اقتصاد

حاصلات پسته برای باشندگان هرات و بادغیس درآمد با ارزش فراهم می کند

گزارش از عمر

با فرا رسیدن فصل چیدن پسته در ولایات هرات و بادغیس، هزاران تن از باشندگان محلی از چیدن پسته نفقه بدست آوردند. ولایات هرات و بادغیس حدود ۴۵۰۰۰ هکتار مزرعه پسته دارد. [تصویربردار: میرویس عمری]

هرات -- هزاران باشنده محلی در ولایات هرات و بادغیس برای کسب درآمد حیاتی به فصل چیدن پسته امسال وابسته هستند.

این دو ولایات حدود ۴۵۰۰۰ هکتار جنگل پسته دارند.

برداشت پسته در اوایل ماه اسد آغاز شد و تا چند هفته ادامه خواهد داشت. پیش بینی می شود که حدود ۱۲۰۰۰ تون پسته در بادغیس و ۴۰۰۰ تون در ولایت هرات برداشت شود.

یک کیلوگرام پسته خام در حال حاضر در بازارهای منطقه بین ۱۰۰ و ۱۵۰ افغانی (۱.۱۰ تا ۱.۷۰ دالر) قیمت دارد.

کشاورزان حاصلات پسته خود را به تاریخ ۹ اسد در قلعه نو مرکز ولایت بادغیس به فروش می رسانند. [تصویر بردار: میرویس عمری]

کشاورزان حاصلات پسته خود را به تاریخ ۹ اسد در قلعه نو مرکز ولایت بادغیس به فروش می رسانند. [تصویر بردار: میرویس عمری]

محمد اکرم نظری باشنده بادغیس گفت که ۱۰۰ کیلوگرام پسته را جمع آوری کرده است، و می خواهد آنرا به بازار قلعه نو مرکز ولایت ببرد و بفروشد.‌

او می گوید، «من به مدت دو روز از صبح تا شام در جنگل های ولسوالی آب کمری پسته جمع آوری کردم و اکنون می خواهم آن را بفروشم. پسته بادغیس به خوبی رسیده است و امسال مشتری بیشتری خواهد داشت.»

وی افزود، «پس از فروش ذخیره پسته خود، من پسته های بیشتری می چینم.»

عبدالعزیز توکلی، یک فعال جامعه مدنی در قلعه نو گفت که هزاران فامیل در فصل برداشت پسته می توانند از آن امرار معاش کنند.

او گفت که مردم محل هفته ها را صرف جمع آوری پسته در جنگل ها می کنند و با فروش آن ده ها هزار افغانی به دست می آورند.

وی افزود، «باشندگان در جنگل های پسته سرمایه گذاری نمی کنند بلکه سالانه هزاران تون پسته را به صورت رایگان جمع آوری می کنند. برداشت پسته یک منبع درآمد عالی است و به خانواده های فقیر کمک می کند.»

توکلی گفت که پسته افغانستان از کیفیت بالایی برخوردار است و اگر سهولت صادرات مهیا شود، کشاورزان و مردم محلی سود خواهند برد.

متحد در برابر جنگ سالاران و ملیشه ها

درآمد حاصل از پسته در جریان بحران اقتصادی بی سابقه افغانستان اهمیت ویژه ای دارد.

عبدالله، ۷۱ ساله، باشنده ولسوالی کشک کهنه، ولایت هرات گفت که برداشت پسته بسیاری از خانواده ها را از گرسنگی نجات داده است.

وی گفت، «جنگل های پسته ملکیت عام و متعلق به هر باشنده است. هر خانواده پسته را از جنگل های ولسوالی کشک کهنه جمع آوری کرده و به فروش می رساند و امسال حاصلات پسته به مراتب بهتر از سال گذشته است.»

وی افزود، «قیمت پسته نسبت به سال گذشته دو برابر شده است، خانواده های فقیر می توانند با پولی که از فروش پسته به دست می آورند، روغن خوراکی، آرد و سایر مواد غذایی را خریداری کنند.»

عبدالرزاق، ۶۷ ساله، باشنده ولسوالی آب کمری ولایت بادغیس، گفت که کیفیت پسته در سال جاری بهبود یافته است، به این معنی که به قیمت بالاتر فروخته خواهد شد.

وی گفت، «مردم آب کمری بسیار فقیر هستند، محصولات پسته در بسیاری از موارد به آنها کمک کرده است.»

وی افزود که هر خانواده تا ۱۵۰۰۰ افغانی (۱۷۰ دالر) از فروش پسته به دست آورده است که می تواند چندین ماه با آن امرار معاش کنند.‌

رزاق گفت، «جنگ سالاران محلی در سال های گذشته به ساکنان اجازه نمی دادند پسته را از جنگل ها جمع آوری کنند، اما امسال ساکنان اجازه ورود به جنگل ها را به آنها ندادند. آنها متحد و یک دست در برابر جنگ سالاران و شبه نظامیان مسلح غیرمسئول ایستادند.»

سید اسحاق، ۶۳ ساله، باشنده کشک کهنه، گفت که بیش از ۹۰٪ باشندگان این ولسوالی از برداشت پسته بهره مند شده اند.

وی افزود، «پسته امسال رسیده و بذر بیشتری دارد بنابراین قیمت آن نسبت به گذشته بالاتر است.»

او گفت، «من سال گذشته ۴ کیلو پسته خام را به ‍۱۰۰ افغانی فروختم، اما امسال قیمت همین مقدار ۶۰۰ افغانی است.»

سید اسحاق از مسئولان خواست تا زمینه صادرات پسته افغانستان را فراهم کنند.

گسترش جنگلات پسته

باشندگان بادغیس تلاش ها را برای احیا و گسترش جنگل های پسته در این ولایت که در سال های اخیر در اثر خشکسالی و قطع خودسرانه درختان آسیب دیده است، آغاز کرده اند.

جنگل های پسته ولایت بادغیس در دهه گذشته از ۹۰۰۰۰ هکتار به ۳۰۰۰۰ هکتار کاهش یافته است.

باشندگان محل در فصل کاشت امسال بیش از ۲۵۰۰۰ نهال پسته را در جنگل های بادغیس کشت کردند.

محمد آصف شهابی که ۲۵ سال دارد و باشنده ولسوالی آب کمری است، می گوید که وی در سال جاری صدها نهال پسته کاشته است.

شهابی گفت، «ما از پسته های این درختان درآمد کسب خواهیم کرد، و وضعیت اقتصادی ما بهتر خواهد شد.»

وی گفت، «پسته بادغیس در بازارهای بین المللی جایگاه ویژه ای دارد زیرا بسیار ارزشمند است... به همین دلیل نهال پسته را به امانت گرفتم تا بتوانم در آینده پسته بیشتری برداشت کنم.»

شهابی گفت، ساکنان محلی اجازه خشک شدن و از بین رفتن جنگل های پسته را نخواهند داد.

عبدالحلیم ساجد، یک متخصص زراعت در شهر قلعه نو گفت که کشت کردن نهال های جدید در احیای جنگل ها بسیار مهم است.

وی گفت، «در صورت کشت نه کردن نهال های جدید، جنگل های پسته بادغیس در سال های آینده از بین می رود. ساکنان محلی نقش مهمی در حفظ و گسترش این جنگل های ارزشمند دارند.»

وی افزود، «جنگل های پسته نقش حیاتی در رونق اقتصاد بادغیس دارند و سالانه هزاران خانواده توانسته اند از محصول پسته امرار معاش کنند.»

ساجد می گوید، «هرچه جنگل های پسته در بادغیس بیشتر توسعه یابد، وضعیت اقتصادی مردم محلی بهبود خواهد یافت.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

محمد اشرف غنی رئیس جمهور دولت جمهوری تمرکز ویژه ای روی احیا و وسعت جنگلات پسته و جلغوزه داشت. آب و هوای افغانستان به کشت جنگلات این دو نبات بسیار زیاد مساعد می باشد. اقای غنی قرار دادی را با چین امضا کرده بود که بواسطه آن ده ها تن جلغوزه از افغانستان به چین صادر میشد. در زمان همه گیری کرونا نیز حکومت افغانستان یک برنامه را روی دست گرفت که بواسطه کارگران در نقاط مختلف افغانستان نهال های پسته را غرس می نمود. این کار هم مردم را مصروف می ساخت و برای منبع عایداتی بود و هم جنگلات را وسعیت می داد. اگر پلان های جمهوریت تحقق می یافتند افغانستان حالا یکی از کشورهای مهم صادر کننده پسته و جلغوزه به دنیا می بود. با تاسف که جمهوریت سقوط کرد و جلغوزه افغانستان از طریق پاکستان و به نام پاکستان به چین و سایر کشورها صادر می شود. سقوط جمهوریت به راستی هم که سقوط خواب های یک ملت بود و از هر سو به مردم ضربه زد.

پاسخ

زرگ‌ترین جنگلات پسته‌ی افغانستان در ولایت بادغیس موقعیت دارد و به همین خاطر نیز به سرزمین پسته افغانستان مشهور است. اما خشک‌سالی و سهل‌انگاری تهدید جدی برای بقای این جنگلات شمرده می‌شود. آمار رسمی ریاست زراعت بادغیس نشان می‌دهد که بین ۲۷ تا ۳۰ هزار هکتار جنگل پسته در این ولایت موقعیت دارد. پسته بادغیس نسبت به پسته تولید شده در ایران به مراتب مزه دار و با کیفیت است.حدود پنج دهه قبل، جنگلات پسته‌‌ی بادغیس تا ۹۰ هزار هکتار می‌رسید، اما به ‌دلیل جنگ و قطع بی‌رویه، به یک‌سوم کاهش یافته است. اغلب جنگلات پسته در ولسوالی‌های آب‌ کمری، مقر، قادس، جوند و بالامرغاب است و بخش از این جنگلات به احیای مجدد نیاز دارد. این جنگلات در دوره جمهوریت دوباره احیا شدند و دولت تلاش کرد تا در کنار جلوگیری از قطع درختان این جنگلات نهال های جدیدی را در این جنگلات غرص نمایند اما نا امنی و باجگیری طالبان بزرگترین مانع در حفظ و مراقبت از این جنگلات بود. طالبان از باغداران این جنگلات به زور پول می گرفتند و همچنان مانع انتقال شدن آن به سایر ولایات می گردیدند. حالا هم اگر این موسسات نباشند طالبان هیچ کاری را برای بهبودی این جنگلات انجام نخواهند داد. طالب هیچ کاری را به جز از ویرانی و تخریب یاد ندارد.

پاسخ

یک خبر بسیار عالی و امیدبخش. به امید بیشتر شدن کارهای مثبت در کشور. زمین افغانستان حاصلخیز است و مؤسسات کمک کننده میتوانند که با کار کردن در این عرصه در از کاهش فقر در افغانستان کمک کنند. تشکر از سلام تایمز برای نشر خبرهای نیک و مثبت

پاسخ

هر ولایت افغانستان محصولات خاصی دارد که کشاورزان به مقدار زیاد به دست می آورند، اما امسال سیل و بارندگی های غیر فصلی در بسیاری از ولایات به محصولات میوه آسیب رسانده است. با این حال مردم هنوز هم مشغول آن هستند. این در حال حاضر چیز خوبی است.

پاسخ