جنایت و عدالت

نیروهای افغان بیش از ۱۰۰ نفر طالبان را در ۲۴ ساعت کشتند

گزارش از سلام تايمز و ای اف پی

سربازان اردوی ملی افغان به تاریخ ۱ ثور در نزديکی محل یک حمله بالای کاروان نيروهای امنيتی افغان، در يک پطرول پمپ آسيب ديده در کابل نگهبانی می کنند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

سربازان اردوی ملی افغان به تاریخ ۱ ثور در نزديکی محل یک حمله بالای کاروان نيروهای امنيتی افغان، در يک پطرول پمپ آسيب ديده در کابل نگهبانی می کنند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

کابل -- وزارت دفاع افغانستان به روز دوشنبه (۶ ثور) از کشته شدن ۱۰۶ نفر جنگجویان طالب و زخمی شدن ۴۸ جنگجوی دیگر در ۲۴ ساعت گذشته طی عملیات های امنیتی در سراسر کشور گزارش داد.

این وزارت به روز دوشنبه در یک توییت نوشت، عملیات های نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان در ولایات غزنی، میدان وردک، هرات، غور، بلخ، بدخشان، هلمند و قندهار انجام شده اند.

وزارت مذکور افزود، «همچنان ۲۹ وسیله انفجاری تعبیه شده که توسط طالبان در سرک های عامه جابجا شده بودند، توسط اردوی ملی افغان کشف و خنثی شدند.»

بر اساس یک توییت دیگری که به روز دوشنبه نشر شد، تنها در ولسوالی راغستان ولایت بدخشان، حملات هوایی به روز یکشنبه ۱۷ نفر جنگجویان طالب به شمول دو فرمانده آنها را کشته و سه تن دیگر را زخمی ساختند.

پولیس به تاریخ ۴ ثور در یک پوسته امنیتی در کابل نگهبانی می کنند. [ذکریا هاشمی/ای اف پی]

پولیس به تاریخ ۴ ثور در یک پوسته امنیتی در کابل نگهبانی می کنند. [ذکریا هاشمی/ای اف پی]

در این توییت آمده است، «مقدار زیادی از سلاح ها و مهمات آنها در این حملات از بین رفتند.»

در همین حال، بر اساس گزارش خامه پریس، این وزارت به روز یکشنبه اعلام کرد، نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان در حال پیشرفت هستند و کنترل مناطقی در ولسوالی جلریز ولایت میدان وردک جاییکه طالبان تلفات سنگینی را متحمل شده اند، را در دست می گیرند.

به گفته فواد امان معاون سخنگوی این وزارت، در نتیجه حملات هوایی نیروی هوایی افغان و عملیات کوماندوهای افغان ۲۸ نفر جنگجویان طالب کشته شدند.

مولوی جعفر یکی از فرماندهان مهم طالبان برای ولسوالی دند ولایت کندهار و چهار نفر از محافظین وی، در این تلفات شامل اند.

گفته می شود که جعفر رهبری یک گروه ۱۵۰ نفری طالبان را بر عهده داشته و در برنامه ریزی حملات تروریستی در منطقه نقش فعالی داشته است. وی به روز شنبه طی عملیاتی که توسط نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان و نیروهای هوایی افغان در ولسوالی دند انجام شد، کشته رسید.

حملات طالبان

این آخرین عملیات علیه طالبان در حالی انجام می شوند که تلفات ملکی براثر حملات این گروه، افزایش می یابد.

بر اساس یک اعلامیه وزارت امور داخله که به روز یکشنبه نشر شد، طالبان در ۱۰ روز گذشته دست کم ۶۳ فرد ملکی را کشته و ۱۸۰ فرد ملکی دیگر را در سراسر افغانستان زخمی کرده اند.

وزارت امور داخله گفت، از تاریخ ۲۵ حمل تا ۱ ثور دست کم شش حمله انتحاری و ۶۲ انفجار بمب رخ داده اند. در میان کشته شدگان یا زخمی ها زنان و کودکان شامل بودند.

در همين حال، به روز يکشنبه در دو حمله جداگانه که يکی از آنها کمین طالبان بود، دست کم ۱۲ پوليس افغان در ولایات لوگر و قندهار کشته شدند.

دیدار لونگ سخنگوی والی لوگر گفت، «هنگامی که طالبان در ولسوالی محمد آغه ولایت لوگر برای وسایط نقلیه پولیس کمین گرفتند، هفت پولیس کشته و سه پولیس زخمی شدند.»

این افسران پولیس بخشی از یک نیروی امنیتی بودند که از معادن مس در لوگر در جنوب کابل، محافظت می کردند.

قوماندانی امنیه ولایت لوگر وقوع این حادثه را تائید کرد.

در یک حمله جداگانه به روز يکشنبه، يک بمبگذار انتحاری يک موتر مملو از موادمنفجره را با يک وسيله نقليه پوليس در قندهار زد و پنج پوليس را کشت.

قوماندانی امنیه گفت، این بمبگذاری در ولسوالی ناامن میوند ولایت قندهار صورت گرفت و چهار پولیس دیگر را زخمی برجای گذاشت.

فشار مداوم

یک فرمانده ارشد ارتش ایالات متحده در منطقه به روز سه شنبه گذشته گفت، ارتش ایالات متحده همچنان به حمایت از حکومت افغانستان و نيروهای امنيتی این کشور ادامه می دهد، این در حالیست که ایالات متحده قصد دارد برخی از نيروهای خود را در کشورهای همسايه جابجا کند.

جنرال کنت مکنزی رئیس فرماندهی مرکزی ایالات متحده در یک جلسه در کانگرس ایالات متحده گفت، «ما اکنون برای ادامه عملیات ضد تروریزم در داخل منطقه برنامه ریزی بیشتر انجام می دهیم تا اطمینان حاصل کنیم که گروه های خشن افراطی که برای بقای خود در اطراف افغانستان می جنگند، تحت نظارت و فشار مداوم باقی بمانند.»

جان کربی سخنگوی ارتش ایالات متحده به روز جمعه گفت، ارتش ایالات متحده به عنوان بخشی از اين اقدامات، بمب افگن های بی-۵۲ را به شرق میانه اعزام کرده است و برای حمایت از پروسه خروج، حضور يک کشتی هواپيمابر در منطقه را تمدید کرده است.

لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده تصمیم گرفت که کشتی هواپیمابر یو اس اس آیزنهاور را برای یک مدت طولانی تر در منطقه فرماندهی مرکزی ایالات متحده نگهدارد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

کشتن راه حل نیست. کشتن، لت و کوب و سرکوب کردن نفرت بیشتری را در جامعه قبیله ای مانند افغانستان برمی انگیزد و آتش انتقام جویی را روشن می کند. امریكا و اروپا در بسیاری از زمینه ها كمك هایی را به افغانستان فراهم کردند: ساختن دوباره اردوی ملی، پولیس ملی، امنیت ملی، و نظام حکومت از نمونه های خوبی این کمک ها است. ما افغان ها از جامعه بین المللی و به ویژه امریکا و اروپا می خواهیم که بین طالبان و حکومت افغانستان صلح برقرار کنند. صلح که در آن اعضای هر دو طرف در گیر جنگ از نابودی نجات می یابند و وضعیت بوجود بیاید که در آن افغان ها دوباره نابود نشوند و به کمک های کشورهای همسایه نیازی پیدا نکنند و زیرساخت های ساخته شده آنها مانند دهه ۱۹۹۰ از بین نه روند. جنگ ایکه در افغانستان ادامه دارد در واقع جنگ استخبارات و ارتش پاکستان است که از ملا و اسلام سو استفاده می کنند و طالبان را وامیدارند که افغان ها را بکشند، ملکیت های آنها را ویران کنند و آنها را از دهکده جهانی خارج کنند. اگر سیاست پاکستان تطبیق شود، افغانستان به کره شمالی دوم مبدل خواهد شد که در آن روابطش با جهان قطع خواهد شد. گروه طالبان که توسط اداره های استخباراتی و ارتش پاکستان ایجاد شدند بار دیگر قدرت را به دست خواهند گرفت و افغان ها زندگی پستی را سپری خواهند کرد و همچنان چنین وضعیت می تواند برای جامعه بین المللی یک درد سر را ایجاد کند. راه حل فشار آوردن به پاکستان است تا جنگ نیابتی خود را متوقف کند و به افغانها اجازه دهد بین خود صلح کنند.

پاسخ