امنیت

طالبان کمک های حکومت برای خانواده های محروم هرات را دزدیدند

گزارش از عمر

باشندگان و اعضای شورای ولایتی هرات طالبان را به دزدیدن کمک های که به ویژه در جریان همه گیر کووید-۱۹ برای خانواده هایی در نظر گرفته شده بودند که با فقر دست و پنجه نرم می کنند، متهم می کنند. [عمر/سلام تایمز]

هرات -- مقامات و باشندگان ولایت هرات طالبان را به ضبط کردن غذا و کمک های در نظر گرفته شده برای افراد فقیر و کسانیکه توسط همه گیر کووید-۱۹ متأثر شده اند، متهم می کنند.

حکومت افغانستان به تاریخ ۲۸ سرطان به عنوان بخشی از کمک های کووید-۱۹ خود، یک ابتکار دسترخوان ملی را به ارزش ۲۲.۲ میلیارد افغانی (۲۸۸ میلیون دالر) راه اندازی کرد.

بیش از چهار میلیون خانواده در ۳۴ ولایت از این ابتکار بهره مند می شوند. بسته های توزیع شده توسط دسترخوان ملی هر کدام به ارزش ۴۰۰۰ افغانی (۵۲ دالر) آرد، برنج، لوبیا، روغن و صابون را در خود دارد.

با این حال، به گفته محمد سردار بهادری یک عضو شورای ولایتی هرات بعضی از خانواده ها احتمالاً کمکی را که برای آنها در نظر گرفته شده است به طور کامل دریافت نخواهند کرد، زیرا طالبان ۱۰٪ ارزش بسته را از دریافت کنندگان قانونی در شش ولسوالی هرات می گیرند.

کارمندان به تاریخ ۲۰ قوس به عنوان بخشی از برنامه دسترخوان ملی در ولسوالی کروخ ولایت هرات مواد غذایی را به خانواده های نیازمند توزیع می کنند. [دفتر مطبوعاتی ولایت هرات]

کارمندان به تاریخ ۲۰ قوس به عنوان بخشی از برنامه دسترخوان ملی در ولسوالی کروخ ولایت هرات مواد غذایی را به خانواده های نیازمند توزیع می کنند. [دفتر مطبوعاتی ولایت هرات]

وی گفت، «طالبان از تمام پروژه های عامه به شمول دسترخوان ملی و پروژه های انکشافی دزدی می کنند. زورگویی و اجبار توسط طالبان زندگی را دشوار ساخته است.»

وی گفت، «مردم ملکی از ترس جان خود باید آنچه را عملی كنند که طالبان از آنها می خواهند.»

بهادری گفت، طالبان به بهانه عشر و زکات به طور معمول در ولسوالی های دور افتاده پول و اجناس را اخاذی می کنند.

روح الله رفیعی یک باشنده هرات گفت، پولی که در دسترخوان ملی سرمایه گذاری شده است برای کمک به فقرا می باشد، اما طالبان از قدرت خود سوء استفاده می کنند و «اکمالات دسترخوان ملی را که متعلق به مردم است ضبط می کنند».

افتخار احمد یک باشنده دیگر ولایت هرات گفت، طالبان ادعا می کنند که جهاد می کنند، اما گرفتن غذا از فقرا با استفاده از زورگویی حرام است.

وی گفت، چنین سوء استفاده از افغان های نیازمند «غیرعادلانه و غیرقابل بخشش» است.

احمد گفت، حکومت باید فعالیت های طالبان را متوقف کند و اجازه ندهد آنها فقیرانی را که قبلاً تحت تأثیر جنگ قرار گرفته اند، اذیت کنند و یا از سفره آنها غذا بگیرند.

دزدیدن از فقرا عمل 'غیر اسلامی' است

روحانیون افغان اعمال طالبان را جنایت و غیر اسلامی توصیف کرده اند.

سید محمد شیرزادی یک عالم دینی در شهر هرات گفت، دزدی و زورگویی از دیدگاه اسلام نامشروع است و همه مسلمانان از انجام دادن آن منع شده اند.

وی گفت، «هر کسی که... از فقرا با هر نامی دزدی می کند بر خلاف آیات قرآن کریم و احادیث پیامبر (ص) عمل می کند. وی جنایتکار است و با غضب خداوند (ج) روبرو خواهد شد.»

شیرزادی گفت، از طرف دیگر هرکسی که با فقرا و نیازمندان کمک می کند، از خداوند (ج) اجر آن خواهد گرفت.

نامبرده گفت، «در یک کشور جنگ زده که هزاران خانواده با فقر و بیکاری دست و پنجه نرم می کنند، دسترخوان ملی در تغذیه کودکان گرسنه کمک می کند و به روی زنان و مردان فقیر لبخند می آورد. حمایت حکومت از دسترخوان ملی از نظر اسلام بهترین کار است.»

مولوی علی محمد رحمانی یک عالم دینی در قلعه نو مرکز ولایت بادغیس با افزودن اینکه مرتکبین گناه مورد قبول اسلام نیستند و با غضب خداوند (ج) روبرو خواهند شد گفت، هیچ کس حق ندارد غذا را از نیازمندان و یتیمان با استفاده از نام اسلام به زور بگیرد.

وی گفت، «خداوند (ج) هرگز حق یک شخص را به شخص دیگری بدون رضایت شخص اول نخواهد بخشید. هرکس که چیزی را به زور از کسی بگیرد... هرگز بخشیده نخواهد شد.»

رحمانی گفت، ضبط شدن اکمالات دسترخوان ملی توسط طالبان که برای نیازمندان بودند، با ارزش های اسلام مخالف است.

تلاش برای پایان دادن به قربانی شدن فقرا

مقامات در ولایت هرات گفته اند که به طالبان اجازه نخواهند داد که از خانواده های نیازمند مواد کمک شده را به زور بگیرند.

سید وحید قتالی والی ولایت هرات گفت، حکومت در مناطق تحت کنترل طالبان با خانواده های فقیر کمک می کند اما طالبان با جبر و زورگویی غذای آنها را می گیرند.

وی گفت، «دسترخوان ملی در ولایت هرات به خوبی تطبیق می شود. هزاران خانواده از این برنامه بهره مند شده اند.»

وی گفت، «طالبان می خواهند از دسترخوان ملی دزدی کنند. اگرچه زورگویی و دزدی به فعالیت اصلی طالبان تبدیل شده است و اگرچه آنها مردم ملکی را مورد آزار و اذیت قرار می دهند، اما ما هرگز به آنها اجازه نخواهیم داد كه غذا را از نیازمندان بدزدند.»

وی گفت، هیچ کس نمی تواند اراده حکومت را برای کمک به فقرا ضعیف بسازد و هر کسی که بخواهد به آنها آسیب برساند نابود خواهد شد.

عبدالاحد ولی زاده سخنگوی قوماندانی امنیه هرات گفت، گرفتن آنچه به فقرا تعلق دارد در روستاهای تحت کنترل طالبان به یک امر عادی تبدیل شده است.

وی گفت، «نیروهای امنیتی از زندگی و وسایل باشندگان قریه جات و ولسوالی های تحت کنترل حکومت محافظت می کنند. آنها هرگز اجازه نخواهند داد که طالبان پول یا اجناس را از باشندگان اخاذی کنند.»

ولی زاده گفت، «طالبان بیشتر در روستاهای دور افتاده كه كنترل حکومت در آنها وجود ندارد اخاذی را انجام می دهند.»

دسترخوان ملی در دو مرحله در ولایت هرات تطبیق می شود.

فرید احمد عظیمی رئیس احیاء و انکشاف دهات هرات گفت، در مرحله اول شش ولسوالی بشمول پشتون زرغون، کروخ، فارسی، اوبه، زنده جان و کوهسان تحت پوشش قرار می گیرند.

وی گفت، «در این شش ولسوالی ۶۲۹ قریه تحت پوشش برنامه دسترخوان ملی قرار گرفته اند که شامل ۷۴۷۱۴ خانواده اند. بیش از ۹۰٪ از خانواده های این قریه جات کمک را دریافت کرده اند.»

تطبیق مرحله اول این برنامه در ولایت هرات بیش از ۳۰۰ میلیون افغانی (۳.۸ میلیون دالر) هزینه داشت.

عظیمی گفت، «مرحله دوم دسترخوان ملی در اداره ملی تدارکات در مرحله تدارکات است که تمام ۱۹ ولسوالی را تحت پوشش قرار خواهد داد.»

وی افزود، «انتظار می رود که توزیع کمک ها در مرحله دوم در یک و نیم ماه آغاز شود.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

طالبان از هر چیزی باج می گیرد حتی سال ها قبل زمانیکه نیرو های آمریکایی بر علیه این گروه می جنگیدند، طالبان از کاروان های اکمالاتی اینها باج و مالیات می گرفت. و از اکمالات نیرو های امنیتی افغان نیز باج می گیرد. اگر باج ندهند از سوی طالبان مورد تهدید واقع می شوند. حتی پاسگاه های نیرو های امنیتی افغان نیز به خاطر زنده ماندن به طالبان مهمات میدهند. هر پاسگاهی که به طالبان باج ندهد مورد حمله قرار می گیرد. حتی برخی پاسگاه های نیرو های امنیتی افغان وجود دارد که بالای طالبان مرمی و سایر مهمات به فروش می رسانند.

پاسخ

این درست است که طالبان بمب ها را منفجر می کنند، سرک ها را تخریب می کنند، اما وقتی از دزدی صحبت می شود، از اشرف غنی گرفته تا پائین ترین مامور او دخیل هستند. این بدان معناست که گروه که کشور را اداره می کند کاملاً از دزدان تشکیل شده است و همین دلیل است که افغانستان هر سال در بین دو الی سه فاسد ترین کشور قرار می گیرد.

پاسخ