امنیت

حملات هوایی چهار تروریست داعش را در جریان آتش بس قسمی با طالبان در کنر از پا در آوردند

ای اف پی

پولیس هرات به تاریخ ۳ حوت، در روز اول آتش بس قسمی با طالبان، وضعیت امنیتی را در این شهر نظارت می کند. [عمر]

پولیس هرات به تاریخ ۳ حوت، در روز اول آتش بس قسمی با طالبان، وضعیت امنیتی را در این شهر نظارت می کند. [عمر]

کابل -- با وصف چندین حمله شورشیان و بمباردمان نیروهای ایالات متحده علیه داعش، آتش بس قسمی یک هفته ای بین طالبان، نیروهای امریکایی و نیروهای افغان به روز سه شنبه (۶ حوت) در روز چهارم آتش بس قسمی بطور نازک به پیش میروند.

اگر کاهش خشونت بین ایالات متحده و طالبان ادامه یابد، انتظار می رود آنها به روز شنبه (۱۰ حوت) توافقنامه تاریخی را در دوحه امضاء کنند.

در حالی که این توافق نامه به یک آتش بس کامل نمی انجامد، شورشیان اصرار دارند که این آتش بس فقط برخی ساحات شهری و نظامی را در بر می گیرد. تعداد حملات طالبان به بطور چشمگیر کاهش یافته اند.

یک منبع افغان که نخواست از وی نام گرفته شود گفت، حملات طالبان از زمان آغاز آتش بس به تاریخ ۳ حوت بشکل اوسط از ۷۵ مورد در یک روز به حدود ۱۵ مورد کاهش یافته اند.

اما وزارت امور داخله با تأکید بر شکنندگی اوضاع گفت، پنج پرسنل امنیتی به روز سه شنبه در سه حمله در مناطق روستایی کشته شدند.

در همین حال، نیروهای ایالات متحده از کشته شدن چهار عضو داعش در دو حمله هوایی در ولایت کنر خبر دادند.

داعش بخش از "کاهش خشونت" نیست و توسط ایالات متحده و طالبان به طور جداگانه تعقیب می شوند.

این گروه تروریستی برای اولین بار در سال ۱۳۹۴ در افغانستان فعال شد و ضمن آنکه مسئولیت یک سلسله بمب گذاری های هولناک، بشمول کابل را بر عهده گرفت، برای سالها در ولایت ننگرهار قلمروی را تحت حاکمیت خود داشت.

سونی لگیت، سخنگوی نیروهای آمریكایی در افغانستان در صفحه ای توییترش نوشته است، «در حالیکه ما به موافقتنامه بین امریكا-افغانستان و طالبان برای كاهش خشونت ها حرمت می گذاریم، تروریست های داعش را در هر جایکه خود را پهنان كنند از بین می بریم تا اینکه از افغانستان محافظت نماییم.»

حکومت افغانستان در ماه قوس گفته بود که نیروهایش داعش را به حد زیادی شکست داده اند، اما بسیاری از اعضای این گروه به دنبال مصئونیت از ننگرهار به ولایت هم مرز، کنر فرار کردند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

پس از طالبان، داعش یگانه گروه افراطی است که حملات خشن و مرگبار را در شهرهای بزرگ افغانستان راه اندازی خواهد کرد. بنابراین، یک واحد خاص نیرو باید در بخش شرقی افغانستان جهت مبارزه علیه این گروه مستقر گردد.

پاسخ

چه کسی تضمین می کند که پس از توافق صلح با طالبان، داعش نیرومند نمی شود؟ ایالات متحده امریکا باید از نزدیک وضعیت را نظارت کند و هر گروهی که بعد از صلح با طالبان قیام کند سرکوب نماید. مردم افغانستان در این زمینه ترس دارند.

پاسخ