اقتصاد

پروژه آبیاری در جوزجان برای ۲۵۰ باشنده فرصت های کاری موقت ایجاد کرده است

گزارش از محمد قاسم

به عنوان بخشی از پروژه «پول در مقابل کار سیف دی چلدرن»، کارگران به تاریخ ۳ قوس کانالی را در محله جگدلک شهر شبرغان، ولایت جوزجان، پاک می کنند. [تصویر بردار: عتیق الله ابراهیم زاده]

به عنوان بخشی از پروژه «پول در مقابل کار سیف دی چلدرن»، کارگران به تاریخ ۳ قوس کانالی را در محله جگدلک شهر شبرغان، ولایت جوزجان، پاک می کنند. [تصویر بردار: عتیق الله ابراهیم زاده]

جوزجان -- حدود ۲۵۰ باشنده جوزجان روی یک پروژه یک ماهه برای بهبود دسترسی به آب در سه محله شبرغان، مرکز این ولایت کار می کنند.

سیف دی چلدرن، یک سازمان غیر دولتی مستقر در لندن، این پروژه را ماه گذشته با همکاری اداره مدیریت آفات طبیعی افغانستان راه اندازی کرد.

سراج الدین سراجی، رییس اداره مدیریت آفات طبیعی افغانستان این ولایت گفت، «این پروژه به تاریخ ۱ قوس راه اندازی شد و به مدت یک ماه ادامه خواهد داشت. هر کارگر ۴۵۰ افغانی (۵.۱۵ دالر) دستمزد روزانه دریافت خواهد کرد.»

او گفت که کارگران در حال پاکسازی کانال های آبیاری در محله های امشک، مرنجان و جگدلک مرکز ولایتی هستند تا آب آبیاری به راحتی به زمین های زراعتی سرازیر شود.

سراجی گفت که این کانال ها مشکلات زیادی را برای کشاورزان جوزجان در فصول سیلابی و پرآبی ایجاد می کرد.

اهداف اصلی این پروژه تقویت منابع آب محلی و احیاء و گسترش کانال های آب است.

وی افزود، این پروژه همچنین برای ایجاد فرصت های شغلی و رفع فقر و گرسنگی در قریه جات راه اندازی شد.

سراجی گفت که کارگران کانال های آبیاری روستاهایی را که در اثر افزایش سطح آب و سیل گذشته آسیب دیده یا پر شده اند، بازسازی خواهند کرد.

عبدالقدیر، ۶۰ ساله، کشاورز که پنج جریب زمین در امشک دارد، گفت، «متاسفانه آفات طبیعی در سال های اخیر کانال های آبیاری را تخریب کرده است و آب به موقع به زمین ها نمی رسد.»

وی گفت، «در نتیجه، بیشتر زمین های دو فصله به زمین یک فصله تبدیل شده است، و سطح حاصلات آن نیز کاهش یافته است.»

وی با ابراز خوش بینی به برداشت سال آینده گفت، «ما به عنوان کشاورز به تنهایی نتوانستیم این کانال ها را احیا کنیم.»

عبدالقدیر گفت، «ما مطمئن هستیم که در سال آینده محصول بیشتری از زمین های خود خواهیم داشت. اگر کانال ها و بندهای آب احیا شوند، نه تنها منابع آبی ما به درستی مدیریت می شود، بلکه کشاورزان ما... می توانند از زمین های خود استفاده بهتری کرده و سالی دو بار از زمین های خود برداشت کنند.»

وی افزود، کمک به کشاورزان باعث افزایش تولید داخلی و بهبود اقتصاد می شود.

مبارزه با فقر، گرسنگی

کسانی که در این پروژه شرکت می کنند، پاکسازی کانال های روستایی را گامی بزرگ در جهت بهبود وضعیت مالی خود می دانند.

محمد موسی صفدری، ۴۶ ساله، باشنده شبرغان، گفت وی در این پروژه کار می کند تا خانواده شش نفره خود را حمایه کند.

او گفت که خانواده اش پس از از دست دادن کارش در آستانه گرسنگی قرار گرفتند.

صفدری گفت، «فقر و بیکاری شدید است، زیرا شغلی وجود ندارد... من هیچ راهی برای تغذیه خانواده ام نداشتم.»

او به تاریخ ۸ قوس گفت، «خوشبختانه یک هفته است که در پروژه پاکسازی کانال کار می کنم. من روزانه ۴۵۰ افغانی درآمد دارم و خوشحالم که یک ماه کار دارم.»

محمد رستم، ۳۸ ساله، یکی دیگر از باشندگان شبرغان که برای این پروژه کار می کند، گفت که در سال گذشته نیز با مشکلات جدی اقتصادی مواجه بوده و اکنون از داشتن شغلی با درآمد خوشحال است.

وی گفت، «وضعیت اقتصادی من بسیار بد بود. من فقط برای یک بار غذایی در روز پول داشتم و روزهای بسیار سختی را پشت سر می گذاشتم.»

او گفت، «من هر روز از ساعت ۸ صبح تا ۴ بعد از ظهر کار می کنم. همه کسانی که با من کار می کنند غریب هستند و قبلا بیکار بودند. این پروژه به همه ما کمک می کند تا غذا را روی میزهایمان بگذاریم.»

او افزود، «من عاشق این هستم که مشغول کار باشم و بتوانم برای خانواده ام نفقه مشروع به دست بیاورم.»

رستم گفت، «امیدوارم بتوانم به کارم ادامه دهم و کشورم را بسازم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

7 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

واقعا جای خوشی است که چنین پروژه های پرمنفعت برای مردم تطبیق می شود. امیدواریم که چنین پروژه ها افزایش یابد و بیشتر مردم مصروف کارهای انکشافی شود. چنین پروژه های از یک طرف برای مدت کوتاه فامیل های فقیر را حمایه می کنند. از طرف دیګر باعث افزایش محصولات زراعتی می شود که در درازمدت برای مردم منابع تولیدی و عایداتی را می سازند. ما از همه دونران چنین پروژه ها تشکری می کنیم. تشکر

پاسخ

با فرا رسیدن زمستان انجام این کارها تا حد زیادی متوقف می مانند و آن عده کارګرانیکه توانسته اند برای یک چند روز صاحب کار شوند، کار شانرا دوباره از دست خواهند داد و هیچګومه عایدی نخواهند داشت. من نمی دانم که مؤسسات و سایر سازمان های کمک کننده ملی و بین المللی و کشورهای تمویل کننده شان در این مورد کدام پلان و برنامه ای را برای کمک به کاګران نیازمند در جریان زمستان روی دست دارند و یا خیر. از سلام تایمز خواهش میکنم که این سوالات را با مسؤلین این ارګان ها شریک ساخته و از برنامه ها و پلان های آنها در زمستان پیشرو مارا آګاه سازد. بسیار زیاد تشکر از خبرهای امیدوار کننده شما

پاسخ

من از خواندن چنین اخباری احساس هیجان می کنم، اما باور کنید هر چقدر هم که موسسات خارجی در افغانستان فعالیت کنند، این کار را برای خود و کارمندانشان انجام می دهند، نه برای افغان ها. پول خیلی کمی به افغان ها می دهند، یا روزانه ۳۰۰ یا ۵۰۰ افغانی که به نام کمک های بشردوستانه خرج می شود، باقی همه خارجی ها می گیرند. مقامات افغان چند روز پیش گفته بودند که هر پولی که به نام کمک های بشردوستانه به افغانستان می رسد به د افغانستان بانک داده نمی شود. پس آنچه به د افغانستان بانک داده نمی شود، او حیف و میل می شود. در گذشته هر پولی که به افغانستان می آمد خود به خود برمی گشت (از افغانستان برمی گشت) و الان هم خارجی ها ۷۰ درصد پول را برداشت می کنند. در غیر این صورت این بخش باید بررسی شود.

پاسخ

هر آن موسسه دولتی یا غیردولتی برای ما کار می کند ما برایشان خیرمقدم گفته استقبال می کنم . در افغانستان اگر یک کانال آب ساخته می‌شود یا یک کانال پاکسازی میشود افغانستان آباد میشود . به ساختارهای کانالهای و یا به پا کسازی کانالهای وطن ما آباد شده میرود وزرعت ما بیشتر می شود زمین های کشاورزی ما فروان میشود این است که افغانستان روز به روز در حرصی زراعت ترقی می کند .. واقت که زمین های ما آبیاری شود زمین های کشاورزی ما حاصلات خوبی بدهد دهقانی ما از نکاه مواد غذایی خود کفا شوند و دهقانی ما کوشش کنند افغانستان راه از نگاه زراعت خود کفا بسازند . حکومت افغانستان کوشش زیاد کند که بالای پروژه های انکشافی کانالهای کار کند اگر افغانستان از خریداری گندم خلاص شد بی فهمند که افغانستان با ثبات شد . مردم یا قشری دهقان ما کوشش و زحمت بکشد و کانالهای خودتان را خودتان پاک کنید انتظار کسی دیگر راه نکند که وطن شماره به شما بسازند. این پروگرام های موسسه‌ای مختلف همیشه نیست وشما هم انتظار این راه نکند که برای ما همیشه موسسه کار کند خودتان دست و پای شود و وطن خود راه آباد کند. ا فغانستان از افغانها است تا که خود ما برای زیستن خود افغانستان را ه نه سازم کس دیگری برای ما نمی سازد . چند ین سالهای گذشته را تجربه کنید .

پاسخ

خواندن اخبار ساخت و ساز لذت بخش است. از مقامات مسئول می خواهیم که به کار در ساخت و ساز ادامه دهند، برای مردم کار بیابند و مشکلات آنها را در هر زمینه ای که هستند حل کنند. سازمان ها نیز باید در منطقه مورد نیاز پول خرج کنند و به مردم فایده برسانند.

پاسخ

خبرهای بیشتری از توسعه کشور منتشر شود. از نهادها و دولت تقاضا داریم که برای مردم شغل ایجاد کنند و در ازای کار دستمزد بپردازند. یک بار سازمانی (نامش را فراموش کردم) به روستای ما آمد، در ازای پاکسازی رودخانه های زمین زراعتي مان به ما گندم می دادند. با این کار رودخانه های مزارع ما که در اثر سیل تخریب شده یا پر شده بود ساخته و پاکسازی میشود. به همین ترتیب، گندم نیز در ازای کار داده می شد. پس مسئله این است که ایجاد شغل برای مردم بر عهده دولت و رفاه کشور است. کار برای بازگرداندن کشورمان و داشتن زندگی بهتر انجام می شود.

پاسخ

خدا کند که خبرهای انکشاف کشور افزایش یابد. از موسسات و دولت تقاضا داریم برای مردم شغل ایجاد کنند و در ازای کار دستمزد بپردازند. یک بار یک موسسه (نامش را فراموش کردم) به قریهء ما آمد. در ازای پاکسازی جوی های زمین کشاورزی به ما گندم می دادند. با این کار جوی هایی که در مزارع ما در اثر سیل تخریب شده یا پر شده اند ساخته و پاکسازی می شوند. به همین ترتیب، گندم نیز در ازای کار داده می شد. پس مسئله این است که ایجاد شغل برای مردم وظیفه دولت و رفاه کشور است. کار برای بازگرداندن کشورمان و داشتن زندگی بهتر انجام می شود.

پاسخ