سلامتی

یونیسف در جریان افزایش موارد کلورا آب آشامیدنی را برای باشندگان تخار فراهم می کند

گزارش از محمد قاسم

باشندگان قریه بادگذر ولسوالی اشکامش ولایت تخار به تاریخ ۴ سنبله برای بدست آوردن آب آشامیدنی که توسط یونیسف توزیع می شود، در قطار انتظار می کنند. [ریاست احیا و انکشاف دهات تخار]

باشندگان قریه بادگذر ولسوالی اشکامش ولایت تخار به تاریخ ۴ سنبله برای بدست آوردن آب آشامیدنی که توسط یونیسف توزیع می شود، در قطار انتظار می کنند. [ریاست احیا و انکشاف دهات تخار]

کندز -- در بحبوحه شیوع بیماری کلورا در ولایت تخار، صندوق اعانه کودکان ملل متحد (یونیسف) آب آشامیدنی را برای حدود ۶۵۰ خانواده در ولسوالی اشکامش فراهم می کند.

سمیع الله صمیمی، سخنگوی ریاست احیا و انکشاف دهات تخار، گفت، «صدها [ساکنان] پس از این که شیوع جان یک کودک ۱۰ ساله در روستای بادگذر ولسوالی ... اشکامیش را گرفت، به کلورا مبتلا شده اند.»

وی گفت، «ساکنان محلی از یونیسف خواسته اند تا مداخله کند و شیوع این بیماری را مهار کند.»

صمیمی گفت که تیمی متشکل از نمایندگان ریاست و یونیسف در اواسط ماه اسد از منطقه بازدید کردند تا وضعیت را ارزیابی کنند. آنها تشخیص دادند که شیوع وبا ناشی از خوردن آب آلوده است.

وی گفت،‌ «یونیسف متعهد شد که آب آشامیدنی پاک را با تانکرها برای حدود ۶۵۰ خانواده در مناطق آسیب دیده ولسوالی اشکامش توزیع کند تا مردم از آب آشامیدنی دریاها خودداری کنند.»

پروژهء تامین آب آشامیدنی اهالی از ۴ سنبله در روستای بادگذر آغاز شد و به مدت دو ماه ۷۰۰ لیتر آب آشامیدنی به صورت رایگان به هر خانواده توزیع می شود.

صمیمی گفت، «یونیسف به زودی توزیع آب آشامیدنی پاک را به سایر ولسوالی‌های [تخار] از جمله بنگی آغاز خواهد کرد تا هر خانواده به آب آشامیدنی پاک دسترسی داشته باشد.»

اقدامات پیشگیرانه

مقامات صحی در ولایت تخار گفتند که در یک ماه گذشته بیش از ۱۵۰۰ کودک زیرهشت سال به وبا، یک بیماری بسیار خطرناک که باعث اسهال شدید آبی می شود، مبتلا شده اند.

حفیظ الله عاطفی، رییس بخش اطفال شفاخانه تخار گفت که کودکان مبتلا از شماری از ولسوالی های این ولایت در شفاخانه بستری شده اند که اکثر آنها پس از تداوی در مدت کوتاهی رخصت شده اند.

وی گفت، «اطلاعات ما حاکی از آن است که اکثر افراد به ویژه کودکان پس از نوشیدن آب آلوده و بی توجهی به توصیه های داکتران به کلورا یا اسهال مبتلا شده اند. هوای گرم نیز به گسترش بیماری ها کمک می کند.»

وی افزود، «ما از همه خانواده ها می خواهیم که در صورت عدم دسترسی به آب آشامیدنی پاک، ابتدا آب را بجوشانند و قبل از نوشیدن آن را یخ کنند.»

مقامات یونیسف گفتند، این پروژه که هزینه آن ۴۷۰۰۰۰ افغانی (۵۳۲۸ دالر) تخمین زده می شود، با هماهنگی شورای انکشافی ریاست احیا و انکشاف دهات این ولایت، و مؤسسهٔ مدنی دادخواهی و توانمندی (کووار)، یک سازمان غیر انتفاعی مستقر در کابل، تطبیق می شود.

داکتر سلیم صمیم، رییس بخش صحی یونیسف در ولایت تخار، گفت که منبع آب آشامیدنی ساکنان روستای پنچری افغانیه در حدود ۲۲ کیلومتری روستای بادگذر است.

او گفت، یونیسف همچنین کلورین را بین ساکنان توزیع کرده است تا بتوانند آب آلوده را ضد عفونی کنند.

وی افزود، «امیدواریم در آینده با ارسال تانکرهای بیشتر برای توزیع آب و کمک به کاهش مشکلات مردم، مناطق دیگری که کمبود آب آشامیدنی سالم وجود دارد را پوشش دهیم.»

جلوگیری از شیوع بیماری های عفونی

باشندگان ولسوالی اشکامش از مداخله یونیسف استقبال کردند و خواستار حفر چاه های عمیق در ولسوالی شان به عنوان یک راه حل بلند مدت شدند.

مهرام علی، ۵۸ ساله، یکی از اهالی اشکامش، گفت، «از آنجایی که در منطقه ما آب چاه وجود ندارد، اکثر [ساکنان] برای نوشیدن از آب دریاچه ها، نهرها یا کانال ها استفاده می کنند.»

وی گفت، «توزیع آب با تانکر مشکلات محلی را در کوتاه مدت حل می کند. با این حال، تا زمانی که چاه های عمیق حفر نشود یا شبکه های آبرسانی ایجاد نشود، مردم همچنان متضرر خواهند شد.»

محمد عمر رفیعی، باشنده تخار، گفت که مداخله یونیسف برای توزیع آب آشامیدنی گام بسیار خوبی است، اما چنین مشکلاتی باید به طور دایمی حل شود.

وی گفت، « موسسات کمک رسانی در چند سال گذشته پروژه های آبرسانی زیادی را در مناطق مختلف ولایت تخار اجرا کرده اند که منجر به بهبود دسترسی مردم به آب آشامیدنی پاک شده است.»

رفیعی گفت، «اگر موسسات کمک رسانی بر ایجاد شبکه‌های آبرسانی و حفر چاه‌های عمیق یا کم عمق در مناطقی که مردم با کمبود آب آشامیدنی سالم روبه‌رو هستند، تمرکز کنند، بهترین رویکرد برای رسیدگی به موضوع کم‌آبی در بلندمدت خواهد بود.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

6 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

الان برای مردم کشوری که حتی در قرن بیست و یکم هم به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند یک بدبختی بزرگ است و یک سازمان می آید و برای آنها آب آشامیدنی ترتیب می دهد، از یونیسف و سایر نهادهای کمکی تشکر می کنم. فکر می کنم مشکل از این هم بدتر است. سیل و بارندگی شدید به سیستم آبرسانی کشور آسیب جدی وارد کرده است.

پاسخ

خوب است که آب آشامیدنی به این عده از مردم کشور فراهم گردید. اما مردم هم باید همیشه منتظر موسسات نه مانند. آنها باید خودشان هم دست به کار شوند. حفظ الصحه با برداشتن گام های بسیار محدود ممکن است. مثلا مردم اگر آب آشامیدنی شانرا قبل از نوشیدن جوش دهند بسیاری از امراض گم خواهد شد. همچنان آنها اگر تشناب های شان را در فاصله زیاد از چاه های آب اعمار کنند هم در جلوگیری از این گونه امراض موثر خواهند بود. بر علاوه اگر مردم سبزیجات را قبل از نوشیدن در پتاسیم قرار دهند و یا هم حداقل در نمک برای یک چند دقیقه بمانند بسیار برای شان کمک خواهد کرد. مردم باید خود شان مواظب صحت و سلامتی خود شوند.

پاسخ

این یک بدبختی بزرگ برای مردم کشوری است که حتی در قرن ۲۱ به آب آشامیدنی دسترسی ندارند و یک مؤسسۀ (رفاهی) می آید و آب آشامیدنی را برای شان فراهم می کند. این یک مشکل و درد سر بزرگ برای مردم منطقه است که در جریان ۲۰ یا ۲۲ سال گذشته حداقل برای شان آب آشامیدنی صحی فراهم نشده است. این مایۀ شرم و خجالت برای مسؤلین ولایتی و مرکزی کشور و بعد برای آنهایی است که ۲۰ سال در یک کشور قرار داشتند اما نتوانستند که حتی آب صحی را برای مردم فراهم نمایند. و حالا در محافل بین المللی نیز داد و فریاد می زنند که ما به افغانستان و افغانها کارهای زیادی را انجام داده ایم. اما در حقیقت مردم در بسیاری از مناطق از دسترسی به امکانات اولیۀ زندگی محروم هستند.

پاسخ

برخورد شما عقده مندانه است و همین برخورد عقده مندانه ما را به گودال پرتاب کرده است. در جریان ۲۰ سال گذشته کارهای زیاد انجام شده است که اگر شما از آن چشم پوشی نه کنید خودتان شاهد آن بوده اید و حالا هم آنرا می دیده می توانید. آب آشامیدنی صحی برای مردم اطراف در هر ولایت، ولسوالی و قریه فراهم شده است، اما به دلیل وقوع سیلاب های شدید در بسیاری از ولایات افغانستان گل و لای چاه ها و نهرهای آب را پر کرده اند. بعد از وقوع این سیلاب ها مردم نه تنها در تخار بلکه در بسیاری از ولایات افغانستان به بیماری وبا مبتلا شده اند. در شماری از مناطق صدها نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند و تعداد زیاد مردم تحت تداوی قرار دارند. به همین خاطر به نظر من، چیزی که در گذشته انجام یافته است باید فراموش شود. حالا باید حاکمان جدید دست به کار شده و بدون ضیاع وقت به گونۀ دوامدار کار کنند. درعین حال آنها باید به ملت اطمینان دهند که در کنار مردم هستند و از مردم بخواهند که کار کنند.

پاسخ

آمریکا در حال انجام یک خیانت تاریخی دیگرعلیه ملت افغان است. آنها ذخیره ارزی را به دو قسمت تقسیم می کنند و سپس برای مصرف عرضه می کنند. هر شهروند این کشور و سازمان های بین المللی باید به این تصمیم واکنش نشان دهند. دولت موقت هم مقصر این وضعیت است، اما تقصیر آنها این اقدام آمریکا را توجیه نمی کند.

پاسخ

تشکر از یونسف و سایر ادارات کمک کننده، اما به نظر من مشکل بیش تر از این است. سیلاب ها و باران های شدید سیستم آب در سراسر کشور را به شدت متاثر ساخته است. این وضعیت باعث شیوع بیماری های گوناگون در کشور گردیده و مردم را با مشکلات جدی روبرو ساخته است. در عین حال گفته می شود که یک بیماری شبیه وبا در ولسوالی ارغنداب ولایت زابل شیوع یافته است که مردم زیادی را مصاب ساخته است. من از طریق سایت سلام تایمز از مؤسسات ملی و بین المللی می خواهم تا با تطیبق هم چون پروژه ها و همچنان ارسال تیم های صحی به ولایات آسیب پذیر به مردم کمک کنند. تشکر

پاسخ