امنیت

افغان ها ریاست امنیت ملی را به خاطر گرفتاری رهبر داعش ستایش کردند

سلام تایمز و ای اف پي

اسلم فاروقی، رهبر داعش در این تصویر ویدیویی که توسط ریاست امنیت ملی منتشر شده است، دیده می شود. ریاست امنیت ملی هفته گذشته وی را در ولایت کندهار اسیر کرد.

اسلم فاروقی، رهبر داعش در این تصویر ویدیویی که توسط ریاست امنیت ملی منتشر شده است، دیده می شود. ریاست امنیت ملی هفته گذشته وی را در ولایت کندهار اسیر کرد.

کابل -- پس از آنکه نیروهای ویژه ریاست امنیت ملی طی یک عملیات مخفی اسلم فاروقی، رهبر داعش در افغانستان را به اسارت گرفتند، افغان ها از ریاست امنیت ملی ستایش کردند.

ریاست امنیت ملی افغان در اعلامیه ای به تاریخ ۱۶ حمل گفتند، فاروقی، معروف به عبدالله اوركزی، همراه با ۱۹ جنگجوی دیگر داعش هفته گذشته در ولایت کندهار طی «یك عملیات پیچیده» گرفتار شد.

ریاست امنیت ملی گفت، «قاری زاهد، معروف به معاذ، فرمانده مسئول عملیات نظامی داعش، و همچنان سیف الله معروف به ابو طلحه پاکستانی، مسئول استخدام این گروه در ولایت ننگرهار، از جمله دستگیر شدگان بودند.»

یک مقام ریاست امنیت ملی با شرط ناشناس بودن به ای اف پی گفت، فاروقی مغز متفکر حمله داعش بالای یک درمسال سیک ها در کابل بود که باعث کشته شدن دست کم ۲۵ نفر شد.

شاخه خراسان داعش (داعش – کی) پس از ادامه عملیات های نیروهای افغان و ائتلافی، در ماه های اخیر در حال عقب نشینی قرار گرفته است.

در ماه عقرب، مقامات افغان گفتند که داعش - کی در ننگرهار، یکی از ولایات اصلی که این گروه در سال ۱۳۹۴ در آن برای اولین بار به دنبال ایجاد یک پایگاه مستحکم بوده است، شکست خورده است.

در سالهای بعدی، این گروه مسئولیت مجموعه ای از بمب گذاری های هولناک در سراسر افغانستان را به عهده گرفته است.

ریاست امنیت ملی در اعلامیه خود گفت، فاروقی اعتراف کرد که با «سازمان های استخباراتی منطقه ای» ارتباط داشت.

ستایش نیروهای ریاست امنیت ملی

متقاعد جنرال هادی خالد، یک تحلیلگر امور نظامی مستقر در کابل و معین پیشین وزارت داخله گفت، دستگیری فاروقی می تواند یک ضربه جبران ناپذیر برای داعش در افغانستان باشد.

خالد گفت، «داعش یکی از گروه های تروریستی است که بسیار سخت تلاش کرد تا افغانستان را به عنوان مرکز شاخه خراسان خود تبدیل کند، اما خوشبختانه نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان برنامه های آنها را خنثی کردند و این گروه را شکست دادند.»

وی گفت، «طی دهه های اخیر، گروه های مختلف تروریستی، مانند القاعده، در افغانستان لانه ساختند که به راحتی می توانستند تهدیداتی برای جهان باشد.»

خالد گفت، «اما امروز، خوشبختانه، نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان -- با کمک جامعه جهانی و به ویژه ایالات متحده -- تمویل و مجهز شد به حدی که اکنون آنها می توانند جلوی خطر هر گروه تروریستی از افغانستان به جهان را بگیرند.»

عبدالظاهر تمیم، یک عضو ولسی جرگه از ولایت غور گفت، بقایای داعش هنوز در تلاش است تا پناهگاه امنی را در افغانستان پیدا کند.

وی گفت، «اگرچه نیروهای امنیتی افغان و بین المللی داعش را در افغانستان شکست داده اند، این گروه در تلاش است تا ردپای خود را در افغانستان از دست ندهد.»

تمیم گفت، «دستگیری رهبر داعش و سایر اعضای برجسته این گروه توسط نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان ضربه بزرگی برای این گروه است و یکی از دستاوردهای بزرگ نیروهای افغان در جنگ با داعش است.»

وی گفت، «داعش همیشه مردم ملکی، اماکن مذهبی، زنان و کودکان را هدف قرار داده است. من به عنوان نماینده مردم در پارلمان، از بازداشت رهبر داعش توسط نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان قدردانی می کنم.»

پیچیده، دقیق، مؤفق

طلوع نیوز به تاریخ ۱۷ حمل گزارش داد که، احمد، یک فرمانده ۲۶ ساله نیروهای ویژه ریاست، این عملیات را رهبری کرد که منجر به دستگیری فاروقی و سایر اعضای داعش شد.

وی گفت، این پیچیده ترین و دقیق ترین عملیاتی بود که وی در هفت سال وظیفه خود انجام داده است.

وی گفت، «عملیات ما شش روز و شب طول کشید و ما ۱۲ عملیات را انجام دادیم. ما آنها را به آرامی انجام دادیم زیرا [دشمنان] به مناطق ملکی منتقل شده بودند.»

وی گفت، «یک عملیات در چهار یا پنج بخش از شهر [در یکی از ولایات جنوبی] انجام شد و اسلم فاروقی هنگام دستگیری اش در یکی از نواحی بود.»

احمد با افزودن اینکه دستگیری شاه ولی منجر به ادامه عملیات در کندهار شد گفت، نیروهای ویژه ریاست امنیت ملی در ابتدا عملیاتی را برای دستگیری شاه ولی، یک عضو داعش که مسئول تهیه مواد منفجره و سلاح در کندهار بود، انجام دادند.

محمد سالم حسنی، یک عالم دینی و استاد پوهنتون مستقر درکابل گفت، داعش هرگز نمی تواند در افغانستان مؤفق شود.

وی گفت، «ایدیولوژی داعش با اعتقادات مذهبی و فرهنگی افغان ها مغایرت دارد، بناءً این گروه نمی تواند در افغانستان نفوذ کند یا افغانستان را به پایتخت [شاخه] 'خراسان' خود تبدیل کند.»

حسنی به دو عامل اشاره کرد که منجر به شکست داعش در افغانستان شد.

وی گفت، «یکی این که داعش یک گروه افراطی است و دین را اشتباه فهمیده است، که برای افغان ها قابل قبول نیست؛ به همین دلیل نمی تواند افغانان را استخدام کند طوریکه در سوریه و عراق انجام می داد.»

«دوم اینکه، نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان رهبران آنها را از طریق عملیات به خوبی برنامه ریزی شده، حذف کردند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

For God's sake, there is no DAESH [ISIS], MAESH, all these are the evil intelligence agencies of Pakistan who kill Afghans in one or other name. They kill not only Afghans but also the American and European sympathizers of Afghans. It is without doubt that America and Europe rebuilt strong departments such as the Afghan National Army, Afghan National Police, and Afghanistan's National Directorate of Security for us that the Pakistani and Iranian intelligence agencies had destroyed with the help of the so-called mujahedeen [holy warriors], for which we Afghans cordially thank them [Americans and Europeans]; however, the world should jointly work to dissolve and destroy the terrorist state of Pakistan and its evil intelligence and army, disintegrate Pakistan into its states of Pashtunistan, Balochistan, Punjab and Sindh, else, once again they will train terrorists as this time they will export terror not only to America but to other countries too.

پاسخ

گروه داعش در ماه های اخیر حضور گسترده ای را در افغانستان از خود نشان داده است. این گروه تروریستی تاکنون مسوولیت حملات و اقدامات تروریستی زیادی را در افغانستان به عهده گرفته است. با گرفتاری اسلم فاروقی این گروه با شکست مواجه می‌شود و حملات این گروه در شهر های افغانستان کاهش خواهند یافت.

پاسخ

اسلم فاروقی از جمله کسانی است که در حمله به یکی از معابد سیک های افغانستان در کابل دست داشته است. این حمله تروریستی دست کم موجب کشته شدن ۲۵ تن از سیک های افغانستان شد. و حمله متذکره واکنش های گوناگونی کشور های مختلف را با خود داشت.

پاسخ

این اقدام ریاست امنیت ملی کشور واقعاً درخور ستایش است. اسلم فاروقی یک شخص خیلی خطرناک برای افغانستان و منطقه بود و دستگیری وی روحیه این گروه را در افغانستان تضعیف می کند. داعش در افغانستان دارد شکست می خورد و دست آورد های نیروهای ملی دفاعی و امنیتی افغان در این اواخر در برابر داعش محسوس بوده اند. اما این نیرو ها در برابر طالب هیچ دست آورد نداشته اند. پس از امضای توافق نامه صلح با امریکا، طالبان به یک خطر بسیار بزرگ در برابر حکومت افعانستان تلقی می شود. و ترس آن می رود که طالبان پس از خروخ کامل سربازان خارجی از افغانستان، حکومت موجوده را سقوط خواهند داد. نیروهای افغان باید عملیات های خویش را در این فصل بهار در برابر طالبان تشدید نمایند تا این گروه مجال سقوط دادن شهر های افغانستان را پیدا نکنند.

پاسخ