امنیت

جستجو برای بازداشت فرارکنندگان گروه داعش از زندان ننگرهار، جریان دارد

سلام تایمز و ای اف پی

در این تصویر که به تاریخ ۱۳ اسد گرفته شده است دیده می شود که، یک زندانی پس از حمله تروریست ها بالای زندان در جلال آباد از پشت دروازه بسته تماشا می کند. در حمله ۱۳ اسد دست کم ۲۹ نفر کشته شدند. [نورالله شیرزاده/ای اف پی]

در این تصویر که به تاریخ ۱۳ اسد گرفته شده است دیده می شود که، یک زندانی پس از حمله تروریست ها بالای زندان در جلال آباد از پشت دروازه بسته تماشا می کند. در حمله ۱۳ اسد دست کم ۲۹ نفر کشته شدند. [نورالله شیرزاده/ای اف پی]

کابل -- مقامات افغان در جستجوی حدود ۲۷۰ زندانی هستند -- که اکثریت آنها عضو گروه داعش هستند -- که پس از فرارکردن در جریان شکستن مرگبار یک زندان هنوز در حال فرار هستند.

پس از آنکه افراد مسلح داعش روز یکشنبه (۱۲ اسد) بالای این ساختمان در جلال آباد حمله کردند، دست کم ۲۹ نفر کشته شدند و درگیری شدید تا بعد از ظهر روز دوشنبه (۱۳ اسد) ادامه داشت.

این حمله تروریستی آرامش نسبی روز پایانی آتش بس سه روزه بین طالبان و نیروهای افغان را که گروه داعش در آن شامل نبود، به پایان رسانیدند.

یک مقام ارشد امنیتی افغان به شرط ناشناس ماندن به ای اف پی گفت، بیش از ۱۳۰۰ زندانی تلاش فرار کردند، اما زمانی که نیروهای امنیتی آنها را محاصره کردند، اکثریت آنها به زودی یا بازداشت شدند یا تسلیم شدند.

در تصویر دیده می شود که، نیروهای افغان به تاریخ ۱۴ اسد مهماتی را به نمایش می گذارند که در جلال آباد از اعضای گروه داعش به دست آوردند که میدان هوایی محلی را به تاریخ ۱۲ اسد مورد حمله هاوان قرار دادند. سربازان همه آنها را به تاریخ ۱۴ اسد کشتند. [تصویر از دفتر والی ننگرهار]

در تصویر دیده می شود که، نیروهای افغان به تاریخ ۱۴ اسد مهماتی را به نمایش می گذارند که در جلال آباد از اعضای گروه داعش به دست آوردند که میدان هوایی محلی را به تاریخ ۱۲ اسد مورد حمله هاوان قرار دادند. سربازان همه آنها را به تاریخ ۱۴ اسد کشتند. [تصویر از دفتر والی ننگرهار]

این مقام گفت، اما حدود ۲۷۰ زندانی «هنوز در حالت فرار» قرار دارند.

وی گفت، بیشتر کسانی که فرار کرده اند از شاخه خراسان داعش هستند.

یک مقام دیگر امنیتی به ای اف پی گفت، آنها شامل جنگجویانی بودند که مسؤل چندین حمله خونین بودند.

عطاءالله خوگیانی، سخنگوی والی ننگرهار تائید كرد كه بسیاری از زندانیان هنوز مفقود هستند اما نمی توانست بگوید که از جمله آنها تعداد اعضای گروه داعش چند بود.

خوگیانی به روز چهارشنبه (۱۵ اسد) گفت، «تعدادی از زندانیان فرار کردند... سه نفر از آنها امروز دوباره بازداشت شدند و تلاش ها برای بازداشت همه زندانیان فراری جریان دارند.»

در همین حال، نیروهای امنیتی به روز سه شنبه (۱۴ اسد) گروه دیگری از جنگجویان داعش را که تقریباً در همان زمان آغاز حمله بر زندان، حمله هاوانی را با هدف حمله بر میدان هوایی جلال آباد انجام داده بودند، شلیک کردند و به قتل رساندند.

مقامات چندین گلوله هاوان و مهمات دیگر را که از خانه ای در این محله ضبط شده بود، به خبرنگاران نشان دادند.

این حمله گستاخانه و شکست زندان یک روز پس از آن صورت گرفت که اداره استخباراتی افغانستان از کشته شدن اسدالله اورکزی، فرمانده ارشد داعش، در نزدیکی جلال آباد خبر داد.

ریاست امنیت ملی به روز شنبه (۱۱ اسد) گفت، اورکزی در چندین حمله مرگبار علیه نیروهای امنیتی افغان دست داشت.

بقایای گروه داعش

ولایت ننگرهار، در جایی که داعش جاقدمی نخست خود را در افغانستان بدست آورد، شاهد حملات مکرر این گروه بوده است، به شمول یک بمب انتحاری که در یک مراسم خاکسپاری در ماه ثور، ۳۲ عزادار را کشت.

اگرچه سال گذشته مقامات ادعا کردند که داعش در ننگرهار شکست خورده است، این حملات ادامه یافته است.

یک مقام ارشد امنیتی افغان گفت، «تعداد زیادی از رهبری آنها دستگیر شده یا کشته شدند... بنابراین [حمله بر زندان] نوعی از انتقام جویی برای آزادی برخی از همراهانشان بود.»

برخی مقامات محلی و تحلیلگران هشدار داده اند که عناصر این گروه باقی مانده اند.

عبدالسید، یک محقق مستقل در مورد جنگجویی در افغانستان و پاکستان گفت، «[گروه داعش] می خواهد انحصار طالبان بر جنگجویی یا خشونت ضد حکومتی در این کشور را به چالش بکشد.»

سید به ای اف پی گفت، «به نظر می رسد که اکنون آنها استراتیژی های خود را برای [انجام دادن] حملات تروریستی با مشخصات بزرگ در ننگرهار به کابل تغیر داده اند، تا اثبات وجود خود را ارائه کنند.»

جنرال (متقاعد) اسكندر اصغری، معاون پیشین ریاست عمومی پولیس محلی و تحلیلگر امور نظامی در كابل گفت، «داعش هنوز در افغانستان از بین نرفته است.»

اصغری گفت، «این گروه هنوز مراکز کوچکی در ننگرهار، کنر و برخی مناطق دیگر دارد.»

وی افزود، «داعش هنوز هم تهدیدی برای امنیت ملی افغانستان محسوب می شود و فرار صدها نفر از زندانیان آنها از محبس ننگرهار به شمول فرماندهان این گروه، سطح تهدید برای اوضاع امنیتی در سراسر کشور، به ویژه در ولایت ننگرهار را افزایش می دهد.»

ذبیح الله ازمری، یک عضو پیشین شورای ولایتی ننگرهار تائید کرد که شکست این زندان باعث افزایش ناامنی خواهد شد.

ازمری گفت، «حمله [گروه داعش] بالای محبس ننگرهار نشان داد که این گروه در افغانستان فعال است و تهدید این گروه برای امنیت، صلح و ثبات کشور باقی مانده است.»

[سلیمان از کابل در تهیه کردن این گزارش سهم داشته است.]

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

همه مقامات زندان ولایت ننگرهار باید از وظیفه برکنار شده و شدیداً مجازات گردد، زیرا آنها وظایف شان را درست انجام ندادند. چطور امکان دارد که در مرکز جلال آباد مرکز شهر ننگرهار ترروریست ها به این حد حمله بزرگ را راه اندازی کنند و صد ها تن زندانی خطرناک بتوانند فرار کنند و مقامات زندان ننگرهار زنده باشند. من مطمین هستم که مقامات زندان متذکره خصوصاً رئیس این زندان در این حادثه دست دارد. اگر دست نمی داشت چرا وی زنده مانده و به وی هیچ آسیبی نرسیده. همه بدبختی های در این کشور این است که افراد در نظام به اساس شایستگی و اهلیت گماشته نمی شوند بلکه به اساس روابط گماشته می شوند. صد ها جنرال با تجربه ای این مملکت در خانه نشسته ولی حکومت یک انسان بی کفایت را رئیس زندان ننگرهار تعیین کرده است. تا زمانیکه فساد در حکومت بکلی از بین نروند، ما شاهد رویداد های بزرگتر از این خواهیم بود.

پاسخ