امنیت

علمای دینی هرات در میان آتش بس قسمی پشت نیروهای افغان ایستاد شدند

گزارش از عمر

در تصویر، بیش از ۱۰۰ نفر عالم دین دیده می شوند که، به تاریخ ۳ حوت برای نشان دادن پشتیبانی خود، از قول اردوی ۲۰۷ ظفر اردوی ملی افغان در ولسوالی گذره ولایت هرات بازدید کردند. [عمر]

هرات -- بیش از ۱۰۰ نفر عالم دین به تاریخ ۳ حوت برای نشان دادن پشتیبانی خود در میان آتش بس قسمی با طالبان، از قول اردوی ۲۰۷ ظفر اردوی ملی افغان در ولسوالی گذره ولایت هرات بازدید کردند.

مولوی سید محمد حسینی، یک عالم دین در ولایت هرات گفت، علمای دینی برای سالها حمایت خود را از نیروهای امنیتی اعلام کرده اند و همیشه در هنگام خطبه های خود از این نیروها ستایش می کنند.

وی افزود، «ما برای تشویق نیروهای امنیتی به قول اردوی ۲۰۷ ظفر آمده ایم و به آنها نشان می دهیم که از آنها پشتیبانی می کنیم و در کنار آنها هستیم. امید است که کاهش خشونت توسط طالبان، راه را برای یک صلح پایدار و با عزت در کشور هموار کند.»

طالبان و نیروهای ایالات متحده و افغان با «کاهش خشونت» یک هفته ای موافقت کردند که از ۳ حوت آغاز شد و تنها دومین دور آرامی در جنگ از سال ۱۳۸۰ به شمار می رود. ایالات متحده و طالبان همچنان موافقت کردند که توافق نامه صلح را به تاریخ ۱۰ حوت در دوحه به دنبال آتش بس قسمی امضا کنند.

در این تصویر، بیش از ۱۰۰ عالم دین به تاریخ ۳ حوت دیده می شوند که در پایگاه قول اردوی ۲۰۷ ظفر اردوی ملی افغان در ولسوالی گذره ولایت هرات جمع می شوند تا حمایت خود را از نیروهای امنیتی نشان دهند. [عمر]

در این تصویر، بیش از ۱۰۰ عالم دین به تاریخ ۳ حوت دیده می شوند که در پایگاه قول اردوی ۲۰۷ ظفر اردوی ملی افغان در ولسوالی گذره ولایت هرات جمع می شوند تا حمایت خود را از نیروهای امنیتی نشان دهند. [عمر]

حسینی افزود، «ما خواستار حفظ نیروهای امنیتی و دستاوردهای آنها در روند صلح هستیم. نیروهای امنیتی طی ۲۰ سال گذشته با شجاعت از افغانستان دفاع کرده اند. ما انتظار داریم که پس از پیوستن به روند صلح، طالبان در کنار نیروهای امنیتی در تأمین امنیت همکاری کنند.»

وی گفت، «اگر ما نیروهای امنیتی قوی نداشته باشیم، نمی توانیم به یک صلح پایدار دست یابیم یا مانع از مداخله کشورهای همسایه و منطقه ای شویم.»

مولوی جلال الدین، رئیس اداره تعالیم اسلامی در ریاست حج و اوقاف هرات گفت، «این وظیفه شرعی مردم است که از ته دل نیروهای امنیتی را حمایت کند زیرا نیروهای امنیتی توانسته اند از این کشور دفاع کنند و امنیت را در شرایط سخت تضمین کنند.

وی افزود، «تعداد زیادی از اعضای نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان در دفاع از افغانستان جان خود را از دست داده اند و برای ما واجب است که با ستایش فداکاری های آنها از نیروهای امنیتی پشتیبانی کنیم.»

وی گفت، «ما از کاهش حوادث خشونت آمیز استقبال می کنیم و امیدواریم که گامی به سوی یک صلح پایدار در کشور باشد.»

جلال الدین افزود، نیروهای امنیتی افغان یک دستاورد مشترک مردم افغان است و تلاش زیادی برای ایجاد آنها صورت گرفته است؛ بنابراین، آنها باید برای همیش حفظ شوند.

وی گفت، از همه دستاوردهای مردم و دولت افغان باید در روند صلح محافظت شود.

وی افزود، «کشوری که فاقد نیروهای امنیتی باشد مانند خانه ای بدون درب یا دیوارها می باشد. بنابراین، نیروهای امنیتی باید فعال باقی بمانند تا بتوانند از کشور و مردم دفاع کنند.»

کاهش در خشونت

باشنده گان ولایت هرات از کاهش حملات طالبان استقبال کرده اند.

میرویس رحمانی، یک باشنده شهر هرات گفت، «ما از حکومت و طالبان می خواهیم که در مذاکرات صلح شرکت کنند و راه حلی برای پایان دادن به جنگ پیدا کنند. ما امیدواریم که کاهش حوادث خشونت باعث آتش بس دائمی و صلح در کشور شود.»

رحمانی گفت، «باید آتش بس اعلام شود تا دیگر ناآرامی ... و حوادث خشونت آمیز در سراسر افغانستان نبینیم.»

وی گفت، «مردم ملکی، حکومت و طالبان همه از جنگ خسته شده اند و همه خواهان صلح هستند.»

عبدالغنی، یکی دیگر از باشنده گان شهر هرات گفت، «ما از آتش بس موقت استقبال می کنیم و از نیروهای امنیتی، طالبان و نیروهای بین المللی می خواهیم تا به تعهدات خود پایبند بمانند و درگیر جنگ و خشونت نشوند.»

وی گفت، از آنجا که طالبان کاهش خشونت و آتش بس قسمی را پذیرفته اند، آنها باید آتش بس دائمی و صلح را نیز اعلام کنند.

وکیل احمد محمدی، یک باشنده قلعه نو ولایت بادغیس گفت، «ما از کاهش حوادث خشونت آمیز در افغانستان حمایت می کنیم و امیدواریم که کاهش خشونت بتواند به ما در رسیدن به آتش بس دائمی و صلح پایدار و همه جانبه در کشور کمک کند.»

وی گفت، کاهش خشونت چراغ سبز طالبان برای صلح است و این گروه برای برقراری صلح آماده است.

آمادگی ها برای تهدیدات احتمالی

مقامات می گویند، از زمان آغاز آتش بس قسمی بدینسو، نیروهای امنیتی در حوزه غرب عملیات خود را متوقف کرده اند و در عین زمان درحال آماده باش هستند.

برید جنرال ذبیح الله مهمند، قوماندان قول اردوی ۲۰۷ ظفر، به تاریخ ۳ حوت به خبرنگاران گفت، تاکنون هیچ حمله طالبان در حوزه غربی رخ نداده است.

وی گفت، نیروهای امنیتی در تمام حوزه غرب در حالت آماده باش هستند و اگر یک حادثه امنیتی رخ دهد یا کسی سعی کند به نیروهای امنیتی حمله کند، با یک واکنش جدی روبرو خواهند شد.

مهمند افزود، «احتمال آن وجود دارد كه برخی از افراد در میان طالبان طرفدار كاهش خشونت نباشند، یا ممكن است بخواهند به حملات خود ادامه دهند. آمادگی های کامل وجود دارد و آنها نابود خواهند شد.»

وی گفت، نیروهای امنیتی افغان برای صلح می جنگند اما هرگز از موقف ضعیف وارد صلح یا جنگ نخواهند شد.

بصیراحمد دانشیار، یک تحلیلگر سیاسی در شهر هرات گفت، کاهش خشونت بهترین فرصت برای اطمینان از آتش بس پایدار و در نهایت صلح در افغانستان است و هرگز نباید این فرصت را از دست داد.

وی افزود، «طالبان و نیروهای امنیتی باید به تعهدات خود عمل کنند و از سلاح های خود استفاده نکنند. این احتمال وجود دارد که یک اشتباه کوچک توسط طالبان یا نیروهای دولتی بتواند این فرصت پیشروی ما را از بین ببرد.»

دانشیار گفت، «کاهش خشونت ... پس از ماه ها تلاش و چانه زنی بدست آمده است.»

وی گفت، «این مدت کاهش خشونت باید از یک هفته تمدید شود تا فضای اعتماد بین دولت و طالبان برقرار شود که بتواند به آغاز مذاکرات صلح انجام شود.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

این عالمان دین میتواند نقش مهم را در آوردن صلح در افغانستان بازی کنند. آنها میتوانند با طالبان و حکومت بخاطر تمدید آتش بس صحبت کنند. در جریان آتش بس قسمی یک هفته ای، ما توانستیم زنده گی صدها نفر، بشمول طالبان، اردوی ملی افغان، پولیس ملی افغان و مردم ملکی را نجات دهیم. مردم افغانستان خیلی خرسند هستند. مردم به ساحات مختلف که تحت کنترل طالبان هستند سفر کردند و طالبان همچنان به ساحاتی آمدند که توسط حکومت کنترل می شود. این خیلی خبر خوش برای همه مردم افغانستان بود. با درک این مساله، این عالمان دین باید از رهبران طالب، رهبران سیاسی و مقامات حکومت تقاضا کنند که آنها باید برای خوشی مردم عادی یک کاری را انجام دهند و آتش بس را تمدید نمایند.

پاسخ