دیپلماسی

ایالات متحده در جریان آتش بس قسمی با طالبان به "فرصت بزرگ سیاسی" نگاه می کند

سلام تایمز و ای اف پي

مایك پمپیو، وزیر امور خارجه ایالات متحده به تاریخ ۶ حوت در یك جلسه گزارش دهی در واشنگتن سخنرانی می كند. [برندان اسیمالوسکی/ ای اف پی]

مایك پمپیو، وزیر امور خارجه ایالات متحده به تاریخ ۶ حوت در یك جلسه گزارش دهی در واشنگتن سخنرانی می كند. [برندان اسیمالوسکی/ ای اف پی]

واشنگتن -- ایالات متحده به روز سه ‌شنبه (۶ حوت)، در جریان آتش بس قسمی با طالبان با ابراز خوشبینی در مورد دستیابی به توافق برای پایان دادن به جنگ در افغانستان از رهبران افغانستان خواست تا از این "فرصت بزرگ" عقب نشینی نکنند.

در صورت انجام شدن موفقانه آتش بس یک هفته ای، ایالات متحده قصد دارد تا توافقنامه را به روز شنبه (۱۰ حوت) با طالبان در قطر امضا کند.

در طی پنج روز گذشته، تعداد حملات طالبان بطور چشمگیر کاهش یافته اند.

یک منبع امنیتی افغان به ای اف پی گفت، حملات طالبان از زمان آغاز آتش بس به تاریخ ۳ حوت بطور اوسط از ۷۵ مورد در یک روز به حدود ۱۵ مورد کاهش یافته اند.

مایك پمپیو وزیر امور خارجه ایالات متحده در یك كنفرانس مطبوعاتی در واشنگتن گفت، «تا اكنون كاهش خشونت موفقانه به پیش می رود. ناقص، اما موثر واقع شده است.»

وی گفت، «ما در آستانه ای یک فرصت بزرگ سیاسی قرار داریم.»

پمپیو ابراز اطمینان کرد که خواسته های همه اقشار سیاسی افغانستان، از جمله زنان به یک راه حل نهایی خواهند انجامید.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده هنگام بازدید از هندوستان گفت، ایالات متحده به توافق بسیار نزدیك شده است بخاطریکه دو روز با "خشونت حداقل" گذشت.

جنرال اسكات میلر، قوماندان مأموریت به رهبری ناتو در افغانستان، همچنان آتش بس قسمی را موفقانه عنوان کرد.

وی در یک اعلامیه گفت، «ما می بینیم که خشونت کاهش یافته است، این کاهش خشونت برای مردم افغانستان بسیار خوب است. این کاهش خشونت به نفع کشور افغانستان است.»

باوصف خوش بینی ها، خشونت های پراکنده همچنان جان مردم را گرفته است.

نصرت رحیمی، سخنگوی وزارت امور داخله به روز چهارشنبه (۷ حوت) در یک تویت نوشته است، «حداقل ۹ غیرنظامی بشمول یک زن زمانی زخمی شدند که مواد تعبیه شده ای انفجاری که در یک موتورسیکلت جاسازی شده بود بعد از ظهر امروز درحوزه ششم پولیس در کابل انفجار داده شد.»

طالبان در این زمینه دست داشتن شان را رد کردند.

مراسم تحلیف به تعویق افتاد

آتش بس قسمی و توافق احتمالی پس از آن صورت گرفت که افغانستان نتیجه انتخابات ریاست جمهوری گذشته را اعلام کرد.

وزارت امور خارجه ایالات متحده به روز سه شنبه در یک اعلامیه گفت، «ایالات متحده اعلامیه ای ۲۹ دلو سال ۱۳۹۸ کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان به نفع رئیس جمهور اشرف غنی در مورد نتایج انتخابات ریاست جمهوری که به تاریخ ۶ میزان سال ۱۳۹۸برگزار شده بود، یادداشت می کند.»

اعلامیه افزوده است، «مردم افغانستان خواهان صلح هستند. وقت آن است كه بالای سیاست انتخاباتی نه، بلكه بالای برداشتن گام ها بسوی صلح پایدار، پایان دادن به جنگ با طالبان، و یافتن یک فرمول برای یك حل و فصل سیاسی تمرکز نماییم كه بتواند منافع همه شهروندان این کشور را از طریق مذاکرات بین الافغانی که انتظار داریم در آخر این ماه آغاز شود تامین نمایند.»

دفتر غنی به روز چهارشنبه اعلام کرد که ریاست جمهوری مراسم تحلیف رئیس جمهور را که قرار بود به تاریخ ۸ ماه حوت برگزار شود، تا ۱۹ ماه حوت به تعویق انداخت.

زلمی خلیلزاد نماینده ویژه ایالات متحده در امور مصالحه افغانستان از این تصمیم استقبال کرد.

وی گفت، «با پایان یافتن روند انتخابات، رییس جمهور غنی که به ‌عنوان برنده اعلام شد و دیگر رهبران باید اطمینان حاصل کنند که حکومت جدید همه شمول و منعکس ‌کننده ای خواسته های همه افغان‌ها باشد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

ما همه از رئیس جمهور اشرف غنی میخواهیم که با طالبان یک حکومت همه شول را تشکیل دهد. ما میدانیم که داکتر غنی یک شخص تحصیل کرده است. وی برای اقتصاد این کشور کارهای زیاد کرد. ما میدانیم که وی افغانستان را از احتیاج پاکستان رها ساخت. وی افغانستان را با آسیای مرکزی و اروپا وصل کرد. وی افغانستان را به یک چهارراه مبدل ساخت. وی قهرمان وضعیت اقتصادی کشور است، اما اکنون ما از او تقاضا می کنیم که وی در آوردن صلح به این کشور جنگ زده نیز قهرمان شود. مردم از جنگ خسته شده اند. طالبان، اردوی ملی افغان و همه مردم دیگر جنگ نمیخواهند. اگر اشرف غنی در صلح با طالبان موفق شود، نامش در تاریخ با خط زرین نوشته خواهد شد.

پاسخ

همه رهبران سیاسی افغانستان باید بخاطر آوردن صلح در افغانستان دوشا دوش همدیگر کار کنند. این واقعاً یک فرصت خیلی خوب برای یک حل وفصل سیاسی بوجود آمده است. حتی اگر نظام حکومت تغییر کند، افغانها آماده هستند تا آن را بپذیرند، زیرا صلح نسبت به حکومت دیموکراتیک با ارزشتر است. در طی دو دهه گذشته هزارها افغان از اثر جنگ بر سر نظام حکومت کشته و یا زخمی شدند. رهبران سیاسی یک حکومت دیموکراتیک میخواهند درحالیکه طالبان امارت میخواهند. افغانها در باره حکومت چه دیموکراتیک باشد و یا امارت بی تفاوت هستند. آنها صلح میخواهند و نان میخواهند تا بخورند، بس همین قدر. اشرف غنی باید بداند که افغانها برای نظام که او بر آن اصرار می ورزد، قربانی بیشتر نخواهند داد. اگر جنگ نباشد، آنها آماده هستند که تحت حاکمیت طالبان زنده گی کنند. اشرف غنی لطفاً بر خواسته هایت اصرار نکنید. شما باید به چیزیکه مردم می گویند نیز گوش دهید. فرزندان شما و همچنان از عبدالله عبدالله در بیرون از کشور هستند، اما این مردم عادی هستند که هر روز قربانی میدهند. جنگ بس است و اکنون یک دریچه ای نو باز شده است. همه مردم در مورد توافق صلح بسیار خوشبین هستند. اگر شما با طالبان صلح یا سازش نکنید، جنگ ادامه میابد و مردم افغانستان شما را هرگز نخواهند بخشید.

پاسخ