امنیت

علمای دینی و بزرگان قومی نسبت به مذاکرات صلح طالبان ابراز خوشبینی کردند

گزارش از عمر

در این تصویر، علمای دینی و بزرگان قومی در ولایات هرات و لغمان به تاریخ ۱۹ قوس در دو گردهمایی جداگانه مشاهده می شوند که، حمایت خود را از مذاکرات صلح با جنگجویان طالب اعلام کردند و جنگ علیه نیروهای امنیتی افغان را 'نامشروع' خواندند. [عمر/خالد زیری]

هرات -- علمای دینی، بزرگان قومی و فرماندهان سابق مجاهدین در غرب افغانستان خواستار صلح و آشتی با طالبان هستند.

بیش از ۲۰۰ نفر شرکت کننده به تاریخ ۱۹ قوس در شهر هرات برای اعلام حمایت از مذاکرات صلح بین ایالات متحده و طالبان جمع شدند.

مولوی خدایداد صالح، رئیس انجمن علمای دینی و روحانیون در حوزه غرب گفت، همه علمای دینی از مذاکرات صلح حمایت می کنند و انتظار دارند که جنگ در افغانستان پایان یابد.

صالح گفت، «صلح كلمه ای است كه تمام جهان از آن پشتیبانی می كند. مسلمانان و همچنان همه شهروندان جهانی خواهان صلح هستند. ما نور صلح را می بینیم و به صلح در افغانستان نزدیک می شویم.»

در این تصویر، علمای دینی به شمول سید اکبر آغا، یک مقام سابق طالبان دیده می شوند که، به تاریخ ۱۹ قوس در شهر هرات جمع می شوند تا طالبان را ترغیب کنند که به دنبال صلح باشند و جنگ را پایان دهند. [عمر]

در این تصویر، علمای دینی به شمول سید اکبر آغا، یک مقام سابق طالبان دیده می شوند که، به تاریخ ۱۹ قوس در شهر هرات جمع می شوند تا طالبان را ترغیب کنند که به دنبال صلح باشند و جنگ را پایان دهند. [عمر]

در این تصویر، حدود ۲۵۰ نفر علمای دینی و همچنان بزرگان قومی دیده می شوند که، به تاریخ ۱۹ قوس در مهترلام ولایت لغمان تجمع می کنند تا حمایت خود را از حکومت و نیروهای امنیتی افغان اعلام کنند. [خالد زیری]

در این تصویر، حدود ۲۵۰ نفر علمای دینی و همچنان بزرگان قومی دیده می شوند که، به تاریخ ۱۹ قوس در مهترلام ولایت لغمان تجمع می کنند تا حمایت خود را از حکومت و نیروهای امنیتی افغان اعلام کنند. [خالد زیری]

وی افزود، «همه علمای دینی در حوزه غرب، طرف های جنگ را به صلح دعوت می کنند و آنها از همه می خواهند که صلح برقرار کنند -- همانگونه که خداوند می خواهد -- و کشتن یکدیگر را متوقف کنند. همه باید بخشی از صلح باشند -- هیچ کس را نباید کنار گذاشت.»

صالح گفت، علمای دینی از مذاكرات صلح حمایت می كنند و در تلاشند تا هر روز آگاهی مردم را در ولسوالی ها و قریه ها افزایش دهند تا طالبان و حکومت را برای صلح تشویق كنند.

مولوی محمد علی غوردروازی، یک عالم دینی در شهر هرات گفت، مردم افغان بیش از ۴۰ سال است که از جنگ رنج می برند و دیگر نمی توانند این جنگ را تحمل کنند.

وی گفت، «هر روز، مردم ملکی بی گناه و نیروهای امنیتی جان خود را در جنگ از دست می دهند و افغان ها در حال لحظه شماری برای صلح هستند. صلح به معنای زندگی با عزت برای همه افغان ها است.»

غوردروازی گفت، «ملت افغان دیگر نمی تواند جنگ را تحمل کند و همه خواهان صلح هستند. ما می خواهیم مذاکرات صلح ادامه یابد و به یک توافق برسند.»

امیدواری برای صلح در افغانستان

علمای دینی و منابع نزدیک به طالبان در گردهمایی شهر هرات گفتند، این بار مذاکرات صلح فرصت بهتری برای موفقیت دارند زیرا طالبان متوجه شده اند که باید موقف خود را نرم کنند.

سید اکبر آغا از کابل، رهبر شورای عالی نجات افغانستان گفت، یک فرصت بی سابقه برای صلح در افغانستان بوجود آمده است.

آغا، وزیر عدلیه دوره طالبان (۱۳۷۵-۱۳۸۰) که هنوز روابط نزدیکی با طالبان را حفظ می کند گفت، طالبان مواضع انعطاف ناپذیر قبلی خود را عیار کرده اند و اطمینان دارند که این بار به توافق صلح می رسند.

وی گفت، «من ۱۵ روز در قطر ماندم و در آنجا مکالمه های زیادی با نمایندگان طالبان و کمیته آنها داشتم. آنها بسیار اطمینان داشتند که این بار مذاکرات صلح به نتیجه ای برسد که صلح در افغانستان تأمین شود.»

آغا افزود، «پس از دیدار با نمایندگان طالبان و نماینده ویژه ایالات متحده برای صلح افغانستان [زلمی] خلیلزاد، من معتقدم که یک توافق صلح امضا خواهد شد.»

وی گفت، امضای توافق نامه صلح به دنبال آتش بس و گفتگوی صلح بین الافغانی خواهد بود.

مولوی عبدالباقی، رهبر انجمن علمای دینی ولایت غور گفت، طالبان و حکومت باید خواسته های مردم ملکی را بپذیرند و جنگ را پایان دهند تا افغان ها بتوانند در صلح زندگی کنند.

وی افزود، «ما امیدواریم که مذاکرات صلح به یک توافقی برسد که جلوی کشتار و خونریزی در کشور را بگیرد.»

وی گفت، جنگ به جز کشتن چیزی به دست نمی آورد؛ بنابراین، این جنگ از دیدگاه اسلام نامشروع است.

چاره ای جز صلح نیست

دگرجنرال گیلز هیل بریتانیایی، معاون فرمانده مأموریت حمایت قاطع به رهبری ناتو در افغانستان گفت، ناتو و نیروهای بین المللی همچنان در کنار مردم افغانستان خواهند ایستاد.

وی اظهارات خود را طی مراسمی به تاریخ ۲۰ قوس در پایگاه ایتالیایی در ولسوالی گذره ولایت هرات برای معرفی فرمانده جدید ماموریت حمایت قاطع برای حوزه غرب بیان کرد.

وی گفت، نیروهای افغان و ائتلافی روز و شب برای شکست دادن تروریست ها و ایجاد آینده ای بهتر برای افغان ها تلاش می کنند.

وی افزود، «همه در اینجا برای محافظت از امنیت کشور و ملت خود خدمت می کنند و ما در اینجا متحد هستیم تا به امنیت و آینده صلح آمیز این کشور نیز متعهد باشیم.»

بریدجنرال جیووانی پرمیگیانی ایتالیایی، فرمانده اسبق ماموریت حمایت قاطع در حوزه غرب گفت، نیروهای افغان با پشتیبانی نیروهای مأموریت حمایت قاطع و ناتو، توانایی های خود را ارتقا بخشیده اند و اکنون این توانایی را دارند كه از كشور خود محافظت كنند.

وی گفت، «ما شاهد بودیم كه نیروهای دفاعی و امنیتی افغان اخیراً به اهداف اصلی دست یافتند زیرا آنها تروریست ها را شکست داده و امنیت را تضمین می كنند و این پیشرفت ها ما را امیدوار می كند.»

رابرتو کانتونی، سفیر ایتالیا در افغانستان گفت، «افغانستان در نازک ترین لحظات تاریخ خود قرار دارد.»

وی گفت، «اگر صلح حاصل شود، راه پیشرفت و رشد را هموار خواهد کرد. تلاش های کنونی صلح، بهترین فرصت برای تأمین صلح در افغانستان است و ما از این تلاش ها پشتیبانی می کنیم.»

عبدالقیوم رحیمی، والی هرات گفت، «نیروهای افغان با انداز قهرمانانه علیه تروریزم بین المللی می جنگند، که یک تهدید برای تمام جهان است، و این فقط جنگ افغان ها نیست.»

وی گفت، نیروهای افغان و ائتلاف بین المللی، روز و شب می جنگند و اجازه نخواهند داد افغانستان دوباره یک پناهگاه امن برای تروریست ها شود.

ارزشهای اسلامی

در عین حال، در ولایت لغمان حدود ۲۵۰ نفر از علمای دینی و بزرگان قومی طی گردهمایی در مهترلام، مرکز این ولایت، حمایت خود را از حکومت و نیروهای امنیتی افغان اعلام کردند.

آنها گفتند، جنگ در مقابل دولت و سربازان آن نامشروع است.

مولوی نجیب الله، یک عالم دینی، در سخنرانی خود برای این تجمع گفت، «قانون اساسی ما مبتنی بر اسلام است و حکومت ما نیز اسلامی است.»

وی گفت، «جای تعجب است که بیگانگان در کشورهای خود جهاد نمی کنند که در آنجا کارهای غیراسلامی رایج است، بلکه در عوض آنها برای جنگ به اینجا، به یک کشور اسلامی می آیند تا بجنگند. آنها به نام اسلام، مرتکب اعمال غیر اسلامی شده اند.»

نجیب الله افزود، «سربازان ما بسیار بهتر از سربازان سایر کشورها به ارزشهای اسلامی احترام می گذارند.»

سید باهر، یک از بزرگان قومی، ضمن سخنرانی در این گردهمایی گفت، «اگر این سربازان را نداشته باشیم، نمی توانیم زندگی کنیم. ما به آنها [سربازان] افتخار می کنیم. ما دستان آنها را بخاطر خدمت به ما و کشور می بوسیم

وی پرسید، «آنها نماز خود را پنج بار در روز می خوانند، روزه ها را می گیرند، به مردم خدمت می کنند، از کشورشان دفاع می کنند و مهاجمان را از کشورشان بیرون می کنند. آیا یک کار مقدس تر از این وجود دارد؟»

وی گفت، «من به عنوان یک بزرگ قومی، به وضوح اعلام می کنم که هرکس به نیروهای امنیتی ما خلاف بگوید دشمن من است و من به سربازان خود افتخار می کنم.»

ملک عبدالرؤف، یکی دیگر از بزرگان قومی گفت، «من نیروهای امنیتی زیادی را دیدم که در طول عملیات با شکم خالی می جنگند، اما آنها روحیه بسیار بالایی را حفظ می کنند.»

وی گفت، «آنها حتی در باد یا باران می جنگند تا از کشور و مردم خود محافظت کنند، این کار عین دفاع از دین [اسلام] است.»

وی افزود، نیروهای افغان کسانی را که «مرتکب کارهای غیر اسلامی به نام دین می شوند» از افغانستان بیرون می کنند.

وی افزود، «بیائید فرزندان خویش را به اردو و پولیس بفرستیم و اردوی خود را که از کشور در برابر دشمنان ما محافظت می کند، توانمند سازیم. اگر آستین های خود را بالا نزنیم، نمی توانیم کشور خود را بسازیم. ما باید سخت تلاش کنیم و یکدیگر خود را توانمند بسازیم تا به نتایج عالی برسیم.»

آصف ننگ، والی لغمان، از شرکت کنندگان تشکری کرد که، از حکومت خودشان و اردوی خودشان حمایت شان را اعلام کردند.

ننگ گفت، «ما خدمتگزار شما هستیم. ما از شما [بخاطر خدمات ما] از شما چیزی نمی خواهیم. وظیفه ما این است که دشمنان کشورمان را به زانو درآوریم و خدمات خود را به جامعه برسانیم.»

وی گفت، «نیروهای امنیتی و دفاعی در خدمت به مردم افتخار می کنند. ما به بهترین وجهی که می توانیم به شما خدمت می کنیم. اگر ما اشتباه کنیم، شما میتوانید ما را مانع شوید و راه درست را به ما نشان دهید.»

وی افزود، «دشمنان ما ۴۰ سال در این کشور جنگ كرده اند و آنها برای منافع دیگران از ما استفاده كرده اند. خوشبختانه، اکنون همه می توانند دوستان خود را از دشمنان تفکیک کنند، و من اطمینان دارم که این کشور، این اردو و جامعه این کشور، از این بدبختی ها خلاص خواهند شد و آنها موفق خواهند شد.»

[خالد زیری از لغمان در این گزارش سهم داشته است.]

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500