امنیت

با آغاز شدن خروج ناتو نیروهای افغان بیش از ۱۰۰ نفر جنگجویان را کشتند

گزارش از سلام تايمز و ای اف پی

یک سرباز اردوی ملی افغان به تاریخ ۹ ثور در یک پوسته کنار سرک در نزدیکی پایگاه نظامی ایالات متحده در بگرام به فاصله ۵۰ کیلومتر در شمال کابل نشسته است. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

یک سرباز اردوی ملی افغان به تاریخ ۹ ثور در یک پوسته کنار سرک در نزدیکی پایگاه نظامی ایالات متحده در بگرام به فاصله ۵۰ کیلومتر در شمال کابل نشسته است. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

کابل -- وزارت دفاع ملی به روز یکشنبه (۱۲ ثور) گفت، بیش از ۱۰۰ نفر جنگجویان پس از آن کشته شدند که طالبان با نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان در سراسر چندین ولایت درگیر شدند.

این وزارت بدون ارائه کردن جزئیات در مورد تلفاتی که نیروهای دولتی متحمل شده اند گفت، در این درگیری ها ۵۲ نفر جنگجویان طالب دیگر زخمی شدند.

این وزارت به روز دوشنبه در یک توییت نوشت، «روز گذشته در جریان عملیات کوماندوها و حمله هوایی در ولسوالی بالا بولوک ولایت فراه ، ۱۲ نفر از تروریستان طالب کشته و ۱۸ نفر دیگر زخمی شدند.»

طالبان در مورد اين جنگ تبصره ای نکردند.

به تاریخ ۱۱ ثور يک روز پس از آنکه يک موتربمب دست کم ۲۱ نفر را در پل علم مرکز ولایت لوگر کشت و تقریباً ۱۰۰ نفر را زخمی کرد، آقارب در نزديکی اجساد قربانيان ايستاده اند. [ای اف پی]

به تاریخ ۱۱ ثور يک روز پس از آنکه يک موتربمب دست کم ۲۱ نفر را در پل علم مرکز ولایت لوگر کشت و تقریباً ۱۰۰ نفر را زخمی کرد، آقارب در نزديکی اجساد قربانيان ايستاده اند. [ای اف پی]

سربازان اردوی ملی افغان و منسوبین ارتش ایالات متحده به تاریخ ۱۲ ثور طی مراسم تسلیمی در کمپ آنتونیک در ولایت هلمند، بیرق افغانستان را بلند می کنند. [وزارت دفاع افغانستان]

سربازان اردوی ملی افغان و منسوبین ارتش ایالات متحده به تاریخ ۱۲ ثور طی مراسم تسلیمی در کمپ آنتونیک در ولایت هلمند، بیرق افغانستان را بلند می کنند. [وزارت دفاع افغانستان]

ارتش ایالات متحده به روز شنبه به طور رسمی خروج ۲۵۰۰ سرباز باقی مانده خود را از افغانستان آغاز کرد.

مقامات افغان می گویند که تمام سربازان خارجی به بگرام بزرگترین پایگاه امریکایی ها در افغانستان انتقال داده می شوند و از آنجا آنها به کشورهای مربوطه خود خواهند رفت.

وزارت دفاع گفت، ارتش ایالات متحده به عنوان بخشی از خروج دوامدار، کمپ آنتونیک در هلمند را به نیروهای افغان تسلیم کرد.

وزارت گفت، این پایگاه توسط نیروهای خاص افغان که در عملیات ضد تروریزم توسط ارتش ایالات متحده و ناتو آموزش دیده اند، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

تصاویر مراسم تسلیمی که از سوی این وزارت منتشر شدند نشان دادند که سربازان امریکایی بیرق ایالات متحده در پایگاه را پائین آوردند و گروهی از سربازان افغان متعاقباً بیرق ملی را بلند کردند.

از زمانیکه واشینگتن سال گذشته یک توافقنامه مهمی را با طالبان امضا کرد و راه را برای خروج نيروهای خارجی هموار کرد، ارتش ایالات متحده چندين پايگاه را به نيروهای افغان تسلیم کرده است.

ارتش ایالات متحده گفت، یک حادثه ای دیگری در قندهار مرکز سابق شورشیان رخ داد که ارتش ایالات متحده گفت به روز شنبه یک «حمله دقیق» را انجام داده است. این پایگاه «مورد یک حمله غیرمستقیم و نامؤثری قرار گرفت» که آسیبی در پی نداشت.

هیچ گروهی مسؤلیت را بر عهده نگرفته است.

ضایع ساختن فرصت برای صلح

از زمان توافقنامه طالبان و مذاکره کنندگان امریکایی، طالبان به طور مستقیم با سربازان خارجی درگیر نشده اند اما در مناطق دهاتی به طور بی رحمانه بالای نیروهای افغان حمله کرده و یک کمپاین تروریستی را در مناطق شهری راه اندازی کرده اند.

در آخرين حمله ای که طالبان مسؤل آن دانسته می شوند، يک موتربمب به روز جمعه در پل علم مرکز ولایت لوگر دست کم ۲۱ نفر را کشت و ۹۱ نفر ديگر را زخمی کرد.

حسیب الله استانکزی رئیس شورای ولایتی لوگر گفت، این بمب مسافرخانه ای را در شهر هدف قرار داد که ده ها نفر -- به شمول محصلین پوهنتون در آن زندگی می کردند.

این انفجار در حالی رخ داد که افغان ها بر روی سفره افطاری نشسته بودند.

طارق آرین سخنگوی وزارت داخله به خبرنگاران گفت، به شمول یک شفاخانه خسارات گسترده ای در این منطقه وارد شده اند.

وی با افزودن اینکه تعداد کشته شدگان ممکن تغیر کند گفت، «بام های خانه ها فرو ریخته اند و مردم در زیر خرابه ها گیر مانده اند. نیروهای امنیتی تلاش می کنند تا کسانی را که گیر مانده اند نجات دهند».

وی گفت، تا کنون سه نفر از زير خرابه ها نجات يافته اند.

وی گفت، در این تلفات محصلین پوهنتون که به خاطر امتحانات در این مسافرخانه بودند، داکتران و بیماران شفاخانه که بر اثر این انفجار آسیب دید، نیز شامل اند.

صمد گل رئیس صحت عامه لوگر گفت، زخمی ها باید به کابل انتقال می شدند زیرا این انفجار شفاخانه اصلی شهر و آمبولانس های آن را تخریب کرده و بعضی از داکتران را نیز زخمی کرد.

هیچ گروهی مسؤلیت را بر عهده نگرفته است، اما رئیس جمهور غنی طالبان را مقصر دانست.

وی در یک اعلامیه گفت، «طالبان یک بار دیگر نشان داده اند که نه تنها تمایلی به راه حل صلح آمیز و اساسی برای بحران کنونی ندارند بلکه اوضاع را پیچیده تر می سازند و این فرصت صلح را ضایع می سازند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

آخر این کشتار کی ختم می شود. دولت صد ها تن از طالبان را هر روز می کشند و طالبان نیز صد ها تن از نیرو های امنیتی افغان و همچنان مردم ملکی را به قتل می رسانند. این جنگ باید هر چه عاجل پایان یابد زیرا در این جنگ صرف افغان ها قربانی می شوند. در کشتن افغان ها هیچ افتخار وجود ندارد. طالبان به افتخار اعلام می کنند که آنها امروز شصت تن از نیرو های حکومت افغانستان را کشتند و از سوی دیگر سخنگویان حکومت افغانستان علام می کنند و به بسیار افتخار می گویند که آنها صد یا بیشر از این رقم از طالبان را کشتند. آیا در افغان کشی افتخار است؟ حد اقل طرف حکومت افغانستان بگوید که متاسفانه آنها چند تن از هموطنان و برادران بدبخت خود را که دست به خشونت می زدند به قتل رساندند. اینها باید به حال کشته شده گان مخالف خود افسوس بخورند. در کشتن انسان هیچ گونه افتخاری وجود ندارد حتی اگر غیر مسلمان هم باشد. ایالات متحده امریکا باید تلاش های صادقانه ای را انجام دهید تا اینکه یک صلح دایمی در کشور بر قرار شود و مردم مظلوم این کشور برای ابد از کشته شدن نجات یابد. و این کار ممکن است در صورتیکه ایالات متحده امریکا بخواهد.

پاسخ

امروز پنجمین روز از وقوع حادثه خونین تروریستی و جنایت در لوگر است. فردای آن روز، اکثر کشورهای برجسته جهان، سازمان ملل، کشورهای اروپایی و اتحادیه اروپا، انگلستان و ترکیه این حمله تروریستی را محکوم کردند. با این حال، تا اکنون روسیه و پاکستان این حمله را محکوم نکرده اند. این چه معنا میدهد وقتی روسیه، که یک کشور مهم عضو شورای امنیت است و به خود حق می دهد که برای گفتن حرف داشته باشد و در مسئله افغانستان دخیل باشد، در این زمینه بی اطلاع باقی بماند؟ روسیه هنوز هم در افغانستان نفوذ دارد و از تعدادی گروه های مسلح و غیر مسلح جنجالی و ضد حکومتی و اشخاص حمایت می کند. در رویداد لوگر حدود ۲۱ جوان از قریه اکبرخیل ولسوالی ازره به شهادت رسیدند و ۱۰۰ تن دیگر شان زخمی شدند. در این قریه قیامت بر پا شد. کسی نبود که بتواند گورها را حفر کند زیرا بیش از نیم اهالی این قریه با بستگان زخمی شان مصروف بودند و بقیه مردم در مقابل خود اجساد داشتند. در زبان پشتو یک ضرب المثل است که می گوید دوست و دشمن در روز بد شناخته می شود. این همان اصل در روابط بین الملل است که می گوید، هرکس در سختی شما با شما همدردی کند، او دوست شما است. تا اکنون هیچ کس رسماً مسئولیت رویداد لوگر را به عهده نگرفته است، طالبان نه این رویداد را محکوم کرده و نه هم مسئولیت آن را به عهده گرفته اند و در همچو رویداد های که تعداد تلفات افراد ملکی بیشتر باشد، آنها با توجه به تجارب گذشته شان قبلاً بنام داعش اعلامیه ها را میداشتند و آنهارا منتشر می کردند. اما این بار به نظر می رسد که طالبان آمادگی چنین کاری را نداشتند و آنها فقط خاموشی اختیار کردند. به نظر می رسد روسیه نیز منتظر واکنش طالبان و پاکستان بود، و چون آنها واکنش نشان ندادند، این کشور نیز

پاسخ