیل تلاش می کند تا نفوذ خود را در آنجا گسترش دهد.

وی گفت، «چین مانند اژدها می خواهد معادن و ثروت ملی افغانستان را ببلعد. چین با وعده های خالی سعی می کند تا منافع اقتصادی خود را تأمین کند

بلوچ گفت، در عین حال ایران می خواهد که افغانستان بی ثبات بماند.

وی افزود، «ایران هرگز افغانستان باثبات نمی‌خواهد. دولت ایران برای دهه‌ها درگیر درگیری‌های افغانستان بوده و صلح و امنیت این کشور را تضعیف کرده است».

وی گفت، «ایران چندین گروه نیابتی در خاورمیانه دارد که تهدید بزرگی برای امنیت افغانستان هستند

بلوچ گفت که ایران، روسیه و چین به عنوان متحدان منطقه، منافع خود را در بی ثباتی و جنگ در کشورهای همسایه و منطقه می یابند.

شعارهای پوچ و بی معنی

روسیه، چین و ایران علیرغم تمام تمایلشان برای نفوذ، کمک اندکی به افغان هایی که از مشکلات اقتصادی گسترده رنج می برند، ارائه کرده اند.

فیصل پویا، فعال جامعه مدنی در شهر هرات، گفت که در هر پلاتفورم بین المللی، نمایندگان چین، روسیه و ایران به فقر و سایر مسایلی که افغان ها با آن مواجه هستند اشاره می کنند، اما هیچ کمک معناداری به افغانستان ارائه نمی کنند.

وی گفت،‌ «مقامات این کشورها فقط می دانند که چگونه شعارها را تکرار کنند. آنها هیچ اقدام عملی برای بهبود وضعیت در افغانستان انجام نداده اند.»

محمد جاوید، محصل فاکولتهء علوم سیاسی در پوهنتون هرات گفت در حالی که مقامات ایرانی، چینی و روسی از فقر و مشکلات اقتصادی در افغانستان در صحنه جهانی صحبت می کنند، کمک های آنها ناچیز بوده است.

وی گفت، «در شرایط سخت کنونی که اکثر افغان‌ها از فقر و گرسنگی شدید رنج می‌برند، کشورهای همسایه از جمله ایران، چین و روسیه به مردم افغانستان کمکی نکرده‌اند

وی خاطرنشان کرد که کمک های توزیع شده در سراسر کشور توسط ادارات کمک رسان بین المللی و غرب ارائه شده است.

وی گفت، «سخنان مقامات این سه کشور در مورد افغانستان در کنفرانس های بین المللی کمکی به افغان ها نمی کند. اگر آنها نیت خیر داشتند در این روزهای سخت در کنار افغان ها می ایستادند و به آنها کمک می کردند.»

جاوید افزود، همسایگان افغانستان به ویژه ایران، چین و روسیه نیت بدی نسبت به آن دارند و تلاش می کنند تا به بحران و ناامنی در آنجا دامن بزنند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

7 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

روسیه، ایران و چین سه کشوری هستند که تا کنون برای افغان ها به سود تاوان زیات رسانداند. ایران آنقدر کشور کثیفی است که من کلمات محبت آمیز را ندارم. چین فقط به فکر منافع خود است. روسیه در طول تاریخ آنقدر در حق افغانستان ظلم کرده است که ما تا قیامت مجازات خواهیم شد، بنابراین امیدواریم که این سه کشور و پاکستان در سیاست داخلی ما دخالت نکنند.

پاسخ

از دست این ۳ کشوړ اسیایی شوروی ،ایران ،وچین ما افغانان هیج روز خوب را سپری نکردیم . شوروی ها بالای کشور ماحمله کردن که در نتجه آن حمله به میلیون ها از هم وطنان ما به کشورهای هماسیه که در اصل دشمنان ما بودند ولی ما نمفهیمدم مهاجر شدن . در آن حمله شوروی که بر خاک ما افغانان کرد هزاران تن از هم وطنان ما شهید شدن مردم ما از تعلم ماندن آبادی های وطن ما از بین رفت سرک های ما ،پل های ما ،مکتب های ما ، اکثر فابریکه که در سمت شمال افغانستان داشتم از بین رفت . شوروی ها وطن ما را در ۱۴ سال جنگ به دوزغ بدل کرده بودند همین کشور شوروی بود که بنیاد بربادی را در افغانستان ماند و تا به حالی ما افغانان در این کشورخود ما به خوشی زندگی کرده نمی توانم . از جنگ شوروی ها چند روز تیر نشده بود که خود افغانان ما به بشتبانی از کشور ایران ‌و پاکستان بر سر قدرت جنگ را آغاز کردن که ابن جنگ هم مربوط می شود به همان حمله شوروی ها که وطن مارا بی ثبات کرد و اسلحه کونا کون را در اختیار مردم بی مسولبت دادن . مردم افغانستان که در ابن ۴۳ سال جنگ هرقسم خسارتی مالی وجانی را که دیدن این تمام بر بادی از دست شوروی ها است مردم افغانستان آن حمله کشور شوروی را از یاد نمی برد.یک چیز را باید یاد اور شوم بد صلوکی که کشورهای ایران و پاکستان همراه ما افغانان کرده است هم از یاد ما نمی رود .

پاسخ

میزان خساراتی که این سه کشور به افغان ها وارد کرده اند، ممکن است توسط هیچ کس دیگری وارد نشده باشد. این یک واقعیت است که فقط شعار می دهند. ایران و روسیه تاکنون هیچ حمایتی از افغانستان نشان نداده اند. همه می فهمند که هیچ حمایتی از آنها وجود ندارد. ما از جامعه بین المللی می خواهیم که از کشورهایی که هنوز یک روپی کمک نکرده اند برای ما کمک نخواهند.

پاسخ

من می خواهم بگویم که در افغانستان برخی از حقوق پایمال شده است و مردم با مشکلات اقتصادی و بسیاری مسائل دیگر مواجه هستند، اما نکته اینجاست که کشور ما آرام است، و زمانی که در افغانستان صلح برقرار شود، هیچ کس علیه افغان ها اظهار نظر نخواهد کرد. سرپرست وزارت داخله افغانستان امروز به پنجشیر سفر کرد. وی با مردم محلی و سران قومی دیدار کرد. وی در این دیدار از مخالفان خود که مقیم خارج است، خواست که بیایند و کشور را به طور مشترک بسازند. من به سخنان حقانی خوشبین هستم و به آن به عنوان اتحاد افغان ها نگاه می کنم. خداوند توبه سایر مردم افغانستان را قبول کند. باوجود آنکه از سوی افغانهای داخل کشور و جامعه جهانی مخالفت ها وجود داردد، خداوند آنها را متحد کند و افغانستان را با دست این مردم، یعنی طالبان، بسازد. در کارهای خدا شکی نیست. این احتمال وجود دارد که شک و شبهه ما به واقعیت تبدیل شود و طالبان سازندگان افغانستان شوند. آنها ممکن است در درد این کشور شریک باشند. بعد ایران، چین، روسیه و هر کشور دیگری صدایشان را بلند کنند، اما همین که ما شروع به پیشرفت کردیم و خودکفا شدیم و ان شالله خودکفا می شویم. آب زیادی در کانال قوشتیپه برای آبیاری زمین های کشور رها شده است، کشور سبز خواهد شد و کار زیادی برای همه وجود خواهد داشت. ما غلات خود را خواهیم داشت. ان شالله گرسنه نخواهیم ماند.

پاسخ

قسمت سوم: نتایج حاصل از فواصل ژنتیکی زوجی، MDS، PCA و بازسازی روابط فیلوژنتیکی نشان می‌دهد که هزاره‌های امروزی از نظر ژنتیکی به جمعیت‌های (ویغور، قزاق و قرقیز) ساکن شمال غربی چین نزدیک‌تر از سایر جمعیت‌های آسیای مرکزی/جنوبی هستند و نتایج برون گروهی و ترکیبی بیشتر نشان می‌دهد که هزاره ها شباهت بیشتری با آسیایی‌های شرقی به مقایسه سایر مردم آسیای مرکزی و 57.8 درصد ارتباط اجدادی به مغولستان دارند. بطورکلی، یافته‌های ما نشان می‌دهد که هزاره‌ها پس از جدایی از مغول‌ها، نمایه ژنتیکی مخلوط شرق و غرب اوراسیا Eurasian را تشکیل داده‌اند اختلاط ژنتیکی با جمعیت‌های محلی یا همسایه را تجربه کرده‌اند. میراث ژنتیکی جدید معرفی شده توسط فتوحات مغولها، بخش جالب دیگری در مخزن ژنی شبه قاره هند و اوراسیا Eurasia است. جمعیت هزاره‌های امروزی از نظر تاریخی به‌عنوان برخاسته از گسترش تاریخی مغول‌ها در طول محاصره بامیان (1221) است که به‌عنوان نوادگان مستقیم اردوی امپراتوری مغولی چنگیزخان (1162-1227) تصور می‌شد. با درنظرداشت نکات فوق، در صورتیکه ایران نسبت به افغانستان به شیعه های هزاره زیاد رغبت دارند، بهتر است آنها را به ایران منتقل کنند و در آنجا می توانند که برایشان ریاست بدهند، وزارت بدهند و حتی ریاست جمهوری بدهند. اما به همه جهان مثل افتاب روشن است که ایران بدترین ظلمی در حق هزاره های شیعه کرده است که جوانان آنها را به جنګهای سوریه و عراق فرستاند که بسیاری شان در آنجا کشته شدند و نظام کثیف ایران آنقدر پست بود که اجساد کشته شده ګان را نیز از میدان جنګ پس نیاوردند. مرګ بر ایران کثیف

پاسخ

قسمت دوم: و افسانه نسل کشی دنباله دار ۱۳۸ ساله خود را به جهانیان بیان میکنند. امروز زبان هزارگی به مثابه یک زبان رسمی جداگانه از دری در آسترالیا برسمیت شناخته شده است. مباحثهَ قومی در افغانستان توسط احمدشاه مسعود آغاز شد که پشتونها را بی فرهنگ خواند. توصیه میکنم سری به وبسایتهای هزاره ها بزنید تاچشمان تان باز شود. تا بدانید که هویت سازی جعلی تا چه حد پیشرفته تا بدانید که زردشت هزاره شده و کنشکا هزاره بوده و بتهای بامیان مجسمه های هزاره ها بوده اند. در کانفرانس بروکسل ۲۰۲۲ که حظور داشتم یک خانم داکتر طب هزاره مقیم لندن، که گل سرسبد مقامات اتحادیه اروپا بود، مدعی شد که باوجود قتل عام ۶۲ فیصد هزاره ها توسط عبدالرحمان خان نفوس هزاره ها امروز ۳۵ فیصد نفوس افغانستان است. بنابرآن دسترسی به آخرین تحقیقات علمی که در این موارد روشنی بیشتر می اندازد کاملا مشروع و مفید است. در اینجا نتایج کاوش جامع میراث ژنتیکی هزاره های مغولی تبار افغانستان و پاکستان که در مجله علمی طب عدلی بین المللی: ژنتیک جلد 42، سپتامبر 2019، صفحات e1-e12 انتشار یافته است عینا و بدون کم و کاست به خدمت علاقمندان تقدیم میگردد: خلاصه: افغانستان و پاکستان با چشم انداز پیچیده ای از فرهنگ، زبان شناسی، قومیت و میراث ژنتیکی در تقاطع بین شبه قاره هند و آسیای مرکزی غنی هستند. مردم هزاره از نظر تاریخی به عنوان نسل مغولی مطرح شده‌اند، اما به ندرت مورد مطالعه ژنتیکی قرار گرفته‌اند. برای تشریح ساختار ژنتیکی و کشف خصوصیات طب عدلی مردم هزاره مورد بررسی قرار گرفت.

پاسخ

ایران حق ندارد در امور داخلی افغانستان مداخله کند. در صورتیکه ابراهیم رئیسی می خواهد اهل تشیع در افغانستان در راس قدرت بیاید، اولتر از همه باید نظام حاکم در ایران به اهل سنت (سنی ها) در کشور خود حق بدهد. این خبیثان قرن حتی اجازهء آنرا نمی دهد که سنی ها مساجد کهنه خود را ترمیم کنند. اجازه خواندن نماز به جماعت برایشان نمی دهد. پس به کدام دلیل، ایران می خواهد که شیعه های هزاره در راس قدرت در افغانستان بیایند؟ آنها در جریان دوره جمهوری تجربه شدند. هزاره ها 57.8 درصد ارتباط ژنیتیکی نسبیت اجدادی به مردم مغولستان دارند! زمانی محمد محقق گفته بود که آیا کدام تحقیق دی ان ای شده که مارا از نسل مغول میدانید؟ اینهم نتایج یکی از این تحقیقات دی ان ای. چرا باید محقق نسبیت مغولی خود را پنهان کند؟ مغولها جهانگشایان نامدار بودند و بزرگترین امپراتوری پیوسطه را در تاریخ بشریت از سواحل بحر الکاهل تا ماسکو و بحیره عمان ایجاد کردند. جا دارد هزاره های افغانستان و پاکستان به عوض کوشش هدر در ایجاد یک هویت جعلی آریایی به نسبیت اصلی مغولی خود که توسط تمام مطالعات علمی ژنتیکی توسط مراکز معتبر علمی دنیا تایید گردیده است افتخار کنند! حالا زمان پت و پنهان کاری نیست. تمام اقوام به نسبیت اجدادی خود افتخار می‌کنند. کسب دانش هیچ نقصی ندارد بخصوص که در بیست سال گذشته موضوع اقوام به موضوع اصلی مباحثات اجتماعی، تاریخی و سیاسی مبدل شده است. در مورد هویت نفوسی، تاریخی، زبانی و نژادی هزاره ها تحقیق و ریسرچ بسیار طبیعی است زیرا در هر اجلاس داخلی و بخصوص خارجی هزاره های ما بسیار فعالانه اشتراک می‌کنند و روایات متفاوتی را در مورد هویت، تاریخ، زبان و نفوس خود بیان کرده بر طبل مظلومیت تاریخی خود کوبیده و

پاسخ