امنیت

در سلسلهء درگیری های اخیر یک بمب کنار جاده جان ۹ فرد ملکی را در هلمند گرفت

گزارش از ای اف پی و سلام تايمز

این عکس که به تاریخ ۲ حمل گرفته شده است، یک افسر پولیس افغان را نشان می دهد که در یک پوسته که علیه جنگجویان طالبان در کجکی ولایت هلمند افراز شده نگهبانی می کند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

این عکس که به تاریخ ۲ حمل گرفته شده است، یک افسر پولیس افغان را نشان می دهد که در یک پوسته که علیه جنگجویان طالبان در کجکی ولایت هلمند افراز شده نگهبانی می کند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

قندهار -- مقامات گفتند، دست کم ۹ افغان به روز پنجشنبه (۳۰ ثور) هنگامی کشته شدند که یک بمب کنار جاده به وسیله نقلیه آنها در ولایت هلمند برخورد کرد. این تازه ترین خشونت در ساحه ای است که هفته ها می شود شاهد درگیری شدید است.

بریالی نظری معاون والی هلمند در لشکرگاه مرکز این ولایت به ای اف پی گفت، در این انفجار زنان و کودکان کشته شدند.

عطاءالله افغان رئیس شورای ولایتی هلمند، تعداد کشته شده گان این رویداد را تأیید کرد.

هیچ گروهی مسئولیت این رویداد را به عهده نگرفته است، اما طالبان و نیروهای حکومت افغانستان به طور منظم در حومه لشکرگاه -- بیشتر از ۱۱ ماه ثور بدینسو زمانی که ایالات متحده مرحله نهایی خروج نیروهای خود را آغاز کرد باهم درگیر می شوند.

وزارت دفاع به روز پنجشنبه گفت، نیروهای افغان در ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۱۷۰ جنگجوی طالب را در سراسر کشور کشته اند.

وزارت دفاع در یک توییت نوشت، «در نتیجه ای عملیات های نیروهای ملی دفاعی و امنیتی افغان طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۷۶ تروریستان طالب را در ولایت های ننگرهار، میدان وردک، غزنی، لوگر، خوست، زابل، قندهار، بادغیس، فراه، هرات، بلخ، کندز ، هلمند، بدخشان، بغلان و کابل کشته شدند و ۱۱۲ تن دیگر شان زخمی گردید.»

درگیری ها بین نیروهای افغان و طالبان در اوایل روز یکشنبه پس از آتش بس سه روزه که به احترام عید سعید فطر اعلام شده بود، از سر گرفته شد. این آتش بس از پنجشنبه تا شنبه ادامه داشت.

افغان قبلاً گفت، درگیری ها صبح روز یکشنبه زمانی آغاز شد که طالبان بالای پوسته های تلاشی در حومه لشکرگاه حمله کردند.

ادامه پشتیبانی نیروهای هوایی ایالات متحده

نیروهای ملی دفاعی و امنیتی افغان پشتیبانی هوایی ایالات متحده را حتی در زمانی دریافت می کنند که نیروهای ایالات متحده و ناتو از کشور خارج می شوند و پایگاه های کلیدی را به نیروهای افغان واگذار می کنند.

فواد امان سخنگوی وزارت دفاع در اوایل ماه ثور گفته بود که آنها یک سال می شود در برنامه ریزی و راه اندازی عملیات های نظامی رهبری را در دست گرفته اند و می توانند به طور مستقل با طالبان بجنگند.

وی گفت، طالبان در هفته های اخیر تلاش کرده اند تا ولایات هلمند، قندهار، بغلان، هرات، فراه و غزنی را تصرف کنند.

وی گفت، آنها نه تنها اینکه نتوانسته اند تا کدام شهر یا ولایت بزرگ را تصرف كنند، بلكه تلفات سنگینی را متحمل شده اند، زیرا نیروهای ملی دفاعی و امنیتی افغان در این مدت بیش از ۱۰۰۰ تن از جنگجویان، فرماندهان و اعضای کلیدی آنها را كشته اند.

وی گفت، «طالبان نمی توانند نیروهای ملی دفاعی و امنیتی افغان را شکست دهند و نمی توانند قدرت را بطور مطلق از راه نظامی بدست آورند.» وی افزود، به هر پیمانه ای که طالبان حملات خود را افزایش دهند به همان پیمانه اعضای خود را از دست خواهند داد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

لعنت بر کسانیکه مردم افغانستان را به قتل می رسانند.

پاسخ

جنگ دیگر بس است زیرا قربانیان اصلی این جنگ مردم فقیر و بیچاره ملکی است. هر روز این جنگ ویران گر از مردم ملکی قربانی می گیرد.

پاسخ

غرس کردن ماین در محلات عامه و هدف قرار دادن افراد ملکی هیچ گونه توجیه دینی و انسانی ندارد. طرف های در گیر جنگ باید کوشش کنند تا به افراد ملکی آسیب نرسند. در بیست ال جنگ افغانستان تلفات مردم ملکی به مراتب یشتر بوده نسبت به طرف های در گیر جنگ. از این جهت تقاضای همه مردم کشور این است که این جنگ خانمان سوز باید هر چه عاجل خاتمه پیدا بکند و بالای مخالفین دولت از سوی جامعه جهانی فشار وارد شود تا آنها دست از خشونت بردارند و به یک حل وفصل سیاسی فکر کنند. قضیه افغانستان راه حل نظامی ندارند. این معضل باید از راه گفتگو و مذاکرده حل گردد.

پاسخ