دین

در پشت واقعه سوزاندن قرآن کریم در استاکهولم که جهان اسلام را به هم ریخت دست روسیه دیده می شود

گزارش از نبیل عبدالله التمیمی

پس از اینکه یک سیاستمدار راست افراطی یک نسخه از قران کریم را در نزدیکی سفارت ترکیه در استاکهولم سوزاند، یک معترض به تاریخ ۲ دلو یک نسخه این کتاب مقدس را در تظاهراتی در استانبول در دست گرفته است. گزارش‌های رسانه‌ ای حاکی از آن است که روسیه در این حادثه دست داشته است، که باعث توقف پیشنهاد سویدن برای شمولیت در ناتو شده است. [یاسین آکگول/ خبرگزاری فرانسه]

پس از اینکه یک سیاستمدار راست افراطی یک نسخه از قران کریم را در نزدیکی سفارت ترکیه در استاکهولم سوزاند، یک معترض به تاریخ ۲ دلو یک نسخه این کتاب مقدس را در تظاهراتی در استانبول در دست گرفته است. گزارش‌های رسانه‌ ای حاکی از آن است که روسیه در این حادثه دست داشته است، که باعث توقف پیشنهاد سویدن برای شمولیت در ناتو شده است. [یاسین آکگول/ خبرگزاری فرانسه]

عدن -- مسلمانان سراسر خاورمیانه با خشم به سوزاندن قرآن کریم در تظاهرات روز ۲ دلو در نزدیکی سفارت ترکیه در استاکهولم واکنش نشان دادند و سویدن و «غرب» را به دلیل تعرض بر اسلام و توهین به پیروان دین مقصر دانستند.

اما تحلیلگران می گویند که مقصر واقعی تقریباً به طور قطعی روسیه است.

چرا؟

واکنش شدید در ترکیه با اکثریت مسلمان تا حد زیادی مسئول به انحراف کشیدن تلاش سویدن برای پیوستن به ناتو بود، و این همه برای یک چیز - بازی مستقیم به دست کرملین، که به دنبال متوقف کردن گسترش بلوک در حین انجام جنگ آنکشور است.

لبنانی ها به تاریخ ۷ دلو در مقابل مسجد محمد الامین بیروت علیه سوزاندن یک نسخه قرآن کریم در استاکهولم تظاهرات می کنند. اولف کریسترسون نخست وزیر سویدن سوزاندن کتاب مقدس را محکوم کرد و آن را «عمیقا بی احترامی» خواند. [انور عمرو/ خبرگزاری فرانسه]

لبنانی ها به تاریخ ۷ دلو در مقابل مسجد محمد الامین بیروت علیه سوزاندن یک نسخه قرآن کریم در استاکهولم تظاهرات می کنند. اولف کریسترسون نخست وزیر سویدن سوزاندن کتاب مقدس را محکوم کرد و آن را «عمیقا بی احترامی» خواند. [انور عمرو/ خبرگزاری فرانسه]

دامن زدن به احساسات ضد غربی در سراسر خاورمیانه حرکت دیگری است که از دستور کار روسیه حمایت می کند، زیرا کرملین به دنبال گسترش نفوذ خود در منطقه و افزایش حمایت در بحبوحه جنگ جاری و غیر مؤجه خود علیه اوکراین است.

پس چه اتفاقی افتاد؟

به گزارش وایس نیوز و سایر رسانه‌ها، چانگ فریک، روزنامه‌نگار - که برای تلویزیون روسیه (آر تی) و سایر رسانه‌هایی که تبلیغات کرملین را پیشکش می کند، کار کرده است - هزینه تظاهرات رویداد استاکهولم را پرداخت کرد.

راسموس پالودان، فعال راست افراطی دنمارکی، که در این مراسم یک نسخه قرآن کریم را آتش زد، به خبرنگاران سویدنی گفت که فریک نیز پیشنهاد کرده بود کتاب مقدس اسلام را بسوزانند.

اولف کریسترسون نخست وزیر سویدن به سرعت سوزاندن نسخه قرآن کریم را به عنوان «بی احترامی عمیق» محکوم کرد و پولیس سویدن روز چهارشنبه (۱۹ دلو) اجازه برگزاری تظاهرات دیگری را که شامل سوزاندن یک نسخهء قرآن کریم بود را رد کرد.

یکی از مقامات امنیتی ناتو به وایس گفت، «تعیین اینکه آیا کسی با روسیه کار می کند، زیرا آنها یک شبکه تبلیغاتی هستند یا اینکه روسیه خودش هدایت شبکه های تبلیغاتی را بر عهده دارد، می تواند دشوار باشد.»

این منبع گفت، «فریک می تواند فقط یک نفرت انداز راست افراطی باشد که سوزاندن نسخه های قرآن کریم را دوست دارد. یا می تواند یک عملیات اطلاعاتی روسیه باشد، اما در هر صورت، به روسیه کمک می کند تا اعضای ناتو را در درگیری ببیند.»

رسانه ایورو اکتیف گفت، «انکار قابل قبول علامت تجارتی بسیاری از اقدامات ترکیبی روسیه در سراسر جهان بوده است.»

به اساس این گزارش، «روسیه به هر حال حاضر به آنست که از پیوستن سویدن با ناتو جلوگیری کند.»

گزارش افزود، «علاوه بر این، این کشور منافعی در دامن زدن به احساسات ضد غربی دارد.»

اقدام تحریک آمیز

پس از حادثه استاکهولم، با تظاهرات اعتراضی در ترکیه، یمن، لبنان، سوریه، عراق و ایران و همچنین در اندونیزیا با اکثریت مسلمان، احساسات ضد غربی در سراسر خاورمیانه و فراتر از آن مشاهده شد.

در صنعا و دیگر شهرهای یمن، معترضان با برافراشتن بنرهایی سوزاندن قرآن را به عنوان تحریک احساسات و مقدسات مسلمانان محکوم کردند.

دولت یمن این حادثه را محکوم کرد و وزارت امور خارجه آتش زدن نسخهء قرآن کریم را «اقدامی رذیلانه، عمدی و تحریک آشکار احساسات مسلمانان» توصیف کرد.

این سازمان «رد قاطعانه حمله به حساسیت‌های مذهبی همه» و سخنان نفرت را اعلام کرد و هشدار داد که «عواقب این اقدام به دشمنی و تفرقه در جوامع دامن می‌زند.»

فیصل احمد، تحلیلگر امور سیاسی به ویب سایت خبری المشارق گفت، «این اقدامی است که همه محکوم می کنند و اعتراضات خشمگین در صنعا و دیگر شهرها یک واکنش عادی مردمی است.»

او گفت، روسیه احتمالاً در این حادثه دست داشته است، حتی اگر غیرمستقیم باشد.

احمد گفت، «چانگ فریک، مردی که برای جواز برگزاری تظاهرات در خارج از سفارت ترکیه در پایتخت سویدن، پول پرداخت کرده است، ارتباط نزدیکی با مسکو و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دارد.»

او افزود، «فریک با آر تی روسیه که به عنوان خبرنگار برای آن کار می کرد، روابط نزدیک دارد و به نظر می رسد که او تلاش می کند تا به هدف روسیه برای جلوگیری از پیوستن سویدن به ناتو خدمت کند،» و یاد آوری کرد که طوری معلوم می شود که فریک در این هدف خود مؤفق شده باشد.

او گفت که فریک مسئول است حتی اگر او فقط برای جواز اعتراض پرداخت کرده باشد، اما از کسی نخواسته باشد تا نسخهء قرآن کریم را بسوزاند، زیرا این جواز مستلزم نظارت بر شعارهایی است که برای اطمینان از منحرف نشدن آنها استفاده می شود.

احمد گفت که سوزاندن کتاب مقدس اسلام «اقدام خصمانه است که احساسات مسلمانان را جریحه دار ساخته است.»

او گفت که این حساسیت باعث می شود بازیگران بدخواه «دستکاری احساسات و ذهن مسلمانان برای اجرای برنامه های سیاسی» در خدمت برنامه روسیه را آسان کند.

روسیه مسلمانان را مسخره می کند

عبدالعزیز ثابت، اقتصاددان به المشارق گفت، «اعتراضات برای بیان کردن مخالفت با سوزاندن نسخهء قرآن کریم کافی نیست.»

او گفت که برخی از معترضان در خاورمیانه خواستار تحریم محصولات سویدنی «به عنوان یک سلاح اقتصادی که تاثیر مثبتی خواهد داشت» شده اند.

اما احتمالاً سویدن مقصر نیست.

ثابت خاطرنشان کرد که پکا هاویستو، وزیر امور خارجه فنلند گفت که روسیه ممکن است در قرآن سوزی برای جلوگیری از پیوستن سویدن به ناتو دست داشته باشد.

ثابت با اشاره به این فعال دنمارکی که قرآن کریم را به آتش کشید، گفت، «اظهارات وزیر خارجه فنلند از جایی نشأت نمی‌گرفت، بلکه مبتنی بر شواهد و سرنخ‌هایی بود که برای اثبات پیوند پالودان با روسیه در حال بررسی است.»

او گفت که تایید دخالت روسیه در این حادثه ثابت می کند که «روسیه مسلمانان و کتاب مقدس آنها را برای اهداف بی اهمیت سیاسی مسخره می کند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

5 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

انسانیت و انسان دوستی به این معناست که مردم نباید یکدیگر را آزار دهند. انسان نباید کاری را انجام دهد که شادی خود را در غم و اندوه دیگری می یابد. هیچ کس نمی تواند ثابت کند که نفرت باعث محبت می شود، اما نفرت باعث نفرت بیشتر می شود. آدم باید بداند که چه چیز سبب ان می شود که شخص دیگر از او خفه شود. اگر چنین اعمال نفرت انگیز در یک جامعه ای عقب مانده و جاهل انجام داده می شد چندان دشوار نمی بودند، اما در جامعه ای متمدن، تحصیل کرده و جهان دیده مانند جامعه استاکهولم است، چه معنایی دارد؟ این شخص کار بدی انجام داده است. شرم آور است. مسلمانان از بی احترامی به کتاب دینی خود (قرآن) ناراحت شده اند. به آن ایمان دارند. این کتاب آسمانی است مانند سایر کتب مقدس. من مطمئن هستم که سوزاندن آن هیچ فایده ای برای چنین مریضان روانی ندارد. انجام چنین کارهایی بدون آسیب رساندن به وضعیت شهروندان آن کشور هیچ فایده ای ندارد. انسان های جهان یک بدن و اعضای یک بدن هستند. بیایید عشق بورزیم، عشق را گسترش دهیم، به نفرت نه بگوییم و زندگی کنیم.

پاسخ

اگر چه قرآن کریم محفوظ است زیرا خداوند می فرماید قرآن کریم محفوظ است. پیام قرآن کریم محفوظ است. پیام قرآن کریم این است که الله یک است و محمد رسول اوست. موسی رسول الله است. عیسی رسول الله است. ابراهیم رسول الله است، مریم مقدس است... و هر که به قرآن کریم دشنام دهد، به خود دشنام داده و فکر می کند که به پیام های فوق توهین می کند، اما همین الان که این مطلب را می نویسم، صدها نفر بلکه ده ها هزار نفر در دنیا هستند که قرآن کریم را در سینه خود حفظ کرده اند. اگر نفرین شدگانی چون راسموس پالودان قرآن را آتش زدند به این معنی نیست که قران کریم از بین می رود. چنین افرادی نفرت را در بین ساکنان جهان گسترش می دهند. آنها نفرین شده اند. مردم جامعه خودشان از چنین افرادی متنفرند. ما از دولت سویدن و نهادهای بین المللی می خواهیم که این مرد را به دلیل نفرت پراکنی در بین مردم محاکمه کنند. از طرف دیگر من از همه مسلمانان به خصوص افغان ها می خواهم که برای یک نفر با کل کشور دشمنی نکنند. بر اساس تحقیقی که توسط موسسهء پیو (آمریکایی) انجام شده است، بیش از ۸۰۰۰۰۰ باشندهء سویدن مسلمان هستند که بیش از ۸٪ از جمعیت ۱۰ میلیونی این کشور را تشکیل می دهد. این بدان معناست که مسلمانان در سویدن زندگی آرامی دارند و مانند سایر سویدنی ها به کار و خدمات دولتی دسترسی دارند.

پاسخ

من دیگر هیچ گفتنی ندارم صرف همین را می گویم مرگ به کسانی که به ظد دین مقدس اسلام هستند الله پاک همه‌ی کسانی که مخالف دین مقدس اسلام هستند هم‌شأن را تباه کند. کسی که بی حرمتی قرآن پاک را میکند خداوند متعال نیست ونابودشان کند .

پاسخ

به نظر من این قابل قبول نیست که فقط برای روسیه به حادثه سوزاندن قرآن کریم اشاره شود زیرا نه تنها الان بلکه قبل از آن نیز چنین کارهای اتفاق افتاده است. چنین حوادثی در بسیاری از کشورهای غیر اسلامی رخ داده است و کتاب دینی مسلمانان (قرآن کریم) ده ها بار سوزانده شده است. حادثه سوزاندن قرآن کریم اما واکنش‌های گسترده‌ای را برانگیخته است، خداوند متعال از این کتاب مقدس محافظت می‌کند و خداوند مسئولیت حفاظت از آن را بر عهده گرفته است. ما (مسلمانان) هر چقدر هم اعتراض کردیم، کسانی که قرآن را سوزاندند در گذشته مجازات نشدند و در آینده نیز مجازات نخواهند شد. اما سپاس خدایی را که کتابش را حفظ می کند و آن را از شر ستمکاران حفظ می کند. ما مسلمانان به همه کتب آسمانی احترام می گذاریم و معتقدیم ان شاءالله به کتب سایر ادیان و مسائل دینی توهین نمی شود. اسلام دین صلح است و قرآن کریم کتابی است که مسلمانان را به راه راست هدایت کرده است. با توجه به بحثی که در گزارش شما درباره روسیه مطرح شده است، همه تقصیرها را به گردن روسیه انداخته اید. با این حال، اگر روسیه می خواست این کار را انجام دهد، این کار را در کشور خود انجام می داد. سال گذشته، رئیس جمهور پوتین اسلام را به عنوان دین رسمی در کشورش اعلام کرد، پس چرا آنها باید این کار را انجام دهند؟ در روسیه، مسلمانان می توانند آزادانه عبادت کنند، آنها مساجد و مکان های عبادت منظم دارند، اما در کشورهای دیگر، جاهای بسیار کمی برای مسلمانان وجود دارد. البته در کشورهای غربی نمی توان نمازهای دیگر را با جماعت خواند. حتی نماز جمعه که هفته ای یکبار برگزار می شود بسیار کم است.

پاسخ

من در مورد روسیه صحبت نمی کنم، اما در اکثر کشورهای غربی، به ویژه در کشورهای اروپایی، مساجد خوبی برای مسلمانان وجود دارد. همه می توانند به مسجد خود بروند، نماز بخوانند و قرآنکریم بخوانند. چند ماه پیش مسلمانان یک مسجد بزرگ را در شهر کولن آلمان افتتاح کردند که شاید مسجدی بی نظیر در سراسر اروپا باشد.

پاسخ