اقتصاد

کانال آبیاری که به کمک مالی ملل متحد ساخته می شود با کشاورزان بلخ در حل کمبود آب کمک خواهد کرد

گزارش از محمد قاسم

مسئولان کمیته سویدن برای افغانستان (اس سی ای) در ولایت بلخ در شمال افغانستان می گویند که کار ساخت کانال آبیاری در ولسوالی دولت آباد آغاز شده است. این پروژه به ارزش ۱۰۰۰۰۰ دالر و با تمویل برنامه انکشافی سازمان ملل متحد (یو ان دی پی) به تاریخ ۱۳ اسد آغاز شد و حدود ۸۵۰۰ هکتار از زمین های کشاورزی روستای قرشیگک ولسوالی دولت آباد را آبیاری خواهد کرد. [تصویربردار: محمد ناصر الماس]

بلخ -- به گفته مقامات کمیته سویدن برای افغانستان (اس سی ای) اعمار کانال آبیاری در ولسوالی دولت آباد ولایت بلخ آغاز شده است.

این پروژه با هزینه ۹ میلیون افغانی (۱۰۲۰۰۰ دالر) و تمویل برنامه انکشافی سازمان ملل متحد (یو ان دی پی) به تاریخ ۱۳ اسد آغاز شد.

پس از تکمیل، این کانال ۳ کیلومتری حدود ۸۵۰۰ هکتار از زمین های کشاورزی روستای قرشیگک ولسوالی دولت آباد را آبیاری خواهد کرد. همچنان، این کانال توزیع آب را بهبود بخشیده، جلو ضیاع آب را خواهد گرفت.

محمد ادریس امیری، انجنیر اس سی ای که این پروژه را رهبری می کند، گفت،‌ پروژه ساختمانی که «آبادی» نام دارد در دو فاز انجام می شود که تکمیل فاز اول آن سه ماه وقت را در بر خواهد گرفت.

ساکنان محلی به تاریخ ۱۳ اسد یک کانال آبیاری را در ولسوالی دولت آباد ولایت بلخ بنا نهادند. [تصویربردار: محمد ناصر الماس]

ساکنان محلی به تاریخ ۱۳ اسد یک کانال آبیاری را در ولسوالی دولت آباد ولایت بلخ بنا نهادند. [تصویربردار: محمد ناصر الماس]

وی گفت که فاز اول نیمی از کانال را تکمیل می کند که طول آن ۱.۵ کیلومتر، ارتفاع آن ۱۳۰ سانتی متر و عرض آن ۱۴۰ سانتی متر خواهد بود، در حالی که فاز دوم سال آینده تکمیل خواهد شد.

امیری گفت، در فاز اول ساخت و ساز صدها نفر از اهالی روستای دولت آباد به مدت ۷۲ روز مشغول به کار خواهند شد.

وی گفت، هدف از احداث این کانال رفع کمبود آب آبیاری است که کشاورزان سالهاست با آن مواجه بوده اند.

کمال الدین زاهد ولسوال دولت آباد از مردم خواست تا در اجرای این پروژه همکاری کامل داشته باشند.

وی گفت، «اهالی دولت آباد به ویژه کشاورزان سال هاست که با مشکلات زیادی مواجه هستند که در مناطقی با آب ناکافی زندگی می کنند و بیشتر آنها را مجبور به بی جا شدن کرده است.»

وی از مسوولان دولتی خواست تا به تطبیق پروژه های انکشافی ولسوالی دولت آباد برای رفع نیازهای مردم توجه کنند.

وی افزود، «ما از همه سازمان های داخلی و بین المللی می خواهیم که به حفظ امنیت در افغانستان کمک کنند تا پروژه ها بدون هیچ مشکلی اجرا شوند.»

نیاز کشاورزان برآورده شد

اکثر باشندگان ولسوالی دولت آباد کشاورزانی هستند که در سال های اخیر از کاهش بارندگی و خشکسالی متعاقب آن رنج می برند.‌

برخی از کشاورزان گفتند که محصولات آنها هر ساله به دلیل کمبود آب و خشکسالی منظم از بین می رود و خسارات مالی زیادی به آنها وارد می شود.

عبدالحکیم ۵۶ ساله، یک دهقان در ولسوالی دولت آباد، گفت، «ما سال ها است که به دلیل کمبود آب با مشکلاتی مواجه بوده ایم. ما می توانستیم مقداری گندم بدست آوریم، اما به دلیل کمبود آب نتوانستیم شالی کشت کنیم.»

وی گفت، «در صورت وجود آب آبیاری کافی، علاوه بر گندم، می توانیم شالی نیز کشت کنیم، زیرا تقاضا برای برنج زیاد است. برای بهبود وضعیت اقتصادی خانواده ها نیز می توانیم درآمد بیشتری داشته باشیم.»

علاءالدین، ۴۸ ساله، یک کشاورز در ولسوالی دولت آباد، گفت که پروژه آبیاری به اقتصاد کل منطقه کمک خواهد کرد.

او گفت، «محصولات ما متکی به آب باران است، اما از ماه حمل به اینسو بارش نه باریده است. کشاورزان به دلیل نداشتن آب آبیاری زیان‌های زیادی را در محصولات کشاورزی متحمل شدند.»

علاء الدین گفت،‌ «اگر به مشکلات کشاورزان ما به ویژه موضوع آب آبیاری رسیدگی شود، قیمت مواد غذایی در بازارها کاهش می یابد و وضعیت اقتصادی کشاورزان نیز بهبود می یابد.»

پروژه کانال آبیاری مورد استقبال قرار گرفت

روح الله نقشبندی باشنده مزارشریف گفت، «کشاورزان افغان به دلیل نبود زیرساخت های آبیاری مناسب مانند بند، کانال و دیوارهای استنادی متحمل خسارات شده اند.»

او گفت، «اگر بندها و کانال‌های آبیاری ساخته شود، نه تنها آب ما به درستی مدیریت می‌شود، بلکه زندگی کشاورزان ما نیز بهبود می‌یابد، زیرا آنها می‌توانند از زمین‌های خود استفاده بهتری کرده و سالی دو بار حاصلات داشته باشند.»

وی گفت، «متأسفانه خشکسالی و ناامنی در سال های اخیر تأثیر بدی بر کشاورزان گذاشته است.»

وی افزود، «در صورت رسیدگی به مشکلات کشاورزان، تولید داخلی ما افزایش، و اقتصاد کشور بهبود می یابد.»

شمس الدین خالد، رییس اداره زراعت، آبیاری و مالداری بلخ گفت که با اعمار کانال های آبیاری و راه حل های کم آبی، کشاورزان به کشت محصولات فصلی دیگر علاوه بر برنج و گندم تشویق می شوند و محصول بهتری به دست می آورند.

وی گفت، «در جلسات متعددی که ما با مسئولان سازمان های مردم نهاد و نهادهای کمک رسان داشته ایم، آنها به ما اطمینان داده اند که پروژه های مختلف به ویژه زراعتی را اجرا خواهند کرد.»

وی افزود، «امیدواریم با اجرای برخی طرح های زراعت مشکلات کشاورزان ما از جمله کمبود آب آبیاری، نبود سردخانه و عدم بازاریابی محصولات کشاورزی آنها برطرف شود.»

مقامات اس سی ای گفتند که یو ان دی پی پروژه های کشاورزی به ارزش بیش از یک میلیون دالر را در سال جاری در ولایات شمالی کشور اجرا خواهد کرد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

5 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

کار کانال آبیاری که به کمک مالی ملل متحد درولایت بلخ ولسوالی دولت آباد شروع شده است.. به واسطه این کانال دهقانان ولایت بلخ می تواند که کمبود آب زمین های زراعتی خود را پوره کند . کانال پخش مهمترین منبع آینده ساز افغانستان است . مردم افغانستان فکر کند سازمان ملل متحد ویا موسسه‌ای کمک دهنده‌ نو متوجه شدند که افغانستان راه باید بسازند . که عملکرد سازمان ملل متحد را نشان می دهد که به فکر آباد ی افغانستان است که شروع کردن کانال آبیاری ولایت بلخ ودیکر ولایت های یکی ازاین نمونه های کار این سازمان ملل متحد است . مردم افغانستان از این پروگرام های ملل متحد استقبال گرم می کند . مردم ولسوالی دولت آباد ولایت بلخ باید شانه به شانه همراه کارمندان این پروژه ایستادگی کند تاکه کار این کانال مکمل شود و سوی استفاده قرار گیرد . و دهقانان ولسوالی دولت آباد استفاده درست ازاین کانال آب کند با احترام مصور

پاسخ

اگر یک حکومت و یا یک اداره واقعا بخواهد که افغانستان را از احتیاج و گرسنگی نجات دهد باید در بخش زراعت کار کند. افغانستان دارای زمین حاصلخیز و آب و هوای مناسب برای کشت انواع محصولات زراعتی است. بسیاری از مردم افغانستان نیز در این عرصه مصروف هستند. با این همه زراعت تا حالا هم به شیوه های بسیار قدیمی به پیش برده می شود و زراعت در افغانستان نسبت نبود ماشین آلات، تخم ها و یک سیستم منظم آبیاری با مشکل روبرو است. من مطمین هستم اگر زراعت در افغانستان مدرن شود، سیستم آبیاری آن اصلاح و بازسازی شود و تخم های کمیاوی توضیع شود افغانستان نه تنها از لحاظ زراعتی خودکفا خواهد شد بلکه از جمله صادر کننده گان بزرگ محصولات زراعتی خواهد بود. بنا بر این خوب است که مؤسسات کمک کننده توجه شان را در این بخش بیشتر نمایند تا افغانستان به پای خود ایستاد شود.

پاسخ

این گونه فعالیت ها نسبت به دادن مواد غذایی رایگان و پول بسیار خوب هستند. بسته های کمکی مواد غذایی شاید برای یک ماه کفایت نه کنند و پولی را که موسسات بین المللی بین مردم تقسیم می کنند هم بسیار ناچیز است اما ساختن این کانال به دهاقین کمک خواهد کرد تا حاصلات زیاد داشته باشند. خود شان نیز در طول سال از آن استفاده کنند و همچنان یک مقدار زیاد آنرا در بازار به فروش برسانند. طوریکه علاالدین و سایر دهاقین بلخ می گویند حاصلات زراعتی در این ولایت شدیدا وابسته به آب هستند و بدلیل کم آبی زمین های آنها با خطر خشک شدن مواجه بودند و با استفاده از این کانال حالا مشکل کمبود آب حل خواهد شد و زمین ها حاصل خواهند داد و به همین ترتیب مردم نیز آسوده خواهند شد. تشکر از کمک های یو ایس ای آی دی.

پاسخ

آنها کار خوبی انجام داده اند، تشکر از شما. ما از سازمان ملل متحد، ایالات متحده، کمیته سویدن برای افغانستان و سایر موسسات کمک رسانی برای تلاش هایشان قدردانی و تشکر می کنیم.

پاسخ

ما امیدواریم که آنها پروژه های بیشتری از این دست را در کشور اجرا کنند. چنین کارها می تواند داروی دردهای ما باشد. آب ما در حال کنترل است و از خطرات جلوگیری می شود. همچنین، ما برای هموطنان خود کار پیدا می کنیم. پول هدر نمی رود. همچنین این یک پروژه بلندمدت است که سال ها برای ساخت کشور استفاده می شود و مردم از آن بهره مند می شوند. اگر پروژه های بیشتری از این دست وجود داشته باشد و افراد از این طریق شغل پیدا کنند، بسیار سرگرم کننده خواهد بود.

پاسخ