امنیت

درحالیکه شاخه خراسان داعش مسؤلیت حمله راکتی بر کابل را به عهده گرفت، نیروهای افغان قاضی القضات این گروه تروریستی را کشتند

سلام تایمز و ای اف پی

پس از آنکه ده ها راکت به تاریخ ۲۸ اسد سال ۱۳۹۹ به کابل اصابت کردند، یک مرد زخمی در این تصویر دیده می شود که پس از تداوی در شفاخانه سازمان کمک های ایتالیا، آماده می شود تا از یک تزکیره بلند شود. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

پس از آنکه ده ها راکت به تاریخ ۲۸ اسد سال ۱۳۹۹ به کابل اصابت کردند، یک مرد زخمی در این تصویر دیده می شود که پس از تداوی در شفاخانه سازمان کمک های ایتالیا، آماده می شود تا از یک تزکیره بلند شود. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

کابل -- نیروهای ویژه استخبارات افغانستان، عبدالله اورکزی، قاضی القضات شاخه خراسان داعش را به قتل رسانده اند.

ریاست امنیت ملی به روز سه شنبه (۲۸ اسد) در اعلامیه ای گفت، اوركزی طراح اصلی یک حمله شاخه خراسان داعش بود که بالای یک زندان در جلال آباد انجام شد و منجر به كشته شدن دست کم ۲۹ نفر شد.

ریاست امنیت ملی گفت، «اوركزی همچنان جنگ در ولسوالی های نازیان و اچین ولایت ننگرهار را رهبری می کرد.»

مقامات افغان نگفتند که این عملیات کجا و چه وقت انجام شده است.

در حالیکه طالبان و حکومت افغانستان در راستای مذاکرات صلح بین الافغانی گام هایی را بر می دارند، برخی از جنگجویان داعش در صدد بی ثبات کردن وضعیت نازک سیاسی هستند.

بعد از آنکه کابل آزادی حدود ۴۰۰ زندانی طالبان را تکمیل کند همانطور که هفته گذشته توسط یک گردهمایی سنتی افغان های بارسوخ تائید شد، قرار است که این مذاکرات آغاز شود.

اگرچه طالبان و حکومت افغانستان در جریان عید الاضحی به یک آتش بس سه روزه موافقت کرده بودند، شاخه خراسان داعش آغاز و پایان عید الاضحی را با خونریزی تجلیل کرد.

این گروه تروریستی همچنان مسؤلیت بمبگذاری یک موتربس به تاریخ ۸ اسد در یكی از مناطق شیعه نشین در شهر هرات را كه به گفته مقامات محلی، منجر به كشته شدن چهار فرد ملکی و زخمی شدن سه نفر دیگر شد، برعهده گرفت.

با این وجود، شاخه خراسان داعش در تلاش است تا نجات یابد زیرا این گروه همچنان به از دست دادن اعضای ناراضی، منابع مالی و توانایی استخدام جنگجویان جدید، ادامه می دهد، و کشته شدن اورکزی آخرین ضربه به رهبری این گروه شورشی در افغانستان است.

ریاست امنیت ملی گفت، اوركزی همچنان به عنوان معاون اسدالله اوركزی، رئیس استخبارات شاخه خراسان داعش خدمت می كرد، كه در اواسط این ماه توسط نیروهای افغان كشته شد و در چندین حمله مرگبار بالای نیروهای امنیتی افغان دست داشت.

حمله داعش در کابل

وزارت داخله گفت، این عملیات ویژه که منجر به کشته شدن عبدالله اوركزی شد، پس از آنكه بیش از ده ها راكت به تاریخ ۲۸ اسد به كابل اصابت كرد و دست کم ۱۰ فرد ملکی زخمی شدند، انجام شد، در حالیکه مردم به مناسبت ۱۰۱ سالگرد استقلال این كشور جشن گرفته بودند.

طارق آرین، سخنگوی وزارت داخله با افزودن اینکه دو فرد مشکوک دستگیر شده اند گفت، چهارده مرمی راکت از دو وسیله نقلیه در کابل شلیک شدند.

آرین گفت، «بیشتر این موشک ها به خانه های ملکی در کابل اصابت کرده اند.»

وی افزود، «متأسفانه ۱۰ فرد ملکی به شمول چهار طفل و یک زن زخمی شده اند.»

داعش مسئولیت را به عهده گرفت.

پس از اشتراک رئیس جمهور اشرف غنی در مراسم روز استقلال در کاخ ریاست جمهوری، این راکت ها به پایتخت اصابت کردند.

شاهدان عینی گفتند که برخی از راکت ها در نزدیکی ارگ و وزارت دفاع در منطقه ای به شدت مستحکم، که چندین سفارتخانه نیز در آن قرار دارد، سقوط کردند.

کارن دیکر، معاون رئیس مأموریت ایالات متحده در افغانستان، این حمله را محکوم کرد.

وی در یک توییت نوشت، «ما حملات راکتی امروز در کابل را محکوم می کنیم. افغان ها سزاوار این هستند که تاریخ پر افتخار استقلال خود را به طور مسالمت آمیز جشن بگیرند. دعای ما با کسانی است که ممکن قربانی این اقدام بزدلانه تروریستی باشند.»

مراسم تحلیف غنی به تاریخ ۲۰ حوت با شلیک راکت ها در نزدیکی کاخ مختل شد. در آن زمان هیچ جراحت جدی گزارش نشد.

افغانستان هرگز جزئی از امپراطوری بریتانیا نبوده است، اما در اسد ۱۲۹۸ رسماً از نفوذ بریتانیا استقلال را بدست آورد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

اگر حکومت افغانستان و جامعه جهانی به این موضوع توجه جدی نکنند، پس از صلح طالبان، داعش در افغانستان آهسته آهسته به یک تهدید جدی مبدل خواهد شد.

پاسخ

مرگ به داعش و طرفداران این گروه.

پاسخ

همه داعشیان باید در افغانستان از بین برده شود. زیرا داعش ظالم ترین مردم است. هدف تشکیل داعش کشتن و از بین بردن مسلمانان است.

پاسخ

پس از آنکه طالبان توافقنامه ای صلح را با امریکا امضا کردند، داعش دست به حملات و انفجارات در شهر های بزرگ افغانستان زدند. این نشان میدهد که پس از آمدن طالبان به پروسه صلح، داعش جایگزین این گروه خواهد شد و وضعیت افغاستان بهتر نخواهد شد. امکان دارد که برخی کشور ها تلاش های شان را بخاطر تقویت داعش در افغانستان آغاز کرده باشد زیرا نفع این کشور ها در جنگ افغانستان است. بناء هیچ امید برای آینده کشور وجود ندارد. تا زمانیکه مردم خود این کشور هوشیار نشده باشند و بالای مردم و کشور خود دل نسوزانند، وضعیت در این کشور بهتر نخواهد شد. اگر طالبان از بین رفت داعش بوجود میاید و اگر داعش از بین رفت یک گروه دیگر ظهور خواهد کرد. زیرا جنگ افغانستان ابعاد داخلی و خارجی دارد. بعد داخلی اش این است که مردم کشور بی سواد است، جوانان از فقر و بیکاری رنج می برند و بخاطر پول هر کاری را انجام میدهند و بعد خارجی اش این است که کشور های متخاصم منطقه از فقر و بی سوادی مردم افغاستان سو استفاده کرده در افغانستان جنگ نیابتی شان را شعله ور می سازند. بناء جنگ افغانستان یک جنگ نیابتی و جنگ کشور های منطقه است اما چوب سوخت آن مردم بیچاره افغانستان است. افغانستان همیشه قبرستان مردم خودش بوده نه قبرستان برای نیرو های اشغال گر بیرونی. از این جهت از همه جوانان و مردم کشور خود جداً تقاضا می کنم که بخاطر صلح این کشور و روشن ساختن اذهان مردم کار کنند تا باشد که برای حد اقل نسل آینده و اطفال این کشور صلح بیاید و نسل آینده بتوانند یک زنده گی صلح آمیز داشته باشد.

پاسخ