اقتصاد

پروژه ای تمویل شده توسط ناروی برای بیش از ۶۰۰ خانواده درسمنگان آب آشامیدنی تامین کرده است

گزارش از محمد قاسم

ساکنان محلی به تاریخ ۱۶جدی در روستای حیات آباد، ولسوالی فیروز نخچیر، ولایت سمنگان گردهم آمده تا آب آشامیدنی را از یک سیستم آبرسانی تازه ساخته شده که توسط ناروی تمویل شده است، بگیرند. [کمیته رفاه مناطق مرکزی افغانستان]

ساکنان محلی به تاریخ ۱۶جدی در روستای حیات آباد، ولسوالی فیروز نخچیر، ولایت سمنگان گردهم آمده تا آب آشامیدنی را از یک سیستم آبرسانی تازه ساخته شده که توسط ناروی تمویل شده است، بگیرند. [کمیته رفاه مناطق مرکزی افغانستان]

سمنگان -- کمیته رفاه مناطق افغانستان مرکزی (سی ای دبلیو سی) یک پروژه تامین آب را که از سوی ناروی تمویل شده بود به ذینفعان در ولسوالی فیروز نخچیر ولایت سمنگان واگذار کرد.

این پروژه که تکمیل کردن آن ۸.۱ میلیون افغانی (۹۱۰۰۰ دالر) هزینه داشت، در مدت شش ماه تکمیل شد و به تاریخ ۳ دلو به ذینفعان آن تحویل داده شد.

سید مصطفی موسوی، رئیس سی ای دبلیو سی برای مناطق شمالی افغانستان گفت که حدود ۶۳۰ خانواده در روستاهای سرصوفه، حیات آباد و خواجگی اکنون از برکت این پروژه به آب آشامیدنی صحی دسترسی دارند.

وی افزود، این پروژه شامل حفر سه حلقه چاه به عمق ۷۰ متر، احداث سه مخزن آب به ظرفیت ۴۵ متر مکعب، توسعه شبکه تا ۱۰۰ شیردهن آب و نصب سیستم‌های برق خورشیدی و واترپمپ ها است.

این عکس که به تاریخ ۱۶ جدی در ولسوالی فیروز نخچیر ولایت سمنگان گرفته شده است، تخته های شمسی را نشان می دهد که برق یک سیستم آبرسانی تازه ساخته شده را تامین می کند. [کمیته رفاه مناطق مرکزی افغانستان]

این عکس که به تاریخ ۱۶ جدی در ولسوالی فیروز نخچیر ولایت سمنگان گرفته شده است، تخته های شمسی را نشان می دهد که برق یک سیستم آبرسانی تازه ساخته شده را تامین می کند. [کمیته رفاه مناطق مرکزی افغانستان]

او گفت،‌ «این طرح از انرژی خورشیدی برای پمپ کردن آب و پر کردن مخازن استفاده می کند. آب از طریق لوله ها به روستاهای خاص توزیع می شود.»

موسوی گفت، «متأسفانه ساکنان این مناطق در گذشته با کمبود شدید آب مواجه بودند. اکنون که به شبکه آبرسانی متصل شده‌اند، می‌توانند آب سالم را به صورت رایگان از نزدیک‌ترین شیردهن آب یا پایپ به خانه های خود ببرند.»

وی افزود، «این پروژه به منظور تامین آب آشامیدنی پاک برای ساکنان محلی که از کمبود آب رنج می برند، اجرا شد.»

یک چالش حیاتی

ساکنان محلی که قبلاً مجبور بودند آب را از رودخانه ها و کانال های تا ۵ کیلومتر دور بیاورند، از این پروژه استقبال کرده اند.

عرفان الله، ۵۴ ساله، باشنده ولسوالی فیروز نخچیر گفت که قبل از تکمیل شدن این پروژه، او توسط الاغ از فاصله ۴ کیلومتری آب می آورد.

وی روز شنبه گشته (۱۵ دلو) گفت، «من پسر جوان ندارم و سال‌ها مجبور بودم برای خانواده‌ام از رودخانه آب بیاورم... می‌دانم که آب رودخانه و کانال‌ها صحی نیست، اما چاره دیگری نداشتیم.»

او گفت، «بعضی روزها آب رودخانه زلال می باشد، اما در بعضی مواقع سیلاب آب را گل آلود می کند. ما مجبور بودیم ساعت ها آب را بمانیم تا گل و لای ته نشین شود و سپس از آب استفاده کنیم.»

محمد موسی بشاش یکی دیگر از باشندگان ولسوالی فیروز نخچیر گفت، «ما قبلاً آب آشامیدنی صحی در قریه خود نداشتیم و ساعت ها پیاده روی می کردیم تا از رودخانه که حتی پاک هم نبود آب بیاوریم.»

او گفت، «متاسفانه کمبود آب برای سال ها مشکل بود. ما بارها با مسئولان تماس گرفتیم، اما کسی به آن رسیدگی نکرد.»

وی افزود، «اکنون بسیار خوشحال هستیم.»

موسی افزود که ساکنان روستاهای مختلف نه تنها از آب رودخانه ها بلکه از آب های راکد مانند آب باران و حوض ها نیز استفاده می کنند که به طور منظم باعث امراض می شود.

توسعه و بازسازی

جمعه خان اکبری، یکی از بزرگان قومی در سمنگان، گفت که موسسات کمک رسان پروژه های حیاتی را در ماه های اخیر در این ولایت اجرا کرده اند.

او به سلام تایمز گفت، «در یک ونیم سال گذشته، سازمان‌های کمک‌رسان به ‌ویژه [سازمان ملل متحد]،علاوه بر رسیدگی به مشکلات زیست‌ محیطی مردم، خوشبختانه فرصت‌های کاری برای هزاران نفر ایجاد کرده‌اند.»

وی افزود، «کانال های آبیاری، پل ها، راه های مواصلاتی، طرح های آبرسانی، دیوارهای استنادی، کلینیک های صحی و مکاتب از جمله پروژه های حیاتی است که خوشبختانه در سمنگان اجرا شده است.»

اکبری گفت، «هنوز نیاز زیادی به چنین پروژه هایی وجود دارد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

خوب است که درعرصه ساخت و ساز که فقط یک خشت هم بر روی خشت دیگر گذاشته می شود، منافع مشترک شود و فایده آن در سطح قریه، ولسوالی و ولایت به مردم برسد.

پاسخ

آب یک ماده حیاتی برای موجودات زنده است. اگر در دسترس نباشد، هیچ کس نمی تواند بیش از یک شب و روز زنده بماند. و در عین حال، انسان در میان موجودات زنده به آب پاک نیاز دارد. اگر این کار انجام نشود ممکن است دچار امراض مختلفی شود. متأسفانه امراض اسهالی که اخیراً رخ داده است به دلیل کمبود آب صحی است. پس کسانی که چنین کارهایی انجام می دهند مستحق ستایش و قدردانی هستند. ما مردم بیچاره چیزی جز تشکر نمی توانیم بگوییم زیرا تمام عمر خود را در جنگ گذرانده ایم و یک زندگی منظم نکرده ایم.

پاسخ

در سال روان بهترین پروژه های حیاتی در ولایت سمنگان ازطرف موسسه های خارجی تدبیق شده است . این موسسات خوشبختانه کانال های آبیاری پل ها مکتب وکلینک های صحی دیوار استنادی را در ولایت سمنگان ساختند که این همه کارهای حیاتی است که مردم این ولایت سالهای زیادی از این استفاده می کنند .

پاسخ